main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

SW-rollspelare i Gbg

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Vargman77, Jul 22, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag och Davio är båda intresserade av rollspel och Star Wars. Vi undrar därför om det finns några fler på forumet som är detta och bor i Gbg / närheten.

    Davio är kunnig inom reglerna för SW-rollspelet (till skillnad från mig) så det är han som kommer varas SL...
     
  2. Jawan

    Jawan Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Feb 24, 2003
    Rollspel låter rätt sköj tycker jag...jag ska ju fixa en Royal Guard dräkt också tills mässan...

    Men hur ska rollspelet funka? Kan inte sånt där så bra... :confused:
     
  3. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Om det går att pricka in ett datum för rollspel under någon av mina vistelser i Göteborg är jag gärna med. Hör gärna av er när ni har något datum så ska jag se om jag kan komma.

    Vilka regler kör ni med, de första (som fanns i svensk översättning), andra upplagan, eller det nya regelsystemet?

    Jag hoppas jag kan vara med. Jag har varit mer SL är spelare, och det är kul att koppla av och bara koncentrera sig på en karaktär istället för hela universum emellanåt... :)
     
  4. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Tja, jag och spelföreningen jag är med i finns ju fortfarande kvar. Du har ju till och med varit där en gång Vargman så du vet vart vi finns. Om ni hellre kör själva så är jag gärna med på det också om ni tycker det är ok. Spelföreningen har ändå sommaruppehåll för tillfället.
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag måste erkänna att jag inte vet vilka regler som gäller eftersom jag aldrig spelat SW rollspelet utan det är Davio som håller i den biten...

    _SithSpawn_ nackdelen med föreningen var att det är inte varje gång man kan medverka och då missar man lätt "sin plats i äventyret" om man inte kan medverka och så verkade de (i alla fall på de två möten jag var med på) vara väldigt mycket diskuterande och tjatande och lite spelande...
     
  6. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Jo, det tar ju sin lilla tid att få in folk som inte vet vad som hänt i spelet...måste ju förklaras en del. Men det är inte alltid så.

    Hur som helst så är jag gärna med er och spelar också om det blir något. Kan vara trevligt att inte vara SL för en gångs skull.

    Förresten R_F, hur ofta är du i GBG?
     
  7. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Under sommaren har det "bara" blivit en gång, i samband med Lisebergsmötet, men under våren var jag väl nere kanske var tredje vecka i snitt. Får se hur det blir till hösten. Det beror på hur många arbetsintervjuer jag blir kallad till...
     
  8. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Hej Alla!

    Tack Vargman att du postade det så fort, eftersom jag inte hade tid.

    Det ser ut som jag blir SL, klarar mig helst utan men men som sagt. Det rollspel som man intresseras mest för, är man SL över eller hur?

    Det kan diskuteras vilket rollspel vi ska göras, D6 systemet eller D20 systemet. Jag har dem båda och speldeddat båda. Troligen spelar vi nog D20 systemet, det nya dvs. ifrån Wizards of the Coast som är lite modifierat efter mina behag självklart =).

    Vet inte vilka som kan närvara i Göteborg, själv bor jag i Skövde och är tvungen att pendla emellan (1,5 timmes färdbit). Troligen försöker vi väl rollspela på helgerna då jag kan ta mig till Göteborg.

    Men alla som är intresserade kan väl komma till att börja med? Mina rollspelsäventyr brukar basera sig mer på rollspel än "hack ´n slash" så var bered att skapa något roligt att rollspela med =P
    Vet att några ifrån en viss Mölndals förening höll på att slakta en planets säkerhetsvakter utan att riktigt kontrollera deras åsikter om Imperiet.

    Nåja alla som är intresserade, för att jag ska skapa ett äventyr som ska leda till kampanjspel så behöver jag att ni skriver svar på några frågor här.

    *Vilken Era (tidsålder) vill ni spela era karaktärer i?
    *Hur vill ni ett äventyr ska vara? Hack ´n slasha stormsoldater, Jedimystik eller politiska teman eller en rolig mix av allihop?
    *Ifall ni vet vad ni ska spela, vad ska ni spela? (jedi-roller har ofta övertag vet ni i rollspel och oftast styr äventyret emot en viss riktning).
    *Vilket rollspel vill ni helst köra? Gamla D6-systemet eller nya D20. Lättast är det att köra D20 ifall man ska köra en annan tidsepok än Rebellion (dvs kriget mellan rebellerna och imperiet som vi ser i de gamla filmerna).
    *Hur mycket kan ni om Star Wars? (Detta underlättar mig för att slippa beskriva för mycket vissa saker, och kanske bara beskriva så listar ni ut saker själva)

    MÃ¥ kraften vara med er =)
     
  9. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    *Vilken Era (tidsålder) vill ni spela era karaktärer i?
    Någon gång under New Republics tid, innan Vongerna kommer och sabbar, har jag länge drömt om att spela, men nästan alla mina egna kampanjer hamnar av någon anledning under upproret...

    *Hur vill ni ett äventyr ska vara?
    Rolig mix. :D

    *Ifall ni vet vad ni ska spela, vad ska ni spela? (jedi-roller har ofta övertag vet ni i rollspel och oftast styr äventyret emot en viss riktning).
    Beror på kampanjens inriktning, jag brukar inte ha brist på idéer.

    *Vilket rollspel vill ni helst köra? Gamla D6-systemet eller nya D20.
    SL bestämmer, med blir det en demokratisk omröstning håller jag på D6 eftersom det är det jag kan bäst.

    *Hur mycket kan ni om Star Wars?
    Jag är EU-fanatiker, och har koll på alla större händelser från det att upproret slutar och sen fortsätter det ända tills de senaste NJO-böckerna. Om tiden runt eller före PT kan jag inte så mycket.


     
  10. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Ursh vad hemskt, jag som inte kan någonting om NJO-tiden. Bara lite småkunskaper som man har samlat på sig, en idé jag har är att lajva under Sithimperiets stormaktstider ifall man är intresserade att köra lite mer jedi kampanjstuk. Det vill säga något årtusende innan Slaget vid Yavin.
     
  11. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Davio, jag skrev att jag helst ville spela "någon gång under New Republics tid, innan Vongerna kommer och sabbar". Iom att Vongerna dyker upp just i New Jedi Order så klarar du dig... ;)
     
  12. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    *Vilken Era (tidsålder) vill ni spela era karaktärer i?

    Spelar ingen större roll för min del men karaktären kommer definitivt att påverkas av vilken era det blir.

    *Hur vill ni ett äventyr ska vara? Hack ´n slasha stormsoldater, Jedimystik eller politiska teman eller en rolig mix av allihop?

    Mix blir väl bra fast helst inga meningslösa strider.

    *Ifall ni vet vad ni ska spela, vad ska ni spela? (jedi-roller har ofta övertag vet ni i rollspel och oftast styr äventyret emot en viss riktning).

    Det beror på vad alla andra vill spela. Jag kommer att försöka spela en karaktär som passar bra in i gruppen.

    *Vilket rollspel vill ni helst köra? Gamla D6-systemet eller nya D20. Lättast är det att köra D20 ifall man ska köra en annan tidsepok än Rebellion (dvs kriget mellan rebellerna och imperiet som vi ser i de gamla filmerna).

    Kör helst D20, kommer inte ens ihåg de gamla reglerna längre. Förresten vilken upplaga av D20 systemet har du? Har en del böcker till båda systemen så om du vill att jag ska ta med mig något kan jag göra det.

    *Hur mycket kan ni om Star Wars? (Detta underlättar mig för att slippa beskriva för mycket vissa saker, och kanske bara beskriva så listar ni ut saker själva)

    Har ju varit SW-fan sen jag var ungefär 12 år gammal så någonting måste jag ju ha snappat upp ;)
     
  13. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Rouge_Fan:Innan Vongonera, jo det är väl en tanke. Då blir det nog att hitta på ett eget litet universium kanske, men en egen storyline. Tack för jag gillar inte riktigt Vongonidéerna... eller vad nu de stavas. =)

    _SithSpawn_: Jag har endast den gamla "versionen" av D20, dvs inte med dom information om Episode 2. Tänker inte skaffa den,utan väntar tills de kommer med informaiton om Episode 3 och ännumera nya regler ;)
     
  14. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Varför hitta på ett eget litet universum när det redan finns ett som är väldigt bra?

    Om du vill kan jag ta med den nya upplagan.
    Den första upplagan är i min mening totalt värdelös, den har inte ens regler för rymdstrid. Dessutom saknar den mycket mycket mer och har en del fruktansvärt usla regler. T.ex så hjälper inte rustningar för fem öre om man blir träffad utan endast om man försöker undvika att bli träffad. Hur man nu får det att gå ihop....på det sättet fortsätter det.
     
  15. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Om någon har second edition som man kan få låna, eller om t.ex du vill spelleda istälelt är det välkommet. För jag är öppen för förslag =)

    Eget universium tänkte jag att man slänger kanske någonting som inte riktigt kanske följer alla serietidningar/böcker/andra material för att spelarna ska kunna inflyta värdet och utgången mer därmed göra det hela mer spännande =)
     
  16. Jawan

    Jawan Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Feb 24, 2003
    Jag förstår mig inte riktigt på det här med rollspel...funkar det ungefär som Lajv eller? :confused:
     
  17. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Nja, spelleder helst inte om jag kan undvika det. Gör det så ofta ändå.

    Kan inte låna ut second edition eftersom jag spelar det rätt mycket hemma också men tar gärna med den om ni vill.

    Jawan: Rollspel är ungefär som lajv fast man sitter runt ett bord med böcker och tärningar istället (om man skall förklara det kortfattat)
     
  18. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Jawan: Wizards of the Coast har presenterat ett demo hur man spelar Star Wars rollspelet, det är bara titta för att se hur det fungerar: http://www.wizards.com/starwars/SWRPGdemo/SW_RPGdemo.html

    Tänk på att dom flesta som spelar rollspel har inte tillgång till leksaksfigurer att röra sig omkring med. Oftast använder man fantasin med hjälp av spelledarens ord över hur personer, omgivning och platser ser ut =)

    _SithSpawn_: Låter bra ifall man bara kan bläddra i boken lite. =)
     
  19. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Naturligtvis kan du det.
    Är det några fler böcker du vill att jag tar med?

    Förresten har ni gjort några planer på när ni hade tänkt spela?
     
  20. Davio

    Davio Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 7, 2003
    Ja du, när vet jag inte. Slutet av Augusti som tidigast, frågan är kanske också vart någonstans. Som sagt jag bor i Skövde och inte i Göteborg, så jag kan inte fixa ett ställe att vara hos. Någon som vet något ställe?

    Jag har Dark Side Sourcebook, Game Master screen samt första regelboken. Tycker jag har klarat mig bra på det hittils. Men självklart beror det vilken Era vi ska spela i, så behöver man materialunderstöd som värden på farkoster och historia. Ser ut som New Jedi Order-Eran så New Jedi order boken vore alltid bra.

    För att vara ärlig så kan jag inte så mycket vad som har hänt där efteråt filmerna. =)
    Blev lite besviken när man fick läsa att Chewbacca dog.
     
  21. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Det räcker egentligen att bara ha huvudboken till de flesta rollspel för att kunna spela det mesta.
    Jag har NJO boken men var det inte New Republic eran vi funderade att köra under?
    Fast jag skulle hellre nog köra under en era där SL är mer påläst...det blir oftast mindre problem då...
     
  22. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Hur blir det med rollspelet? Börjar klia lite i tärningsfingrarna... :D
     
  23. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Vilken Era? anytime, anywhere.

    Hur vill ni ett äventyr skall vara? Hälst jedimystik blandat med politik


    Vilket rollspel? D20

    Hur mycket kan ni om SW? Filmerna, en eller annan bok. Inte så överdrivet mycket. Nästan ingenting om EU.


    Davio; jag längtar järnet till Höstsånger i Siagård ;)

    (I am Daniel)
     
Thread Status:
Not open for further replies.