main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sjove Danske Ordsprog Og Spøjse Ord

Discussion in 'Archive: Denmark' started by Darth Dane, Oct 22, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Nu er gode dyr rådne... :p

    Hvis det ikke er meningen vi ska spise dyr, hvorfor er de så lavet af kød?

    seriøst, så er mennesket så vidt jeg ved altædene dvs det er mest naturligt både at æde kød og salat. Om det så er sundest eller ej ka jo diskuteres. Og hov foresten DD: Det er heller ikke naturligt at drikke komælk, der er mange mennesker der slet ikke ka tåle og drikek mælk hvis de ikke har drukket nok af det som børn. Noget med deres mave ikke ka klare at fordøje det eller noget.
     
  2. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Jo men hvis nu maven ikek kan nå at nedbryde kødet, som er sværere nedbrydeligt en salat f.eks, så forlader det jo maven delvist intakt, og således ned gennem tarmene, der er sæføli mere og mere der bliver fordøjet, men jeg tror at hvis man spiser meget kød, når maven og tarmsystemet ikke at nedbryde det helt.

    Når man ser på vegetar dyr, som f.eks. koen, så ser vi at tarmene er lange, og i dyr som f.eks løven som er kødædene, at tarmene er korte. Hvorfor er det lige at der er den forskel. Måske fordi, at kødet skal ekspederes hurtigst muligt så det ikke skader organismen hos rovdyrene, og hos vege dyrene er det lang tid så alt er så fordøjet som muligt.

    Menneskets tarmsystem ligner mest.....tadaaa vegetardyrenes, nemlig lange tarme osv.


    Er der en forbindelse?





    DD - Love Spliff

     
  3. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Par: sæføli er der nogle der er allergiske, og de skal da sæføli ikke drikke det, alt i alt er det jo så ikke sundt for individet.





    DD - Love Spliff

     
  4. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Jamen det er vist noget med at rent evolutionsmessigt er vi slet ikke beregnet til at drikke andet mælk end modermælk.
    Fks vil en voksen afrikaner ikke ku drikke komælk, da han aldrig har fået det som barn.

    Go point med det med tarmene i de forskellige dyr.

    Tænkte på at hvis en ko går på en mark hele livet og guffer græs og aldrig andet, så er hele dyret i princippet bare bygget af græs, så må det da være i orden at æde den. Det er jo bare en bunke græs der ka gå og sige sjove lyde ;)

    EDIT: Ahh... overså lige dit "IKKE" sundt for individet... Doh!
     
  5. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Jamen det er vist noget med at rent evolutionsmessigt er vi slet ikke beregnet til at drikke andet mælk end modermælk.
    Fks vil en voksen afrikaner ikke ku drikke komælk, da han aldrig har fået det som barn.


    Nej, det er ligesom snaps, man skal lige vænne sig til det, ikke at jeg anbefaler atman gør det...

    Go point med det med tarmene i de forskellige dyr.

    Tak, jeg har jo været nød til at undersøge sagen med det her veggie holdnings trip.
    Jeg glæder mig til at høre hvad P-nille har at sige til det.

    Tænkte på at hvis en ko går på en mark hele livet og guffer græs og aldrig andet, så er hele dyret i princippet bare bygget af græs, så må det da være i orden at æde den. Det er jo bare en bunke græs der ka gå og sige sjove lyde

    That's strecthing it, isn't it?

    EDIT: Ahh... overså lige dit "IKKE" sundt for individet... Doh!

    LOL [face_laugh]





    DD - Love Spliff

     
  6. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    har det at sige at menneskets tarme er forholds vis korte.... og at man får tyndskid af at kun leve af salat.... tarm længden har kun den indflydelse på hvor meget væske der er i maden... salat består jo mest af vand og derfor er tarmen længere så alt vandet kan optages... og da kød ikke indeholder så meget vand behøver det ikke nær så lang en tarm......

    og så er der det med at en ko har 4 maver eller den tygger og synker og opgylper og gentygger maden 4 gange... og det er jo fordi ellers kan maven ikke tåle cellelosen

    og så kan jeg tilføje at med mælken har para ret.. når du ikke har drukket mælk i nogle år kan du ikke tåle/nedbryde laktosen... og derfor må især gamle katte ikke få mælk da når de er gamle kan de ikke nedbryde laktosen og så kan de få tarmslyng og dø...

    og så kan man faktisk få kronisk chrom syndrom af at drikkemælk.... så tænk på det næste gang du drikker mælk.. og ost er faktisk råddent mælk da det har fået ilt og er fyldt med bakterier.. og der går endda orm/mider i osten nogle gange... (og nej det er ikke dem der laver hullerne i osten, men det passer... )
     
  7. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    "One time in school when I was like ...paying accention I heard that a cow has like four butts, and sometimes it chews on its own crap or something. That cool!"

    -Butthead

    :D
     
  8. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    har det at sige at menneskets tarme er forholds vis korte.... og at man får tyndskid af at kun leve af salat.... tarm længden har kun den indflydelse på hvor meget væske der er i maden... salat består jo mest af vand og derfor er tarmen længere så alt vandet kan optages... og da kød ikke indeholder så meget vand behøver det ikke nær så lang en tarm......

    Øh der er noget skummelt ved starten af din sætning. Men faktum er jo at mennesket har en LANG tarm eller langt tarmsystem. Så det er altså ikke så godt at have kød i en lang tarm.

    og så er der det med at en ko har 4 maver eller den tygger og synker og opgylper og gentygger maden 4 gange... og det er jo fordi ellers kan maven ikke tåle cellelosen

    Der er også andre planteædere der ikke har fire maver.

    og ost er faktisk råddent mælk da det har fået ilt og er fyldt med bakterier.. og der går endda orm/mider i osten nogle gange... (og nej det er ikke dem der laver hullerne i osten, men det passer... )

    Interessant, men de bakterier der er i ost er ikke så slemme som man skulle tro, næh det der for mig er lidt problematisk ved ost, er den osteløbe som er i osten.

    Osteløbe er nogenlunde at de mælkekirtler en ko har, bliver presset tynde for mælk når koen slagtes. Og så kommer der mælkekirtel rester med i osten, teknisk set er det jo kød.
    Men man kan få vegetabilsk osteløbe, så det er muligt.



    DD - Love Spliff

     
  9. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    øhh.. osteløbe = mælkekirtler... lost... hvordan kunen jeg så lave os da jeg blev tvang sat i lejre forsøgscenter ? memer at osteløbe var noget fra den forige gang man havde lavet ost...

    og mennesket har ikke en lang tarm.. ikek i forhold til rene plateædere...
    (btw vil det forresten sige at dem der mister deres tarm stomi eller lign skal spise kød i stedet for grønt?)
     
  10. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Ja, hvis du spiser bare en enkelt ært, eksploderer du!!!




    :D
     
  11. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Jeg ved ikke så meget om osteløbe, men det er en forklaring jeg har fået læst mig til eller noget.

    og mennesket har ikke en lang tarm... ikke i forhold til rene plateædere...

    Nej, vi har jo lidt en mellemløsning, vi kan begge dele! Men vores tarm er mærkbart længere så vidt jeg ved i forhold til rene kødædere. Sjovt nok findes der historie hvor en yogi havde en tam løvinde der var blevet vegetar!

    (btw vil det forresten sige at dem der mister deres tarm stomi eller lign skal spise kød i stedet for grønt?)

    Næh, det betyder nok bare at de har mindre tid til at få fordøjet maden ;)



    DD - Love Spliff

     
  12. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    hæh der er så min erfaring at de får tyndskid og ikke forfordøjet maden...
     
  13. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Hvad er en yogi? :confused:


     
  14. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    JN327: En yogi er en udøver af Yoga, eller for at være helt korrekt en mandlig udøver af Yoga. En kvindelig udøver kaldes en yogini.

    Men meget vildt med en løvinde alligevel ik?



    DD - Love Spliff

     
  15. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Især hvis det var herhjemme det skete... [face_laugh]
     
  16. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    min hamster spiste gladeligt kød ^_^ mini dræber...

    tror jeg vil træne en ko op til at leve af bøffer eller...

    min hund spiser til gengæld ærter når vi haft det i haven... så gik den hen og åd dem ^_^
     
  17. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Hey, min kat er også helt vild med ærter.

    Især at fange og "dræbe" dem! :D
     
  18. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Min mors foxterrier åd engang en næsten hel fuld pakke Kærgården....
     
  19. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    hæh jeg fandt udaf at når mit hamster fik slugt et af mine hår (som er ret langt) sked den håret ud helt med små lort på som en perlekæde... det var pæn klamt når man så gjorde rent i buret
     
Thread Status:
Not open for further replies.