main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars aiheisia itseäni vaivaavia kysymyksiä, ja toivottavasti myös vastauksia.

Discussion in 'Archive: Finland' started by Cloned_Sidious, Oct 18, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Olisi vähän kysyttävää, ja toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan. Kysymyksiä on useampia, mutta kysyn uuden vasta kun olen saanut entiseen mielestäni riittävän vastauksen. Toivon ettei kukaan ole ottanut näitä aikaisemmin puheeksi...
    Ensimmäinen kysymys: Mitä mieltä olette, onko todella mahdollista, että Qwi Xux suunnitteli Kuolemantähden Imperiumin salaisessa tutkimuslaitoksessa (niin kerrottiin Kevin J. Andersonin kirjassa Jedin Etsintä), vaikka Kloonien Hyökkäyksessä Kreivi Dooku pitää kädessään Kuolemantähden piirustuksia, ja jo jossain aikaisemmassa kirjassa vihjailtiin Raith Sienarin suunnitelleen Kuolemantähteä, jossa piti muistaakseni alunperin olla kolme toisiinsa kiinnittynyttä "palloa", mutta Tarkinin kehotuksesta Sienar päätyi kuitenkin yhteen "palloon". Eihän Kuolemantähteä suunniteltu kahteen kertaan, ja vielä näin eri aikoina?
     
  2. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Kirjat ovat EU:ta ja ovat pyrkineet selvittämään taustoja miten parhaansa taitavat, kun leffoissa asioita ei oltu kerrottu. Esimerkkinä juuri Kuolontähti.
    Eikä Qwi:tä sanottu sen suunnittelijaksi, vaan Bevel Lemelisk (tämä tieto on ainakin jo ikivanhoissa West End Gamesin taustatietokirjoissa).

    Lucas on kuitenkin päättänyt kertoa asiat omalla tavallaan, mikä sitten saattaa aiheuttaa pientä hämminkiä, jos EU:n tapahtumia tulkitsee kovinkin tarkkaan.
    Ennen kolmosen näkemistä (tai siitä kuulemista) voimme vaikka olettaa, että Geonosiksen veikkoset antoivat suunnittelutyön jonkun muun tehtäväksi alihankintana.
    Tuskinpa Acclamatoreita, AT-TE:itä ja muita rakennettiin (ja suunniteltiin) Kaminossa.

    Näin minä ajattelin tässä maanantai-iltapäivän ratoksi.
     
  3. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Mutta Jedin Etsinnän sivulla 242 Qwi Xux kertoo suunnitelleensa suurimman osan Kuolemantähdestä. Voisiko yhdellä asemalla olla kolme suunnittelijaa, Bevel Lemelisk, Qwi Xux ja Raith Sienar? Ja Raith Sienar oli jo piirustuksillansa päätynyt Kuolemantähden nykyiseen ulkomuotoon, niin mitä suunnittelua Kuolemantähti enää tarvitsi?
     
  4. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Myönnän, etten muista koko kirjaa ulkoa, joten taivun.
    Idean isänähän voidaan pitää ketä tahansa (en muuten ole nähnytkään kirjaa, jossa Sienarista puhutaan), joten olen sitä mieltä, että pääsuunnittelija/-insinööri/-mikälie on päävastuussa. Mutta kuten on totuttu, mielipiteitä on moneen menoon.

    Bevel Lemelisk on minun valintani, muut turhia. :p
     
  5. TK-46_Duke

    TK-46_Duke Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 23, 2002
    Kaanonissa Geonosislaiset suunnittelivat Kuolemantähden. EU:n mielipiteellä asiasta ei ole merkitystä.
     
  6. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    Jos EU:ta ei olisi niin Star Wars olisi vaipunut jo minun kohdaltani unholaan. Lucas vaan haluaa välttämättä todistella kaikille, lähinnä itselleen, olevansa itse henkkoht jotain elämää suurempaa. Ja näin ollen hänen on aivan pakko pilata kaikki muiden työpanokset hänen luomansa universumin kehittelyssä.

    Mutta onneksi lähes kaikki EU-jutut pystyy silti selittämään. Sitä varten on Literature foorumi. Mutta lyhyesti voi todeta, että AOTC:ssa nähtiin vain pieni vilaus suunnitelmasta valmistaa jonkin sortin ase. Mitään yksityiskohtia, ei edes mittakaavaa mainita. Joten näin ollen voi pitää hyvin mahdollisena, että esimerkiksi juuri Lemelisk et Co suunnittelivat koko vempaimen käyttäen vain lähtökohtana AOTC:ssa nähtyä karkeaa luonnosta.

    Loppujen lopuksi EU on aivan yhtä kaanonia kuin leffatkin.
     
  7. TK-46_Duke

    TK-46_Duke Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 23, 2002
    Warssi on Lucasin luoma maailma, joten kyllä se ainut oikea mielipide asioista löytyy Lucasilta. Pitivät fanit siitä tai eivät.
     
  8. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Minä muistan lukeneeni jostain Kloonien Hyökkäystä aikaisemmasta kirjasta (en ole varma mistä, mutta veikkaukseni on Kulkuriplaneetta) kuinka Tarkin (ei ollut silloin vielä Grand Moff) ja Raith Sienar keskustelivat Kuolemantähden suunnitelmasta: Sienar oli esitellyt Tarkinille suunnitelmaa, jossa Kuolemantähdessä oli suurimpaan "palloon" kiinnittyneenä kaksi pienempää "palloa" (moottoreita tai jotain sen tyyppistä). Tarkin oli ihastunut ajatuksesta Kuolemantähdestä, mutta toivoi, että kaksi ylimääräistä "palloa" voisi jotenkin jättää pois, ja Sienar lähti jatkamaan suunnittelua.
    Näin minä muistan kirjassa sanottaneen, mutta en millään saa varmaksi mieleeni mikä kirja se oikein oli (kirja oli suomeksi).

    Jos Raith Sienar siis suunnitteli Kuolemantähden, niin mikä oli sitten geonosislaisten osuus?
    Ja sitten vielä ne Qwi Xux ja Bevel Lemelisk?

    Vai onko tämä sitä EU:n ja elokuvien välistä sotaa pahimmillaan?
     
  9. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Sitähän tämä on..
    Sanoisin näin, että jollei Kolmonen selitä asiaa, niin joku muu tekee sen niin, että mikään ei sekoita pakkaa kovinkaan pahasti. Joutuvathan nuo kynäilijät mukautumaan toistensakin idioottimaisuuksiin, niin eipä Lucasin ideoihin sopeutumisen pitäisi olla mitenkään ylivoimaista.
     
  10. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Kehittelin tässä hetken teoriaa, joka ei kuulosta kovin järkevältä, mutta tekee sekä EU:n että elokuvien näkemykset yhteensopiviksi.

    Ensin Sienar kehitti Kuolemantähden ulkomuodon edellä mainitulla tavalla, sen jälkeen ulkomuodon piirustukset päätyivät välikäsien kautta Dookulle, joka piti niitä itsellään, kunnes löytyisi joku, joka voisi viedä alustavat piirustukset loppuun. Lopulta piirustukset tulivat Tarkinille, joka päätti antaa piirustusten loppuun viemisen ensimmäiseksi tehtäväksi salaa keisarilta perustamansa Kidan laitoksen tiedemiehille (Qwi Xux yhtenä heistä). Ja kun Qwi Xux sai piirustukset valmiiksi, he rakensivat Kuolemantähden prototyypin, ja Tarkin oli hyvillään tuloksista. Mutta Tarkin ei vieläkään halunnut kertoa keisarille Kidan laitoksesta, ja antoi kunnian koko Kuolemantähden suunnittelusta lopulta Bevel Lemeliskille, joka otti sen nurisematta vastaan.
    Ja siksi Bevel Lemelisk mainitaan Kuolemantähden suunnittelijana.

    Ei mikään sensaatiomainen teoria kaikkine aukkoineen, mutta luo hyvin heikon mielikuvan että EU ja elokuvat olisivat sittenkin samoilla linjoilla.
     
  11. TaradosQeng

    TaradosQeng Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 12, 2004
    No, kun juuri luin Voiman valtiaat, niin jotakin vielä tästä EU-käsityksestä muistan. Voiman valtiaissa sanottiin, että Bevel Lemelisk oli pääsuunnittelija Kuolontähti-projektissa, ja Qwi Xux oli hänen tärkein apurinsa. Mutta tunnetustihan Lucasin ei tarvitse tästä välittää.
     
  12. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    No sitten teoriani ei täsmää. Mutta miksi pääsuunnittelijan tärkein apuri suunnittelee suurimman osan jostakin, jonka ulkomuoto luotiin jo kauan sitten? Eihän pääsuunnittelijalle (Lemelisk) jää tämän jälkeen periaatteessa mitään suunniteltavaa.
     
  13. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Jos pääsuunnittelija vetää suuret linjat ja kätyrit tekevät vain työtä käskettyä? [face_thinking]
    Speksit käteen ja CAD:ia vääntämään :p
     
  14. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Voihan se hyvinkin niin olla, että Bevel Lemelisk toimi vain pomona.
    Mutta nyt olen tullut siihen tulokseen että tämä kysymys ei enää vaivaa päätäni (ainakaan niin paljon kuin ennen), ja siirrynpä seuraavaan.
    (HUOM! Jos joku haluaa vielä lisätä jotain ensimmäiseen kysymykseeni, niin siitä vaan!)

    Toinen kysymys (olen syvästi pahoillani, että tähänkin kysymykseen sisältyy Qwi Xux): Miten ihmeessä Qwi Xux ja Wedge Antilles voivat "kiinnostua" toisistaan sukupuolisesti (heidän suhteensa alkoi Pimeyden oppipojassa)? Eihän kahden aivan eri lajin edustajat voi nähdä toisiansa mitenkään tulevina kumppaneina? Ja jos tuo suhde olisi kestänyt (se päättyi jossain vaiheessa) niin miten Wedge olisi esimerkiksi aikonut saada jälkikasvua? Kahden lajin risteytyessähän voi tulla vaikka minkälaisia otuksia riippuen siitä kuinka läheistä sukua lajit ovat, ja nämä kaksihan ovat kotoisin ihan eri planeetoilta. Olivatko Qwi ja Wedge (älkää käsittäkö väärin, kunnioitan Wedgeä hyvänä lentäjänä ja kenraalina) siis jollakin tavoin kieroituneita?
     
  15. TK-46_Duke

    TK-46_Duke Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 23, 2002
    Miten ihmeessä Qwi Xux ja Wedge Antilles voivat "kiinnostua" toisistaan sukupuolisesti (heidän suhteensa alkoi Pimeyden oppipojassa)? Eihän kahden aivan eri lajin edustajat voi nähdä toisiansa mitenkään tulevina kumppaneina? Ja jos tuo suhde olisi kestänyt (se päättyi jossain vaiheessa) niin miten Wedge olisi esimerkiksi aikonut saada jälkikasvua? Kahden lajin risteytyessähän voi tulla vaikka minkälaisia otuksia riippuen siitä kuinka läheistä sukua lajit ovat, ja nämä kaksihan ovat kotoisin ihan eri planeetoilta. Olivatko Qwi ja Wedge (älkää käsittäkö väärin, kunnioitan Wedgeä hyvänä lentäjänä ja kenraalina) siis jollakin tavoin kieroituneita?


    Jos olisi kanssakäymisissä muiden kehittyneiden lajien kanssa jatkuvasti, niin tuskinpa siinä mitään ihmeellistä olisi.

    Kunhan kasvat muutaman vuoden, niin kyllä varmasti ymmärtänet ettei se suhde ole pelkästään lapsien hankkimista varten - kaikki eivät edes halua sellaisia. Samallahan tuossa leimaat ****- ja lesboparit kieroutuneiksi, koska eiväthän hekään pysty lisääntymään.
    Ja jos kärjistetään vielä tuota mielipidettä aika reippaasti, niin periaatteessahan tuo olisi sama kuin kaukasidi ja vaikkapa negridi tai mongolidi eivät voisi mitenkään seurustella keskenään, kun ovathan ne eri rotuja ja geneettisesti toisistaan kauempana kuin ihminen ja simpanssi. Ainoana erona se että rotujen välillä pystytään lisääntymään.

    Eikä kahta lajia edes pystytä risteyttämään ilman lääketieteen avustusta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (mm. hevonen ja aasi)) mutta tässähän tietysti pitää muistaa ettei Star Warsilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, joten ei olisi ihme jos EU:ssa lajitkin voisivat risteytyä. Aivan kuten TIE-fightereista kuuluu ääntä avaruudessa ja on valosapeleita.


    Edit: Hei? Mikäs ihmeen autosensurointi tänne on ilmestynyt?
     
  16. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Ellen vallan väärin muista, olihan samassa kirjatriplassa tarinaa myös Vasarapäästämme, M. Nadonista (tjsp). Hänehän oli kehittänyt eri avaruuslajien välistä jälkikasvua Tatooinella.
    Jotenkin näin se meni, muistelisin.

    [OFFTOPIC]
    Hetkinen? tFn:n mielestä lesboista saa puhua muttei homoista? Syrjintää, sanon minä. [face_plain]
    Kovin on suvaitsematonta touhua. [face_rolleyes]
    [/OFFTOPIC]
     
  17. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Jos olisi kanssakäymisissä muiden kehittyneiden lajien kanssa jatkuvasti, niin tuskinpa siinä mitään ihmeellistä olisi.

    Kunhan kasvat muutaman vuoden, niin kyllä varmasti ymmärtänet ettei se suhde ole pelkästään lapsien hankkimista varten - kaikki eivät edes halua sellaisia. Samallahan tuossa leimaat ****- ja lesboparit kieroutuneiksi, koska eiväthän hekään pysty lisääntymään.
    Ja jos kärjistetään vielä tuota mielipidettä aika reippaasti, niin periaatteessahan tuo olisi sama kuin kaukasidi ja vaikkapa negridi tai mongolidi eivät voisi mitenkään seurustella keskenään, kun ovathan ne eri rotuja ja geneettisesti toisistaan kauempana kuin ihminen ja simpanssi. Ainoana erona se että rotujen välillä pystytään lisääntymään.

    Eikä kahta lajia edes pystytä risteyttämään ilman lääketieteen avustusta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (mm. hevonen ja aasi)) mutta tässähän tietysti pitää muistaa ettei Star Warsilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, joten ei olisi ihme jos EU:ssa lajitkin voisivat risteytyä. Aivan kuten TIE-fightereista kuuluu ääntä avaruudessa ja on valosapeleita.


    MITÄ????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Eihän Moruth Doolekaan meinannut erottaa ihmisiä toisistaan, niinkuin ei ihminenkään voi erottaa vaikka rodialaisia toisistaan, ellei ole arpia yms. Mitä siitä nyt tulisi kun ei toisiaan edes tunnistaisi?

    Kunhan kasvat muutaman vuoden... Roskaa! Kyllä minä nyt satun hyvin tietämään ettei suhde ole vain lisääntymistä varten, vaikka olisinkin vain 15! Ikäni vuoksiko minua aliarvioit?
    Mutta, jos et satu tietämään, Wedge meni myöhemmin naimisiin IHMISEN kanssa, ja sai terveen lapsen, joten luullakseni Wedge HALUSI saada myös jälkikasvua!
    Ja nämä mainitsemasi homoparit ja lesboparit eivät liity tähän asiaan millään tavoin. Heillähän on suhde toisen samaa lajia edustavan IHMISEN kanssa, ja he EIVÄT välttämättä halua saada jälkikasvua, kun taas Wedge sellaisen HANKKI!

    Ja rodut ja lajit ovat tyystin eri asia, ei rotujen sekoittumisessa ole mitään ihmeellistä, sellaista EN kertaakaan ole väittänyt! Tuo "mielipiteen kärjistäminen" meni kyllä pahsti metsään!

    Lähisukuisten lajien sekoittumista tapahtuu jopa luonnollisestikin esimerkiksi metson ja teeren välillä, jolloin syntyy niin kutsuttu "korpimetso". Mutta esimerkiksi hevosta ei kiinnosta aasi pätkääkään, vaan olen kuullut että muulin saaminen onnistuu siten, että orin edessä pidetään tammaa, ja kun ori kiihottuu tamman hyväksyvästä liikehdinnästä, vaihdetaan äkkiä tilalle aasitamma, ja lopputulos on risteytys.
    Kun taas lajit, jotka ovat kotoisin ehkä jopa toiselta puolelta GALAKSIA, ei mahdollisuuksia aivan erilaisen perimän vuoksi ole kuin tasan 0 prosentti yksikköä!

    Ja Star Warsissa, vaikka siinä monia mahdottomuuksia onkin, niin tuohon suhteeseen en siitä huolimatta usko siinäkään pystyttävän.

    Tuon vastauksesi olisit hyvin voinut lyhentää muotoon: "Huono kysymys", niin paljon vaivaa olisi säästynyt.

    Ja koska minua nähtävästi pidetään täällä vain kokettomana pienenä poikana, kiinnostus kysyä Star Wars aiheisia kysymyksiä laantui kyllä tähän paikkaan. Mutta sen kerron, että vaikka olisinkin vain 15, voin tietää enemmän asioita kuin olet pystynyt koskaan edes aavistamaan...
     
  18. TK-46_Duke

    TK-46_Duke Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 23, 2002
    Ja samalla varmaan myös ymmärrät sen ettei mielipiteistä kuulu vetää hernettä nenään?

    Sitäpaitsi tuo tunnistamiskysymys on aivan kiinni siitä ympäristössä jossa olet elänyt. Sinä tunnistat kyllä kaikki kaukasidit toisistaan mutta viedäänpäs sinut mongoloidien tai negridien joukkoon ja tunnistaminen hankaloituu huomattavasti, koska et ole tottunut tunnistamaan niille roduille tyypillisiä piirteitä. Eri lajien kohdalla tämä vielä korostuu. Mutta se vaatii vain totuttelemista ja eroavaisuuksia alkaa erottamaan huomattavasti enemmän - aivan kuten kaukasideista nykyisin.

    Ja taas tuo lapsien hankinta on hyvin paljon kiinni suhteesta, partnerista ja elämäntilanteesta. On hyvin mahdollista ettei Wedgen asemassa silloin lapset voineet vähemmän kiinnostaa. Myöhemmin mieli kuitenkin muuttui jostain syystä (miksi hemmetissä edes spekuloin satuolennon mielentilaa?). Joten lapsen hankinta myöhemmin ei todista yhtään mitään siitä halusiko Wedge lasta Qwin kanssa. Enpäs itsekkään edellisen kanssa moisesta olisi ollut yhtään kiinnostunut mutta nykyisen kanssa kyllä tulevien vuosien aikana.

    Ja mitä tulee lajien risteytymään, niin kuten jo ISD sanoikin, niin SW:ssä sellaista on jo tapahtunut. Ja aivan varmasti hevonen voi kiinnostua aasista luonnossakin, ilman ulkopuolista vaikutusta asiaan.

    Miksi edes kysyä, jos ei kestä saada vastauksia kysymyksiinsä? Trollausta, sanon minä.
     
  19. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    Olen hyvin pahoillani, en minä oikeasti vetänyt sitä kuuluisaa hernettä sinne vielä kuuluisampaan nenään... kyse oli vain mielentilastani, joka ei ollut kritiikin saadessani paras mahdollinen...

    Tiedän erään suuressa levityksessä olevan sanomalehden elokuva-arvostelijan antavan elokuville tähtiä usein jopa sen mukaan, kuinka hyvin silloinen aamukahvi on onnistunut. Oma tapaukseni on samantapainen. Minulla oli ollut muutama haastava koe koulussa, ja illat piti käyttää pänttäämiseen, ja hermot olivat kireällä. Kaikista vähiten kaipasin juuri kritiikkiä itsestäni. Ja sitten minä neropatti menin kysymään mahdollisimman suurta kritiikkiä herättävän kysymyksen (äly hoi, älä jätä!), sain teiltä kritiikkiä, ja sitten oli pakko päästä purkamaan pahaa mieltä ja lopputulos lukeekin sievästi tuossa aiemmassa kommentissa.
    Asian voisi selittää myös niin, että aikaisemman kommentin antaja oli oma Pimeä Puoleni, ja tämän kommentin antaja taas Valoisa Puoleni (suomennetaanko Light Side jotenkin noin?).

    Äksyilyni oli siis vain ylempänä mainittujen olosuhteiden tulos, ja en tarkoittanut sillä mitään pahaa.
    Ja pidän EHDOTTOMASTI antamistanne mielipiteistä, kommenteista ja muusta... muuten en täällä viihtyisikään.

    Olen hyvin pahoillani, hyvin pahoillani... Olen vielä murrosikäinen poika jonka mieliala ailahtelee... toivottavasti ette pidä minua minään typeryksenä, vaikka sen ehkä ansaitsisinkin...

    EDIT: Se Momaw Nadon juttu meni kyllä mielestäni vähän väärin... tämä oli ainoa siihen viittava kohta jonka löysin.
    Nadonin kumartaessa hänen kauhamainen päänsä keikkui ylös ja alas. "Olen pitänyt Kapinaliiton puolta siitä lähtien kun olin maanpaossa Tatooinessa yli kymmenen vuotta sitten. Kansani karkotti minut aavikkoplaneetalle, missä ei ollut muuta kuin hiekkaa kauniiden metsiemme sijaan. Keisarilliset olivat vaatineet saada eräitä maanviljelykseen liittyviä tietoja, ja annoin ne heille jotta metsiämme ei hävitettäisi - mutta siitä huolimatta minut tuomittiin maanpakoon. Palasin kotiin keisarin kuoleman jälkeen, ja siitä lähtien olen hyvittänyt tekoani."
    (En nyt viitsi kirjoittaa tähän kaikkia ajatuksia ja näkyjä, mitä kirjassa lukee, mutta heidän seuranaan oli koko ajan kaksi outoa poikalasta...)
    Lopulta Qwi Xux sanoi:"Ette ole esitellyt meitä lapsille. Oletteko heidän huoltajansa?"
    Nadon päästi möreän kuplivan äänen kaksoiskurkustaan. "He ovat... siementaimia, jotka on kasvatettu viholliseni lihasta. He ovat myös muisto Tatooinessa viettämästäni ajasta." Nadon painoi kauhamaisen päänsä alas.
     
  20. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    "siementaimia, jotka on kasvatettu viholliseni lihasta."
    Väärin ja väärin, näin (yo.postaus) minä sen tulkitsin.
     
  21. Cloned_Sidious

    Cloned_Sidious Jedi Knight star 8

    Registered:
    Oct 14, 2004
    No, kaikilla on omat mielipiteet, mutta minä en henkilökohtaisesti usko että asia on näin. Mutta en missään tapauksessa kiistä, etteikö se voisi olla.
    Mutta jos jollakin on asiasta varmaa tietoa tai joku mielipide, niin kertokoon.
     
Thread Status:
Not open for further replies.