main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

SW dräkter

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Ceridwen, Aug 25, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ceridwen

    Ceridwen Jedi Youngling

    Registered:
    Aug 13, 2004
    Hej alla!

    Hoppas alla har det bra i regnet o rusket.
    Själv har jag mest lust till att ta första, bästa rymdskepp och åka iväg till nån galax så långt härifrån som möjligt..

    Kära SW fränder, Jag behöver er hjälp! Jag vill så väldigt gärna ha lite olika star wars dräkter. Det behöver inte vara något avancerat, bara en vanlig jedi dräkt till att börja med.

    Nu är det tyvärr så här att jag inte har begåvats nån sytalang direkt ehehehe *host*

    Därför behöver jag alla tips och råd jag kan få..

    Kan man köpa färdiga dräkter nånstans?
    Finns det någon som har nått mönster för olika star wars dräkter?
    Kan man använda färdiga plagg som man kanske bara behöver ändra lite på?
    Nån som har nån dräkt över som ni inte behöver?


    /Christina

    snart kommer dvd boxen weeeeeeeee!!!
    Alla som kommer hem till mig o ser den får en muffin!
    hehe ;)







     
  2. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Vi är ju en del här som har jedidräkter.

    Jag har ju, DarthLars, Aprentize (som aldrig är här) o.s.v. men sedan finns ju andra dräkter med som kanske är lättare / svårare att göra.

    Mönster till jedidräkt har jag och tips kan du få via http://www.jedi-academy.com (har jag för mig det är). Sedan har ju jag även en Stormtrooperdräkt (under uppbygge samt en Imperial Royal Guard.
    Fler dräkter finns dock i mitt huvud som jag hoppas få fram så småningom.

    Edit:
    Viss hjälp kan även finnas här: http://boards.theforce.net/Sweden/b10327/7232104/ i vår gamla sy-tråd.
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    När det gäller kläder som man kan modifiera så skulle jag föreslå den vita klädsel som Padmé har på sig på Geonosis. Ett par färdiga vita byxor och en tight tröja är en väldigt bra utgångspunkt för den.

    Om man vill ha något mer OT inför DVD-släppet så skulle jag nog säga att det är lättare att göra Leias klänning från ANH (utan skärpet dock) än en jedi-dräkt. Enklaste är att köpa ett vitt tyg i ungefär din dubbla längd från halsen till fötterna, det ska också vara 150 cm brett. Vik ihop det på mitten, lägg dig ner med armarna utsträckta och märk ut hur breda armar och bred klänning ska vara. Det ska se ut som ett T, ta till ganska rejält med vidd. Klipp ut ett hål för halsen och sy ihop. Av tyget som blir över klipper man ut en rektangular tygbit som man fäster i axelhöjd på halsringningen, det är hennes huva, det är faktiskt viktigt att inte sy fast den hela vägen längs halsringningen. Gärna tar man också och klipper ut en remsa av tyget och syr på som en krage. Det gör man enklast genom att mäta ut dubbla bredden på kragen, sy fast ena kanten, vika över tyget och sy fast andra kanten på andra sidan halsringningen. Sen måste man bara skaffa ett bälte och ljusa kängor att ha på sig. Har man inte hår så att man kan göra kanelbullar får man gå med huvan uppe hela tiden. (använd hårnålar för att hålla den på plats).

    Om det här inte är så förståligt kan det bero på att klockan är halv tre på natten och jag har jobbat i baren på V-Dala fram till nu.
     
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Sen beror det ju mycket på exakt hur noga man vill vara. En enkel dräkt kan man slänga ihop på rätt kort tid (jag har fixat en RotJ-Luke på sisådär fem-tio minuter...), men vill man vara mer exakt tar det ju både mer tid och pengar.

    *muttrar nåt om att hon SKA sätta igång med sin dräkt snart*
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    har sett en enkel lösning på Leias kanelbullar på AOTC-premiären.. Köp två kanelbullar på ett bageri och sätt fast :)
     
  6. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Så här snyggt kan det bli (bilden från AOTC-premiären i Gbg vad jag vet..)

    [image=http://www.bahnhof.se/~misagon/pics/kanel.jpg]
     
  7. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Det var precis de bullarna jag tänkte på :)
     
  8. Ceridwen

    Ceridwen Jedi Youngling

    Registered:
    Aug 13, 2004
    Hej Hej!!

    Tack för alla tipsen!! Ska genast sätta i gång! Eller göra ett tappert försök i alla fall ;)

    Obi-Anne: hehe de e lugnt, det var fullt förståligt ;)
    det mesta av det i alla fall :p

    Haha kanelbullegrejen va kul, men det hade inte funkat för mig, jag hade inte kunnat låta bli att gnaga på dem... :)

    Vill ju också upp till dvdsläppet *snyft*

     
Thread Status:
Not open for further replies.