main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Vad tyckte du om Sagan om De Två Tornen (Spoiler varning)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Effe, Dec 17, 2002.

?

Vad tyckte du om Sagan om De Två Tornen (Spoiler varning)

Poll closed Mar 25, 2012.
  1. Underbara

    30.0%
  2. Bra

    16.7%
  3. Bra men sämre än LoTR

    36.7%
  4. Bra ochd essutom Bättre än LoTR

    13.3%
  5. Godkänd

    3.3%
  6. Underkänd

    0 vote(s)
    0.0%
  7. SÃ¥g den inte

    0 vote(s)
    0.0%
  8. Ser bara på starwars filmer.

    0 vote(s)
    0.0%
Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
  2. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Tyckte den var bra men långtifrån lika bra som LoTR dels har vi ju de idiotiska tillägen (sa inte PJ att Tom Bombadil togs bort för att den inte fördehandlingen framåt) som när Aragon föll ner för klippan. Och att de skulle göra Gollum till en Jar Jar wannebe.
    Annars måste jag säga att stormstegarna var bland det mäktigaste jag har sett.
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Den var inte lika bra som LOTR enligt min mening.. Vet dock inte exakt vad det beror på.. Det var något som störde mig med Gollum(men jag kan inte sätta fingret på vad). Likaså tyckte jag Enterna såg ganska dataanimerade ut..
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag gillar inte att de ändrade om så mycket i storyn. T.ex. alverna i Helms Deep, Frodo och Sam i Osgiliath, Aragorns fall, att Merry skulle ha övertygat enterna om att slåss ... och så klart: Arwen. Inget av dem var nödvändiga för storyn som helhet.
    Sen finns det scener som är underbara i boken, men som inte fanns med. T.ex. när Gandalf och Théoden kommer till Isengard och finner det ödelagt förutom två hober som sitter och äter och röker - en underbar scen! Vi behövde inte se enterna slåss alls, jag tycker inte att det gav något överhuvudtaget. Det finns något fint i att låta dem fortsätta vara lite mystiska.
    Slutet i boken är också en suverrän cliffhanger, och att utelämna Shelob från filmen gör att man går miste om kontinuitet.

    Gollumn var suverrän. Jag struntar i vad folk på starwars.nu skriver... Gollum är bättre modellerad och animerad än Yoda.
     
  5. Swedish_Jedi

    Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 15, 2002
    bra...jag har inte sett den...mend et ska jag jag göra ikväll (17-20)....jag komemr med vad jag tyckte vid 21
     
  6. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Ujuj, jag längtar till bion så jag nästan får ont i magen...
     
  7. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Första intrycket: helt klart en mycket bra film. Men nu måste jag vänta ett tag, smälta alla intryck och se den igen innan jag kan ge ett ordentligt omdöme. Generellt sett kan jag nog hålla med om att det är en riktigt bra film, men inte fullt så bra som filmatisering av boken. Det fanns scener som kändes totalt rätt och som gav mig rysningar, och det fanns scener när jag undrade vad i h-vete de hade tänkt med när de gjorde filmen.


    MINDRE BRA:

    Först och främst; för abrupt slut. Gollum räddade situationen, men jag hade velat ha ett mer distinkt avslut på de andra histoirerna. Jag förstår om de var tvugna att stanna innan Shelob eftersom den episoden sker senare i tiden än det som händer med de andra, men det stannade ju så väldigt tidigt. Jag tycker att det vore perfekt om de hade haft med konfrontationen med Saruman och låta det sluta med att Gandalf rider iväg med Pippin. Jag saknade också några riktigt dramatiska stunder i filmen, som Galdalfs och Boromirs död i FOTR. Jag tror knappast att någon fällde en tår över Haldir...

    Stackars Faramir är visserligen en ganska tråkig karaktär i boken, men han är iallafall bättre än han var i filmen. Vi som har läst böckerna förstår att hans syfte med att ta med Ringen hem är för att imponera på sin far och visa att han duger något till, men intrycket man får i filmen är att han är väldigt svag och mottaglig för Ringens kraft, vilket inte alls är fallet. Om jag inte har helt fel så säger han något i stil med att han aldrig skulle ta upp Ringen ens om den låg bredvid hans väg. En total motpol till Boromir alltså, men nu när PJ gjorde om Boromir kände han väl att han var tvungen att göra om hans bror också. Tyvärr, för det blev inte bra. Farfromthebookamir lär han kallas nu...

    Arwens små inhopp var ganska störande. Ett hade räckt, den där Aragorn och Éowyn går och pratar, den var helt ok.

    Sist då... hur många fall av "nej, han/hon dog! *snyft* nej, titta! han/hon lever! yay!" ska vi få se? Det blir lite som pojken och vargen tycker jag... Jag visste om ändringen med Aragorns "död" sedan tidigare, och den var klart bättre än jag väntat mig, men känns ändå onödig. Nåja, det introducerade ju "Brego, the wonder horse" och det tycker ju jag är bra. Om jag inte minns fel så är det meningen att Brego inte ska vara vilken häst som helst, utan Theodreds häst som flydde när han dog. Tyvärr verkar den förklaringen ha klippts bort.


    BRA:

    Gollum, Gollum, Gollum! Han klippade helt enkelt. Snyggt animerat och agerat, helt i stil med den Gollum som jag älskar. Allt från hans personlighetsklyvning till sättet han fångade och åt fisk på kändes helt rätt. Fundering: var det bara jag som fick lust att sjunga "Vem ska trösta knyttet?" för hans Sméágol-sida..?

    Éowyn; precis som jag hade föreställt mig henne, vacker och stolt. Hennes repliker om att det hon fruktar mest av allt är att sitta fängslad i en bur var perfekta och mycket rörande.

    Enterna (även om jag tycker att de var lite små) var underbara att se. De måste ha varit riktigt svåra att designa och animera, men resultatet är helt klart godkänt.

    HÄSTARNA och hästkulturen i Rohan (la ni märke till att till och med deras svärd pryddes av hästmotiv?), ja i stort sett allt som hade med Rohirrim att göra faktiskt. Speciellt scenerna innan anfallet på byn och scenerna nere i grottorna var mycket bra. Klar snyftpotential. Var det förresten fler än jag som såg PJs två barn bland flyktingarna från Rohan? I eftertexterna till FOTR stod de omnämda som "Cute hobbit children", här spelade de "Cute Rohan refugee children". ;)

    Gandalf the White och särskilt Balrog-duellen i början. Vilken rivstart! Underbart.

    Olifanterna! Vilka enorma djur! Däremot saknade jag Sams lilla dikt om dem, den hade gärna fått vara med. Sams funderingar om sagor är också underbara, både i boken och här i filmen... "Samwise the Brave". :)

    Slaget vid Helm's Deep. Behöver jag skriva något om det? Stämningen i salongen var lika laddad som i filmen och när orcherna anföll vad det som att de varit inne i biosalongen med oss. Suveränt och grymt imponer
     
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    SÃ¥g enterna dataanimerade ut? Konstigt.... 8-}

    Effe: LOTR är förkortningen på hela sagan, första filmen förkortas FOTR. Bara så du vet! ;)

    Visst slutade TTT väldigt abrupt, men det ökar bara känslan av att det faktiskt är en film, inte tre. Jag kan inte skilja dessa filmer åt pga detta. Precis som med Star Wars!
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det jag hängde upp mig mest på vad det gäller Faramir var att det kändes som ett försök att göra Frodos del i filmen mer spännande. Jag tycker inte alls att det funkade. Hela den episoden räddas av Gollum och att man får se hur han svänger mellan sina olika "jag".

    Rent generellt tyckte jag att TTT höll hög klass. Lynx har redan radat upp mycket som jag också gillade. En ytterliggare sak som jag starkt fastnade för var växlingarna mellan action och mammorna med barn under slaget vid Helm's deep. Det kändes som att filmen lyckades få fram vad krig gör med vanliga människor som hamnar mitt i det. De rycks upp från sina hem, tvingas fly och förlorar fäder, bröder och äkta män.

    En annan fin scen var Theodén framför sin sons grav. Riktigt rörande enligt mig :).
     
  10. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Lars:Muul jag vett men skrev detta kl 4 på natten så var inte jätte pigg.
     
  11. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ah! Det är helt OK :)
     
  12. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Waaaaah!!! Lynx håller just nu på att dö av antingen skratt eller något annat... Vill du veta varför? Markera här nedanför:

    citat ur Eva af Geijerstams recension av TTT på dn.se: "Och aldrig hade jag väl föreställt mig Saurons onda öga som påfallande likt ett rödglödgat kvinnligt könsorgan..."
     
  13. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Lynx, jag läste också det och höll på att sätta frukosten i halsen... [face_laugh]
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men tjatar de fortfarande om det där?! Eller har denna Eva inte kommit på det förrän nu?
     
  15. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Haha :p

    HÃ¥ller med om det mesta som sagts.
    Gillade att man såg den brinnande Enten springa och släcka sog i vattnet.

    En grej som jag inte fattade var var tog alla vägen vid slutet av slaget vid Helms klyfta. Det var ju bara 10 pers som red ut, hade alla andra dött eller?
     
  16. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    hihihi...
    jag gillade inte enterna, de är ju större på riktigt!!!!
    men jag gillade gollum och gimli mest i denna film...
    men jag stör mej så på arwen, ja menar hon får ju sin prins i slutet så hon kan väl bara hålla sig ur vägen?
    men smeagol uppväger nästan allt, utom då det fruktansvärda skavsåren jag fick av mina kängor!!!
     
  17. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Leto: Menar du när de red upp på kullen och tittade mot Mordor? Det var ju hjältegänget, alla andra var utanför bild!
     
  18. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Står vid en Drop-In dator på biblioteket i stan och tänkte ge mitt första omdöme av TTT.

    WOW kan jag ju börja skriva, en väldigt bra äventyr/fantasy film men några små saker som gör att helhetsintrycket blir lite svagare.

    Som jag tycker just nu så är den kanske inte lika bra som FOTR men när jag sett den ett par ggr till så kan jag ge den ett betyg och ett utförligare omdöme.

    Nu kommer jag säkert ändra mig när jag har sett filmen fler ggr (ska se den igen på Fredag) men mina första reaktioner är.

    Bra

    Éowyn var en stark kvinna som har pondus och utstrålning, mycket häftigare kvinna än Arwen.

    Alla underbara hästar, speciellt Skuggfaxe.

    Gollum, när jag såg den första scenen han var med i tänkte jag va f-n är det här men efter ett tag så tyckte jag att det var passande och inte alls så illa.
    Sedan lider jag verkligen med Gollum för dom har gjort honom så 'mänsklig' så jag tycker synd om honom och vad han varit med om och med tankte på vad som kommer hända med honom så är det upplagt för ett riktigt snyftkalas till ROTK.
    Men som sagt han är mycket bra.

    Alla olika vyer man får i filmen, Nya Zeland är verkligen ett paradis.

    Gimli, han var väl denna films Comic relif och hade en hel del roliga repliker plus andra allvarliga scener.

    Enterna var delvis häftiga även om jag tycker dom var lite väl spinkiga och små.

    Helm's Deep var riktigt bra även om jag tyckte det tog slut lite väl snabbt.

    Gandalf fightar med balrogen var snyggt gjord och hela introt var bra.

    Mindre bra.

    Alla dessa onödiga ändringar från bok till film.
    Jag vet ju om att dessa än nödvändiga men en del ggr så tar PJ lite väl stora friheter.
    Ett bra exempel är när Sam ramlar ned för klippan utanför portarna och Frodo hoppar efter och för att inte bli upptäckta så drar Frodo sin kappa över dom och dom blir mer eller mindre osynliga.
    Scenen i sig ger IMO inte speciellt mycket.

    Arwens scener var lite överflödiga.

    Vänskapen mellan Legolas och Gimli existerar ju knappt, i boken är den mycket starkare.

    En del karaktärer lider av dålig karaktärsutveckling och har en tendens att komma i skymundan.
    Speciellt Merry och Pippin som tillsammans med FOTR inte alls varit så aktiva som dom är i böckerna.

    Som Lynx skrev, för abrupt slut och jag tycker nog att det skulle gått att göra bättre, men vem vet hur det blir iom en extended version av filmen.


    Nu kommer jag inte på mer som jag kan skriva för sekunden eftersom min hjärna går på övervarv och jag måste smälta alla intryck och när jag funderat lite kan jag nog skriva lite till.

    Men en sak är säker och det är att jag är redo att ge upp alla mina filmer för jag behöver bara min TV, DVD hemmabiosystemet och en extended box av FOTR, TTT och ROTK för dessa filmer ger iaf allt.
    Spänning, kärlek, action, humor, äventyr, magi, daramatik och listan skulle kunna göras mycket längre.

    Jag återkommer. :D :D :D

     
  19. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    LM: Nej, jag menar när Aragorn, Theoden o Legolas m.fl. rider ut från borgen och puttar ner alla Uruk-Hai från bron.
    Tyckte dem föll lite väl lätt där ;)
     
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Då är jag med. Tänkte aldrig på det.

    Som SLL antyder: Bioversionen är bara ett smakprov på vad DVDn kommer erbjuda. Vi får ge oss till tåls!
     
  21. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Asså jag tyckte den var riktigt bra.. Enterna rockade.. Gimli stal ju hela föreställningen ;) Han e bara för skön hehehe ascool liten dvärg :D
     
  22. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    jag skrev en jäkla massa här och så försvann allt så nu är jag allmänt förbannad över FF och JC forumet och min webläsare så att min recention kommer att finnas tillänglig senare.
    Filmen ägde dock. Bättre än ettan.
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tyckte att filmen var helt ok, lite ojämn. Scenerna i Rohan och överlag de scener som inte innehöll Frodo och Gollum tyckte jag var storslagna. Vid gravfältet utanför Edoras så började jag nästan gråta.

    Frodos historia tyckte jag kändes seg, den drog ner tempot betydligt, och därför kändes också slutet väldigt utdraget. Sen tyckte jag att specialeffekterna kändes lite sisådär ibland, jag tillhör dem som hade problem med Gollum ibland och även när Lavskägge bar omkring på Merry och Pippin.
     
  24. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    "Frodos historia tyckte jag kändes seg, den drog ner tempot betydligt, och därför kändes också slutet väldigt utdraget. Sen tyckte jag att specialeffekterna kändes lite sisådär ibland, jag tillhör dem som hade problem med Gollum ibland och även när Lavskägge bar omkring på Merry och Pippin. "

    Det där kan jag hålla med om faktiskt.. Men som sagt var jag at filmen var svin bra (dock inte lika bra FOTR enligt min mening).

    LM: När jag menade att de sg datagjora ut så menade jag att man kan göra saker som ser bra ut i data (ex. Obi-Wans kappa hos DDexter) eller saker som ser konstgjorda ut... Som Enterna här.. De tog en tillbaka från handlingen till biosalongen...
     
  25. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Jag tillhör defenetivt den skara som var besviken på Gollum inte så mycket på hur han såg ut, utan av den enkla anledningen att han blev lite av en clown, visst han hade personlihets klyvningar i boken men den ena av dem var ju ingen clown.

    Ja vissa av de påhittade scenerna var ju märkliga, PJ sa ju att Tom Bomadil inte förde handlingen framåt och därmed togs han bort, men varför då lägag till sådana scener som inte för handlingen framåt, (Aragons "död" och det vid stora portarna)

    Dessutom saknar jag slaget vid isensvad, ifs finns den inte med i TTT boken utan bara i sagor från midgård men den näms i boken därför att det är enormt viktigt, det var ju där Theogen egentligen dog, iom att Rohans soldater splittras Erkenbrand försvinenr och Och sedan finner gandalf honom ochs edan kommer med honom som undsättning.
     
Thread Status:
Not open for further replies.