main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Svenska Star Wars-serier

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Antagonizer, Apr 23, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Antagonizer

    Antagonizer Jedi Youngling

    Registered:
    Mar 4, 2001
    Är det någon här som samlar på sig svenska Star Wars serier? Jag har på allvar börjat leta efter de äldre numren. Jag har en tendens att samla på allt som rör SW, så varför inte serierna också. De är ju rätt så lätta att få tag på. Trots att de många gånger har handlingar som verkar fullständigt absurda i SW-universumet och ibland är så suspekt översatta att man bara gapar, så har de ju ändå sin charm.
     
  2. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Menar du gamla Marvel (finns ett antal gamla album, skitfula och hemska, översättningar från 70, 80) eller Dark Horse, de som översatts av Egmont?

    Ärligt talat så tycker jag du ska satsa på att läsa dem på engelska (är nog svårare att få tag på, men går. I alla fall om du bor i Uppsala). Har en del svenska, men gick över till engelska för ett par år sedan. En del av dem äär t.o.m riktigt bra...
     
  3. Antagonizer

    Antagonizer Jedi Youngling

    Registered:
    Mar 4, 2001
    Jag försöker samla på mig alla SW-serier som släppts på svenska. Inte p.g.a problem med engelskan, bara för skojs skull. Lite av en nostalgitripp också, då jag hade en hel del av dem när jag var liten. Dessutom är ju översättningarna skitskojiga. Värdelösa, men skitskojiga. De nyare serierna (Egmont) är ju i och för sig både välgjorda och bra översatta. Var skaffar du dig tidningarna på engelska då? Bor inte i Uppsala, men inte så långt därifrån.
     
  4. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Köper dem på Prisfyndet (vilket namn...jaja...de har massa serier, och sånt) Ligger på Kungsgatan...om det nu är så den heter(?) Jag och geografi gick aldrig ihop. Bredvid finns en resturang som heter Alcatraz...jag och vägbeskrivingar går inte heller ihop.

     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har ett jätteroligt (så dåligt att det är roligt) album från 79, jag har "lånat" det av min svåger. Det heter I imperiets klor, och bland annat så kysser Luke och Leia varandra igen. Så att säga det märks att det är gjort före ESB. :D
     
  6. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Jodå, i min garderob spökar också en del gamla svenska SW serier - nåja, på vinden, men ändå.
    Det är de gamla Marvel-albumen, varav "I Imperiets klor" är en. Jag har inte läst dem på år och dag, men jag minns dem som charmiga...

    Sen var det en s/v serie som gick som en del av någon av de där grabbiga seriesamlingarna, typ Agent X9... Ni gamla uvar vet vad jag menar, ni andra ser väl ut så här: ?[face_plain] ... Detta borde ha varit någon gång i början av 80-talet.
    Den var hur som helst illa tecknad, och hade mycket tunna berättelser, så jag slutade köpa den efter 3-5 nummer.

    Detta är vad jag är medveten om, sen dess har inte jag köpt serier på svenska.
     
  7. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jodå, jag har också I Imperiets klor, och ett annat album i samma serie från 81, minns inte vad det heter. Vägrar nämnligen att läsa dem, det är så fruktansvärt fult tecknat och historierna...köpte dem på loppisar på den gamla goda tiden när jag ännu inte var bortskämd med Dark Horse.
     
  8. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Är det ingen som känner igen den s/v SW-serien från den där serie-samlings tidningen?
    Skall jag ta konsekvensen av detta och vandra till närmsta muséum och ställa mig i en monter och samla damm? :(

    Marvel-albumen, som är tecknade i en typisk 70-tals stil, består av albumversionerna av de tre filmerna, samt 'Draklorderna', 'I Imperiets klor', samt ytterligare ett fristående album jag glömt namnet på.
    Det var inte mycket att minnas, det var verkligen uselt!
     
  9. Hans-Olof

    Hans-Olof Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2001
    Jag prenemurerade under borjan av 80-talet pa "månadens äventyr" det var starwars och indiana jones. Jag har kvar nästan all tidningar
     
  10. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    ARgh! Inte rättvist...Hans-Olof, du är ond...(men jag gillar din bild...all makt åt Anakin!) Var det översatta Marvel...måste det ha varit. Du råkar inte ha ett som på engelska hette The Dream, issue 92. Det är nån gång efter ROTJ, Luke möter nån ond som Vader har tränat tror jag, och Ani, Obi och Yoda dyker upp som spöken...låter bekant? Jag har letat överallt efter det förbannade nummret...
     
  11. Hans-Olof

    Hans-Olof Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2001
    Tjena queengoodes!!
    Jag kommer her det nummret.
    Luke åker till en planet med en pojke med jedi krafter.
    Som du skrev drömmer han om Vader, yoda och obi1. Han möter en Sithlord med en skit töntig rustning. Som han inte har större problem att konvertera till "the light side".
    Kommer du ihåg den där vatten snubben Kiro. Han tyckte jag var cool då.
    Jag ska försöka leta upp alla dom där gamla tidningarna.
    Hare gott.
    HO
     
  12. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har faktiskt aldrig läst nummret...men jag känner till det, och letar efter det efterom som det finns Vader/Anakin i det...och som totalt besatt av the Chosen One måste jag givetvis läsa det...Du kunde inte överväga att skriva vad de sägs om Anakin/Vader och pm mig om du hittar de gamla tidningarna? Eller nåt? *bedjande* Annars blir jag tvungen att...att...att? Fan vet. Jag ska läsa det där nummret...på nåt sätt. *suck*
     
  13. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Kul att det finns några som läst de gamla Månadens äventyr tidningarna. Har alla utom en och det är nr 1 85.

    Gillade Kiro skarpt. Iskaloon var också en väldigt cool planet.

    Zeltronerna var lite fåniga dock. Nagaierna var hyfsat coola.
     
  14. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ah... just! Shira... hon var ju ganska cool oxo!
     
  15. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Ni vet ingen som har nr 1 -85?
     
Thread Status:
Not open for further replies.