main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

SW Books

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Feb 22, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Kan ju passa på nu med alla SW fans här att snacka lite om alla SW böcker. Hur många man har läst, vilka som är bäst/sämst och om man har någon särskild favoritsak i böckerna.

    Om nån gav er TPM boken innan ni hade sett filmen, hade ni läst den då?

    Fick själv boken av min ( [face_devil]) farbror två månader innan filmen kom. Slets mellan lusten att läsa den direkt eller att vänta tills efter filmen.

    Lyckades hålla mig till efter filmen om ni undrar.

    Mina favorit SW böcker är defenitivt Zahn:s The Thrawn Trilogy :D! Härliga böcker, slukade dem på tre dar.

    Sämst: Planet of Twilight och Crystal Star.
    Speciallt Crystal var riktigt dålig.

    The Courtship of Princess Leia är den som mest överraskade mig, speciellt användandet av Rancors var riktigt häftigt.

    Blev kanske lite ostrukturerat, hoppas ni inte har nåt emot det. Visst ja, glömde skriva hur många böcker jag har läst.
    Kan stolt säga alla utom: X-Wing nionde delen, den där Splinter of the mind och NJ serien, som jag blivit lite sugen på nu faktiskt. Ska nog ta och beställa från sfbok snart. :).

    Med alla menar jag dem som står listade i slutet på de flesta SW böcker, inte dem här Junior Jedi och Jedi Aprentice osv.
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har last forsta den dar forsta Thrawn-trilogin, I jedi, Courtship of Princess Leia, Cloak of Deception, Rogue Plane, Shadows of the Empire och hela X-wing serien, forutom filmbockerna.

    Personligen sa ar det bara x-wing serien, Shadows of the Empire och Cloak of Deception som jag har tyckt varit bra, Rogue Planet var sa dar. En anledning till att jag inte fick lust att ga vidare med post-ROTJ bockerna ar att jag tycker inte att de har tagit hand om karaktarerna ordentligt, de ar sa fullstandigt annorlunda fran filmerna. Jag ser dock fram emot att lasa mer om PT och tiden mellan PT och OT.

    Jag ar en av dem som skrev pa uppmaningen "Stop abusing Han and Leia's romance" men jag vet inte riktigt vad som hande med den.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag köpte TPM boken två veckor innan filmen och lyckades hålla mig ifrån den tills jag sett filmen. Sen läste jag den dagen efter premiären.

    Jag gillar också Thrawn trilogin, men jag tycker nog den andra serien Zahn gjorde (den med Spectre of the Past och Vision of the Future) var än bättre.

    Det enda positiva jag fann i Crystal Star var Hans replik om att "little Jedi has to come from somewhere". :)

    Den nionde delen i Xwing-serien är vansinnigt rolig. Den rekommenderas. :)
     
  4. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Jag personligen har inte läst så många SW böcker alls, pga tidsbrist, det blir mera nu under lovet. Jag började med YJK och läste ut dom på vägen hem fråg tåget hem.. så lätt/snabb lästa var dom :)

    Sedan blev det dom 3 första i TTT på svenska som var bra och TFM.
    Det var dom svenska/första böckerna jag läste.. jag hade hört från många håll att Sotp och Votf var bäst så då tog jag och köpte dom och blev inte besviken. Nu håller jag på men X-wing serien och den är finarfin.. lite sorgligt med att dödsfall.
     
  5. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Det var det jag gillade med X-wing böckerna, det var inte så många av de vanliga huvudrollerna med. Innebär att även huvudrollerna kan dö, blir mer spännande så.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ja, särskilt Allston tyckte jag gjorde den biten riktigt bra. I andra fall blir det ju bara komiskt när man ska tro att huvudpersonen är död och så dyker han/hon mirakulöst upp. En gång går väl än, men när det händer flera gånger då blir det bara lustigt.
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det var nog det jag gillade med x-wing, den var inte bunden av att ha med alla filmkaraktarer och man forvantade sig inte att de skulle bete sig som i filmerna.

    Vilken ar den nionde delen, kommer inte ihag.
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är Starfighters of Adumar, den med Wes Jansons fantastiskt smakfulla kläder ;).
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Oh, ja, det ar ju en underbar bok, gillade den skarpt!
     
  10. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    jag håller precis på med x-wing serien, är på tredje boken nu tror jag. annars har jag läst rätt mycket, dock inga serier. en bok jag gillade speciellt var Shadows of the Empire med vader och xizor. något av det sämsta var crystal star, det måste jag hålla med om. starfighters of adumar har jag också hårt är jättekul *längtar dit* :)
     
  11. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Jag har läst det mesta utom barnböckerna och kan ju hålla med om att Shadows of the Empire är ju en av de bästa böckerna.

    Lite förvånad dock att ingen klagar på Children of the Jedi. Den tyckte jag var fruktansvärt dålig.

    Vilken författare tycker ni är bäst då? Själv tycker jag att Stackpole är bäst men de flesta gillar nog Zahn.
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Av det lilla jag har last sa foredrar jag nog Stackpole.
     
  13. Erk

    Erk Jedi Master star 4

    Registered:
    Aug 12, 2001
    Har läst alla "vuxen" böcker utom Shadow Hunter, Cloak of Deception, Aproching Storm och Dark Journey. även läst 5 YJK böcker och en del fakta samt rollspelsböcker.

    Zahn's duologi är bäst, X-wing serien är överskattad(det enda som är bra är just att det inte handlar om huvudpersonerna), läste TPM boken innan jag såg filmen. Annars tycker jag Lando-trion och Han-trion ifrån 79-83 är bäst. Känsla i de böckerna. NJO är också väldigt bra, brister bara i Zahns hädelse; att det finns liv utan kraften.

    Sämst är ju utan tvekan Crystal Star(skriven av den enda sw-författaren som har vunnit Nebula priset) tätt efterföljd av Children of the Jedi och Planet of twilight samt Darksaber...

    BTW. Anledningen att jag fick lust att slänga min VHS kopia av TPM var att GL inte tagit hand om universumet ordentligt.
     
  14. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Måste hålla med Sith, Children e riktigt dålig. Erk har rätt om Planet, men håller inte med om Darksaber. Tyckte den var helt ok ändå.
    Ingen som gillade Bleck Fleet Crisis, ingen favorit men ändå en rätt bra serie. Speciellt den sista delen, kul att få veta om Lukes mor.
    Vänta det måste vara Padme/Amidala ju!
    Har ja inte tänkt på förrän nu :D!
     
  15. Erk

    Erk Jedi Master star 4

    Registered:
    Aug 12, 2001
    Jo BFC är definitivt underskattad. Mycket politik och inget" nu åker vi runt och räddar anakin och tvillingarna fastän jag är chief of state och har viktigare saker för mig som att sköta inrikespolitiken."
    Lando, Lobot delen är också skön.

    Bounty Hunter trion är också grymt underskattad, en av de bästa. Boba Fett är b nu bara cool och behöver inte spöa alla prisjägare i hela världen föra att visa att han är bäst utan behöver bara vara sig själv för att övertyga.....
     
  16. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Hur många har läst novell samlingarna?

    Tales from Mos Eisley Cantina har några pärlor, även om det blir lite långtråkigt med "no blasters no blasters" scenen, tror den e med i 3/4 av historierna. De tre sista hänger snyggt ihop.
    Jabba´s Palace har oxå den några riktigt bra. T.ex den om Rancor skötaren, eller de där spindel munkarna. Va vad det dem hette? ?[face_plain]
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    b'omarr munks heter de.

    Jag har last tales of the Bounty Hunters, tyckte den var ganska ojamn vissa historier var riktigt bra, den om Boba var urusel.

    Sen sa har jag last tales from the New Republic, huvudberattelsen i den ar jattebra, den handlar om hur Garm Bel Iblis slutligen gick over till rebellerna. Den har ocksa den del ganska bra historier dar handlingarna fran andra bocker namns som nyhetsreportage, det ar ganska kul.
     
  18. Jedi_Nea

    Jedi_Nea Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jul 28, 2001
    Tre ord mina kära vänner: Truce at Bakura.
    Jag ryser bara jag tänker på det...
     
  19. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Truce e bra Nea :) Gillar inte de där maskarna i Luke bara.
    Jedi Academy Trilogy var dem första SW böckerna jag läste, och dem e faktiskt rätt bra. Sun Crushern är häftig hehe.
    Han Solo Trilogy e oxå bra, hur många har läst den? Rundar av allt inför filmen riktigt bra :D
     
  20. Erk

    Erk Jedi Master star 4

    Registered:
    Aug 12, 2001
    Har läst både HS trion och alla tales from...

    Jag tycker det var skönt att no blasters no blasters scenen kom igen hela tiden, även idéen med att alla konspirerade mot jabba i tales from jabbas... var skön. Håller med om att boba grejen sög dock. Det är det jag saknar i tfNR och tfEmpir inge shorcuts och inge normala smugglar typer : ) alla var bara bleka kopior på Han. själv tycker jag det skulle vara trevligt om de släppte tales from the death star; vad som hända alla statistkaraktärer på dödstjärnan.(förhoppningsvis skulle det också sluta med att alla dör till skillnad ifrån tfJabbas...)
     
  21. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jag får gåshud varje gång jag läser slutet på Rebel Dawn. Kul att få lite info om dem som stal Death Star planerna o sen överlämnade dem till Leia.

    Bria: Open fire! :( :_|
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    tfDeath Star vore en himla kul ide faktiskt, fragan ar fran vilken DS?
     
  23. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Helt klart ANH DS :) Snacka om upplägg för storys.
    Storm Trooperna som ska kämpa i fängelse cellen. Tarkins officer som klarade sig, tror jag.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, man far ju inte se sa mycket folk pa DSII, skulle dock alska en historia om Jerjerrod, han ar en liten favorit, och sen har man ju alltid de dar fula imperisnubbarna som pratar med kejsaren.
     
  25. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ska ga och se om Approaching Storm har kommit i brevladan an.

    *haller tummarna*


    Hade inte kommit. :(
     
Thread Status:
Not open for further replies.