main
side
curve

Film

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Aug 26, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Erbos

Erbos Jedi Grand Master star 3

Registered:
    May 13, 2002
    Vilken av de två filmerna skall man se först då? Jag har tänkt att se dem efter serien.

2. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Två filmer? Är det inte två extraavsnitt?

Vad jag kommer ihåg så drog jag ner dem i samma fil och så låg de efter varann. Men jag kan ha fel...

Nu ska jag se slut på Hiharu No Go, mycket bra serie, får se om den håller hela vägen ut.

3. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    De räknas som filmer på IMDB i alla fall. End of Evangelion och Death & Rebirth.

4. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Ok, har inte full koll på det, fråga SLL när han kommer hit igen.

5. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    Have no fear
    SLL is here :D

Först måste jag påpeka att jag inte tycker om varken Death & Rebirth eller End of Evangelion, speciellt inte den sistnämnda.
    Jag tycker att originalslutet på NGE är mycket bra och tycker att det inte behövs något alternativt slut.

Ska försöka förklara lite ang. Death & Rebirth och End of Evangelion.
    Man skulle kunna räkna dom som filmer men jag personligen skulle nog inte kalla dom för det.
    Death & Rebirth är delvis hela serien ihopklippt till något som kanske kan likna en film och Death & Rebirth innehåller även första delen av det alternativa slutet till NGE.
    Tydligen var det så att många störde sig över slutet i NGE serien och tyckte att det blev väldigt många obesvarade frågor vilket gjorde att skaparna av serien (Gainax) beslutade att göra ett alternativt slut till den.
    Death & Rebirth är alltså ett ihopklipp av hela serien plus första delen av det alternativa slutet.

End of Evangelion är helt enkelt hela det alternativa slutet på NGE som ersätter originalavsnitten 25 och 26.

Och om man överhuvudtaget ska se dom så ska man göra det efter att ha sett hela serien.

Leto
    Har sett tom avsnitt 21 nu av Hikaru no Go och jag gillar den skarpt.
    Härlig handling, bra animerad och sköna karaktärer.

EDIT: jag skriver som en kratttttttttttttttttta. :D ;)

6. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Låter bra SLL, såg klart den igår tyvärr :( Inget riktigt slut på serien men bra ändå.

Det är kul att matcherna påminner lite om stridsscenerna i gundamserierna med musiken och animationerna. Bara det att de spelar go ;)

7. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Apropå Gundam, hur står sig SEED jämfört med dom andra Gundam-serierna ??

Två tips till dig, Pet Shop of Horrors en OAV-serie på 4 avsnitt.
    Och så Millennium Actress som är gjord av Satoshi Kon som även gjorde Pefect Blue.

8. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Okej men vilken av Death & Rebirth och End of Evangelion kom först?

Jag har Tonari no Totoro hemma nu och skall se den snart. Hoppas den är lika bra som Miyazakis övriga filmer.

9. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Har visserligen bara sett SEED och några avsnitt av 08MS Gundam. Men jag gillade SEED, var ju också en av de första anime jag såg...

Var det inte jag som tipsade dig om Millenium Actress för ett tag sen SLL? Gillade den skarpt, nog bättre än Perfect Blue, även om de är lite dåliha att jämföra.

Totoro är en underbar film, klart en av mina favoriter, både bland Miyazaki och överlag. Totoro, Porco Rosso och Spirited Away är nog mina favoriter av Miyazaki, fast alla hans filmer är ju riktigt bra.

10. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Har inte heller sett så mycket av Gundam men jag ska nog pröva SEED och se vad det är.

Det kan nog stämma att det var du som tipsade mig om Millenium Actress fast jag måste ha glömt bort det för det var först för några veckor sedan som jag läste lite om den och blev nyfiken på den.
    Kan nog hålla med om att MA är lite bättre men Perfect Blue är fortfarande jäkligt bra.

Mina Miyazaki favoriter är Totoro, Castle Of Cagliostro och Porco Rosso.
    Men det är svårt att välja den bästa bland hans filmer eftersom dom flesta håller mycket hög klass.

Erbos
    BÃ¥de Death & Rebirth och End of Evangelion kom 1997.
    Om jag ska ge dig ett tips så tycker jag att du ska se serien från början till slut (om du orkar det) och sedan gå direkt på End of Evangelion om du nu absolut inte gillar slutet utan vill se det alternativa, strunta helt i Death & Rebirth.

11. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Såg Punch drunk Love idag, har haft den jättelänge nu så det bar ju på tiden jag såg den. Den var ju riktigt bra, nog den bästa film som Sandler gjort, seriös film då alltså.

12. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Tack SLL.

Jo men Leto, även om det är Sandlers bästa film (håller med) så säger ju inte det så mycket. Jag tyckte att filmen var helt okej. Men Sandler spelar ändå samma person som han gör i alla sina filmer.

13. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Inte riktigt samma, men jag ser vad du menar.

Tror jag bojkottar det fina vädret idag och ser School of Rock istället.

14. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Den är rätt skön faktiskt, en helt ok film att spendera lite tid med.
    Tänkte ge The Passion of the Christ en chans i helgen men jag har inte så stora förväntningar på denna film och det är inte riktigt min grej.
    Men vem vet, den kanske är bra ??

15. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Den var helt ok ja.

Du får berätta hur Passion var sen.

16. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Har inte sett Passion än men jag ska ta den senare idag.

Såg på Starsky & Hutch i helgen, nya filmen med Ben Stiller och Owen Wilson.
    Den var väl ok, det fanns en del sköna skämt och repliker men den slår väl inte rekord i världens roligaste film direkt.

Och slutligen en liten trevlig nyhet som kanske kan glädja dig Leto. :)
    Om du nu inte redan visste om den.

17. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    The Passion of the Christ har väl inte premiär förrän 2/4?

18. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Vet faktiskt inte när den har premiär här i Sverige, men det finns ju många sett att se en film på. :D

EDIT: Btw Leto det finns ju 75 avsnitt av Hikaru no Go men jag har även hört talas om att det ska finnas två stycken New Year Special.
    En från 2002 och en från 2004, vet du om detta stämmer ??

19. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Ah, Naruto filmen ja :D

Finns en nyårsspecial iaf vad jag har sett. Den jag såg var nog från 2002 men den gav inte så jättemycket och var också i sämre kvalitet.

Så såg jag Underworld igår, varulvar mot vampyrer i en Bladekopia. Det var väl snygga kostymer och några fina slagsmål men annars var det inte mycket att hänga i julgranen. Storyn var ju rätt kass och en del Matrix-rippoff såg direkt löjliga ut. Så ska de göra en 2:a och en prequel ?[face_plain]

20. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Underworld har en skön gotisk yta över sig men innehållet är ganska blekt.
    Då är nog Blade-filmerna bättre i så fall.

Passion var verkligen en dålig film, inte nog med att den innehåller en mängd faktafel så var den dessutom seg och överdrivet blodig.
    Fast jag tycker nog att man bör se den själv eftersom den är så omtalad och på så sett bilda sig en egen uppfattning.

Får försöka leta upp Hikaru no Go specialerna och se om dom verkar bra.

21. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Jag har visserligen inte sett Passion of the Christ. Men eftersom du har Kill Bill på din favorit för 2003 så måste det betyda att Passion var mer blodig, eller?

22. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Blodigare än Kill Bill? Now we're talking :cool:

23. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har Kill Bill på min lista för att jag tycker den är bra, inte för att den är blodig. ;) :)

Egentligen är det inte rätt att jämföra Passion med Kill Bill i syfte att ta reda på vilken av filmerna som innehåller mest blod utan båda filmerna är blodiga men i Passion är det mer realistiskt och den är väldigt våldsam.
    Det är ju trots allt ett porträtt av Jesus sista tid i livet och ska man gå efter det och filmskaparnas vision så var den väldigt våldsam, blodig och jävlig.

Jag tycker dock att dom överdriver lite väl mycket man förstår budskapet utan att visa det genom mängder med tortyr och blod.

Men det är helt i betraktarens ögon att avgöra om det är bra/dåligt, blodigt/eller inte.
    Så jag hoppas att ni ser den med tanke på hur omtalad den är och ur det syftet är det intressant att ha sett den men i fråga om den är bra så måste jag tyvärr säga att den inte var det.

24. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Kanske ser Passion ikväll, beror på hur lång den är.

25. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Sithlord, vilka faktafel innehåller passion? *nyfiken*

Thread Status:
Not open for further replies.