main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars 30 år - närmar sig med stormsteg...

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 27, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tycker att det kan börja vara sags att fundera på om vi vill göra något speciellt den 25e maj 2007 när Star Wars firar 30-års jubileum.
    Vill vi bara träffas och äta muffins räcker det ju med att börja prata om det om ett år.
    Men om vi vill göra något större, kanske till och med rikstäckande, så är det hög tid att börja fundera nu.
    Så jag har startat denna tråden (mina vänner kallar mig "trådgödslare" ;)) för att vi ska kunna prata om vad man skulle kunna göra.

    Så vad skulle DU vilja göra?
    Den 25e maj är ju dessutom en fredag nästa år så det finns ju möjlighaet att låta eventuella festiviteter dra ut över flera dagar.

    En önskedröm vore ju att tex få ANH biovisad på fredagen (jubileumsdag) och de andra filmerna under resten av helgen.
    Sedan tycker åtminstone JAG att det vore intressant att låta en Filmvetare, en Kulturvetare (finns det?) och kanske några fler ha små föreläsningar och/eller samtal om SW och hur den påverkat film och kultur de senaste 30 åren.
    OCh ett stort partaj på fradagen.
    Ja, i tanken är ju allt möjligt.
    Det är först när man ska omsätta det i praktiken som det kan bli svårt.



     
  2. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Helt klart känns det ju som om något kul borde hända! Jag kommer att tänka på Ep III premiärpartyt som var på Meeths. Det var visserligen bra men det drog ju inte några enorma mängder folk. Så frågan är om man inte lika gärna kan inrikta sig på att göra något för oss själva inom fan-kretsen.

    ANH på bio = [face_dancing]
     
  3. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Även om vi ska göra något, måste det vara inom räckhåll för Starwars Fans. Jag menar, det ska vara en valmöjlighet för alla som gillar Star Wars. Och inte något som någon säger: "Jag kunde inte komma för att det var omöjligt att ta sig dit".
     
  4. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tänkte att det ena inte behöver utesluta det andra.

    Fredag 25 maj - "Internt" party med ANH på bio (hoppas hoppas)
    Lördag 26 maj - Större happening med saker som kanske mer kan locka allmänheten (och kanske mer SW på bio)

    Alltså det där med filmvetare är ju en typisk LÖRDAG-grej.
    En grej som vore najs vore ju om tex SciFimässan kunde sammanfalla med detta, men det är kanske inte så troligt.
    Alltså på lördgen kan man också ha saker som frågestund där folk får fråga experter (pålästa fans) om saker i filmerna, bli sminkade som Maul, kortkurser i Jedi-kläd-skapande mm mm
     
  5. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    För mig är avståndet ett problem.
     
  6. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Hur vet du det? Vi har ju inte ens pratat om VAR vi ska ha det än. :)
     
  7. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Vana, Zaphod, vana. Jag har för det mesta haft avståndet som hinder.
     
  8. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tänker mig någonstans i bakhuvudet att Göteborg kanske vore en bra idé.
    Inte bara för att jag bor där utan för att det ligger relativt i mitten av det "civilicerade" sverige.
    (Obs, jag menar inte att dissa er som bor norr om stockholm (det så kallade norrland) men efter vad JAG har sett här på forumet så är en stor majoritet av filket här från södra sverige)

    Men det är ju bara vad JAG tänker.

    En annan sak är ju att det handlar om en rätt stor engångsgrej.
    Jag menar, om ANH skulle visas på bio bara en föreställning och den skulle vara i Pite så skulla jag börja spara pengar för att ha råd att åka dit.
     
  9. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Ja, jag kan tänka mig att majoritet på forumet bor i söder (vilket jag inte gör) så det är ju synd för mig att söder är så långt bort...
     
  10. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Sthlm är betydligt bättre för folk som bor i det så kallade Norrland (som ligger söderut). Ganska enkelt att ta sig dit från alla delar av sverige. Färre byten med flyget tex.

    Ett marathon på bio borde inte vara helt omöjligt att ordna. Gäller bara att få med FOX-sverige på det, kanske inte det lättaste men iaf. Sen skulle det ju vara kul med lite kringaktiviteter. Panel med filmvetare och så.

    Bjuda in Pernilla August kanske? så man får lite kändisar också!
     
  11. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Fox brukar ju vara ganska griniga när det gäller att visa OT, men det är klart att en sån här
    grej skulle kunna få dom att ändra sig.
    Jag har lite dålig koll på vad folk har för sig utanför forumet, har vi kapacitet att anordna något sånt här, eller skulle det bygga på att vi kan få mycket hjälp utifrån?


    /Charlii
     
  12. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    När jag har pratat med Fox har de inte varit så griniga, men däremot låsta av Lucasfilm som inte tycker att OT ska visas hur som helst.
     
  13. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag har svårt att se Lucasfilm trilskas vid ett sådant här jubileum... Men man vet ju aldrig...
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Var det inte snack om att Star Wars skulle komma i 3D vid 30-årsjubiléet?
    I och för sig kan man inte förlita sig på att det blir i tid, men...

    Förresten, om ni lyckas få dit Pernilla August vid ett tillfälle så vore det ett utmärkt tillfälle för Rebel Legion att göra henne till hedersmedlem då.
     
  15. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag har hört, men inte fått bekräftat, att SW i 3D försenas av bristen på digitala biografer.
     
  16. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag var tvungen att begränsa det till de med premiärbiljetter ju.
    Därför inte så många kom. Ändå var det väldugt fullt med mått av vad den lokalen får ta in...
    Själv var jag dock besviken på den festen (inte för det var dåligt med folk eller så
    utan mer av skäl som jag ligger bakom) fast jag har förstått av andra att den var rätt
    okej i alla fall... Nåja. det var inte det som denna tråden handlade om så nu över till rätt topic igen.

    Sen att inrikta sig på fan-kretsen... Jag betvivlar att de som inte är fans intresserar sig för det så även om de inte hänger här så är de ju fans om de kommer på en 30 års fest för filmerna...

    Att kolla med propworld om att eventuellt kunna flytta mässan är ju en bra ide (även om det kan vara lite svårt).
    Kanske man även kan kolla med Isberg om att fokusera mer på ANH-kändisar till valet av gäster eller så...

    Sedan kanske man kan kolla med Sci-Fi bokhandeln, eventuella Spelbutiker (typ EB-games eller vad de heter) och film-butiker om att göra en lite kunskapstävling eller så. Att sprida infon är nog inte såå svårt då vi har en del forum vi känmner till där det kan spridas och nå ut till många fans. Samt att man kan sprida det i sin signatur på andra forum (om man tror det finns nån liten skara med SW-fans där)

    (lite snabba lösryckta tankar från en skalle som inte har fungerat ordentligt på flera år enligt vissa)
     
  17. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Alltså, i mitt huvud är jag ju väldigt insnöad på att ha det i göteborg. ;)
    Men det är nog mycket för att mina flesta kontakter finns här.

    I mina tankar borde det vara lätt att byta plats på GBG-scifimässan och Malmö-scifimässan och då lägga en SW-centrerad mässa i GBG samma helg som jubileet och krydda den mässan med de talare och filmvetare och annat som nämnts ovan.

     
  18. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Ni tror inte att de kommer köra något slags Celebration 4 i USA lagom till 30-årsjubileumet?

    Om det inte blir så får vi ha vår egen fest.
     
  19. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Ja, och även om så får vi som inte har råd att fara till USA ha vår egen fest. ;)
     
  20. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Det är inte bekräftat när C4 kommer att vara (argh! Varför ska det ta sån tid???), men det är ju möjligt att det blir vid den här tiden... då kommer jag att vara där!

    Hamnar C4 på nåt annat datum vore det ju helskoj att vara med på nåt i Sverige. :)
     
  21. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Håller till fullo med Enji i ämnet! Jag kommer också försöka komma iväg på C4, om pengar och tid finnes...
    Krockar det inte så tar jag med glädje en tur till GBG... ;)
     
  22. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    ....tja, det hade ju varit roligt att fara till C4 i USA....men man får väl vänta till C20 eller något åt det hållet för att kunna åka dit....
     
  23. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Iof... Men drömma kan man... Risken är väl ganska liten att pengar kommer finnas i sådana mängder tyvärr... :(

    EDIT: stavning
     
  24. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Drömmar är så långt ifrån verkligheten, varför kan inte en del av drömmarna bli verklighet?
     
  25. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    En fest! Ja!
    Vore det inte trevligt att träffas och köa några dagar till den eventuella ANH-visningen? Det tycker jag vore superskoj!





    Kö - det är roligt
    /Flames
     
Thread Status:
Not open for further replies.