main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Saker du faktiskt retar dig på i Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 6, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Såhär helt enkelt:
    De versioner vi talar om här är SE när det handlar om OT.
    Tanken är i första hand att vi ska få reda på vad vi tycker är störande.
    Fire away
    (ett par små exempel nedan)

EP I - saker du stör dig på. Tycker du Jar-jar överhuvudtaget är störande så skriver du det, men om du bara tycker han är jobbig när han säger "Yousa" så skriver du det.

EP II - samma sak

EP III - DISKUTERAS PÅ VILKET SÄTT MAN VILL eftersom den faktiskt haft premiär nu

EP IV - Någon knaske stör sig på svarta lådor runt rymdskeppen, vad vet jag.

EP V - Ja, det finns säkert någon replik som folt stör sig på

EP VI - Ewoker någon

Denna post är inte mina synpunkter utan en förklarande inledande post.
    Naturligtvis får man lägga till saker i sin post med "Edit message"-funktionen.

2. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Ep1: Jag stör mig på att de våldsamma olyckorna i pod racet med dödlig utgång framställs som något roligt. Exempel: "Oh, that gotta hurt, no matter what universe you're coming from".

Ep2: Några corny replikskiften jag gärna förtränger som "Do you call this diplomacy? ..."

Ep2: Att AT-TE skumpar så mycket. Jag kallar den för "The Hurlmobile". :)

3. Rogue_Fan

Rogue_Fan Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 2, 2002
    Ep4: Greedo skjuter först

4. Erbos

Erbos Jedi Grand Master star 3

Registered:
    May 13, 2002
    Ep5, Ep6: Att varken Ian McDiarmid eller Hayden Christensen får cred för sina insatser i SE 2004.

5. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Ep.4, Att Han och Luke inte klarar av att hålla Stormtrooperserna stången i fängelseområdet. Stormisarna tvingas ju trots allt klämma sig en och en genom det trånga hålet i den sönderskjutna hissdörren.

Ep.1, Att Jar-Jar är panikrädd för alla monster utanför ubåten. Han borde ju vara hyggligt van vid dom plus att han faktiskt vågade simma helt oskyddad genom vattnet till Gunga-city!

6. Phredreeke87

Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 23, 2002
    Ep I: nåt mysko djur släpper sej i Jar Jars ansikte. det finns fler såna scener, men det här är bästa (värsta?) exemplet.

7. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Ep 6. Hela den fruktansvärda, misshandlade, groteska, plågsamma musikscenen hos Jabba. Jedi Rocks? Nej, Jedi Stinks.

8. Fenrisulven

Fenrisulven Jedi Master star 1

Registered:
    Nov 18, 2004
    Ep IV: Ingen Imperial March :(

Ep V: Att Vaders ljussvärd är rosa

Ep VI: Jedi Rocks... Skrev i en annan tråd att jag tyckte låten var relativt bra (i relation till t.ex. Backstreet boys). Men den förstör hela stämningen och den gamla var tusen gånger bättre.

Känner inte för att säga nåt om I och II för tillfället. Låt oss sammanfatta med Jarjar...

9. -lurvas-

-lurvas- Jedi Youngling

Registered:
    Nov 8, 2004
    Ep 5: att lukes lightsaber byter färg ombord på millennium Falcon i dvd-verisionen

10. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    ep II - att i ingen av scenerna där Padmé packar kläder (två inklusive en bortklippt scen) så lägger hon ner någonting som ens liknar de kläder hon senare har på sig i filmen.

11. Imperial-Invasion

Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jan 19, 2002
    EP I - Att Jar-Jar är så barnslig, jag kan acceptera att George Lucas ville ha med en sådan karaktär. Det jag dock har svårt för är just att han skulle vara så överdrivet barnslig och klumpig.

EP II - Att man inte fick se flera Clone trooper.

EP IV -

EP V -

EP VI -

Här beror det lite på. Pratar vi om filmerna som George Lucas gjorde 1977, 1980 och 1983 så har jag inget att klaga på eftersom jag tycker dom versionerna är klart bäst. Pratar vi om någon av alla versioner som Lucas har "skapat" efter det, så finns det många saker att reta sig på. Det jag stör mig mest på är alla nya scener som Lucas har lagt till, jag tycker inte någon av dom tillför något positivt. Sedan är jag inte heller så förtjust i att han har finputsat på tekniken och förfinat vissa effekter och annat. Men samtidigt förstår jag att man som Lucas vill, restaurera något som är slitet och "out-of-date".
    Jag personligen föredrar ju dom absolut första versionerna som kom, men jag kan acceptera att Lucas vill se om sina filmer och se till att dom "håller" minst lika många år till. Sedan är det ju George Lucas som skapat dessa filmer vilket ger honom rätten att när som helst gå in och ändra i handling och liknande med nya eller förlängda scener, det är något vi tyvärr måste acceptera och leva med. Jag tycker bara att det är beklagligt att han anser att det är nödvändigt att behöva göra det.

12. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Tillsist kom jag på något jag störde mig på:

Ep V: Den mystiska tidskillnaden mellan att Han, Leia och Luke lämnar Hoth och att de återförenas på Bespin. (Mer eller mindre, Han är ju vid det laget lite frånvarande). Hur lång tid går det egentligen? Antingen måste Luke ha klarat av sin jediutbildning på Dagobah på rekordtid, eller så måste Han och Leia spenderat väldigt lång tid ombord på Falken och i Molnstaden. Inget av det känns särskilt troligt.

13. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Luke är ju inte klar med sin utbildning när han lämnar.

Jag har hört något om att det skall ta lång tid för Millenium Falcon att åka till Bespin eftersom de inte har någon Hyperdrive och att det är under den tiden som Luke tränar. Hur länge han tränar är för mig i princip helt oväsentligt precis som du aldrig får se Anakin träna. Men det skall finnas en förklaring till din fråga.

14. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Det finns en del fanfic om vad Han och Leia egentligen håller på med på Falken på vägen till Bespin... [face_mischief]

15. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    Händelserna i TESB tar ungefär 3 månader.
    Mellan scenen där de lämnar Stjärnflottan och åker till Bespin och scenen där de kommer fram tar det nästan så lång tid. Vad som händer ombord på Falken däremellan ser vi inte.
    Jag har hört att Lucas själv var lite missnöjd med att detta långa tidsförlopp inte tydliggjordes(förmodligen för att Lukes träning inte blir tillräckligt trovärdig). När man vet om det, kan man dock avgöra ungefär när tidshoppet utförs.

Erbos har f ö rätt i att det tar lång tid pga brist på hyperdrive. Han säger t o m i filmen: "Bespin's pretty far, but I think we can make it".

16. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Samtidigt skulle det vara omöjligt att färdas så långt utan hyperdrive. Jag har hört några teorier om att Han och Chewie lyckades fixa hyperdriven hjälpligt så att de kunde ta sig fram genom att göra småhopp hela tiden.

17. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Varför skulle det vara omöjligt? Har Expanded Universe bestämt att avståndet är för långt eller?

18. Jedigrandmaster

Registered:
    Dec 3, 2004
    Det finns en del fanfic om vad Han och Leia egentligen håller på med på Falken på vägen till Bespin...

Hmm... Jo, jag har läst några av dem... :p

Allvarligt talat, visst fattar jag att det måste ta betydligt lägre tid för Falken att ta sig från Hoth till Bespin än det skulle gjort i normala fall, eftersom de inte har någon hyperdrive, men jag tycker ändå att det borde ta minst några månader för Luke att lära sig allt det han lär sig på Dagobah, och på något sätt känns det inte vettigt att Han och Leia är så länge på Falken med tanke på hur lite deras relation utvecklas. (Oj, det blev en lång mening)

19. Wolverine

Wolverine Jedi Master star 5

Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag låter bli att nämna epI o II för där är det för mycket med hela idén som stör mig. Men så finns ju dessa nya versioner.
    Greedo ska ju inte skjuta först tex. o vissa saker spårar ur. Alla små gigurer i mos eisley som ska va lite småroliga och allt det där. Vissa animationer av skepp kan oxå se lite konstiga ut.

Jag förstår att GL ville fixa vissa saker. Större miljöer, fler skepp i en slutstrid, ljussablar som inte försvinner och annat smått. Jag köper tom. att han ville slänga in Ian i ESB (även om dialogen blev lite sämre)
    men man får INTE Sätta in Hayden i slutet på ROTJ!!!!
    Luke har aldrig sett snubben! Han har inget där att göra. Och om han nu visste att det var farsan på nåt mysko sätt som GL suttit på kammarn och slugt slickat ihop så borde ju Obi oxå vara ung! Grabben har ju appat greppet.

20. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000

Star Wars is one
    /LM

21. JediSara

JediSara Jedi Grand Master star 5

Registered:
    Aug 1, 2004
    Leias kanelbullar till frisyr.

22. Jedigrandmaster

Registered:
    Dec 3, 2004
    Kanelbulle-frisyren är ju en klassiker! Vad vore Star Wars utan den?

23. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag kan reta mig lite på en scen i AOTC: Den där Obi-Wan talar med Mace och Yoda om Anakin och säger att han inte tror Anakin är redo för ett solo-uppdrag.
    Yoda säger att de tror på sitt beslut och Mace att pojken har exceptionella färdigheter. Obi kontrar med att han har blivit arrogant och Yoda håller med om att fler och fler Jedier blir såna.
    Sen kommer repliken: "Remember, Obi-Wan; If the prophecy is true, your apprentice is the only one who can bring the Force back into balance."
    What the heck?! Vad har det med saken att göra? Konversationen handlar om deras förtroende för Anakin, inte om profetian. Jag vet att vissa av replikerna kommer från den bortklippta scenen med Obi och Mace, men där fanns de i sitt rätta sammanhang.
    Om Mace hade haft repliken "You must have faith that Anakin will choose the right path" före eller efter ovanstående, så hade det funkat, men nu kommer repliken rakt ur tomma intet.
    Det är ju bara en detalj, men trots allt så är det viktigt att dialog har ett sammanhang. Om det inte är en abstrakt film, som THX 1138 ;)

Star Wars is one
    /LM

24. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    EP 4-6: Att det fortfarande är rutor runt vissa skepp.

RECOMPOSIT THE OT NOW!

25. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Har inte kollat så noga, men rent spontant ser jag det inte när kontrasten varit korrekt inställd.

Jag stör mig däremot på att musiken har bytt högtalare från vaänster till höger i bakkanalerna i ANH. Detta är rent ut sagt katastrofalt dåligt. Även att dialog kvaliteten skiftar grovt ibland i ANH är riktigt störigt.

Thread Status:
Not open for further replies.