TFN:n *virallinen* suomalainen Keski-Maa palsta

Discussion in 'Finland' started by Tod, Dec 15, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tod Jedi Master

star 4
    Kun tänne suomiforumille halutaan uusia keskusteluja niin ajattelin, että Sormusten Herra todennäköisesti kiinnostaa useimpia suomalaisiakin SW-faneja.

Nyt on enää pari päivää siihen, että Kaksi Tornia tulee teattereihin, joten toivottavasti liput on jo hankittu. Itse menen keskiviikkona 13.15 Tennari 1:een katsomaan sen. Nyt onkin tullut lämmiteltyä sitä varten katsomalla ykkösosa kolmeen kertaan tänä viikonloppuna.

Joka tapauksena olisi hyvä, jos saataisiin tänne kaikenlaista Keski-Maa ja Tolkien aiheista jutustelua suomenkielellä aikaan, koska Suomen mytologialla ja kielellä on sentään ollut jonkinlaista vaikutusta koko saagan syntyyn.

2. Tintti Jedi Knight

star 1
    Moni näyttää pitäneen FOTR:sta, mutta jostakin syystä se ei kolahtanut minuun. Se tuntui jotenkin ei-elokuvamaiselta. En osaa sanoa, mikä siitä teki kummallisen kokemuksen.

Muistan joskus MTV3:n chatissa kesällä (kyllä, hairahduin joskus katsomaan sitä), kun porukat äänestivät FOTR:n ja episodi II:n paremmuudesta. Aika tasaväkinen tekstiviestiäänestys, vaikea sanoa kumpi voitti. Mitä te tykkäsitte?
  3. Tod Jedi Master

star 4
    Moni näyttää pitäneen FOTR:sta, mutta jostakin syystä se ei kolahtanut minuun. Se tuntui jotenkin ei-elokuvamaiselta. En osaa sanoa, mikä siitä teki kummallisen kokemuksen.

Kyllä minä noin yleisesti ottaen tykkäsin FOTR:sta. Kirja on kyllä paljon kiinnostavampi. Jackson oli enimmäkseen saanut hyvin muutettua Tolkienin kirjan elokuvaformaattiin. Muutamat muutokset tai liialliset yksinkertaistukset ehkä hieman häiritsivät mutta ei mitään vakavampaa.

Kyllä minä rankkaan FOTR:in AOTC:ta korkeammalle. Johtuisikohan se siitä, että Tolkien on kirjoittanut kiehtovampaa dialogia kuin Lucas. Mutta molempien elokuvien parissa viihtyy yhä mainiosti.
  4. Tintti Jedi Knight

star 1
    Koitin pohtia, miksen pitänyt FOTR:sta. Kai se johtuu siitä, että olin mielessäni kuvitellut kirjan paikat ja hahmot erilaisiksi kuin ne leffassa olivat, ja jotkin mieleenjääneet kohtaukset tuntuivat vesitetyiltä (esim. Bilbon katoaminen). Olin odottanut, että hobitit olisivat paljon pienempiä; he näyttivät monissa kohtauksissa ihan ihmisen kokoisilta. Eri lajit (esim. örkit) olivat loppujen lopuksi aika lailla ihmismäisiä; yleensäkin scifi- ja fantasialeffoissa hahmot ovat ihmisen muotoisia.

Missä kaikki ovat? Muiltakin kommentteja?
  5. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Minä, kerettiläinen, en ole koskaan edes lukenut Herroja, joten minua eivät ennakko-odotukset/-luulot vaivanneet. Raina oli kiva, velhot hienoja jne., leffa aiheutti seinään loppuessaan halun nähdä seuraava HETI. Huomenna olisi mentävä e-iltaan, KinoPalatsiin, kun ei Tennariin päässyt.
    Sarumania lisää Torneihin! En ole myöskään spoilautunut, kun en juuri mitään tiedä. Haa!

(tänne muuten on parin viikon aikana tullut yllättävän paljon elämää)
  6. Tod Jedi Master

star 4
    Sarumania lisää Torneihin!

Veikkaanpa, että toiveesi toteutuu.
  7. Tintti Jedi Knight

star 1
    Minä olen ihan uusi SW-fani, yksi niistä "episodi II:n mukanaan tuomista teineistä ja peeloista" :D (tosin näin ensin OT:n TV:stä ja sitten vasta tuli kiire kinoon AOTC katsomaan) ja LOTR:kin on uusi juttu minulle. Kun FOTR tuli ja joka paikassa puhuttiin siitä, niin tuli sellainen olo, että täytyisi kai katsoa. Mutta halusin säästää leffan katsomisen vasta kirjan lukemisen jälkeen. Kirjan luin vasta muutama viikko sitten ja leffan näin pari päivää sen jälkeen, että ISD_Devastator, et ole ainoa myöhäisherännäinen :) Silmarillionia ja ties mitä muita oheiskirjoja en ole lukenut.

Kun AOTC:n kävin katsomassa, niin joku oli sanonut minulle, että joku oli sanonut, että AOTC on parempi kuin ESB. Niinpä menin liian suurin odotuksin ja petyin. Kaiken hypetyksen jälkeen minulla oli liian suuret odotukset myös FOTR:sta. Molemmat siis olivat "ihan OK"-leffoja, mutta pikku pettymyksiä. AOTC parempi, koska minulla on vahvempi tunneside Star Warsiin kuin Frodoon ja kumppaneihin.

Tänään on sitten TTT-ensi-ilta, mutta en ole lippuja hankkinut enkä tiedä, milloin näen leffan... Joko kun se tulee lähimpään kinoon tai sitten joskus vuosien päästä, kun se tulee TV:stä :D Leffaliput ja kasetit ovat nimittäin törkeän kalliita. Kärsivällisyyttä odottamiseen riittää. Veikkaan tosin, että fantasiafanikaverini ostaa kyseisen leffan videon, jolloin pääsen katsomaan sitä ihan ilmaiseksi.
  8. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Jep, tänään on e-ilta 3T:n, ja meikäläinen jättää menemättä töihin ihan sen takia. Ennakko-odotukset: vauhdikasta mättöä, paljon Sarumania riehumassa ja loihtimassa (Christopher Lee on kova setä), ja silleen. Ja Synkkyyttä, kuten myös toivottavasti StarWars III:ssa 890(noin) päivän päästä.

"Minä olen ihan uusi SW-fani, yksi niistä "episodi II:n mukanaan tuomista"
    Good. Your first step into a larger world.
    Min' olen ollut 'Wars-friikki jo 16 vuotta.

Miten niin myöhäisherännäinen? Heräsin tänäänkin jo 0930.
  9. Tintti Jedi Knight

star 1
    Miten niin myöhäisherännäinen? Heräsin tänäänkin jo 0930.

Mitä pilkunviilaajille täytyisi tehdä? :) Okei, myönnetään, kyllä minäkin usein pilkkuja viilaan.

Min' olen ollut 'Wars-friikki jo 16 vuotta.

Olen kade ja tunnen itseni aivan mitättömän pieneksi. :eek:

LOTR:sta vielä, että sillä on ainakin osittain sama kohderyhmä kuin SW:llä. Eli kai täällä nyt joku muukin vielä voisi pulista LOTR:sta kuin me kolme? Etsintäkuulutus: missä ovat Joukahainen, Darth Laurentius, ArtificialStupidity ja muutama muu?
  10. Tod Jedi Master

star 4
    No nyt on leffa nähty. En rupea vielä spoilaamaan pahemmin, mutta aika paljon oli tarinaa muutettu kirjasta. Elokuva toimii, mutta muutama kohtaus oli niin erilainen kuin kirjassa, että ihan hirvitti. Mutta jos ei ole kirjaa lukenut niin ei varmaan ole pahemmin valittamista. Ainakin kaverini tykkäsi enemmän kuin ykkösosasta. Eli yhteenvetona sanoisin, että jos ei odota ihan tarkkaa leffaversiota kirjasta, niin pitäisi tykätä. Kyllä minäkin pyrin sen katsomaan mahdollisimman pian uudestaan. Sen verran paljon minä siitä kuitenkin tykkäsin.
  11. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Ei todellakaan ole valittamista, leffa oli oikein mukava. Päätin samalla eilen leffan jälkeen (tänään klo 0003) etten lue myöskään kolmatta Sormus-kirjaa, etten spoilaannu yhtään enempää. Sarumania ei muuten ollut tarpeeksi!

"Mitä pilkunviilaajille täytyisi tehdä?"
    Emmätiä, älä nyt mitään ikävää kuitenkaan. Äläkä itseäsi kovin pieneksi tunne, joskus se friikkeily on aloitettava ja parempi eilen kuin ei koskaan. Gut, ja?
  12. Tod Jedi Master

star 4
    Sarumania ei muuten ollut tarpeeksi!

Jackson lopetti leffan, kun kirjasta olisi ollut vielä kolmannes jäljellä. Toivotaan, että pidennetyssä versiossa on edes vähän enemmän Sarumania.
  13. Tintti Jedi Knight

star 1
    ISD_Devastator 12.12: ei siihen ole kuin (noin) 986 päivää, katso vaikka virallisesta countdownista.
    Sama henkilö 18.12: kuten myös toivottavasti StarWars III:ssa 890(noin) päivän päästä.

Kylläpäs se aika rientää... Eli kuinka monta päivää tässä nyt siis oikeasti on jäljellä episodi III:een?

Kai tästä täytyy raahautua jossakin vaiheessa katsomaan TTT, mutta odotan kyllä ainakin siihen, että se tulee tänne pikkupaikkakunnille. Kehuttu sitä ainakin on, vaikka sitten menisikin kauaksi kirjan juonesta. Se mainitsemani fantasiasta pitävä kaverini on pyytänyt tulemaan seuraksi, joten luultavasti menen.

Minulla on juuri ollut koeviikko ja pääsin tänne lähes päivittäin, koska kokeita ennen oli luppoaikaa ja luuhasin koulun tietokoneilla. Mutta nyt tuli stoppi, eikä minua nähdä täällä johonkin aikaan ("johonkin aikaan" voi tarkoittaa paria päivää, viikkoa tai kuukautta). Pärjäilkää. Moikka toistaiseksi.
  14. Tintti Jedi Knight

star 1
    Heeei, nyt se taas teki samalla lailla! Onko teille käynyt näin: kirjoitat vastauksen viestiin, klikkaat "Post", kone latailee oudon pitkään, viesti näkyy sivulla, mutta boardin etusivulla tieto ei päivity? Näin on tapahtunut nyt kolme kertaa minulle!

Ehkäpä pilkunviilaajille riittää rangaistukseksi Jar Jar -keskustelu tuonne "Pari pientä spekulaatiota"-tekstiin. :)
  15. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Sekoilevaa ja sekavaa E3-laskentaani selitän onnettomalla laskupäälläni ja sillä, että numerot 8 ja 9 ovat vierekkäin näppiksessä ja siten menevät tolkuttoman helposti väärin päin kun pikavauhdilla yrittää raapustaa. Pahoittelemme, että teemme itsestämme julkisesti(kin) ääliön. Tänään sen pitäisi olla 888, ainakaan kukaan ei ole tällä viikolla kertonut, että olen päivän edellä tahi jäljessä. Aika tosiaan rientää.

Ja postaamisen jumittaminen on miltei jokatoispäiväistä, sille ei kai voi mitään muuta kuin kirota. :mad:

JJB-keskustelu on tarpeettoman suuri kosto pienestä saivartelusta :_| aaaaaaaaaargh!
  16. TK-46_Duke Jedi Master

star 4
    <i>Eli kuinka monta päivää tässä nyt siis oikeasti on jäljellä episodi III:een? </i>
    Eihän sitä voi sanoa päivälleen, kun ei edes tiedetä milloin Ep3 tulee. Yleisimmät veikkauksethan tosin ovat 20.5.2005 ja 25.5.2005.
  17. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Onhan nyt edes jotain suuntaa antavaa, ei sen aina tarvitse olla niin atomilleen kohdallaan. Sitäpaitsi, lukuja on helppo muuttaa sitten, kun päivä tulee, eikä tarvitse aloittaa ihan alusta vaan voi luntata. Tai jotain.
  18. Tod Jedi Master

star 4
    Takaisin Keski-Maahan, kiitos.

19. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Ilonpilaaja.

Entit olivat muuten ihan liian laihoja (tai ruipeloita), mulla oli semmonen mielikuva, että ne olisivat vähän jykevämpiä. Ei se harmittanut pahemmin, mutta olisivat olleet tyylikkäämpiä.
  20. Tintti Jedi Knight

star 1
    *ottaa sormuksen pois sormesta ja ilmestyy TF.N:n foorumille pitkästä aikaa*

Täällä taas hetken nuuhkin ilmoja. En _vieläkään_ ole nähnyt Kahta tornia. Eniten odotan Klonkun ja enttien näkemistä. Olen jotenkin onnistunut välttämään lähes kaikki kuvat ja videonpätkät Torneista; useita kuvia Frodosta, Aragornista ja kumppaneista olen nähnyt, mutta Klonkusta tasan yhden kuvan (+pari lyhyttä pätkää LOTR:ssa). Eli hahmojen ulkonäkö tulee yllätyksenä.

Moikka taas ja hyvää uutta vuotta!
  21. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Haa, hieno elämys se tulee olemaan. Aika hyvin suoriuduttu, jos et ole mitään nähnyt, kun töllötin on suoltanut LotR-kamaa suut silmät täyteen.
    Näyttävät muuten ihan liikaa. Spoilaajat.
    Vuoden Eka posti, uutta vuotta ihmisille!
  22. Tintti Jedi Knight

star 1
    Päätin samalla eilen leffan jälkeen (tänään klo 0003) etten lue myöskään kolmatta Sormus-kirjaa, etten spoilaannu yhtään enempää.

Meinaatko lukea kaikki sormuskirjat sitten kun olet nähnyt vimpankin leffan, vai alatko lukea edeltäviä kirjoja muttet vielä Kuninkaan paluuta, vai meinaatko lukea Sormuksia ollenkaan?

Varmistus saatu: Tornit matelevat lähimpään kinoon ensi-iltaan 10.1., jolloin todnäk. olen paikan päällä katsomassa.

Telkkua en hirveästi katso ja unohdan aina kaikki hyvät ohjelmat, joten se voi olla syy siihen, että olen missannut kaikki LotR-pätkät. Yhden kerran näin jonkin Playstation-mainoksen ja toisen kerran itse leffamainoksen, mutta muuten en ole nähnyt videoita TTT:sta! En ole mitenkään erityisesti yrittänyt vältellä, mutta TV:n katsominen jää minulla usein vähemmälle.

Signaturesta: se muuten ei ollut "armed and fully operational battlestation", vaan "fully armed and operational battle station". Kiäh kiäh, pilkunviilauskisa ISD_Devastator vs. Tintti 1-1.

Uuden vuoden lupaukset unohdin tehdä ja tinat valaa. Tuijotin tietokonetta tuntitolkulla illalla, kun yhtäkkiä huomasin että viisarit olivat vierähtäneet kahdentoista toiselle puolelle. Jospa näin jälkikäteen antaisi uudenvuodenlupauksen, että yrittää heittää pilkut ja viilat sikseen.
  23. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Hmm, tosta Palpyn 'armed and operational':ista vaan sitä, että kun joskus olen muistanut sen just väärin päin, niin laitoin sen nyt noin. Pitääpä tarkistaa kohta videolta (kun sitä ei ole dvd:lle tullut, prkl). Jos väärin, niin toki sen korjaan; Keisarin Sanaa ei sovi vääristellä.

Kirjoja saatan lueskella sitten, kun ne on kaikki nähty leffamuodossa, koska haastattelumateriaalia kuuleena / lukeneena / nähneenä on tullut havaittua, että vierekkäisten kirjojen asioita on miksattu keskenään. Tod.näk. ne luenkin joskus, runot ja laulut skipaten, parantaa kuulemma lukukokemusta. Minäkö kerettiläinen? Toki.

Saivartelu on kivaa, en siitä luopuisi millään, ellei Kaunis Nainen niin käskisi...
  24. ISD_Devastator Force Ghost

star 4
    Kuulin tuossa uv-aattona jostain 2tornia-arvostelusta, että leffassa on "häiritseviä seksuaalisia piilokuvioita" tms. Arvostelijaa häirinneitä asioita oli kolme, joista sen ensimäisen olen tietysti unohtanut, mutta ne kaksi muuta:
    1: Sauronin silmä
    2: erityisesti se sormus
    Kun kuulin nuo, olin pudota tuoliltani. Jos Silmästä saa esimerkiksi mieleensä ainoastaan kirkkoveneen, niin jossain on vakavaa vikaa ja vika ei ole animaattorin. Ja jos näkee fallos-symboliikkaa siinä, kun sormi laitetaan sormukseen, niin häiriö ei taida olla näyttelijässä. (muistaakseni F ei käytä Sormusta koko leffan aikana kertaakaan.)
    Kommenttia, kiitos. Erityisesti joltakulta, joka on mahd. lukenut kyseisen tekstin, koska minulla on vain toisen käden tietoa. Itse väitän, että arvostelija on irstas.
  25. Tod Jedi Master

star 4
    Kuulin itsekin samat kommentit, mutta en ole varsinaista arvostelua nähnyt. Täytyy kyllä todeta, että jotain häikkää täytyy arvostelijalla olla.

Mutta onhan näitä muitakin Sormusten Herra moitteita. Esim. jotkut väittävät Sormusten Herraa rasistiseksi, kun kaikki hyvät tyypit ovat vaaleita ja komeita ja kaikki pahikset taas tummia ja rumia (tai jotain sinnepäin). Ja sittenhän oli tämä vaatimus, että TTT:n nimi olisi pitänyt vaihtaa, koska Kaksi Tornia on liian suora viittaus 9/11 tapahtumiin.

Aina sitä löytyy outoa väkeä.
Thread Status:
Not open for further replies.