main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

God morgon!

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 12, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    God förmiddag!

Ska kanske in till Lund idag. Slipper helst, ska bara visa upp mitt antagninsbevis. Känns lite onödigt att sitta på bussen en timme bara för två minuter i Lund.

2. Quiet Queen

Quiet Queen Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 9, 1999
    God middag!

emilsson: Svensk medeltidshistoria är jag inte bra på. Inte alls. Jag vet att det var något med Håtunaleken och tre bröder och att kittla fötterna... :confused:

Vilket härmed skulle bevisas: Var det i Uppsala Erik blev dödad? Blev han halshuggen? Varför det?

För övrigt är det inte många årtal jag kan. Hum... Slaget vid Marathon. Slaget vid Salamis. Alexanders död. :( Cescar mördas. Slaget vid Hastings. Columbus landsigande i Nya Världen. Slaget vid Lütsen. Rysk-japanska kriget. Andra världskrigets början och slut.

Annars navigerar jag - och alla andra historiker jag mött - med 'det var i början/mitten/slutet av x-talet xvt', utom ens egna specialområden.

Och datum.... Har ingen som helst betydelse.

Enji: Varför skulle kung Erik spela fiol!?! :eek:

3. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jupp, Erik dog i Uppsala eftersom han blev anfallen av en hop lejda av en dansk prins. Det hör ihop med erikarnas och sverkerättens kamp om den svenska tronen.

Jag har ju ett sifferminne som är ganska välanvänt. Jag tänker inte ens försöka lista alla årtal jag minns. Det skulle bli en för lång lista.

Rent generellt så håller jag med om att det räcker att man vet i vilket århundrade en viktig händelse utspelade sig. Samt att man har koll på såna enkla saker som att Gustav Vasa är ca 250 före Gustav III. Det är dessa krav jag tänker ställa på mina framtida elever. Vilken dag det var spelar ju ingen roll.

Fast varför minns jag slaget vid Poitiers? Det är ju inte en period jag studerar.

Fö ska jag se Lilja 4-ever på bio idag.

4. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Ja, vår pjäs var alltså lite av en musikal... ska försöka förklara.

Vi gjorde som så att Matilda (som spelade Erik) spelade Nationalsången på fiol så alla skulle fatta att hon föreställde svenska kungen... sedan kom Sara inhoppandes spelandes nån Beethoven (och på nåt sätt skulle man fatta att hon var dansk, don't ask), sen började de fäktas med stråkarna och så dog Matilda/Erik... jaja, lite rörigt, men det blev väldigt läckert när vi spelade upp det! Vi lyckades dessutom tajma in så att när de började fäktas med stråkarna övergick musiken till ett kassettband vi hade :D

Anyway, jag kan ju inte spela fiol så jag fick nöja mig med att spela gammal gumma, vilket jag uppenbarligen gjorde så bra att folk i klassen inte kände igen mig... :cool:

5. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror ni hade funnit en historisk sanning. Självklart spelade Erik fiol på sin dödsdag. Det gör ju alla kungar med stil :D.

6. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Ja, och självklart var det HAN som kom på nationalsången! Den skrevs inte alls först på 1800-talet! Det är bara lögn och historieförfalskning.

7. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Enji, du är en person helt i min smak. Du har så rätt. Erik skrev nationalsången samma dag som han dog och sen glömdes den bort. Jag blir inte förvånad om den officielle författaren återfann den i domkyrkan.

8. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Den låg säkert i det där stora guldskrinet där inne...

9. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Erik la det där för att han ville skriva lite till efter att han gett danskarna (eller om det nu var sverkrar) lite stryk.

Men ett svärd kom i vägen :(.

10. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    emilsson: Jag glädjer mig å dina kommande elevers vägnar!

Och nu vill jag höra vad som hände 18/5 de andra åren! :p

Enji: Ah, då förstår jag... Tror jag! [face_mischief]

//Tvivlar starkt på att döende kungar spelar fiol.

11. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Stackars Erik, där gick hans trubadurdrömmar i kras... :(

12. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    18/5 1980: Ian Curtis, sångare i Joy Division, tog livet av sig. Ganska viktigt ifall man är intresserad av postpunk och åttiotalsmusik.

18/5 1998: Jag köpte Depeche Mode biljetter :D. (totalt värdelöst vetande alltså).

13. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    ´~'*$¤//@´}{££~^<|

14. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    QQ: "Tvivlar starkt på att döende kungar spelar fiol. " skrev du... Det tvivlar inte jag på.. Det är därför som fiolerna kan låta så ledsna när de spelas på just för att de varit med vid så många kungliga döder (snyggt ord va?).

15. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Hej Vargman hur är läget i GBG idag då ??

16. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    emilsson: :p

Sithlord: :confused:

Vargman: Åh, det allstå därför fioler hörs i bakgrunden vid högtidliga och känslosamma händelser! Det beror på att det är ett venererat kungligt dödsbäddsinstrument!! :eek:

17. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Självklart! Fioler hörs vid alla kungliga dödar sen Erik... det sanna arvet efter St. Erik!

18. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    QQ ?[face_plain] [face_laugh]

Allt bra idag ??

19. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    "venererat kungligt dödsbäddsinstrument"
    Tycker jag inte en fiol är. Kan bero på att jag spelat fiol från tvåan till sexan. Tyckte aldrig riktigt om det. Men kan fortfarande spela början på nu grönskar det.

20. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Sithlord: Jodå, det är ju fredag! [face_love]
    Jag skall till Staffars för att köpa manga, till SF-bokhandeln för att köpa anime, och sedan skall Draken och jag gå och se "Lilo & Stitch"!

Fast dagen böjrade mindre bra... Jag kom till jobbet, och tog upp Metro-tidningen ur plastpåsen... Och ser att den är alldeles rödkladdig!
    Aaaaaah! Förpackningen mumsig (och dyr) tomatsoppa jag hade med mig hade sprungit läck! :eek:

Jag måste krockat med någon i morgonrusningen, den tunna plastfilmen över förpackningen hade brustit, och nästan allt hade runnit ut. Men så inser jag att tack vare SF-bokandelns stadiga påsar har soppan inte runnit ut, den är i botten på påsen!

Vad göra? Slänga den goda och dyra havererade soppan, och köpa en lunch i matsalen? Nej, hälla tillbaka soppan i förpackningen och äta upp! :D

Den var god ändå... :p

Leto: Nu förstår jag! Leto=Erik den helige!! ;)

21. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    QQ
    Typiskt att soppan skulle hamna i den fina Sf-Bokhandels påse.
    Fast du lär ju få en ny nu när du ska dit idag :D
    Så vad ska du handla på Staffars och Sf-Bokhandeln ??

Staffars är ju riktigt bra, dom hade ju en Manga REA för inte så länge sedan och det är ju perfekt.

22. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Jag tyckte det var bra att soppan hamnade i SF-bokhandelns påse! Annars hade den runnit bort! :D

Hos Staffars handlar jag det som kommit in sedan förra veckan av de serier jag följer.

På SF-bokhandeln köper jag det som ser kul ut av det de har inne. Kanske fortsätter jag på någon serier jag är inne på, kanske en film, kanske börjar jag på en ny serie...
    Det beror hur andan faller på! [face_love]

Fast helst av allt hade jag ju velat ha en "His & Her Circumstance" del II... :_|

23. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    -Jo, det var ju bra att soppan rann ut i påsen,
    Annars hade du ju fått gå hungig och det är ju ingen höjdare.
    Fast synd på den fina påsen ;)

Så vad är det för serier/filmer du följer just nu ??

24. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Oooo, jag är mitt i en massa serier! Det är nog enklare att säga det vi har hela serien av:

Eva ,Oh My Goddess, Jubei-Chan, Gasaraki, och några till, som jag inte kommer ihåg just nu.

Om du inte menade manga?

25. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Du kan dra Mangalistan också :D

Thread Status:
Not open for further replies.