main
side
curve

SVCD? DVD? NÃ¥n?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by MasterZap, Oct 24, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MasterZap

MasterZap Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 11, 2002
    Tjing!

Hur många här har DVD spelare? Vet ni om Er DVD spelare spelar SVCD ("SuperVideoCD")?

Jag gjorde en SVCD med KidWars häromdagen å det ser snyggtsomfaen ut ;)

Gjorde även en med div. nerladdade fanfilms (Broken Alligeance, Essence of the Force e.t.c. ) och det var phett på min 32"'s widescreen TV. Givetvis ser det lite sunkigt ut p.g.a. att det kommer från en Quicktime fil, men helt klart kul upplevelse att se det i lite större "format" än på datorn'

/Z

2. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, SVCD är ett härligt format att jobba med. Speciellt när man kör ut det direkt från en DV inspelning. :)

3. Killkenny-Kenobi

Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 9, 2002
    MEn DVD spelare tar allt utom divx----hrmpf

4. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tror inte att DVD-spelare någonsin kommer att stödja Divx, i alla fall inte dokumenterat. Divx heter egentligen "Divx ;-)" (med en smiley på slutet) och är skapat av hackers som lyckats få tag i källkod som hanterar MPEG-4 som läckt från Microsoft. (De ändrade en hel del, så det är inte alls kompatibelt med MPEG-4.)
    Det heter Divx med en smiley på slutet som ett skämt med ett misslyckat digitalt hyrvideosystem som hette DIVX.

För övrigt, hoppas jag att framtida spelare kommer att stödja ett format som heter "Tarkin", men det är bara i forskningsstadiet än så länge. (och jag är en av de som forskar ;))

5. _SithSpawn_

_SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

Registered:
    Dec 14, 2000
    Vad är det för program ni använder för att konvertera Quicktime-filer till SVCD?

6. MasterZap

Registered:
    Aug 11, 2002
    TMPGEnc ... du måste ha ett plugin för att ta quicktime bara... all info finns på http://www.vcdhelp.com

/Z

7. Kuang-Eleven

Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 7, 2002
    Större format än datorn????

asså.. min tv är 14 tum... min dator 17 tum.. jag tittar hellre på datorn ;)

8. Darth_Redicolous

Darth_Redicolous Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 4, 2002
    Killkenny-Kenobi & DARTHLARS

Det finns faktiskt, iallafall en, DVD-spelare som klarar DivX. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men jag läste om den i senaste numret av tidningen M3.

Edit: Jag tror det var ett danskt företag som heter Kiss Technologies eller något liknande som har gjort den.

9. _SithSpawn_

_SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

Registered:
    Dec 14, 2000
    Har försökt att konvertera Quicktime-filer till VCD samt SVCD men ljudet kommer inte med. Någon som vet vad det skulle kunna vara för fel?

10. MasterZap

Registered:
    Aug 11, 2002
    min tv är 14 tum

32 tum widescreen baybee ;)

--

Jag har fått med ljudet vid QT-konvertering utan problem. Skumt.

Kanske skulle du prova VCDEasy? Har inte provat själv - än - men såg just om det på Angliska bordet här på TFN i min Angliska kopia av denna thread.

/Z

11. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    Quicktime har ju annars två egna codec. QT pro och sörensen 3

12. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag fick tag i en pressrelease med info om DVD-spelaren som klarar Divx.
    Den klarar inte den äldre Divx version 3, som många filmer finns i.

13. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    glöm inte on2 killkenny

14. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    Förstår inte varför man vill ha sunk macintoch quicktime, kör med realplayer eller real one player iställer.
    WM encoder eller Real producer. Iofs så har QT väldigt bra kodare och bildkvalité, men kan ställa till lite bekymmer för PC användare såsom full screen.....

15. MasterZap

Registered:
    Aug 11, 2002
    Ärligen inte jag heller... när jag gör en Windows Media fil väljer jag bara en simpel preset, får en liten behändig fil med skitbra bild å ljud som spelar perfekt i alla mina datorer utom den supersämsta 133Mhz leksaksdatorn ungarna har....

QT däremot. BWAHAHAHA. Hur jag än gör (och jag är bra på sånt här) får jag en sunkig suddig fil och/eller stor som f-n TROTS kass kvalite, och den spelar upp ryckigt eller som stillbilder om maskinen inte är på 1Ghz.

Blech.

Windows Media PLayer finns för MAC nu. Stoppa vansinnet. Använd ett format som funkar. WinMedia, WinMedia RAH RAH RAH ;)

/Z

Thread Status:
Not open for further replies.