main
side
curve

Vilken Star Wars version vill du ha på DVD?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Erbos, Oct 25, 2003.

?

Vilken Star Wars version vill du ha på DVD?

Poll closed Mar 25, 2012.
  1. De versioner som först kom på bio (77´,80´,83´).

18.5%
  2. Special Edition (97´).

0 vote(s)
    0.0%
  3. NÃ¥gon av pre-special edition versionerna.

7.4%
  4. Spelar ingen roll så länge det är Star Wars.

3.7%
  5. Jag vill ha bioversionerna och special edition

55.6%
  6. Super special edition.

14.8%
Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Erbos

Erbos Jedi Grand Master star 3

Registered:
    May 13, 2002
  2. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Det skall vara exakt det ljudet (inget surround) och den klippning som man först fick se på bio så att vi kan sätta oss ner i soffan och bli nostalgiska.

Sedan kan de tillsammans med denna versionen släppa Special Edition som ger oss en uppgraderad version när det gäller ljud och special effekter.

3. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Original, all the way.

4. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Eftersom jag e samlare så vill jag ha så mycket..
    Så det blir både originalen och Special Edition (och eventuellt Super-special Edition om han nu gör en sån med)

5. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    SSE, definitivt. Alla episoder genomgår förändringar inför VHS/LS/DVD-release, små eller stora, vilket innebär att t ex AOTC på DVD egentligen är en super edition.
    Så det kommer bli super-speciella versioner, var så säkra. Det är också exakt vad jag vill ha.
    Skulle dock inte ha nåt emot super-original-versionerna också, av nostalgiska skäl och av intresse för den utveckling sagan har gått igenom.

6. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Det som jag skulle vilja definiera som en super special edition är ändringar som är ungefär lika stora som i Special Edition (alltså inte att en och annan röst blir loopad eller liknande).

När det gäller Star Wars är jag ju purist och tycker därför att det är beklagligt att vi förmodligen aldrig kommer få se TPM eller AOTC (digital) så som de visade på bio. Men detta stör mig egentligen inte så mycket som när det gäller den klassiska trilogin.

Jag håller väl egentligen med Vargman77 jag är en samlare och vill egentligen ha allt! Men detta innebär säkerligen 10 versioner av den klassiska trilogin och minst 2 versioner av TPM och 3 versioner av AOTC.

Men detta är väl att begära lite mycket, eller?

Fråga till Lars_muul:
    Hur blir man medlem i Jar Jar Binks Fanclub?

7. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är lätt! Gå till Star Wars Community, leta upp Jar Jar Binks Fan Club-tråden och anmäl ditt intresse. Du kommer bli varmt välkomnad :)
    Det finns för övrigt massor av fanklubbar på Community-avdelningen. Sith, Jedi, Obi-Wan Kenobi, Hayden Christensen.... You name it, we got it!

8. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag röstade på pre-special edition, därför att jag vill gärna ha förbättrad ljud och bild, så länge som inte handlingen är ändrad och det inte finns några nya specialeffekter.

9. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Ljud och bild förbättringar gör mig inget. Helst skulle jag vilja ha en version där både den första och special edition ingick.

10. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Är väl ingen hemlighet att jag inte gillar SE, så jag vill se originalen på DVD. Sen om SE kommer också gör det mig naturligtvis ingenting, men det är originalen jag vill ha, det är i stort sett bara de jag ser. Kan knappt minnas när jag såg SE senast.

11. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Jag måste väl egentligen säga att jag är för Special Edition men när Lucas ändrar om scener (Han skjuter först!) och lägger till scener med dålig CGI (Jabba) så blir man ju inte särskilt glad.

Bättre special effekter och ljud är bara positivt så länge man har tillgång till originalen.

Vill bara påpeka till Enji att de versionerna du har röstat på inte har blivit utgivna på något annat medium än cellouid (stavfel?) så vitt jag vet.

12. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Hoppsan. Där ser man... [face_blush]

Är inte så haj på versioner mer än SE och icke-SE... ;)

13. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Nej jag vet vad du menar. Jag har väl blivit mer engagerad sedan ett otal uttalanden om att bioversionerna aldrig kommer att släppas.

De som du har sett är de som jag har kategoriserat som pre-special edition.

Onödig info: Senaste släppta versionen kom 1995 med ett klistermärke som säger: The original Star Wars available for the last time.

14. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Nu finns det folk som just har sett en ytterligare uppgraderad ANH:SE på en filmfestival i LA. Ljussablarna i duellen har fixats och små detaljer på Tatooine har också ändrats, så som gammal CG(inte Jabba dock) och lite moln i solnedgången som tydligen inte riktigt stämde i originalet.
    Jag vilar i trygg förvissning om att allt kommer se fantastiskt ut i DVD-versionen!

15. Jawan

Jawan Jedi Youngling star 3

Registered:
    Feb 24, 2003
    Jag tror dom kommer att fixa till alla dom små "fel-bitarna" så¨det ser snyggare ut...

...men då e frågan, är det fortfarande orginal då? Det tycker inte jag riktigt att det är faktiskt...charmen med OT är ju att det ser lite gammalt ut, eller? :confused:

För annars liknar väl OT ep2 snart...usch! Och nej jag gillar inte alla effekter i ep2.

16. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag vill nog ha en så fräsch och upphottad version som möjligt, orginalen har jag redan på VHS.

17. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Vi får väl se hur det kommer se ut. Personligen har jag inget emot AOTC-looken, men jag tror liksom inte alls att OT kommer börja likna den, dels därför att den inte är filmad digitalt, dels därför att scenerna i AOTC från början är designade med den digitala tekniken i åtanke.

18. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Till Jedi-W:
    Fast VHS har ju inte samma bild, ljudkvalitet eller samma hållbarhet som DVD.

19. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Fast VHS har ju inte samma bild, ljudkvalitet eller samma hållbarhet som VHS.

Som DVD, antar jag att du menar... ;)

Vill ha originalfilmerna på DVD. Är rädd varenda gång jag sätter i mina VHS-band i videon att de ska käkas upp eller slitas ut... och då vete tusan vad jag gör.

20. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Självklart menade jag DVD :D

Jag har samma rädsla och ser därför väldigt sällan på filmerna eller via datorn.

21. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Finns originalen nånstans på internet?

22. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Inte vad jag vet tyvärr. Men jag har inte jättemycket emot Special Edition så det blir till att se den. Det enda som egentligen stör mig är Greedo vs. Han. Därför att Jabba lär komma i en uppgraderad version någon gång i framtiden.

23. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Bra poäng Erbos, kanske skulle ha dom på DVD som back up.

Undrar hur dyrt det kommer att bli... :(

24. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Det finns ju DVD-brännare.
    Tanka in era OT-VHS i datorn och bränn en skiva, vettja!

25. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Hur gör man det? Tankar in dem i datorn, menar jag.

EDIT: Om nån av oss, som äger originalversionerna, har möjlighet att genomföra det konststycket, så skulle hon/han kanske kunna fixa kopior till oss andra, i utbyte mot en liten provision? :D

Thread Status:
Not open for further replies.