main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Vinter!

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Oct 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, nu börjar den anlända så småningom, och det är väl bara att vänta tills SJ/SL/andra trafikföretag blir förvånade över att det faller snö. Jag gillar i och för sig vintern i allafall, men jag tänkte att vi kunde ha en liten tråd att rapportera vinterrelaterade saker i.

    Jag har ingenting emot att cykla på vintern, men i morse var det -8, och eftersom jag sov över hos föräldrarna hade jag ca en mil till jobbet, när sen dessutom min växel inte tinade förrän jag var framme. Då var jag inte särskilt glad.
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag köpte mina första cykel på många år i somras och hade börjat att cykla till jobbet, men jag har inte vågat ge mig ut i det här väglaget, riktigt. Jag har tillräckligt svårt att inte halka när jag går.
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Vi har inte haft någon nederbörd än, även om de säger att den kan komma idag, så väglaget här har varit helt OK. Jag funderar faktiskt på att investera i dubbdäck till cykeln den här vintern.
     
  4. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Det mest vinterelaterade jag har gjort hittentills (utöver att sälja värmepumpar på jobbet) är att byta till vinteräck på våra två bilar. dubbat på den ena och dubbfritt på den andra så man tillgodoser alla smaker! :p
     
  5. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Så ofattbart kompromiss...fyllt. Eller nåt.

    Jag har börjat ställa in cykeln i cykelförrådet. Imorgon blir det vintertid!
     
  6. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har varit på julmarknad idag! Väldigt mysigt. Vi brukar alltid åka på eftermiddagen, för det blir mer stämningsfullt när det mörknar och man ser alla facklor som är tända. Det är lättare att bortse från det faktum att det fortfarande bara är oktober då.
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det känns litet tidigt, jag vill inte börja med julsaker förrän efter allhelgona. (även om jag måste erkänna att jag fuskade lite och drack en julmust för en vecka sen eller så)
     
  8. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Det verkar inte bli någon organiserad julmarknad i Uppsala i år... tråkigt.
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Själv ska jag anordna en tomtetur i gruvan på vår julmarknad.

    Det roliga är att eftersom man blir en aning smutsig i gruvan så ska jag ha på mig en underklänning som jag i alla fall måste patinera. Ibland går det att kombinera arbete och hobby.
     
  10. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Som vanligt räckte det med lite snö och ett par minusgrader för att hela Linköping skulle lamslås. Eller rättare sagt, för att alla snöröjare skulle inse att vi fortfarande bor i ett land där vi har en årstid som kallas för vinter och med den kommer det både snö och kyla.

    För mig som försöker cykla året om är det trist att man inte kan förebygga lite och förbereda sig så vi slipper samma sak år efter år. Det är svårt att tro att man bor i en stad som för några år sedan titulerade sig som "årets cykelstad".

    Men bortom dålig snöröjning med tillhörande svårigheter så har jag börjat uppskatta vintern mer dom senaste åren.
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Då har vintern kommit hit också. Den lokala isrinken är spolad och temperaturen ligger runt noll. Men ingen snö än så länge.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Minus 7°C och ett lätt snötäcke över Stockholm just nu.
     
  13. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Så länge det håller sig under noll nu, så är jag glad. Jag vill inte att all denna fina snö ska förvandlas till slask. Och jag har hittills inte råkat ut för några värre förseningar med lokaltrafiken heller :D. Vi får se hur länge det håller.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det har snöat hela dagen här och tydligen ska det fortsätta i tolv timmar till enligt väderprognosen. Men hittills smälter snön på en gång, vilket är lite trist (men tur för lokaltrafiken).
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  15. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    det är så KALLT!

    sssb har inte förstått att man bör sätta på värmen när det är -10 ute.
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det är -10, så jag har massor av kläder på mig och ska iväg till Tomteland. Har inte varit där själv sen jag var sex, men nu ska jag ta dit mina systerdöttrar, och träffa en kompis som arbetar som nisse/vinterälva.
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag är glad över att inte bo i närheten av kusten, kan inte säga att vi har märkt så mycket av det senaste snöfallet. Vi fick ca en decimenter i går, men ingenting som inte kunde fixas med lite plogning.

    Idag ska jag dock ta tåget mot Uppsala, och det är väl bara att hoppas att man kommer fram.
     
  18. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    jag fick min första "åh vad det är härligt med vinter"-upplevelse igår. jag köpte en kopp varm mörk choklad på chokladfabriken, och fick en romkula att lägga i. det i sig var en upplevelse som inte var av denna världen, och så föll snön sakta ner, och en äldre man spelade sax så det kändes som om jag var i karl-bertil jonssons värld. fantastiskt.
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    För några dagar sen var jag på en riktigt trevlig julmarknad. Det var första gången jag besökte en sån marknad på flera år och det var riktigt mysigt med julmusik, olika stånd och de hade fantastisk god varm Baileys.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Usch - Baileys. Fast varmt kan det vara intressant.
    I förrgår lärde jag mig, den hala vägen, att skridskor kan vara bra att ha när man går på stan!





    Is - det är roligt
    /LM
     
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nja, baileys kan bara drickas verkligen iskall, med isbit i glaset. Annars har jag svårt för den drycken.
     
  22. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Bailey's är lite för sötsliskig för mig, men den passar väldigt bra till vaniljglass.
     
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Whoat? Jag hade visst fått villfarelsen att Obi Anne var den största Baileys-fantasten i hela FanForce. Men jag måste ha förvirrat henne med andra Baileys-dyrkare i Uppsala.:confused:

    Själv föredrar jag att avnjuta denna gudadryck i rumstemperatur eller kanske lite ljummen, och helt utan krusiduller.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det kan bli lite för mycket av det goda ibland. Jag tror helt enkelt att jag har tröttnat på smaken.
     
Thread Status:
Not open for further replies.