main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Koulu

Discussion in 'Archive: Finland' started by Starfighter1, Dec 21, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Meilläpäin "hikari" taitaa olla yleisin muoto, mutta minähän en puhekielisiä ilmauksia käytä. :p
     
  2. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    okei ;D hehe.!

    puhutsä cloned yleensä kirjakieltä niiku puheessa..!? ;D
     
  3. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Naulan kantaan... :p
     
  4. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    eiks se oo vähän vaikeeta.? mun joka aineeseen äikän ope kirjottaa "älä käytä puhe kieltä vaan kirjakieltä." ;D puhuuks joku sun kaveriki vai puhuuks ne vaa sillee jollain murteella tai jotain.? ;D sori mä oon ihan ulkona.. ;D
     
  5. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Voi voi... :p

    En minä ketään muuta tunne. :p
     
  6. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Minusta ainakin on "normaalimpaa" kirjoittaa kirjakieltä kuin puhekieltä tai jotain murretta, jos sellaista osaisin.
    Silti puhun käsittääkseni melko neutraalia yleiskieltä [face_thinking]

    Ainakin joskus yläasteella kun saimme kirjoittaa puhekieltä jossain ainekirjoituksessa, ei siitä oikein tullut mitään. Se vain näytti typerältä. Erikoista.
     
  7. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    okei ;D hehe.! mäkään en tiedä ketään joka puhuu kirja kieltä kuin sä ;D

    mä kirjottaisin kirja kieltä paljon enemmän kuin puhekieltä mut ku emmä osaa kirjottaa kirja kieltä.. mä en osaa edes taivuttaa verbi "olla" kirja kielessä suomessa.. hyvin menee ;D

    meijän on pakko kirjottaa kirja kieltä siks mä en ikinä saa parempaa ku 7 just ja just koska melkee kaikki virheet tulee ku en osaa kirjottaa kirja kieltä ja siitä kielioppista ku en osaa taivuttaa mitää.. ;D
     
  8. NeitiPadme

    NeitiPadme Jedi Master star 5

    Registered:
    May 24, 2005
    Hahah [face_laugh] Oon vai? Just nii! Kyl niiden pitäis sitte alkaa niit numeroit nostaa ;)

    Mullekki on paljon helpompaa kirjottaa kirja- ku puhekieltä aineissa. Muuten kyl käytän iha puhekieltä, varmaa näkee näist viesteistä :p

    Emmäkää tiedä ketää muuta joka puhuis kirjakieltä tavallisesti.
     
  9. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    joo.! haha ;D [face_laugh] niinpä.!!

    peace yo.!
     
  10. NeitiPadme

    NeitiPadme Jedi Master star 5

    Registered:
    May 24, 2005
    Millon sul muute vaihtuu jakso Chigu?

    Peace yo vaa ittelles ;)
     
  11. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    mul vaihtuu jakso pääsiänen jälkeen.! ;D

    arvaa mitä..!? ;D

    tarjoilija tarjoilija.! pizzassani on viikset.!
     
  12. NeitiPadme

    NeitiPadme Jedi Master star 5

    Registered:
    May 24, 2005
    Pääsiäisen jälkeen

    Onks kiva? Millon sitte saat lukkarin ku sähä lähet ulkomaille?

    Ei voi olla totta!! Täälläki! [face_laugh]
     
  13. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    okei ;D hehe.! kiitti.! mut emmä ikinä mitää tollast oo käyttäny ;D

    mä saan sen sit ku tuun.!! vähän se mun serkku on söpö.!! ne vanhemmat lähetti kuvan sähkö postilla.!! ;D

    haha.!! of course.!! ;D
     
  14. NeitiPadme

    NeitiPadme Jedi Master star 5

    Registered:
    May 24, 2005
    Uskon :p Ei sitä paljon käytetäkää.

    Mist sitte tiiät moneen meet ja mitä tuntei sul on :confused:?
    Se oli ihana se sun serkkus!! :)
     
  15. Pinea

    Pinea Jedi Master star 1

    Registered:
    Aug 21, 2003
    Ah, koulu.

    Se on kyllä outoa, että muistaakseni meidänkin yläasteella opot olivat pakottamassa jokaista amikseen. Tai siis ehkä silloin joskus ysillä mainittiin kerran että lukiokin on olemassa, mutta loput olikin sitten amiksen hehkuttelua. Tietenkin tämän osittain voi ymmärtää sillä, että toisen asteen kouluja on vaikka minkälaisia ja kaikenlaisiin aloihin suuntautuvia. Mutta oli mielestäni väärin ajatella että kaikki lukiot ovat samanlaisia. On ihan erilaista käydä koulua jossain maakunnan ainoassa lukiossa, jonne osa ihmisistä on tullut sen takia etteivät päässeet kauppikseen, kun taas sitten käydä jotain IB-lukiota jossain isommassa kaupungissa.

    On muuten jännää, että kaikki lukiot Suomessa ovat luokattomia, siis virallisesti. Siinä pikkulukiossa jossa minä kävin oli kyllä ihan luokat edelleenkin (ei mitään ohjausryhmiä) ja kurssit tietenkin oli pakko ottaa oikeastaan samaan tahtiin kaikkien muiden luokkalaisten kanssa. Ehkä sitä joskus kaipasi sellaiseen isompaan lukioon, jossa olisi ollut vähän enemmän vapautta ottaa kursseja oman aikataulun mukaan.

    Ongelmia kautta kouluaikojen tuotti ainakin minulle A2-ruotsi, koska olimme ensimmäinen ikäluokka jolla oli A2-kieli muiden lisäksi. Ala-asteella esimerkiksi jouduin luopumaan kuviksen tunneista, koska ruotsin tunnit olivat päällekäin niiden kanssa (piti kuitenkin tehdä kaikki kuviksen työt vaikken päässyt tunneille). Yläasteella oli saman verran tunteja kuin seiskalla ruotsin aloittaneilla, vaikka niitä pitäisi olla enemmän (tästä seuraa että enemmän asiaa tungetaan samaan tuntimäärään.) Ja lukiossa kurssit järjestettiin tasan kerran kukin. Nyt tai ei koskaan -tilanteita. Voi voi kuinka olenkaan ruotsin takia kärsinyt. Useammasta ala-asteella aloittaneesta ruotsin ryhmäläisestä ruotsin pitkänä kirjoitti lopulta kaksi ihmistä...

    Miksi aloin vuodatuksen ruotsista? En voi ymmärtää. Arpeni eivät ole vielä umpeutuneet!

    Äh.

    Koulu oli ihan jees, ala-asteella lintsasin tarpeeksi, yläasteella ihan liian vähän, ja lukiossa niin paljon kuin oli mahdollista. Ala-asteella oli kamala opettaja joka harrasti fyysisiä nolausrangaistuksia. Yläaste oli ihan arseenperseestä. Pelkkää huutoa ja angstisia teinejä. Vieläkin tekisi suoraan sanottuna mieleni vetää turpaan niitä typerimpiä poikia meidän luokalla. Tai ehkä antaa takaisin sillä samalla millä siellä käytävällä aina leikkivät kielloista huolimatta, tee-se-itse-liekinheittimillä (lakkapullo+sytkäri). Kuulo huononi varmasti pari astetta yläasteen aikana. Oppimisen kannalta yläasteen olis voinut vetää kahdessa vuodessa. Lukio oli mukava, koska suurin osa idiooteista oli jo jossain muualla. Amiksissa, vaikka kyllä sinne mukaviakin meni. Lukio on ihan samaa jatkumoa kouluelämälle. Mitään suurta ja syvällistä opiskelusta siellä ei opi. Matikasta ehkä pääsi jotenkin syvemmin sisälle. Oppi sen ajattelutavan, että matikka ei ole laskuja ja oikeita vastauksia, vaan käsittelyä.

    Ja yliopistollakin voi päästä niin helpolla. Riippuu vähän mitä alaa opiskelee, haluaako saada vain opintoviikot vai haluaako valmistua kolmessa vuodessa.
    Ajattelin muuten aloittaa uuden harrastuksen, opiskelupaikkojen keräilyn. Voisi kerätä paikkoja vähän joka alalta ja eri puolelta Suomea, yliopistoista siis ainakin aluksi. Pääsykokeet eivät kyllä oikeasti kerro monissa paikoissa mitään todellisesta osaamisesta. Tämä on monien tuttujen kanssa todettu useampaan kertaan. Mutta huvinsa kullakin. On rentouttavaa hakea paikkoihin joihin ei oikeasti edes halua. Ei paineita, ei stressiä. En kyllä ymmärrä mitä hyötyä tästä on, mutta hauskaa se ainakin on. Koska lopetin teepussien keräilyn, on pakko keksiä joku harrastus tilalle. Ajattelin aloittaa tänä vuonna arkeologiasta.

    Ja on pakko yrittää kirjoittaa kirjakielellä, koska en osaa mitään sellaista yleispuhekieltä. Jos kirjoittaisin niin kuin puhuisin, niin monet varmasti tuskastuisivat. Murre on pikkupätkinä ihan hauskaa lukea, mutta varsinkaan jos ei lue omaa murrettansa, niin energia menee kummallisten sanojen ja muotojen ymmärtämiseen. Pitemmän päälle rasittavaa.

    Jaap. Tulipa pitkä vie
     
  16. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    hyvä.!! ;D mä soitan apinalle ja kysyn siltä.!! tai sit rotalle.! eiks oo..!? hehe ;D

    meijän liikunnan ope on kiva.! ja onneks et kirjottanu murretta koska mä en tostakaa saanu puolii selvää melkee.
     
  17. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    "Suurin vääryys maailmassa on kamalat liikunnanopettajat"
    Olen niin samaa mieltä, vaikka jätänkin lauseen loppuosan huomioimatta. Ainakin minulla on ollut näitä vaahto suupielessä huutajia, jotka eivät ymmärrä, että kaiken mahdollisen iankaikkinen voittaminen ei ole kaikkien ykkösvaihtoehto, minä ainakin halusin vaan pelata [lajia x] ilman paineita tai huutoa. Sitten kun osa ryhmästä on juuri näitä pakkovoittaaaaaaargh!-pellejä niin arvaahan sen, mitä siitä tulee. Sanomista [face_plain]

    Toinen suunnaton, eduskuntatalon kokoinen vääryys ja epäkohta on virkamiesruotsi. Jag är en ingenjör och gör ingenting pä svenska. Piste. ;)
     
  18. Starfighter1

    Starfighter1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 23, 2005
    Unohdin mainita, että tälle topicille voi laittaa myös työhön ja kaikennäköiseen koulutukseen kuuluvaa asiaa.:)
     
  19. Chigu

    Chigu Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 25, 2005
    joo starfighter ;D kiva ku mainitsit.! ;D
     
Thread Status:
Not open for further replies.