main
side
curve

Frågor och svar om Episode 3

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Sith_Lord_Linkoping, May 24, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    Tänkte att den här tråden kan fungera som så att den som har en fråga som berör episode 3 kan ställa den här och hoppas att någon annan kan ett svar.

Jag har några redan nu.

1. NÃ¥gon som sett dom magiska siffrorna 1138 och 327 i filmen?

2. Är scenerna med Mon Mothma och scenerna med Yoda på Dagobah helt bortklippta eller filmades dom och kan komma att återfinnas på DVDn?

2. Dreadlocked_Wookiee

Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

Registered:
    Oct 7, 2001
    1: "1138" fanns med i manuset:
    Darth Sidious: Commander 1138 ...
    Clone Commander Bacara: Yes, sir.
    Darth Sidious: The time has come. Execute order sixty-six.
    Clone Commander Bacara: It will be done, My Lord.
    Huruvida siffrorna finns med i filmen kan jag dock inte svara på.
    Sidious replik är ju inte med där ...
    "327" har jag inte heller lagt märke till.

2: Scenen där Mon Mothma och Bail Organa avslöjar sina planer på en ny "organisation" (= Rebellalliansen) filmades, så mycket vet jag.
    Yodascenen är väl mer tveksam då den förmodligen var tänkt som CGI.
    Svaret kanske finns i Making of-boken, men jag har inte hunnit införskaffa den ännu ...

3. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Det sägs att George Lucas son är med i filmen och spelar "a brave but doomed jedi" (enligt Times). Jag under om det är den lille killen som blir nedskjuten precis innan Bail åker iväg i speedern. Jag tycker att det verkar logiskt, för den killen tillför liksom inget till historen.

4. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Om jag har förstått det hela rätt så är det Lucas son som spelar just den karaktären.

5. Vader_Darth

Vader_Darth Jedi Youngling star 3

Registered:
    Mar 14, 2002
    Som Dreadlocked_Wookiee säger så finns 1138 med i manuset.
    Det är den kommandern som finns med Ki-Adi Mundi ifall ni inte kan namnen på alla.
    Men jag har sett 1138 en annan stans i filmen.
    Jvligt långsökt men ändå så ser jag det :p
    Antagligen bara ja, men men.
    Om ni undrar var så kan jag tala om att det är när "läkar"roboten pratar med Obi-Wan och Bail.
    Roboten berättar att Padme ej kommer klara sig.
    Ser man i ögonen så har roboten två streck ett i varje som bildar 11.
    Sedan på mittendelen har roboten något som skall symbolisera 3.
    Vid ett tillfälle väldigt kort slår roboten ihop sina fingrar och där bildas 8.
    Så 1138, jag vet långsökt men ändå ;)

Däremot 327 har jag inte lyckats lista ut ännu.

Som ni säger så stämmer det att GL:s son spelar han som blir attackerad i scenen när Bail åker iväg.

Vad det gäller scenen med Mon Mathma och de övriga så stämmer det att denna finns inspelad.
    Var ju bland annat i den scenen som en viss Bai Ling skulle vara med.
    Jag har making of episode 3 boken och där står att scenen blivit bortklippt.
    Angående scenen med Dagobah måste jag bländra igenom boken lite noggranare för att svara.

Förmodar att även ni har sett GL:s dotter i filmen och även GL himself.
    Även så finns ju Jeremy(BobaFett) med i filmen.
    Likaså har ni väl sett modellen av MF föromdar jag.

6. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    GL's dotter vet jag inte om jag såg...
    Fast hon har väl hunnit växt lite sen epI, så det är väl inte så sannolikt att man känner igen henne ;)

/Charlii

7. Dreadlocked_Wookiee

Registered:
    Oct 7, 2001
    Katie Lucas står och samtalar med pappa George när Anakin går in i operahuset för att träffa Palpy.
    De syns längst ner till vänster i bild alldeles vid ingången till Palpys loge.
    Katie spelar Chi Eekway och GL är baron Papanoida.
    Båda två är blåmålade.

8. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    "Jag tycker att det verkar logiskt, för den killen tillför liksom inget till historen."[/b]

Han är viktig för historien på det sättet att det är genom hans död som Bail Organa fattar vad som händer/hänt i Jedi-templet

9. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Märkte vid ett tillfälle att dom använde sig av kombinationen 328. Tänk om dom bara hade dragit bort en siffra nedåt. :D

1. Det florerar ett rykte om att en ung Needa eller Piett ska synas i bild precis innan kameran glider över på Tarkin, Vader och Sidious. Vet någon om detta stämmer eller är det bara ett rykte?

10. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Vill minnas att jag även hörde 1138 som beteckning på någon av klonerna.

11. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Vet du ungefär var i filmen?

12. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    Även GLs andra dotter Amanda var med i filmen. Hon spelar Terr Taneel och syns bland de senatorer som möter Anakin och Palps när de kommer tillbaka från rymdslaget.

En annan fråga. Är det någon som har lyckats lista ut vad det är Anakin håller i, när han sitter i Padmés lägenhet och frågar om Obi-Wan har varit där? Det skojas om att det är en PSP, men jag kan inte riktigt föreställa mig Anakin spela TV-spel. :p

13. Dreadlocked_Wookiee

Registered:
    Oct 7, 2001
    Jag tycker att det påminner om min gamla Atari Lynx ... en tidig konkurrent till GameBoy (med färgskärm!) som passade perfekt om man inte gillade TV-spel, av den enkla anledningen att det knappt hann komma ut några spel innan den försvann från marknaden. ;)

Den såg ut så här:
    [image=http://img.epinions.com/images/opti/36/00/gameHardwareClassicConsolesAllAtari_Lynx.jpg]

Eller så är det bara en mindre variant av den "viewscreen" som syntes under podracet i TPM?

Apropå scenen med Amanda Lucas ... Katie finns med där också, och hon syns betydligt tydligare än i scenen med pappa GL.
    Och Amanda har väl nån sorts Lobot-muffar på öronen?

14. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag tror att 1138 dök upp i Kenobi - Grivious scenen, när han snackar med några kloner om att lämna några droids till dom också.

15. DOK

DOK Jedi Youngling star 2

Registered:
    May 23, 2002
    "Execute order 66"....varför just 66?
    Jag är inte så insatt i alla sifferkombinationer som dyker upp här och där i SW så därför undrar jag, finns det nån bakgrund till 66 eller är det bara en siffra tagen ur luften? Kunde det lika gärna varit 42 eller något annat. :confused:

16. Dark-Olsson

Dark-Olsson Jedi Youngling star 1

Registered:
    Mar 23, 2004
    Såg episode 3 igår igen. (!!!!) Iaf jag är hundra på att det varken var en PSP eller en Sega Lynx som Anakin hålde i.

Jag funderar på varför det är massa onödig skilnader mellan serietidningen och filmen? Som Dooku förlorar bara en hand i serien och när darth vader drar sig lost ur stolen i slutet så sitter stora metall grejer runt hans handleder men inte i serien inte.. och ja finns flera men kommer inte på några just nu. Beror detta på att dom vill ha skiljnad eller misstag ??

17. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    Som jag tolkar sifferkombinationen 66 är det en tydlig hint till 666, alltså the number of the beast.

Anledningen till att serietidningen skiljer sig på många plan är väl att den görs klar och trycks ganska långt innan filmen har premiär, och är baserad mestadels på manuset till filmen. Alltså finns det gott om tid för George att ändra sig med vissa detaljer efter det att tidningen redan är klar.

18. Dreadlocked_Wookiee

Registered:
    Oct 7, 2001
    Precis ... serien blev klar redan i februari, och är främst baserad på manus och stillbilder.

De sista tagningarna till filmen gjordes 8 februari, och därefter jobbade ILM med effekterna praktiskt taget fram till releasen, så det är inte så konstigt att saker och ting skiljer sig åt ...

Själv tycker jag att det är en av de saker som gör serien så intressant, att man får se saker som blivit bortklippta eller ändrade i den färdiga filmen.

Fast ibland kan det ju ställa till med problem retroaktivt, som när Marvel började göra spinoffserier med en tvåbent Jabba the Hut [sic!]. ;)

19. Dark-Olsson

Dark-Olsson Jedi Youngling star 1

Registered:
    Mar 23, 2004
    Aha! Trodde ep3 serien gjordes worldwide till 10 maj jag.. Men den kom säkert innan i USA och sånt. Men ändå tycker jag att visa saker borde dom fixat.. men men det handlar ju bara om att tjäna pengar i slut ändan.

*Jabba the Hutt

;)

20. Dreadlocked_Wookiee

Registered:
    Oct 7, 2001
    Nej, serien gavs inte ut förrän i april i USA, men deadline för manus och teckningar var i februari.

Du vet, det tar tid att fixa repron och få iväg grejerna till tryck också.
    Och sen fanns det ju vissa utländska förlag som behövde ha materialet i början av mars för att kunna få ut sina tidningar 10 maj. ;)

21. MasterOlof

MasterOlof Jedi Youngling

Registered:
    Sep 30, 2004
    Något som jag funderat på rätt så länge är ärret över Anakins högra öga. Hur har han fått den, finns det beskrivet i någon bok, serietidning eller kanske i Clone Wars-serien?

22. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    Han skall tydligen ha fått det i samma operation som ledde till att han fick ranken Jedi Knight. De e någon av "prequelböckerna" till episode tre. Kommer inte ihåg vad den heter just nu.

23. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    I så fall borde det berättas i "Jedi Trial" :).

24. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    I Clone Wars avsnitt 22 har Anakin plötsligt ett ärr när han kommer tillbaka från nåt slag, men man får aldrig reda på hur han fick det. Står förmodligen om det i någon bok.

EDIT: Jag letade lite och fick reda på att Anakin får ärret efter en duell med Asajj Ventress i Star Wars: Republic 71.

25. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Slänger ut en ny fråga här och ser vad ni tror eller vet om detta.

Kanske att hörsel spelar mig ett spratt men...

ROTS
    Medans Obi-Wan är på Utapu så rider han på något ödleliknande? djur som kallas för Boga. Det ljudet som Boga ger ifrån sig liknar ett ljud som jag tror att jag tidigare har hört.

ANH
    När jag sedan såg DVD-versionen av ANH för några dagar sedan så tyckte jag att ljudet som Ben Kenobi ger ifrån sig när han gör entre i filmen och skrämmer iväg alla Tusken Raiders är väldigt likt det ljudet som just djuret från ROTS ger ifrån sig.

Kan det vara så att detta är ännu en "tie-in" från Lucas sida, att knyta ihop filmerna och flörta lite med oss fans?

Har iofs hört tidigare att ljudet som Ben Kenobi ger ifrån sig skulle vara samma ljud som från en Dewback. Men jag vet inte riktigt, vad säger ni andra?

Thread Status:
Not open for further replies.