main
side
curve

Den officiella vinter och jul tråden

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Persona-Non-Grata, Nov 12, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag längtar tills jag kan komma hem och baka och laga mat! Saffransbullar är nog det jag gillar att baka mest, degen är god och lättbearbetad och dessutom varar den inte i evighet som pepparkaksdeg.

2. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Idag har jag bakat lussekatter. Jag har ett stort lass lussekatter nu. Degen blev riktigt bra också :).

3. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    jag ska baka imorgon i skolan. jag får se om jag bakar lussekatter eller ett pepparkaks-slott, eller kanske lite julmuffins? Framtiden är ännu oviss...

4. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag vill göra saffransmuffins i år, har tidigare provat pepparkaksmuffins med grönmögelost, de blev väldigt goda men lite hårda.

Min syster och jag är oense om vilket som blir årets pepparkaksbygge, jag vill göra ett medeltida stadshus och hon vill göra en volvo med husvagn på släp. I slutändan gör vi nog båda två.

5. MemberOfTheNewRep

MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 6, 2002
    Ok, tar härmed officiellt avstånd från alla tidigare påståenden, gällande vinter och jul, tidigare fällda av undertecknad. Nu har det varit ett, i stort sett, konstant höstväder, med allt vad regn och grådask har att erbjuda, här i Linköping under snart en månads tid.

Vilket väder som helst hemma i norrland kan inte vara värre än det här. Kunngör därför också att jag uppehåller mig under protest i exil.

6. Helena--Skywalker

Helena--Skywalker Jedi Youngling

Registered:
    Jun 16, 2003
    Nu är det bara snön som fattas, sen är jag nöjd.
    Detta känns dock ganska avlägset då det är +7 grader ute...

7. Jawan

Jawan Jedi Youngling star 3

Registered:
    Feb 24, 2003
    Äh...snön kommer nog...tror jag :(

Men jag tycker att det e tråkigt att det aldrig blir riktigt mkt snö här nere, utan man måste åka upp til fjällen för att få syn på lite "riktig" snö...
    Här nere blir det mest slask och det e jobbigt, ska det vara snö ska det vara snö! :)

Dessutom e det roligaste med vintern att åka skidor, vilket man knappast kan göra här nere...trist

8. Queengodess

Queengodess Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Jul 18, 2000
    Snö, snö, snö, jag vill ha snöööööööööööööööö!

Egentligen är jag inte förtjust i vinter (alldeles för kallt för känsliga lilla mig) men jag �LSKAR jul. Maten, ljusen, glittret, julklappar...allt!

Pappa hade den dåliga smaken att vara magsjuk i helgen, så det blev inget lussebullsbak (utan jag fick köpa F�RDIGA lussebullar - hur vulgärt är det?!) men massor av pepparkakor och glögg och godis blev det...

Gillade första avsnittet av julkalendern också. Inte nog med att Håkan har en ep I DVD-affisch på sitt rum, Pernilla August dök upp som Världsrymdens Härskare (Shmi Skywalker, the TRUE ruler of the Galaxy! :D )...

Har dock ingen chokladkalender *surar* Hittade ingen med ett motiv jag tyckte var fint.

9. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Vem bryr sig om motivet på en chokladkalender? Det är INNEHÅLLET som räknas! :D

10. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    varar den inte i evighet som pepparkaksdeg.

Pepparkakor är otroligt gott men det är precis som du säger så otroligt tråkigt att baka själv och oftast smakar dom inte lika gott som dom man kan köpa.
    Fast jobbigast är nog att göra som mion faster som gör sin pepparkaksdeg helt själv och det brukar visst vara en hel del jobb med dom pepparkakorna.
    Att ingen av oss i släkten tycker om dom är inget vi har avslöjat för henna utan det är tradition att äta lite av dom och låtsas som att dom är supergoda. ;)

11. Queengodess

Queengodess Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Jul 18, 2000
    Det är väldigt viktigt med motivet! Det måste vara fint!

Hatar hembakta pepparkakor. Smakar alldeles för lite. Kung Oscars välkryddade ska det vara. Fast det är kul att baka...

12. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Baka är otroligt kul, det bästa är nog att baka sitt eget matbröd.
    Nackdelen är att man sällan har tid till det.

13. Swedish_Jedi

Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 15, 2002
    VINTER E BÄST!
    ...beror på att det e julafton den 24 och jag fyller år den 31...
    jaja jag vet det är på nyårsafton..man kan alltid låtsas att alla smäller fyverkerier för mig ^^
    *snyft* jag känner mig hedrad att fyverkerierna blir bättre och bättre för varje år..allt i min ära ;)

14. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Det roligaste med att baka själv var att föröka norpa så mycket av degen som möjligt utan att mamma såg det. Den var ju mycket godare innan man bakade den.

Här är en lite annorlunda adventskalender till de som inte vill se Håkan.

15. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Muhahahahahahahahahaha :D
    Den var bra mycket bättre än den dom sänder i tv.
    Igår bakade jag Grekiskt lantbröd, saffransbullar/lussekatter och mjuk pepparkaka.
    Det värsta med att baka själv är att brödet alltid har en tendens till att ta slut så fort. ;)

16. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Det var inte lite du bakade. Nybakat bröd är nåt av det godaste som finns.

17. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Det är mycket gott, nästan farligt gott. ;)
    Jag tänkte att det var lika bra att baka ordentligt när jag hade tid till det.
    Det blir nog en omgång saffransbröd till innan jul.

18. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Såg några lussekatter i ett cafe på LTH, var lite sugen men sen såg jag en liten skylt där det stod att det var utan saffran. Vad är det då för mening?

19. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Vad mysko, lussebullar utan saffran??

And now for something completely different...

Jc's JULBANNER! :D

Den 21:a december slänger JC upp sin julbanner, förslag till den kan ni se här. Då är frågan, vill vi ha julbanner härinne? Jag tycker det, men det är naturligtvis vad ni, kära små FFS:are, tycker som räknas. ;)

Alternativt kan vi ha en egen FFS-julbanner, om nån känner för att slänga ihop en sån. Här är ett exempel på Polens julbanner. En sån kan vi slänga upp före den 21:a. :)

Well? :D

20. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    varför inte?

21. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag vill fira jul!!!!!

22. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Självklart ska vi ha en egen FFS-julbanner om nu någon har lust att tillverka en.

23. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Tja, det hänger ju på det... jag kan absolut inte tillverka banners, men jag ser gärna en sån om nån vill göra! :D

Ska vi slänga upp JC's vanliga julbanner annars? Får jag inga svar kommer jag ta ett enväldigt beslut, mihihi. ;)

24. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Om ingen gör en egen så får det väl bli det.

God Jul på er alla! Sticket till Rom nu för att fira julen med lillasyrran, tillbaka på juldagen.

25. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag gillar Kinobe's julbanner. Kan vi inte ta den, oavsett vilken det blir för hela JC? :)

Thread Status:
Not open for further replies.