main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

I vilken ordning ska man se SW-filmerna om man inte sett dem innan?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Mar 17, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Om man 2006 ska passa någon liten släkting som aldrig har sett SW-filmerna, i vilken följd ska man spela upp dem?

I-VI eller IV-VI, I-III?

Tar man det första alternativet så blir ju ESB lite förstörd och den bästa repliken får inte alls samma effekt. I am your father. Säger du det? Det fattade man ju inte innan tänker då ungen som sett PT.

Så vad tycker ni? Jag håller nog på IV-VI, I-III.

2. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    håller nog med leto...
    man får oxo mer aha-känsla när man ser I-III sen, och känner igen historien...

3. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Själv så kommer jag nog att visa dem 1-6, det är nog så GL har tänkt att de ska visa, och jag föredrar rätt kronologi. Sen är jag säker på att även om man ser dem 1-6 så kommer det att finnas saker som är lika häftiga som I am your father, men det vet ju inte vi eftersom vi ju vet hela bakgrundshistorien.

4. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    kommer absolut visa dom 1-6, och faktum är att jag är rätt övertygad om att lucas på något sätt kommer få det att verka som om anakin och vader är två olika personer i ep3, och att man faktiskt inte kommer få exakt klarhet i att dom är samma person förrän ep5 med "i am your father" repliken. Visst kommer man förstå att anakin faller till mörka sidan, men jag teoriserar att när väl anakin faller i lavagropen (om det nu ens kommer hända, den historien hänger ju kvar sen tidigt 80tal) så kommer man tro att han är död, och hans ersättare kommer bli vader.

5. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tycker mycket hänger på hur pass bra epIII lyckas knyta ihop OT och PT. Jag menar att för en person som ser SW i ordningen I - VI ligger nog spänningen i att följa Luke och undra "kommer han göra samma fel som Anakin?". Efter att ha sett I-III där ondskan hela tiden triumferar kommer nog det godas seger i ROTJ kännas mer än om man sett IV-VI och sedan I-III.

Ett argument för ordningen IV-VI, I-III är att PT innehåller många speglingar till OT. Men för den som ser PT först kommer speglingarna nog funka omvänt. Ett exempel är att när jag såg Anakin lämna sitt uppdrag för att rädda Shmi tänkte jag direkt på Luke i ESB. I framtiden kanske någon ser ESB och tänker på Anakin i AOTC. Däremot kommer man nog missa betydelsen av "why do I feel you'll be the death of me" :).

6. Swedish_Sith

Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

Registered:
    Oct 29, 2002
    Jag kommer absolut att visa OT först och PT sen. Filmerna ÄR tänkta att ses i den ordningen. Visst, PT handlar om det som händer innan händelserna i OT, men de nya filmerna är inte gjorda som "de första kapitlerna" i sagan. De är PREQUELS, alltså filmer som bygger på att man har sett de gamla filmerna för att man ska uppskatta dem fullt ut. Det finns sååå mycket man går miste om om man ser PT före OT. Till exempel förstörs det enligt mig bästa filmögonblicket genom tiderna; det där Vader avslöjar släktbanden för Luke. Jag ryser så att jag får tårar i ögonen än idag när jag ser det, trots att jag har sett de gamla filmerna mellan 50 och 100 ggr styck. Dessutom går man nästan miste om ännu mer i PT om man inte har sett OT innan. De små magiska ögonblicken försvinner. När Anakin i TPM för första gången blir presenterad för OB1, eller då Qui-Gon säger det första "may the force be with you" innan Anakin ska "pod-rejsa"... det ´är exempel på sådana ögonblick. Listan kan göras lång.

* Då OB1 talar med Yoda i slutet av TPM, där de diskuterar Anakins framtid, där man hör en svag nyans av "The Imperial March"... det ögonblicket tappar all dynamik om man inte har sett OT

* Själva uppenbarelsen av Klon-soldaterna gav mig gåshud, just för att man kände igen så mycket från våra gamla goda Stormtroopers.

* De stora skeppen som liknade Star Destroyers känns inte riiiktigt lika mäktiga om man inte ens vet vad en SD är.

Slutligen vill jag bara ta upp den enligt mig viktigaste delen som går förlorad då man ser PT utan att ha sett OT. Man förstår inte den fruktansvärda innebörden av Palpatines dubbelspel och vad hans grymma genialitet har för inverkan på republikens framtid och fall. Dessutom blir Anakin´s roll mycket mer intressant och hans öde blir mer tragiskt (och definitivt även Padme´s öde) om man VET hur hans liv ter sig i framtiden och hur det slutar.

* Om man dessutom spånar lite på Episode III så kan jag tänka mig att det kommer dyka upp lite mer referenser till OT. Om Palpatine under en diskution skulle kläck ur sig ett "Let Tarkin deal with them!" eller något liknande så skulle jag, som OT-älskare, få världens gåshud, medans en som inte har sett OT bara skulle tänka "vilken jävla Tarkin?"

Ja ja, nu ska jag sluta babbla... det är säkert ingen som håller med mig i alla fall ;)

7. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    Om man börjar med OT vet man ju precis vad som kommer hända när man ser PT!

Nej, jag håller mig till att se dem i ordningen 5-1-3-6-4-2

8. seizetsu

seizetsu Jedi Youngling star 2

Registered:
    Jan 20, 2003
    "Ja ja, nu ska jag sluta babbla... det är säkert ingen som håller med mig i alla fall
    "

On the contrary, Sithan, jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)

9. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Vet ni en sak? Om man gillar filmerna kommer man se dem flera gånger och då fattar man alla referenser.
    De som inte gillar filmerna och därför bara ser dem en gång behöver vi inte bry oss om!

10. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Svår fråga. På sätt och vis måste det vara häftigt att se dem 1-6, att se hur den här lilla oskyldiga varelsen blir så ond, om man inte vet om det i förväg... å andra sidan, precis som ni säger, man går ju miste om alla små hintar, alla små underbara saker i PT som pekar åt OT...

Men jag håller med emilsson här. Det hänger på hur Ep III kommer bli, om den knyter ihop filmerna bra, eller hur den gör.

11. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    Det hänger helt på hur Lucas lyckas eller misslyckas med att knyta ihop PT med OT.
    Gör han det på ett bra och logiskt sett så kan man nog se dom 1-6 annars kanske 4-6 1-3 är bättre.
    Som sagt så hänger det lite på hur Lucas gör Ep3.
    Det finns ju alltid en risk att man ser dom som två trilogier i en stor saga och inte som 6 delar i en stor saga.

12. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    " Jag kommer absolut att visa OT först och PT sen. Filmerna ÄR tänkta att ses i den ordningen. "

Den enda som har något att säga till om i denna frågan är George Lucas, och enligt honom är det tänkt att man ska se dom i den logiska ordningen 1-6, så kom fasen inte o påstå att något annat är " tänkt ". Om det däremot är din åsikt att dom ska ses 4-6 1-3 så är det en annan sak.

Och ärligt talat så kommer man ju inte förlora de minsta av känslan. När man väl kommer till ep5 o 6 kommer man ju fatta innebörden av palpatines dubbelspel i prequel trilogin och få en lika mäktig upplevelse för det... Man tar inte bort upplevelser och klassiska ögonblick här folk, man bara byter plats på dom lite.

13. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Varför skulle GL misslyckas med att knyta ihop sagan? Tror ni han är efterbliven?

14. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Det beror väl på vilken inställning man har till PT. ;)

15. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    oroa inte din panna i det moderatorn, när lucas väl är färdig med überversion3000ultimatefinalbombadmajoredition nån gång i framtiden kommer OT va som omgjord att du inte ser nån skillnad. Det rycktas ju om att han ända sen ep1 släpptes har gått tillbaks till original tagningarna från OT och satt igång att göra om varenda specialeffekt så att dom ska matcha PT.

16. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Säg det i vissa av filmforumen och jag lovar att bistå med anti-brännskadesalva.

17. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Det är väl vara att vänta och se ep3 sen då. Men nu får han väl ända lägga av med OT, det räcker nu.

18. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Nej, det räcker inte. Special Edition blev aldrig färdigt.

19. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    För min del är valet enkelt: 1-6! Inte nog med det, jag avundas mina barn som kommer att få göra det, vilken känsla!

Klart det kommer en Super Special Edition av alltihop när det skall släppas för 3D-hologramprojektorversionen om 20 år. Viss anpassning måste ju ändå göras för framtidens tekniker, hoppas jag.

20. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    " Säg det i vissa av filmforumen och jag lovar att bistå med anti-brännskadesalva. "

O ja vet, hehe. Purister e galna. But hey, im just the messenger. Flamma Lucas om det är så allvarligt att filmerna blir häftigare.

" Nej, det räcker inte. Special Edition blev aldrig färdigt. "

Hmm. Är det där en smula ironi jag hör muul? Oavsett om det är det eller inte så håller jag med. Special Edition är halvdan, ska de piffas upp så ska man jävlanimej få svindel. Så att det är inga problem för min del om han fixar filmerna ännu mer.

" Viss anpassning måste ju ändå göras för framtidens tekniker, hoppas jag. "

Instämmer.

21. Swedish_Sith

Registered:
    Oct 29, 2002
    Aprentize, jag baserade inte mitt uttalande på något citat från Lucas, och det tror jag inte att jag påstod heller. Lucas har inte(vad jag vet) sagt att man SKA se filmerna 1 - 6, utan snarare att han URSPRUNGLIGEN hade tänkt sig det. DÄREMOT valde han att göra film av mittentriologin då den troligtvis skulle ha lättare att slå igenom, vilket den gjorde. Det som jag framför allt baserade mitt uttalande på var de enligt mig tydliga tecken som Lucas har lagt in i filmerna, tecken som insinuerar att man bör se filmerna i ordningen "OT och sedan PT". Om du vill höra mina motiveringar så följer de nedan:

1. Om man börjar med att se PT så vet man precis vem Darth Vader är. Jag tror knappast att Lucas menade att tittarna skulle veta direkt att "OB1 ljuger ju för Luke, han är mycket väl medveten om att Vader är Anakin ju", och inte heller att helt förta den känslan av maktlöshet och medlidande som man som tittare faktiskt känner då Vader avslöjar sitt mörka förflutna för Luke.

2. Om man börjar med att se PT så kommer man knappast att uppskatta Boba Fett i OT med tanke på vad Jango spelar för roll i AotC. Det är liiite konstigt att man först bygger upp världens intresse för "klanen Fett" och den unge Boba för att sedan göra honom till en stum bi-figur i OT. Det håller helt enkelt inte.

3. Jag håller inte med dig över huvud taget gällande Palpatines dubbelspel. Jag vill inte se dubbelspelet och sedan i efterhand vad det leder till. Jag hävdar fortfarande att man förlorar MASSOR av detta genom att se PT först. När man väl har sett OT först så blir varje ansiktsutryck, varje rörelse med ögonen och varje uttalande från Palpatine något enormt mycket mäktigare än vad det hade varit om man började med att se PT. "I love democracy. I love the Republic. This power that you have granted me, I WILL lay down when the crisis is over." Den repliken tappar HELA sin kärna om man inte har sett OT. Dubbelspelet blir inte ointressant om man ser PT först, men inte blir den lika intressant som om man förstår innebörden från början. Händelserna i TPM skulle dessutom kännas ganska meningslösa av samma anledning. För mig finns det otaliga situationer som fungerar som exempel för detta.

Jag kan räkna upp mycket mycket mer, men jag tror inte att det behövs. Min åsikt är blottad och det är just vad det är... en åsikt.

22. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Swedish_Sith:

1. Känslan av maktlöshet blir så mycket större för någon som först tror att Anakin ska klara sig från den mörka sidan och sen får se honom bli en Sithlord som hjälper till att förgöra Jediorden. Att få se flertalet av huvudkaraktärerna dö eller på annat sätt försvinna från sagan när man är halvvägs igenom, det är maktlöshet!
    Att hela tiden veta att just detta kommer ske är nog så härligt för oss, men jag skulle inte för allt smör i småland frånta någon upplevelsen att få detta som en överraskning. Fatta vilket slag i ansiktet!

2. Jag skulle vilja säga att Bobas roll i OT blir bättre tack vare det vi ser av honom i PT. Man får ett helt annat perspektiv på hans liv och en känsla av medlidande är inte långt borta.
    Boba försöker verkligen bli den store prisjägare som Jango var, men trots alla ansträngningar blir han till sist ändå förrådd av sin egen jetpack(precis som sin far)! :_|

3. Ingen säger någonsin i OT att Kejsaren heter Palpatine. Det är tack vare EU som vi vet det. Utgår man enbart från filmerna blir inte kopplingen mellan Palpatine och Sidious tydligare för den som har sett OT än för den som inte sett den.
    En del som aldrig sett Star Wars förut har kunnat se direkt att Sidious är Palpatine. Min far, t ex, kunde se det i AOTC. Han hade inte sett TPM innan ens!
    ....medan andra inte ser det och kommer bli överraskade i EpIII. Alla älskar överraskningar! Dessutom kommer det få folk att vilja gå tillbaks och se TPM och AOTC igen för att kolla in Palpatine.

23. Swedish_Sith

Registered:
    Oct 29, 2002
    Jag håller med dig gällande flera saker som du säger, om än inte allt. Det du säger om Anakin i början är väldigt sant. Även om jag definitivt föredrar det på det andra sättet (OT sedan PT) så håller jag självklart med om att det finns många positiva sidor av att se PT först, inte minst för kronologin, men även på grund av att man just INTE vet allt som kommer att hända. Anledningen till att jag har raddat upp en massa exempel FÖR att man ska se OT före PT är ju för att det är min åsikt. Om jag fick välja så skulle jag vilja se OT och sedan PT, sedan skulle jag villa få "minnet raderat" och sedan se dem i ordningen PT - OT. Nu är det ju inte möjligt, så jag får hålla mig till ett av alternativen och då får det för min del bli att se OT först och PT sen. Anledningen till detta är att (för mig) fördelarna med att se OT först är fler än fördelarna med att se PT först.

Självklart är detta en smaksak och det var kul att läsa dina motiveringar till att se dem i kronologisk ordning. Det var de bästa motiveringarna jag har stött på hittills. :)

*däremot måste jag säga att jag ändå inte håller med dig gällande Boba, men smaken är ju som baken* ;)

24. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Bra svar! :)

Smaken är som sagt som baken och det är alltid kul när man accepterar att det är så och ändå kan ha en givande diskussion.
    Jag skulle förresten också vilja radera mitt Star Wars-minne och se dem kronologiskt! Synd att det inte går. Men men, det finns som sagt fördelar med båda sätten!

Man kanske kan förtränga? Hmm....

25. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    För min del, får GL gärna rätta till några fel han tillförde iom SE. Men jag tror inte att den någonsin kommer att bli bättre än orginal-trilogin.

Jag föreslår att nya tittare ser OT innan PT. Luke's öde i ANH kan vara mer engagerande för en ung person. Filmen har mer spänning, action och hjältemod än vad både TPM och AOTC har. Efterföljaren är den bästa i hela sagan. Om man vill få någon att gilla Star Wars är det definitivt OT som gäller.

Jag har svårt att tro att GL kommer att leverera en riktigt bra episod III.
    Jag har svårt att tro att GL lyckas med att skriva Anakins fall till Darth Vader så att det blir trovärdigt.
    Han är inte en särskilt bra regissör själv. Liam Neeson, Pernilla August och faktiskt också Jake Loyd är bra skådespelare om de får utrymme att vara det. Det krävs en dålig regissör för att få dåliga prestationer från dem. Jag tycker att han borde göra som för ESB - hitta en riktigt bra regissör som är riktigt väl bevandrad med den typ av drama som är filmens kärna, och ge honom i praktiken fria händer.

Thread Status:
Not open for further replies.