main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars Trivia

Discussion in 'Archive: Denmark' started by Krede, Mar 22, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Den forklaring havde jeg også hørt et eller andet sted.

    Hvilken forklaring der er den rigtige ved jeg ikke? Andet end jeg kan fortælle at den tyske hjelm er det design der yder mest komfort/beskyttelse, og det har de vel også tænkt på dengang til Samuraierne.

    Se på amerikanernes PASGT hjelm. Hvad ligner den?

    Yay, indlæg nr. 100!
     
  2. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Ja, Vaders hjelm ligner også den traditionelle samurai-hjelm. Det er vel en blanding af de to.

    Det er egentligt genialt fundet på, en tysk nazi hjelm med et kranium i, DET er sq da scary! Men det er vist ikke GL der skal have hele æren, så vidt jeg husker så havde han blot beskrevet DV som en skræmmende mand klædt i sort.

    Det var Ralph McQuarrie der fandt på at give ham en maske på, da han skulle kunne gå igennem rummet fra Star Destroyeren til Leias Corvette. At GL kunne se det fede i designet var selvfølgelig godt.
     
  3. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Dengang jeg var barn troede jeg Vader og Stormtrooperne var robotter [face_blush]
     
  4. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Rart at vide at jeg ikke var den eneste....

    Jeg kunne godt se at der var mennesker "inden i", men jeg troede bestemt at de skulle forestille robotter.

    Man troede på så meget da man var 5 år gammel. Andre børn troede på julemanden eller tandfeen - Jeg havede Vader ;)

    BTW: Nice to be back
     
  5. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Hæh jeg troede også på julemanden! >_<
     
  6. Mr_Mundi

    Mr_Mundi Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    May 24, 2002
    Da jeg var barn, fandt jeg det underligt, at Julemanden det ene år lød som min fætter og det andet år lignede min fætter. Det faldt mig ikke lige ind, at begge dele var tilfældet begge år. Året efter kom Julemanden ikke... :p

    Den med Stormtrooperne som "var robotter" kan jeg også tilskrive mig. Men ikke Vader!
     
  7. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Snail_Walker skrev: Men igen hvorfor skulle Darth så også ligne en tysker?

    spoiler

    Han bliver jo god igen?

    spoiler end.

    Tror da ikke gl troede at hr. Hitler ville blive god igen?


    Snegl - det er jo ikke Vader der er Hitler - det er jo Palpatine der er Hitler - hvis man nu SKAL sammenligne SW med 2. Verdenskrig.

    Vader kan man til nød sammenligne med Rudolf Hess, som fløj til England for at overgive sig og tilsyneladende hjælpe de allierede, så han blev vel 'god' igen - from a certain point of view ;) .

     
  8. snailwalker_DK

    snailwalker_DK Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 21, 2002
    my bad krede :)

    Lidt anden swars info

    Darth Vader betyder døde far på hollandsk. Hans hjelm er inspireret af de japanske feltherres hjelme.

    Hans åndedrat blev lavet med ilttilførelsesdelen fra dykkerudstyr. Han skulle oprindeligt havde været dusørjæger.

    Lukes navn er inspireret af apostlen Lukas. Han blev efter at havde set lyset omvendt til kristendommen. Lidt ligesom luke.

    Leia Organos navn skal vise den konflikt der er med hende. Et hendes mekansiske færdigheder men også hendes mere feminine træk hvor hun tænker på naturen.

    Han solo's navn skal vise 1. den meget maskuline fornavn og efternavnet at han er en enspænder.

    Obi wan kenobis navn er inspireret fra japansk. Obi er det bælte som der bindes til en kamino. Wan er lidt ligesom det japanske ord san som betyder hr. Det skulle også oprindeligt havde været den japanske skuespiller Toshiro Mifune der skulle havde spillet obi.

    C3-po er inspireret af den menneskelignende robot Maria i fremtidsfilmen Metropolis.

    Chewbaccka er inspireret af lucas hund der hedder Indiana. Ordet wookie stammer fra filmen THX 1138 hvor en af sætningerne var "jeg tror det var en wookie der kørte os over".

    Boba Fett er en reference til Bob Falfa som blev spillet af Harrison Ford i american grafitti.

    Munddelen på Darth Vaders kostume stammer fra en Chevrolet 1956.

    Lidt ekstra info som jer star wars nørder sikkert ikke vidste :)
     
  9. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Lukes navn er inspireret af apostlen Lukas. Han blev efter at havde set lyset omvendt til kristendommen. Lidt ligesom luke.

    Jeg tror nu stadig på George Lucas bare har opkaldt ham efter sig selv, som jeg oprindeligt har fået det forklaret. ;)
     
  10. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Jeg er ked af at sige det, snailwalker_DK, men det var altså Apostlen Paulus der så lyset og blev kristen.

    Jeg hælder mere til Par´s forklaring.

    Forresten Snegl, hvor har du dine argumenter fra?
     
  11. snailwalker_DK

    snailwalker_DK Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 21, 2002
    Politikens episode 1 tillæg. That's right folks I still got it :)
     
  12. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Hvor har de det mon fra? [face_shocked]
     
  13. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Og det med Vader er hollandsk hopper jeg ikke på. Jeg har set billeder der viser at George Lucas gik i skole med en fyr ved navn Gary Vader. Det er nok ham der er inspiration.
     
  14. snailwalker_DK

    snailwalker_DK Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 21, 2002
    sorry my bad jeg læste det lige igennem igen. Jeg skrev det der med vader fordi jeg mente det var det de skrev.

    Men det er vist agrono (spelling anyone) for Death Farther...
     
  15. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Det er rigtigt nok at Vader betyder Fader på Hollansk, Darth er jeg ikke så sikker på.

    Hvad er agrono??

    Er der nogen af jer der har set filmen 'George Lucas in love'? Der kan man se hvordan han fik inspiration til samtlige karakterer i Star Wars :p
     
  16. snailwalker_DK

    snailwalker_DK Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 21, 2002
    agronom tror jeg vidst det hedder. En omskrivning af et ord??
     
  17. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Hedder det ikke et akronym?
     
  18. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Hedder det ikke et akronym?

    Jo men det blev omskrevet til agronom! [face_laugh] [face_laugh] [face_laugh]























    [face_plain]
     
  19. snailwalker_DK

    snailwalker_DK Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 21, 2002
    hehe my bad. Jeg kan ikke gøre for jeg ikke er ligeså kloge som jer :D
     
  20. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    :D så kloge er vi sq heller ikke, fandt lige ud af at et akronym er en forkortelse og ikke en omskrivning... doh!

    Et anagram derimod er et nyt ord der er dannet af de samme bogstaver som et andet... dvs at man tager et ord og laver det om ved at bytte om på bogstaverne... det er også en god måde at indføre skulte meninger/ord i film. F.eks er der nogle der bruger navnet natas som er satan stavet bagfra...

    Death Father .... ja det er fedt med alt den symbolik der er i Star Wars. Der er mange der synes at den mangler i de nye film, men hvis man tænker sig godt om er der faktisk mange ting i 'the prequels' som har links til forskellige mytologier og religioner.

    For ikke at komme fuldstændig off-topic vil jeg lige stille et nyt spørgsmål :D

    Hvilken farve dragt bærer en A-wing pilot?
     
  21. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Er det ikke en slags mintgrøn/blå ting?
     
  22. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Jepper, den er grøn. - du må gerne stille nyt spørgsmål JN327.
     
  23. TK-254

    TK-254 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Apr 30, 2002
    Grøn, det ville jeg også mene
     
  24. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Jeg gætter på grøn.
     
  25. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Hvorfor er MSE-droider eller "mus" så bange og paranoide?
     
Thread Status:
Not open for further replies.