main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

När jag var liten....

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lars_Muul, Jan 17, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    ....trodde jag att Star Wars, förlåt, Stjärnornas Krig, var svenska filmer.
    Jag såg nämligen aldrig filmerna som liten, utan växte upp med ljudbanden.
    Någon som känner igen sig?
     
  2. Bubba Fet

    Bubba Fet Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 30, 2000
    :)

    Jag växte också upp med ljudbanden. Jag undrar om jag har kvar dom, det skulle vara kul att höra dom igen. Jag trodde dock aldrig att starwars var svenska filmer.

    Eftersom vi inte hade någon video när jag var liten så dröjde det ganska länge innan jag såg filmerna. Första gången jag såg dom på riktigt var när dom gick på TV på 90-talet nån gång. Men jag hade ändå mängder av starwars leksaker.
     
  3. C3-KnorPO

    C3-KnorPO Jedi Youngling

    Registered:
    Jul 2, 2000
    . . . hörde jag talas om "Stjärnornas krig" redan vid den svenska premiären december 1977. Jag var elva år då, och därmed i helt rätt ålder. Jag har med andra ord varit Star Wars-fan i över 23 år.
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Du var mig en gamling! :)
    Jag är född -80, så jag är inte lika erfaren, men på nåt sätt känns det ändå som om jag väntade i 16 år på TPM. I verkligheten väntade jag väl i så där 6 år och längtade endast i 2 år....
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag känner igen mig till viss del. Jag visste iof att Star Wars inte var svenska filmer, men jag funderade inte så mycket på det. Sen började mitt Star Wars intresse med just ljudbanden och lite serietidningar jag fick (läs: snodde) från brorsan.
     
  6. Antagonizer

    Antagonizer Jedi Youngling

    Registered:
    Mar 4, 2001
    Då mina föräldrar inte riktigt förstått vad Star Wars gick ut på, fick jag inte se filmen i sin helhet när den gick på tv i början av 80-talet. Jag var då ungefär 7 år gammal. Sålunda fick jag begagna mig av ett lumpet knep för att se den. Jag övertygade helt enkelt min farmor att hyra den, under förevändningen att alla mina kompisar sett den, och säkert alla andra 7-åringar i världen också...
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    He he he.... :)
     
  8. Hans-Olof

    Hans-Olof Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2001
    jag vaxte ocksa upp med kasett banden.

    Kanner nan igen dom har fraserna?

    "Jabba var stor och grym, men Luke och hans vanner var inte radda"

    "Gangare, jattelika dinosaur aktiga strids maskiner dundrade fram genom den snoiga marken"

    "dom mig inte efter min storlek, kraften ar min bundsforvant"
     
  9. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ã…h, nostalgi!

    "Men Luke, vilken trollkraft? Jag kan inte, hjälp!" :)
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    "En ondskefull plan tog form i Vaders hjärna.
    Han ska ansluta sig till oss eller dö, mästare"

    En klassiker i mitt liv.
     
  11. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Detta är ju fantastiskt. Det var länge sen jag hörde mina gamla kära band...

    "Han är din far. Men du måste möta honom Luke..."
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Min bror slarvade bort mina. Sen var det ju rätt kul att de kallade Chewie för Tuggbakk eller något sånt.

    "Använd Kraften Luke. Låt den styra dina handlingar"

    "Hans far, Obi-Wan Kenobi och Yoda var nu alla döda. Men han visste att de alltid skulle vara med honom"
     
  13. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Åh, det är helt underbart att höra dessa gamla fraser! Det känns som man är liten igen.

    Jag blev SW fan första gången som jag hörde ett av ljudbanden och det råkade vara det till ROTJ. Sedan kom ANH på tv -84 och jag trodde att det var ROTJ som de visade. Hade igen aning om att det fanns tre filmer. Så jag började genast berätta handlingen för mina föräldrar om ewoker och allt.

    När jag sedan såg jaworna för första gången så förstod jag att det inte kan ha varit samma film som jag pratade om.

    En kort tid därefter fick jag reda på att det fanns tre filmer. När sedan några år senare pappa hyrde TESB satt jag som begaistrad. Sedan kom han hem en annan dag och då trodde jag att han hade hyrt TESB igen och jag förstod inte varför. Sen dök texten upp och det stod Episode VI Return of the jedi. Jag blev fullkomligt vild. Jag minns fortfarande den stunden. En av de lyckligaste stunderna i mitt liv. Det bästa var att alla tre filmerna överträffade alla mina överdrivna förväntningar....

    Ja, det var tider det...
     
  14. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    ...hade jag väldigt svårt att förstå det här med vad egentligen falken hette. Jag tyckte det var ett mysterium. En del sa att den hette Tusen Falken, en del Tusenårs Falken, en del Millenium Falcon, en del Årtusende Falken.
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    ...och alla var rätt på svenska... :)

    Men värst är i alla fall de underbara överesättningarna på Chewies namn: Tuggis, Tuggback, Tuggbuss....
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Tuggbuss, LOL! :)

    Jag minns än hur det kändes första gången jag faktiskt såg ROTJ och kände igen Jabbas skratt från bandet. Vilken fröjd för örat!

    "Och när du hör R2-D2 låta så här: Belopatopi-wawao, då vet du att det är dags att vända blad"
     
  17. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    JA!!!! Nostalgin flödar!!! Och Vader på svenska med en flange effekt på rösten! Wow.... those where the days!
     
  18. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    "Jag är din far"
    "Nej. Nej, det är inte sant! Jag ansluter mig aldrig till er!"

    Mäktigt!
     
  19. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja...

    Min flickvän köpte Episode I "band & boken" till mig någon gång kring det att filmen kom ut och skojjar du att man blev besviken. Bara en berättare som läste storyn i korta drag... Inte alls som de gamla goda från tidigt 80-tal... :(
     
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Mhm! Jag köpte den på CD och tänkte: -Det här lär bli coolt!
    Men ack så man kan missta sig. Varför gör berättaren alla röster, varför har de så töntigt vändabladljud och varför är storyn så taskigt återgiven? Bara undrar!! :mad:
     
  21. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Har bara vaga minnen av banden... :(
    Någon som har kvar någon av dem i spelbart skick? Och som kanske ska till Uppsala också...? Skulle vara en garanterad hit. :)
     
  22. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag har nog ett par, men ska inte dit, tyvärr :(
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Sen bytte de väl Vaders röst i ROTJ? Jag har ett svagt minne av att i ROTJ så var den annorlunda i jämförelse med ANH och ESB.

    Jag minns musiken bäst. Särskilt i ROTJ när de hela tiden hade lagt Into the trap i bakgrunden (alltså den musik som hörs när rebellflottan närmar sig Dödsstjärnan).

    "För länge länge sedan i en fjärran galax hölls hoppet om frihet vid liv av en grupp rebeller som kämpade mot det onda galaktiska rymdimperiet"

    En annan rolig sak var att Hoth uttalades Hot. :)
     
  24. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, jag tror att de bytte ut Vader... det finns ett svagt minne av det...
     
  25. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Som jag minns det så är Vaders röst olika på alla banden. På det första låter det som om han pratar i en fånig burk. I TESB är det flangereffekt på och även så i ROTJ fast den låter lite annorlunda.

    Vader: "Jag vill ha det skeppet"

    Ja, Episode I Band-och-boken var en stor besvikelse.
     
Thread Status:
Not open for further replies.