Den 19 januari firas Sten Stures ben, och jag undrar om någon här skulle vilja göra det, i alla fall virtuellt. Jag satte den också som ett Nordic Countries ämne, eftersom alla nordiska länder var inblandade i händelsen som firas. 1520, slutet på Kalmarunionen. Den danska armén anfaller Sverige. Sveriges försvar leds av Sten Sture dy. I ett slag på Åsundens is den 19 januari får Sten Sture benet avskjutet av en kanonkula och det svenska försvaret faller samman, till viss del hjälpt av några norrmän som visar vägen förbi de svenska försvarsställningarna. Till minne av detta firas Sten Stures ben genom att man har snöbollskrig och sen äter chokladbollar, som får symbolisera kanonkulorna. En trevlig, icke-religiös, inter-nordisk högtid som jag tycker borde spridas mer. Jag tänker i alla fall mumsa chokladbollar och se om jag hittar någon att kasta snöbollar på imorgon.
Varje gång Sten Sture dy nämns så tänker jag bara på en viss fin bild i Sonja Hulths fina bok om medeltiden.
"Sten STure dy blir skjuten av en kanonkula och dör" jag tyckte alltid han såg så förvånad ut när kanonkulan träffade. Även om den bilden hade en kanonkula som träffade honom i magen.