main
side
curve

Kungörelse: Farväl

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Quiet Queen, Oct 25, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Quiet Queen

Quiet Queen Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 9, 1999
    Kära vänner!

På grund av oöverkomliga motsättningar med detta forums administrator har jag fattat det tunga beslutet att lämna FFSweden.

I korthet redogör jag här för de omständigheter som lett till detta beslut. Jag vill understryka att denna redogörelse inte utgör något försök att personligen angripa någon av de inblandade, utan är enbart ett försök att på ett så sakligt sätt som möjligt informera er alla om vad som får mig att lämna ert sällskap, något jag anser ni har rätt att veta.

Till följd av hennes agerande i det långdragna efterspelet till sommarens djupa diskussionstråd ?Messias bilden av Luke??, känner jag att jag tyvärr inte längre har förtroende för Obi Annes förmåga att rättvist och objektivt moderera detta forum. Detta innebär att jag inte längre heller kan känna mig trygg och med förtröstan posta på FFSweden.

Den attityd Obi Anne har uppvisat mot Vader har jag enbart kunnat tolka som att hennes intresse för att bevara personlig prestige är starkare än hennes intresse för att ärligen söka en rättvis lösning.

Det hela började med att Obi Anne läste en av Vaders formuleringar felaktigt, vilket fick henne att PM:a en varning till Vader. När hon uppmärksammades på att hon varnat Vader för något han faktiskt aldrig skrivit, bad hon inte om ursäkt eller förklarade sig, hon försvarade istället varningen och hävdade att den var berättigad, eftersom formuleringen gick att misstolka.
    Detta föreföll mig mycket orättvist, då man enligt min rättsuppfattning enbart skall kunna bli varnad respektive bannad för det man har gjort, inte för något någon tror att man gjort.

Detta var icke desto mindre den ståndpunkt Obi Anne intog och bibehöll genom alla diskussioner. När denna position efter tre månaders försök till fördröjning trots allt visade sig svår att rättfärdiga, ändrade hon dock sin ståndpunkt, och angav att hennes varning egentligen alltid hade gällt den allmänna tonen i Vaders poster.
    Efter denna hastiga omsvängning har Obi Anne vägrat att kommunicera vidare i ärendet.

Då hennes nya ståndpunkt inte går att återfinna i något av de brev Obi Anne skickat tidigare, kan den enbart betraktas som en efterkonstruktion med avsikt att försvara ett oförsvarbart agerande.
    Att detta är det sätt på vilket Obi Anne handhar ett komplicerat problem, får mig att frukta att ingen av oss kan i nödens stund räkna med stöd eller en rättvis behandling av forumets nuvarande administrator.

Jag fruktar även följderna av denna strävan att begränsa möjligheterna till öppna och livliga diskussioner på forumet. Detta kan enbart resultera i att forumets möjligheter att växa och utvecklas till att vara något mer än ett roande men lättviktigt chatboard avlägsnas.
    Detta innebär också att en stor del av det som jag hoppades forumet skulle vara just har förbjudits.

Därav följer mitt beslut att lämna FFSweden, ett beslut som Vader redan fattat, i stort på samma grunder.

Detta innebär också att jag omedelbart avsäger mig allt ansvar för vidare organisation av möten eller andra verksamheter inom ramen för FFSweden.

Jag själv, och förmodligen även Vader, kommer fortsätta vistas på JC, så jag/vi är följaktligen fortfarande kontaktbara per PM. Vader kommer på grund av sin livssituation ännu en tid sällan vara inloggad, men detta kommer förändras, antagligen någon gång i början av nästa år.
    Jag skall dock vara inloggad de flesta dagar.

Jag kommer sakna er alla. MÃ¥ Balansen beskydda er!

2. Imperial-Invasion

Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jan 19, 2002
    Va!! :eek:

Vi har nog inte "pratats" vid så ofta här på forumet men det är ju tråkigt om personer väljer att försvinna från forumet pga av sådana här saker.
    Men jag kan ju bara säga att det är otroligt tråkigt att du valt detta beslut.

Jag ska vara helt opartisk i detta och varken säga för eller emot men det är ju meningen att alla ska trivas och ha det bra här.

Och nu har ju sanningen visat att så inte är fallet.

3. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Trist att du försvinner QQ :(, följde inte messias tråden så mycket så jag har inte så stor koll på det där.

Men det var roligt att prata med dig.

4. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    :( Jag saknar dig redan QQ.... :(

5. _SithSpawn_

_SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

Registered:
    Dec 14, 2000
    Har inte följt tråden "Messias bilden av Luke" alls så jag har ingen koll på något av det här över huvud taget men det låter ju jättetråkigt och jättesynd.
    Kan vi inte alla bara vara vänner istället?

6. Killkenny-Kenobi

Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 9, 2002
    Tolka detta som ni vill, men detta är i varje fall det jag känt av bland en del administratörer på olika forum, samt detta med.
    Vissa administratörer tror dom är störst, bäst och vackrast. Någon slags allsmäktig grej. Känns konstigt att en del är sådana, nämner inga nanm i denna frågan.

7. Swedish_Jedi

Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 15, 2002
    :_|
    *sörjer djupt*
    :_|

8. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    NEEEEEEEEEEEEEEEJJ!!!!! :_|

Farväl, kära QQ, må våra vägar korsas igen.
    Puss&kram! [face_love]

9. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    lol!!! messias tråden ägde... jag sörjer då inte...

10. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Det var tråkigt att läsa detta QQ.
    Jag har inte vart inne i den tråden som du nämner och har inte nån aning om vad som hänt... Synd däremot att du lämnar oss forumet... :'(

MTFBWY

11. Kuang-Eleven

Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 7, 2002
    Tja den tråden ballade ur tidigt iaf...

12. J_a_w_a

J_a_w_a Jedi Youngling star 2

Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag "har hört" vad som hänt och jag tycker att det e lite konstigt...men men nu e det som det är...och synd att du lämnar FF :(

13. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tycker det är synd att du lämnar forumet QQ du har varit en dem som har varit här från början.

Måste dock säga att jag har försökt att lösa situationen sedan i juli, vi kunde inte enas, det har dock ingenting med prestige från min sida att göra. Att du har upplevt mina senare meddelanden som efterrekonstruktioner beror nog snarare på att jag har varit tvungen att i det närmaste göra dem övertydliga, mina åsikter om vad som hände och vad jag tog till för åtgärder har varit de samma från början.

14. MemberOfTheNewRep

MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 6, 2002
    Tja, jag använder tråden för att meddela att jag lämnar JC dock ej av samma skäl som QQ lämnar FFS. Jag har liksom glidit ifrån JC den senaste tiden och känner helt enkelt att jag klarar mig utan det. Jag lär nog däremot dyka upp på irc-kanalen #starwars.nu med jämna mellanrum, så vi ses kanske där!

Hej med er!

15. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Varnigen till Vader utdelades 020710. Trots mina trägna uppmaningar att ärendet behövde lösas snarast, och trots mina böner om att Obi Anne behövde kontakta Vader, så händer inget i den frågan förrän 021007, då Obi Anne sänder sitt första mail till Vader.
    Jag kan inte känna igen Obi Annes påstående att hon ?försökt lösa situationen sedan i juli? i detta.

Varningen från 020710, mailet från 021007 och det mail Obi Anne sänder 021009 handlar uteslutande och endast om två frågor,
    1. Obi Annes ställningstagande i frågan mellan Jedi-W och Vader, samt
    2. Obi Annes åsikt att Vader hade gjort sig skyldig till en förolämpning i och med Chyren-uttalandet, eftersom det skulle vara möjligt att feltolka så.

Den nya anklagelsen, som gäller den allmänna tonen i hela tråden, dök upp i Obi Annes sista mail från 021014, där Obi Anne samtidigt slår igen dörren för alla vidare möjligheter till kommunikation.

Att framföra en annan anklagelse än den som tidigare dryftats, som aldrig nämnts, antytts eller på något sätt åsyftats, tolkar jag som ett genomgripande byte av ståndpunkt. Att hävda att det är den nya anklagelsen som diskussionen handlat om hela tiden, trots att den aldrig nämnts, kan jag inte se som ?övertydlighet?, jag kan endast tolka det som en efterkonstruktion.

Om så önskas, finns kommunikationen mellan Obi Anne och Vader att tillgå i original.

16. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    sluta tjöta om de där nu. har du nu bestämt dig för att packa ihop så gör det and rid us of your gnällighet.

17. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    QQ är tillbaks! HURRA!!!! :D

18. Kuang-Eleven

Registered:
    May 7, 2002
    asså seriöst.. om ni vill ta denna diskussionen kan ni lika gärna göra det privat.. att hänga ut varandra eller på något sätt försöka "övertyga" folk om det ena eller andra verkar en aning barnsligt.. det är alltid tråkigt att se folk lämna en gemenskap oavsett vad man personligen tycker om den personen.. olika åsikter föder trots allt många roliga diskussioner..

QQ.. lägg ner diskussionen om OA, OA likaså.. sätt inte igång nåt här.. om du ändå skall lämna forumet så gör det utan att dra igång nåt korkat i slutet..

sorry.. men jag gillar inte sånna här diskussioner... dom leder aldrig nånvart... alltså per deffinition totalt menlösa...

Vill ni däremot posta om hur mkt ni tycker om varandra har ni mitt fulla stöd! :p

love love love makes the world go round.. -- the powerpuff girls

19. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    tintin kunde inte sagt det bättre själv...

20. Inpu

Inpu Jedi Youngling

Registered:
    Mar 13, 2002
    aprentize, Kuang -- det är väl känt att ni hatar QQ, så ni har ingen trovärdighet när ni säger att hon skall hålla käft. Ni vill inte se någon lösning mer än Obi Anne!!!

Men kan någon ärligt säga att Quiet Queen inte har försökt lösa detta privat? Det verkar ju vara det enda hon har försökt göra, men OA vägrar ge vettiga svar! Det är ju tydligt att hon gör detta bara som en sista konsekvens när allt annat misslyckats!

Och kan någon säga att Quiet Queen inte har rätt att lägga tillrätta osanna påståenden från Obi Anne, när hon försöker "försvara" sig -- UTAN att bli behöva anklagad för att "försöka dra igång nåt idiotiskt"?

Skärpning nu, folk!
    Detta är allvarligt!
    Detta handlar om vilken typ av ledarskapskultur vi vill ha på forumet för framtiden! Vill vi ha en rättvis moderator, eller en maktfullkomlig autokrat!
    Försök inte göra detta istället till en fråga om Quiet Queens person!!!

21. Kuang-Eleven

Registered:
    May 7, 2002
    Käre inpu...

Hur är det väl kännt att jag hatar QQ? Har jag någonsin uttryckt det i detta forum? nej.. om du vill vara så vänlig o bifoga några länkar till diskussioner där jag uttrycker detta så skall jag faktiskt ta dig på allvar.. tills dess så far du enbart fram med ogrundade osanningar vilket är hyffsat allvarligt.. Jag vill ha en ursäkt för att du ljuger alternativt att du tar tillbaks det du säger om du inte kan styrka det.

Jag har aldrig sagt att QQ skall hålla käft.. vad jag sa däremot var att både hon och OA inte borde dra detta i öppet forum då det enbart föder missförstånd bland dom som inte är totalt insatta i vad som händer. Min åsikt är den att om man ändå bestämt sig för att lämna forumet kan man lika gärna göra det utan att dra igång en diskussion som skall tolkas av andra.. detta skapar oftast stora problem..

Då du verkar ha en väldigt stark ståndpunkt i frågan är det väl isf din röst om inte har någon trovärdighet eftersom du helt klart är kraftigt partisk?

Frågan var inte vad dom försökt göra.. frågan var vad dom gjorde.. Min post var kritik om hur detta gjordes för tillfället..

Att dra igång en stor diskussion om en sak som borde hållas privat i öppet forum när man ändå bestämt sig för att lömna forumet tycker jag är korkat ja.. jag sa aldrig idiotiskt..

Som sagt, denna diskussion bör hållas privat mellan QQ och OA, eller i en tråd där andra inte kan posta.. vilket kanske vore bäst..

Jag har inte o kommer inte anklaga QQ's personlighet för något.. jag bara reagerade på sättet det gjordes.. vilket jag gjort oavsett vem som postat..

Jag föreslår dock att du tar o lugnar ner dig lite Inpu, tar en kopp choklad eventuellt o ser en bra film, detta är knappast något att hetsa upp sig över såpass att man ljuger och fabricerar för att låta mest..

// väntar på en ursäkt för lögnerna...

22. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Min enda avsikt är att på ett sakligt och lungt sätt berätta om mitt beslut och dess bevekelsegrunder.

//Ser om Kuang bjuder på en avskedschoklad...

Thread Status:
Not open for further replies.