main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Vad händer med FFS nu för tiden?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Feb 24, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tänker inte låtsas att vi inte sa vad vi sa, så jag låter nedanstående vara kvar. Dock ber jag er, för diskussionens skull, bortse från detta inledande inlägg och istället börja lite längre ner, där saker och ting framförs på ett något vettigare sätt. Jag hoppas att ingen är långsint och att folk är villiga att dela med sig av sina tankar gällande FFS![face_praying]

    ;)

    Vi ber om ursäkt för detta:

    Nu får det fanimej vara nog! Här går man till The Unknown Regions, år ut och år in, i förhoppningen att man ska hitta intelligenta, insiktsfulla, djuplodande diskussioner om det som för oss samman: STAR WARS!!!!!!!! Och vad möts man av? "God morgon", "När ska vi mötas i Uppsala?", "Hur luktar dina kalsonger?".... Vad i helvete håller ni på med?!
    Allvarligt talat, det här stället har förfallit till en uppsamlingsplats för desperata singlar. Uppsnäppning! Visa engagemang! Vi försöker då och då hålla folks intresse för Star Wars uppe, men efter tre inlägg i en intressant tråd kryper alla nördar tillbaks till sina djävla Räk-hål och diskuterar färgen på varandras navelludd.
    Det är dags att släppa kylskåpet och komma underfund med varför vi egentligen är här. Vårt gemensamma intresse är Star Wars. Fundera över det, era djävla ösregn!




    Ärlighet vara längst
    /LM, Erbos & Aprentize
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hmmm... även om jag inte riktigt gillar tilltalet i det där inlägget (vårda språket lite, grabbar!) väcker det en intressant fråga: vad ska FFS syssla med här på forumet, och IRL? Vad är detta forum till för?
    Själv ser jag det som ett ställe att hålla kontakt med folk i FFS och komma på idéer till möten och sånt, djuplodande diskussioner om SW är inte huvudsyftet (även om det ju är kul när de förekommer). Men vad tycker alla andra?
     
  3. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Jag håller med Nina. syftet med Fan Force är att man ska kunna träffa och umgås med andra fans. Detta syns även på forumet, det mesta här är löst småprat eller diskussioner i andra ämnen. Om man bara vill prata sw så finns det många andra forum, t.ex. resten av JC.
    Naturligtvis får man göra det även här, det är bara trevligt, men jag tycker inte att man ska bli förvånad över att det är relativt ovanligt...


    /Charlii
     
  4. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag tycker att syftet med JC i sin helhet är att få disskutera SW men att FFS-delen är mer för att hålla kontakt med dem som man kan umgås med. Vilken SW-ämne vi än tar upp i FFS är nästan garanterat redan disskuterat på längden och bredden någon annanstans på JC, så vad är vitsen med att ha parallela trådar här?

    Sedan tycker jag inte om att bli kallad desperat singel eller djävla ösregn. :mad:
     
  5. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Precis. Vi är alla här Star Wars-fans, dvs. "likasinnade" ur den synvinkeln, och det här stället är till för att umgås med likasinnade. Inte konstigt med det.
    Om man tittar på våra aktiviteter, så har alla utom något fåtal ett Star Wars-tema eller så har vi långa diskussioner IRL om Star Wars under dessa möten. Det skulle vi inte kunna ha om vi inte höll ihop.

    Förresten så tycker jag att det är mycket mer löst struntsnack på starwars.nu ....
     
  6. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Tja, kan bara säga att jag instämmer med föregående talare (alltså, från Nina och nedåt...). Det finns massor av andra diskussioner här på forumet som flödar över av djuplodande SW-snack.

    Snarare tycker jag att vi på senaste tiden har haft för lite aktiviteter IRL, men...det är ju inte så många som tar initiativ till sådan (jag gör det t.ex. inte, men jag får min dagliga SW-nörddos ändå, så behovet för min del är inte lite stor som när jag var the only geek in town.)

    EDIT: Och eh, är det för att vi är förmögna att diskutera mer än ett enda ämne som vi är desperata singlar? Måste ju säga att om jag inte hade något säga om något annat än SW så skulle jag verkligen känna mig som ett djävla ösregn.
     
  7. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Vad bra att ni är här och startar en massa trådar med relevant innehåll då. :)

    Men jag håller med er i mycket.
    Utom möjligen språket. ;)
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tycker inte heller att det är en särskilt rättvis bild av det här forumet som kommer fram, och framförallt gillar jag inte språket. Det är väl inte så konstigt förresten att en del av diskussionerna handlar om vad vi ska göra i Uppsala, det här forumet är i första hand till för att folk ska kunna träffas i verkligheten och då behövs det ju onekligen meddelas vad det är som händer. Jag håller också med Kee om att det är snarare det som är problemet, att det är för få som tar initiativ till aktiviteter utanför forumet. Jag skulle gärna att vi hittade på något i Stockholm/Uppsala-området ganska snart.

    Att det inte är så mycket SW-diskussioner har väl faktiskt att göra med att vi är trots allt bara ett underforum till det största SW-forumet på nätet, många känner att de föredrar att diskutera sådant i de renodlade SW-forumen där det finns fler som är aktiva.
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Även jag instämmer inte i den kritik som förs fram. Vad det gäller forumets syfte beskrivs det bäst av den FAQ som finns på FanForces hemsida:

    What is the difference between the TFN Jedi Council Forums and the FanForce Forums?
    TFN Jedi Council Forums are for any and all discussions pertaining to the Star Wars universe, and then some. FanForce Forums, an extension of the Jedi Council, is used by all TFN and Star Wars fans to meet fellow like minded folks in their local, physical community. The FanForce Forums are an online tool for fans to get together, discuss, and plan outings and events in their community.
    länk

    FFS syfte utesluter inte diskussioner om filmerna, men det är faktiskt inte huvudpoängen.

    Precis som OA och Kee skulle jag gärna se fler diskussioner och planerande av aktiviteter i den närmaste framtiden.
     
  10. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tror också att det bästa sättet att motivera folk är att idiotförklara dem och skälla på dem med fula ord. [face_whistling]
     
  11. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tror att "provocera" ligger närmare sanningen :)
    Hör på: Den som inte känner sig träffad ska naturligtvis inte ta åt sig. Det kanske vi borde ha nämnt. Ursäkta den lilla missen!




    "Slash" rules!
    /LM
     
  12. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Fast jag ser inte riktigt heller vitsen med att provocera.

    Fler diskussioner och träffar vore ju väldigt roligt, men som folk sagt tidigare, det krävs att folk tar INITIATIV till sådana, och sedan att folk faktiskt dyker upp när det tas sådana initiativ. Det duger ju inte att bara klaga och inte göra nåt. Det kan ju vara precis vad som helst, att bara samlas och se på film, eller fika tillsammans, eller åka pulka, eller nåt...
     
  13. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Naturligtvis. Vi har inte sagt nåt annat, heller :)
    Ärligt talat måste jag dock säga att jag ångrar att inlägget blev som det blev. Nu har jag inte snackat med Erbos och Aprentize sen i lördags morse, men saken är den att det var sent på natten och vi var inte i vårt bästa skick, om ni förstår vad jag menar. Förhållandevis omdömeslösa kan man väl kalla oss. Inte den bästa tidpunkten att skriva inlägg på internetforum!
    Kanske sticker jag hål på vår ballong nu, men jag måste faktiskt för egen del be om ursäkt. Jag har inte för avsikt att såra någon. Visst ska man kunna säga till någon att man tycker vederbörande har blivit lite tråkig, men det är ju dumt att slänga ur sig obefogade förolämpningar om man vill behålla sina kamrater, eller hur? Så, jag ber om ursäkt!
    Det ligger dock ett visst mått av substans i vårt inlägg: Ibland startas det seriösa diskussionstrådar(inte bara om Star Wars) här på FFS, men det är sällan de leder längre än till "Jag tycker si och du tycker så. Nu går vi tillbaks till God Morgon-tråden och har det skoj". Några av oss är väldigt intresserade av att diskutera allvarliga ting med varandra, men tyvärr är vi så få att diskussionerna dör ut alldeles för snabbt. Visst kan man ta en diskussion till ett annat forum, men jag vill åtminstone diskutera saker och ting med just er.
    Är man inte intresserad ska man naturligtvis inte anstränga sig. Vi tycker bara att det är lite trist att vårt svenska forum har förvandlats till en lekplats för folk som bara vill fördriva tiden. Nu är det ju så att Star Wars-sagan är fullbordad och således finns det inte så mycket spännande att se fram emot(förutom TV-serierna), så det är väl fullt naturligt att det blir så här. Folk växer ifrån varandra, helt enkelt.
    Därför börjar det väl bli dags att ta avsked. "Lars_Muul" kommer inte synas till på JC länge till. Jag är snart uppe i 10 000 inlägg och när jag når dit är det dags för pension. Reinkarnation? Vi får se. Hela JC har de senaste åren visat sig vara fundamentalt vrickat gällande regler och moddande, så det känns lite så där att besöka dessa forum, om jag ska vara ärlig.
    Jag hoppas verkligen att ingen lider bestående men pga vårt klumpigt komponerade inlägg. Är det så får man gärna skicka ett PM.
    Må väl, kamrater!




    Nej, jag är inte kommunist
    /LM
     
  14. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ursäkten godtagen, och det är ju alltid bra om vi får en liten diskussion om FFS, även om den här tråden verkar ha fallit lite väl snabbt... kanske skulle byta rubrik på den så folk fattar vad den handlar om?
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag håller med LM i hans senaste inlägg och jag är ganska säker på att Aprentize är av samma uppfattning.
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Rubriken ändrad!




    7 inlägg kvar
    /LM
     
  17. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Tjenare!

    Insåg just att det kanske är dags att man går in här och framför en egen åsikt. Hehe.

    Jag är helt med på Musikal-Johans och Chris inlägg, vi hade kastat i oss ett glas rödvin eller två för mycket och kände oss helt enkelt på hyss-humör. Men som sagt, andemeningen i det vi sa finns kvar, även om själva svenskan inte var så vacker.
    Och jag för min del hittar gärna på något i GÖTEBORGSområdet så småningom! :)
     
  18. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    ...och den här tråden verkar ju ha lett till saker, vi har fått lite trådar om möten och en lite djupare SW-diskussion. :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.