main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Svenska FanFilmer

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Zaphod Beeblebrox, Jan 19, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Det verkar som om svenskarna inte vill posta i den norska FanFilm-threaden, så jag startar en svensk variant.

    Här kan vi svenskar (other scandinavians also welcome) diskutera våra idéer och projekt.
     
  2. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Det ser ut som om det er dårlig med svenske fanfilmer for tiden Zaphod :)
     
  3. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Det är sant.
    Wolverine och hans kamrater har något på gång, tror jag.
     
  4. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Bor du på Västkusten och vill vara med i en scen i en svensk FanFIlm i höst, så hör av dig till mig...
     
  5. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Verkar inte vara överdrivet mycket aktivitet på det här forumet...får väl bidra lite...

    Jag går på en medieskola (GUC) och planerar/vill göra en fanfilm, det blir väl i trean, men planering får väl starta i tvåan (går i ettan nu). Huvudpersonen ska i så fall vara Wrenga Jixton (Jix) som bara har figurerat i serier (Shadows of the Empire, Shadow Stalker). Hm...vad kan diskuteras...tja, jag vet i princip ingenting om hur man gör, men jag går ju som sagt på en medieskola, och börjar läsa Radio/TV nästa år, med inriktning på film, så det borde väl lösa sig.

    Okej, nån som har några bra tips i största allmänhet?
     
  6. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Kul att någon känner till oss. Vi jobbar på. Under sommaren ska inspelnings delen börja på allvar. Vi har även lyckats tigga in oss i en bluescreen studio i höst där vi ska försöka få rymdstriderna att se bra ut. Vi håller till i göteborg. Vi räknar med att vara färdigfilmade innan Okober. Sen är det ju "bara" redigeringen kvar... Kommer ta en evighet. Ha det gött...
     
  7. Audunfy

    Audunfy Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 16, 2000
    Bra det er flere enn oss i Norden. Anbefaler å ikke dra inn for mange folk i prosjektene. Det kan fort bli uenigheter, og da tar ting veldig lang tid. og ingen kjærestepar på settet!
     
  8. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Låter som du har ett riktigt stort projekt på gång, Wolverine *avundsjuk*

    Inte alltför mycket folk, okej. Blir inget problem dock, när jag gör film är det jag som har kontrollen, jag är värre än The Emperor. Du säger bara emot mig en gång...*grin*
     
  9. Squapper

    Squapper Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 1, 2001
    ...Det verkar ont om helsvenska filmer, men jag tror att det finns svenskar som arbetar med internationella filmer...Vi svenskar borde samarbeta.
     
  10. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag vet inte riktigt hur stort detta är än. Men jag försöker hålla det igång. Det svåra är om man tänkts sig mass scener. Vilket jag har gjort. Att försöka få massor av oinsatt folk att dyka upp med rätt kläder osv. Himla svårt. Men jag tänker inte ge mig. Den ska bli bra.
     
  11. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Masscener...okej, det låter komplicerat. Får se till att inte ha några sådana. Allvarligt talat, så har jag lite problem med att planera min film eftersom jag inte riktigt vet vad som är möjligt (argh, en data amatör försöker göra fanfilmer!) men jag har ju ett tag på mig...Svenskar borde verkligen samarbeta, fler för mig att utnyttja...*grin*

    Hur löser du ekonomin, Wolverine? Jag behöver nog inte fixa kameror, inspelningsstuidor och sånt, men allt material...?

    Btw, ni som har projekt på gång, vad handlar era filmer om (eller är det nåt ni inte berättar?) och hur långa är dem?
     
  12. Audunfy

    Audunfy Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 16, 2000
    Jedi Fights -Heritage blir omtrent 40 minutt lang.

    It is a millennium after the Sith war. The transport-vessel glides down to Dantooine as Veran Silkra joins with Master Cellerona, continuing his training after having lost his former master when encountering a sith. Daxus Qel-Droma and Tallaminca Nesta are already in training with Cellerona. Cellerona is called out by the Council with the intent of finding a long lost Sith holocron...
     
  13. Squapper

    Squapper Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 1, 2001
    Är ingen som har tänkt på att göra en egen Scifi-film? Att producera en kortfilm med specialeffekter och sånt som hör till, men utan att vara bunden till StarWars? Problemet med fanfilms är att man måste visa dem 'underground'. Att få en fanfilm visad i tv är näst intill omöjligt. Om man skulle producera en film baserad på egna ideer så öppnas mycket större möjligheter. Publiken som man skulle nå skulle vara betydligt större än den handfull av inbitna starwars-fans som tittar på fanfilms...
     
  14. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000

    Låter bra, Auduny...är Qel-Droma killen släkt med Ulic? Personligen får jag hysteriska anfall av Tales of the Jedi (vad är det för nördar som kallar sig Jedi? Den där Nomi...*shudders*) Tar det inte väldigt lång tid att ladda hem en film som är fyrtio minuter? Jag vill försöka hålla min inom 25 minuter, men vi fåf väl se.

    Jag vill inte göra en SF film av den enkal anledningen att jag helt enkelt inte gillar SF...jag läser det inte, tittar inte på det. SW ser jag mer som fantasy (och fantasy är dessvärre svårt att göra bra på film, av någon anledning)
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Men vi bor ju ändå i rätt land för att göra fantasy filmer... Kolla in naturen vi kan använda oss av...
     
  16. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Okej, det är sant. Men jag tycker fortfarande att den mesta fantasy ser ganska..jag vet inte...larvig ut på film. Den visuella känslan blir fel, även om historien kanske är bra. Ska det vara fantasy på film ska det action-fantasy, eller SF-fantasy, som Matrix och liknande. Star Wars gör sig ju som bekant helt utmärkt på film *grin*
     
  17. Squapper

    Squapper Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 1, 2001
    Fantasy och film hänger inte så bra ihop. Fantsy passar bäst som böcker. Varför? Fantasy bygger oftast på läsaerns fantasi. Utseendet på miljöer, varelser, fenomen mm. är oftast bristfälligt beskrivet. Läsarens fantasi tar då över och kompletterar utseendet. Skönhet blir som skönast när man själv har skapat den efter sina egna ideal. Samma sak gäller med skräck, mäktighet, mm. Det är inte alls säkert att ni skulle tycka att mina skönhetsideal skulla vara vackra över huvud taget.
    Om man visualiserar en fantasybok, såsom LOTR, så bygger den på filmskaparens ideal, inte betraktarens. En film kan aldrig någonsin bli lika mäktig som en bok, åtminstonde inte för den som har tillräckigt med fantasi. Att visualisera den klassiska medeltida fantasyn är något som jag anser näet intill omöjligt. Ni förstår väl hur skeptisk jag är till de nya lotr-filmerna?

    George Lucas har lyckats med att fånga fantasy-känslan i en scifi-film. Att klassifirea SW som Scifi eller fantasy är svårt...Den officiella klassifieringen är scifi därför att det finns en massa rymdskepp inblandade. Om man går efter känslan så landar man defenitivt på fantasy.

    Tror inte ni att det skulle vara möjligt att skapa liknande hybrider med scifi-miljö och fantasykänsla?
     
  18. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Star Wars är rent definitionsmässigt Space Opera, en storslagen sorts SF med starka fantasy-drag.

    Varför skulle inte en ren fantasy film kunna bli bra? Rent definitonsmässigt?
    Orsaken att fantasy-filmer brukar bli lite fåniga är att de kräver en mastodont-budget, precis som SF gör, för att ha en chans att bli bra. Specialeffekter för miljöer, magi, olika raser...

    Av någon - Hollywoodsk? - anleding har det inte gjorts någon riktigt påkostad fantasy-film än... De har väl inte ansetts tillräckligt kommersiella.
    Det närmaste man kommit var väl "Willow", och den var väl halvbra... Och så "Dark Crystal", som nog blev bättre, men där satsade man ju också på dockor.
    Det första egentliga mastodont-fantasy projektet är TLOTR, vilket onekligen verkar ha fått tillräckligt med budget för att bli bra.

    Squappers teori om att fantasy bygger på läsarnas fantasi, och därför inte blir bra film stämmer inte riktigt...
    Alla böcker, som filmatiseras, brukar göra en del av bokens anhängare bli besvikna, eftersom resultatet aldrig kan stämma till 100% med läsarens 'inre bild'. Det är samma sak vilken changer man än filmar - Agatha Christie, Charles Dickens, JRR Tolkien...

    Genomgående är den SF vi känner till från filmer och TV-serier inte byggd på böcker. SW, Star Trek, Matrix, Babylon 5, Terminator, ingen av dem har börjat som roman. Den mest kända SF-produktion, som faktiskt bygger på en tryckt förlaga, är "Blade Runner", men dess likhet med novellen "Do Androids Dream Of Electric Sheep" sägs vara i stort sett obefinlig.
    Om någon försökte sig på att filma en känd och älskad SF-roman, säg Asimovs Foundation-serie, skulle nog få stå ut med lika högljudda protester som TLOTR-projektet får göra nu.

    SF förlitar sig i absolut lika grad på läsarens förmåga att måla upp en inre bild av den imaginära världen som fantasy gör, situationen är för övrigt likadan för tex histoiska romaner.
     
  19. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag fick frågan hur jag löser ekonomi. I början när vi inhandlade tyger till kläder och plastsvärd så startade vi en studiecirkel. Där fick vi igen lite pengar. Nu är den nedlagd. Idag inköps den nya kameran. En digital såklart.

    Ett bra tips till alla svärds byggare.
    Vi tog ett damsugarrör och pluggade det med trä. Sedan borrade vi ett hå i ena änden och gängade det. Sedan gängade vi en rundstav och skruvade i. Nu kan vi byta hur många som helst.

    Våran story är egentligen inte så krånglig men det skulle ta ett tag att skriva den. Ni får ge er till tåls. Jag kan säga att det är ett mycket mer utvecklat manus än det har varit i andra fanfilmer.
    Naturligtvis kommer det vara en del jedi grejer. Det är ju därför man gör det här.
    Vi får se hur mycket av manuset vi hinner förverkliga. Det kan bli svårt.
     
  20. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Tack, Wolverine! Startade en studiecirkel? Argh, det låter väldigt intelligent...allstå inget för mig *grin* Nej, det låter smart, men vad kallade ni det? Filmmaking?

    Min plan (like naiv som jag, men va fan, det funkar nog...? *darrar*) går ut på att bli mitt gymnasiums mest lysande stjärna nästa år och sedan kommer skolan att älska mig så mycket att de går med på att sponsra mig...Ibland tror jag att jag valde den här linjen bara för att få göra min fanfilm *grin* Här är vi inte alls besatta...
     
  21. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Först måste jag be om ursäkt men jag har glömt vilken linje du går.
    En ganska smart ide faktiskt, det där med att få skolan att sponsra.

    Studiecirkeln är enkel. Man ringer til ABF och får tid för ett möte med en handläggare. Där förklarar man hela iden och handläggaren berättar om vissa regler för cirkeln. Vår handläggare valde namnet "space" på våran. Det var väl för att hon skulle komma ihåg det lättare. Sen får man ett papper som man fyller i om hur många träfar man haft och vilka som var med. Man måste vara typ fem pers eller nåt för att starta.

    Nu ska jag ut och tvätta bilen. Ha det gött!
     
  22. Audunfy

    Audunfy Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 16, 2000
    Han er i slekt med Ulic på samme måte som jeg er i slekt med Harald Hårfagre (Norsk konge for 1000 år siden eller noe sånt.) Så..slekt og slekt...joda. 1000 år er ei god stund. Blir liksom ikke onkel Ulik. : )
     
  23. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Läser media, Wolverin (hur vågar du glömma det! *grin*) med inriktning på rörlig bild. Studicirkel iden verkar helt klart vetttig...det kanske går att kombinera (men att kalla den space???)

    Okej, tusen år är en del...men Vima Da Boda (misslyckade EU karaktär, för de som har haft turen att missa Dark Empire) omtalas ju som släkting till Nomi och den första Vima så...
     
  24. Audunfy

    Audunfy Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 16, 2000
    glemte det. : ) takk skal du ha. *lese hvordan de gjør det*

     
  25. Pingu

    Pingu Jedi Youngling

    Registered:
    Jul 7, 2001
    Hej!

    (Råkade snubbla in i detta forum för första gången och måste svara)

    Vi gjorde en (svensk) fanfilm nångång i början av 98. Detta var långt före nätet började svämmas över av "ljussabelfilmer" och därför blev vi ganska uppmärksammade på andra sidan atlanten.

    Den är gammal och lite mossig nu, men ni hittar den på www.cyco.nu under projekt. Filmen heter "The Duel".

    Ps. Glöm inte kolla in vårt nuvarande projekt, ITD! : )

    mvh
    /Lars
     
Thread Status:
Not open for further replies.