main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

The Force Unleashed

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Charlii, Aug 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Lyckades äntligen få tag i bokversionen av The Force Unleashed igår och jag måste säga att jag är imponerad, något tveksam men imponerad.

    Ifall någon här skulle ha missat det så är The Force Unleashed ett "multimediaprojekt" som Lucasarts har dragit igång. Historien kretsar kring en av Vaders många "hemliga" lärjungar, uppfostrad av Vader sedan barnsben för att utföra hans order och bekämpa hans fiender, typ... Som titeln antyder handlar det mycket om denne lärjunges (kodnamn "Starkiller") brutala användande av Kraften. Han sparar, så att säga, inte på krutet. Handlingen utspelar sig ungefär 3-2 BBY och hänvisningarna till filmerna (och EU) är minst sagt betydande. Jag kan verkligen rekommendera alla som är intresserade av EU i stort att ta del av historien på något sätt, nedan följer en snabb sammanfattning av alla tillgängliga alternativ:

    Nummer 1 och 2: Boken. Välskriven av Sean Williams, om än lite mycket tv-spel i vissa sekvenser. Alternerar mellan att följa Starkiller och hans pilot, Juno Eclipse. Ger en bra och (tror jag) heltäckande bild av historien och hinner trycka in många små EU-referenser. Man kan naturligtvis vänta något halvår och köp pocketversionen istället.

    Nummer 3: Är inte hundra, men jag misstänker att det kommer en ljudboks-variant av den också. Star Wars ljudböckerna brukar vara någon korsning mellan traditionella ljudböcker och radioteater, så det blir säkert roligt.

    Nummer 4: Seriealbumet. Samma historia, men lite andra perspektiv. Första tredjedelen berättas av Starkillers trogna droid PROXY, den andra av Juno Eclipse och den tredje av Starkiller själv. Typ.

    Nummer 5 och 6: Spelet, HD-versionen. Själva kärnan i satsningen. Implementerar nya, häftiga fysikmotorer för att simulera Kraften på sätt som aldrig setts förr. I en prolog spelar du som Vader när han först hittar sin lärjunge, resten av spelet tar du Starkillers roll. Släpps för Xbox 360 och PS3.

    Nummer 7, 8, 9 och 10: Spelet, SD-versionen. Samma spel, men med simplare grafik och fysik. Har också en annan prolog, där Starkiller mediterar i det gamla Jeditemplet och slåss mot gamla andar. Jag är inte riktigt säker på innehållet i DS-versionen, det kan vara kortat något. Släpps till Wii, PS2, PSP och DS.

    Nummer 11 och 12: Spelet, mobilversionen. Nedkortad version av historien, med helt annorlunda bandesign och spelkontroll. Släpps för iPhone och N-Gage2. Skulle även släppas i en allmän java-version, men det verkar ha utgått.

    Nummer 13: Prima Strategy Guide. Har aldrig riktigt förstått vilka som köper dom här, förutom rabiata Wookiepedia-folk som vill ha tag i varje liten faktoid om historien.

    Nummer 14: Rollspels-kompendiet. Presenterar visserligen inte historien i någon klassisk, linjär mening men det borde gå att pussla ihop hela bilden från den information som ges här. Sen kan man visst använda den om man vill spela rollspel också.

    Nummer 15: Art of the Game. Har ni tröttnat ännu? Vilken tur, för nu tror jag faktiskt att det är slut. Den här berättar knappast nån historia, annat än den om hur spelet gjordes.

    Det är med andra ord en rejäl multimedia-satsning. Ingen aning om hur väl de olika delarna kommer att passa ihop i slutändan eller hur smidigt det kommer att blanda sig med resten av EU. Det finns ett par saker som ganska radikalt ändrar hur vi måste uppfatta vissa senare händelser, så mycket kan jag säga.
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag hoppas kunna läsa boken någon gång under hösten. Jag har varit lite tveksam till hela upplägget, sen är jag inte alls intresserad av spel och läser ju inte serierna heller så resten försöker jag nog ta reda på genom andrahandsinformation, eller wookiepedia.
     
  3. Wilfer88

    Wilfer88 Jedi Youngling

    Registered:
    Jan 5, 2009
    Ursh vad jag följde hypen på det här alltså. Följde nyheterna och skrev lite själv på starwars.se(jag leta alltså på andra ställen efter de häftigaste nyheterna att lägga upp på sidan). Sen skrev man själv en förhandstitt på typ 9 sidor ren text. Köpte boken så fort det gick eftersom den kom lite före spelet. Trodde spelet skulle bli urstarkt, men efter boken så märkte jag att det fanns få detaljer i handlingen och relativt kort. När spelet kom köpte jag det till Wii, då jag inte har råd med dyrare saker :p
    Enda bra med spelet var väl att musiken som gjordes till spelet var toppklass och att Krome Studios verkligen tog nytta av Wii-kontrollerna. Annars var spelet en mycket stor besvikelse. Dålig grafik även för ett Wii-spel, designmässigt inge utmanande banor alls, och sen, otroligt innehållsfattigt. Spelet kan lätt klaras av på en helgdag. Efter 2 helgdagar har du även hunnit samla på dig 95% av allt och hunnit välja alla valalternativ som finns i spelet. Spelet förtjänar all kritik den fått, även om vissa starka sidor ändå inte får glömmas.
     
Thread Status:
Not open for further replies.