main
side
curve

Året är 2009. Vilken Star Wars-episod är din favorit?

Discussion in 'Sweden' started by Lars_Muul, Oct 11, 2009.

?

Året är 2009. Vilken Star Wars-episod är din favorit?

Poll closed Jan 1, 2010.
  1. Episod I: Det Mörka Hotet

0 vote(s)
    0.0%
  2. Episod II: Klonerna Anfaller

0 vote(s)
    0.0%
  3. Episod III: Mörkrets Hämnd

5.9%
  4. Episod IV: Nytt Hopp

11.8%
  5. Episod V: Rymdimperiet Slår Tillbaka

52.9%
  6. Episod VI: Jedins Ã…terkomst

29.4%
Thread Status:
Not open for further replies.
  1. C-Sarah-3PO

C-Sarah-3PO Jedi Youngling

Registered:
    Oct 18, 2009
    Lars_Muul: den anonyme hämnaren är jag, haha! Såg inte diskussionen här nere innan. Och faktiskt så sammanfattar du min egen motivering rätt bra i ditt svar, när jag såg filmerna för första gången var det i ordningen ep. I och framåt. Därför tyckte jag helt enkelt att ROTS knöt an så otroligt bra till de resterande äldre filmerna. När jag sedan såg om ep. III efter att ha sett alla filmerna och verkligen funderat över vad som hände med Anakin när han blev Darth Vader blev intrycket så starkt att jag grät massor och verkligen blev rörd över hur vänskapen mellan Anakin och Obi-Wan så abrupt tog slut och hur krossad Padmé blev av Anakins svek, eller vad man ska säga. Ur den lille pojken från Tatooine reste sig en Darth Vader - helt fantastiskt.

2. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    Visst är det storartat? :)
    Jag tycker alltid att det är lika fascinerande med människor som har blivit Star Wars-fans efter att ha börjat med PT. Eller ja, inte lika fascinerande som det faktum att vissa äldre fans fortfarande hävdar att Star Wars aldrig hade slagit igenom om TPM hade varit först ut. Inte för att jag tror att det hade varit exakt samma sak som det är nu, men PT-filmerna har faktiskt en inneboende styrka som inte bör underskattas.
    Jag sitter just nu och lyssnar på de Star Wars-teman som jag har konsertversioner av. Började med "Luke and Leia" och fortsätter nu med "Anakin's theme". Det är så vackert att jag får gåshud!
    "Luke and Leia" har också nån kvalitet som gör en alldeles tårögd. Det är den där känslan av att de stackars tvillingarna har tvingats in i det här storslagna äventyret pga att Anakin svek alla, inklusive sig själv, för en massa år sen :_|
    Nu har "Battle of the heroes" för övrigt dragit igång, som för att accentuera Anakins svek ;)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är i mångt och mycket tack vare John Williams som Star Wars är så bra som det är!

JW - han är killen hela dan
    /LM

3. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Konsertversionen av "Luke and Leia" är ju bland det vackraste som skrivits för filmer. Jag älskar hur hela temat byggs upp mer och mer. Jag håller helt med om att John Williams har en mycket stor del i Star Wars framgång. När jag i våras fick höra hela main title (den fem minuter långa versionen) framföras av en symfoniorkester i Royal Albert Hall så var inte tårarna långt borta.

4. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Tänkte bara påpeka att Jedins Återkomst fick en röst till för ett litet tag sen. Den knappar in!
    Vilken thriller! :)

Thriller - en mycket bra låt
    /LM

5. swtobbe

swtobbe Jedi Youngling

Registered:
    Jul 29, 2006
    Tycker såna här omröstningar om vilken film som är bäst är rätt så jobbiga. Man gillar ju alla filmerna på sina olika sätt.
    Men jag får väl köra på ROTJ, eftersom det var den första jag såg, och som någon nämnde tidigare är ROTJ den film jag skulle sätta in i DVD-spelaren om jag skulle kolla nu.

Är inte alls aktiv i Star Wars längre som jag var för några år sedan, men det kommer tillbaka då och då, med massor av minnen och känslor såklart:)

6. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Jahapp, då var 2009 över(sen ett tag tillbaks) och det ser ut som om Star Wars Episod V: Rymdimperiet Slår Tillbaka var den starkast lysande stjärnan på Fan Force Swedens film-himmel under årets sista månader.

Ungefär som förväntat :)

Förväntan - den är ungefärlig
    /LM

7. wishnud

wishnud Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Oct 21, 2001
    Såg nyss igenom filmerna och måste säga att rösten faller på ESTB :)

8. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg ROTS igen häromdan, med säsong 1 av The Clone Wars färsk i minnet. My god, vilken spark i skrevet denna film lär bli för de som växer upp med TCW!
    Det börjar i stil med serien, dock med en något dystrare Anakin(förmodligen till följd av diverse hemskheter i slutet av kriget). Tempot är dock överlag lite långsammare(vilket är intressant) och sen blir det väldigt vuxet med samtalen mellan Anakin, Padmé, Obi-Wan och Palpatine. Helt plötsligt förvandlas det actionspäckade och humorbelamrade Clone Wars till en tragedi av episka mått! Anakin, den starka hjältegestalten med hjärtat på rätta stället förenar sig med Darth Sidious och dödar Jedier! Helt sanslöst!
    Inte nog med det. Anakin dödar nästan Padmé och Obi-Wan lemlästar honom i en ljussabelduell! Sen brinner Anakin upp, får nya robotlemmar och placeras i en tung dräkt med respirator, samtidigt som Padmé dör i barnsäng!

Fatta mängden terapi som den nya Star Wars-generation kommer behöva efter detta. De kommer ha men för livet!

Men det är allt en fantastisk film :)

ROTS - den är omvälvande
    /LM

Thread Status:
Not open for further replies.