main
side
curve

Nordic Countries Fira Sten Stures ben 19 januari

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Obi Anne , Jan 18, 2013.

1. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Den 19 januari firas Sten Stures ben, och jag undrar om någon här skulle vilja göra det, i alla fall virtuellt. Jag satte den också som ett Nordic Countries ämne, eftersom alla nordiska länder var inblandade i händelsen som firas.

1520, slutet på Kalmarunionen. Den danska armén anfaller Sverige. Sveriges försvar leds av Sten Sture dy. I ett slag på Åsundens is den 19 januari får Sten Sture benet avskjutet av en kanonkula och det svenska försvaret faller samman, till viss del hjälpt av några norrmän som visar vägen förbi de svenska försvarsställningarna.

Till minne av detta firas Sten Stures ben genom att man har snöbollskrig och sen äter chokladbollar, som får symbolisera kanonkulorna.

En trevlig, icke-religiös, inter-nordisk högtid som jag tycker borde spridas mer. Jag tänker i alla fall mumsa chokladbollar och se om jag hittar någon att kasta snöbollar på imorgon.

2. Sten_Sture

Sten_Sture Jedi Youngling

Registered:
    Aug 27, 2002
    I approve of this message

3. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Varje gång Sten Sture dy nämns så tänker jag bara på en viss fin bild i Sonja Hulths fina bok om medeltiden. :D

Jedi Knight Fett likes this.
  4. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    "Sten STure dy blir skjuten av en kanonkula och dör" jag tyckte alltid han såg så förvånad ut när kanonkulan träffade. Även om den bilden hade en kanonkula som träffade honom i magen.