main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

DISKUSSION - 7 - Vad är kraften? Hur presenteras den?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Apr 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Presentation av veckans ämne
    Det första ämnet som inte handlar om filmerna (som helhet) utan om ett detaljämne.
    Hurser vi på Kraften genom alla filmerna. Vad har förändrats och vad har förblivit lika?
    För tydlighetens skull: Förändring av hur kraften presenteras och gestaltas genom filmerna i ordningen 4-5-6-1-2-3.

Discuss! ;)

Nya ämnen: Jag har ett par ämnen osm ligger på lager, men de är inte många.
    Ska vi kunna fortsätta dessa trådarna behövs engagemang både i trådarna och i att komma med förslag på ämnen
    Veckans ämne kommer från emilsson

2. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Angående midichlorians så väljer jag att tänka på det så att dessa midichlorians inte har något med kraften att göra annat än att de frodas inuti värdar som är starka i kraften.
    Sen att Palpatine påstår att midiklorianer har vissa egenskaper med tanke på liv och kraften, det är bara en lögn från honom.

3. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Kraften i sig har enligt mig förblivit relativt konstant. Det är ett energifält. Midiklorianer har något att göra med detta när varelser "använder" sig av Kraften, men de är inte samma sak. Qui-Gon säger ju "telling us the will of the Force".

Den största förändringen kom nog med "Force Lightning" där Kraften får fysisk form, eller i alla fall skapar ett fenomen ganska direkt.

4. Flames

Flames Jedi Master star 2

Registered:
    Apr 18, 2006
    Det är sant. Kraften är minst lika mystisk nu som då, fr a med tanke på begrepp som "the will of the Force" och "the living Force". Vad innebär det att Kraften har en vilja? Varifrån kommer den viljan och vad är det Kraften egentligen vill?
    Midi-klorianerna har för mig bara gjort Kraften mer spännande. Tidigare var den bara ett energifält skapat av allt levande som binder ihop galaxen(vilket f ö låter som en högst vetenskaplig beskrivning om ni frågar mig), men nu vet vi att den dessutom har en vilja som förmedlas via mikroskopiska budbärare. Det hela andas sci-fi-mytologi, precis som i de första filmerna, så jag är helnöjd :)
    Sen måste jag säga att ROTS på ett mästerligt sätt väckte ett flertal nya frågor rörande Kraften. Visst kan man utgå ifrån att Palpatine ljuger, men jag kan inte låta bli att bli nyfiken på saker som att få midi-klorianer att skapa liv, att förhindra att andra dör och att t o m själv undkomma döden. Mystik på hög nivå!
    Och så självklart Qui-Gons återkomst ifrån Kraftens undre värld.
    Sagan helt enkelt kryllar av mystik, även om vissa saker självklart förklaras. Så måste det vara, annars skulle vi som tittare bli tokiga.

Mystik är bra - i rätt mängd
    /Flames

5. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Just det där med Kraftens vilja är rätt kul. Finns den eller är det bara en metafor Qui-Gon använder för att försöka få Anakin att förstå bättre?

6. Flames

Registered:
    Apr 18, 2006
    :eek: Smart!

Hmm [face_thinking]

Läromästare - de är kluriga
    /Flames

7. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    Jag väljer nog att bespara den här tråden nöjet att ta del av min personliga bild av kraften. Den brukar inte vara särskillt populär, speciellt inte om grundperspektivet är filmerna...

/Charlii

8. Flames

Registered:
    Apr 18, 2006
    Tack [face_beatup]

Besparingar - de kan vara bra
    /Flames

9. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag tror definitivt att Kraften har en vilja. Kanske inte en vilja som bestämmer över alla varelser i galaxen, man har fortfarande ett val, men Kraften påverkar folk. Puffar dem i rätt riktning, liksom. Enligt min mening är det till exempel "the will of the Force" som gör att Leia skickar ivä´g just R2-D2 (och därigenom indirekt C-3PO) till Tatooine för att leta rätt på Obi-Wan i början av ANH. Hon befinner sig på ett skepp där det antagligen finns massor av droider, så chansen hon bara råkar välja just de som spelade så stor roll i hennes föräldrars liv är ju inte så stor. Kraftens vilja, helt enkelt.

10. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag ser det som att Kraften mer är en slags energi som finns överallt och den som är "Stark i Kraften" helt enkelt är bra på att leda den energin till någon annan form.
    SÃ¥ kallad "Force Lightning" skulle helt enkelt vara en manifestation av det.
    Sen att Jedi kallar det för "The Force" och inte "The Energy" (eller liknande) skulle troligen vara av historiska orsaker.

Jag ser det också som att ingen i GFFA verkligen förstod sig på Kraften. Det var fortfarande till största delen mystik, faktiskt religion i många fall, och att det fanns många olika tolkningar.
    Jag tolkar det som att Dooku uppfostrade Qui-Gon Jinn med lite annorlunda läror än vad de flesta Jedi trodde på men också att ha ett öppet sinne angående Kraften och olika läror. Det skulle vara Qui-Gons därför som han använde såna uttryck som "The Living Force" och också därför som han hade en sådan vilja och förmåga att lära sig att behålla sig själv efter döden.

Förresten, jag tolkade länge Yodas "Life creates it" när han beskriver Kraften som att Kraften skulle vara upphovet till livet i GFFA, inte tvärtom. Han pratar ju baklänges! :p

11. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    På något vis känns Kraften för stor för att en person eller en lära skulle kunna fånga in alla aspekter. Det tycker jag är en av de största vinsterna med TPM som visade att det fanns olika synsätt.

Jag tror att idén om the living Force går långt tillbaka, men det är fullt möjligt att den marginaliserats så kraftigt att Qui-Gon är rätt ensam om den vid tidpunkten för PT. Jag har en idé om att ju mer jediriddarna blandade sig i Republikens politik, desto mer kom "Unifying Force-skolan" att ta över.

Till sist, i den meningen Kraften har någon vilja så tror jag att den söker efter balans som något slags svar på den oordning som skapas av liv.

12. TK518

TK518 Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jul 13, 2004
    En midiklorian till kraften kanske är som en foton till ljus? Ljus kan både vara våg och partikel. Så kanske även kraften kan? Och om så är fallet kan det påverka och påverkas av yttre krafter.

13. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Operation - Upp diskussion

Thread Status:
Not open for further replies.