main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Ljussvärdduelen i SWE2

Discussion in 'Archive: Sweden' started by ElImInAtEr, Jan 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ElImInAtEr

ElImInAtEr Jedi Youngling

Registered:
    Dec 10, 2002
    e det bara jag som tycker att svärdduelen i episode2 e lite lama.
    om man ser på episode1 så är fighten mellan obi wan, qui gon och darth maul mycket mycket bättre.

/

2. The_Dark_Overlord

The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

Registered:
    Apr 16, 2002
    njaaa.. lama vet jag inte .. dom är ju inte lika intensiva som i ep.1 , men det har väll med story n att göra. Joda vs Doku är ju rätt maffig, men en kul grejj (eller inte) är om man kollar på fighten frame-by-frame så kommer man se att Joda snurrar än välldans massa utan att ens träffa Doku´s :D

3. ElImInAtEr

ElImInAtEr Jedi Youngling

Registered:
    Dec 10, 2002
    Jag kan hålla med om att Yoda vs Duko är häftig.

Men jag blev besviken på fighten mellan Anakin och Duko men. När Duko hugger av arme på anakin ser det ut som anakin väntar på att det ska hända.

Det ska bli spännande att se hur fighten mellan Anakin och obi wan blir i Episode 3, om det nu blir en fight mellan dom.

/

4. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    " e det bara jag som tycker att svärdduelen i episode2 e lite lama "

vilken film såg du egentligen? Ep2 innehåller den lätt bästa svärdsfighten hittills, YODA vs DOOKU!

5. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Det beror nog på vad du menar med att de i TPM var bättre... Bättre utförda? Det kan bero på att Ray Park var med och gjorde koreografin till dem och han är grymt duktig på det.. Sen får du tänka påatt i Dookus fall är det en gammal person som inte är lika vig och full av energi som en 30-åring... (inte heller lika rörlig).

6. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag gillar svärd-fighting av alla kategorier skarpt. Måste säga att de två nya filmerna överlag har betydligt bättre fäktningsscener än dom gamla.
    Hoppas man får se något i Ep III som liknar fäktningen i "Die another Day" (senaste James Bond). Den var härlig, rena Errol Flynn!

7. The_Dark_Overlord

The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

Registered:
    Apr 16, 2002
    egentligen så kan man inte jämföra ljus-sables fighterna i dom gamla och dom nya filmerna.

Darth Vader är en konservburk (rörlighet=nej) med svart spray på (ibland undrar man inte om C3PO är mer rörlig än Vader).
    Luke har inte haft nån ljussvärds träning alls i det första mötet mellan honom och Vader (iallafall inte vad man ser i filmen).
    det enda han kan lita på är kraften som ska guida hans rörelser.
    Och samma sak i det sista och avgörande mötet.

och som George Lucas sa "Jag vill att det skall synast i fighterna att de har tränat hela sitt liv i ljussabel strid".

Visst Vader (anakin) har ju tränat i större delen av sitt liv, men som sagt, några år utan motståndare och fast i en plåtkropp gör inte saken bättre.

själv tycker jag att fighterna i de gamla filmerna är underbara, man ser verkligen hatet och ilskan i slagen.

8. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    Håller med dig TDO om att dom slåss lite mer "på rutin" i de nya filmerna fast jag tycker att det som känns mest i dom gamla är väl att fighten pågår mer på ett mentalt plan än ett fysiskt, ljussablarna är bara ett fysiskt uttryck för den verkliga kampen.

9. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    du har så rätt dubbelve!

10. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    Vad tror ni om fighterna i EpIII? Jag har en föraning om att det kan bli en del rätt bra ljussabeldueller (med dödlig utgång!).

En ofta förutspådd är ju den mellan Ani och Obi men även Dooku kan ju tänkas gå åt i en smaskig duell! Sedan skall ju ytterligare 10 000 tals Jedi förpassas till evigheten och några av dem kan man ju tänka sig möter sitt öde med en ljussabel genom magen.

Nog bäst jag slutar nu innan blodtörsten blir mig övermäktig... [face_devil]

11. Darth_Ize

Darth_Ize Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jan 9, 2003
    haha "blodtörstig"..... I like it

12. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    Själv tycker jag att AOTC-duellerna var mer intensiva än de i TPM. TPM-fighten var mest en försmak på vad som komma skall.

Jag tror det blir tre viktiga dueller i EpIII: Anakin vs Tyranus, Anakin vs Obi-Wan och ? vs Mace.

I den första kommer Anakin förstås döda Tyranus och i den andra kommer Anakin ta sitt sista steg in i den mörka sidan.
    Sen vet jag inte. Jag tror att Mace blir den förste Jedi vars kropp försvinner. Men vem kommer döda honom? Det beror på vad Mace egentligen har för roll i sagan. Jag tror att det mycket väl kan bli Tyranus, men det skulle också kunna bli Vader.
    Eller Boba ;)

13. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    ...eller Jar-Jar Binks...

14. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    kanske rent av är så illa att han halkar på ett bananskal och hugger ihjäl sig själv... *klumpigt*

15. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    Ja det vore väl ändå tråkigt...jätte tråkigt...verkligen...

Emperor: Who would have the courage to test this miniature Death Star prototype?
    Jar-Jar: Meesa!

16. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    hehe.

Jag bara hoppas hoppas att de blir yoda o mace vs. palpatine. om inte med ljussvärd så med "wizards battle" alla dooku mot yoda fast mer mer mer! Inte bara blixtar o stenblock, ja vill se va som händer när the baddest mother från ljusa sidan möter baddest mother från den mörka sidan rejält!

17. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    det hade ju vart fett att se ja...

18. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    Det finns ju dock en liten risk att det enda svärdsvingande vi får se från Yoda är när han hugger sig en glänta på Dagoobah... ;)

Fast din scen skulle onekligen bli jättefet Aprentize!

19. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag skulle bli mycket förvånad om vi fick se Sidious skjuta blixtar i EpIII. Jag tror att hans Force-powers är nåt som GL sparar till ROTJ.
    Det häftiga med Palpatine är ju att han kommer till makten utan att använda Kraften en enda gång(i bild).

EDIT: Jag tror förresten att Sidious skulle göra mos av Yoda, så för att Yoda ska kunna dyka upp i TESB kan en duell dem emellan inte äga rum.

20. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    varför tror du detta muulen?

21. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Därför att en Yoda-Sidious-duell bara känns som nånting GL aldrig skulle göra. Kanske gör han det, men då blir jag desto mer överraskad(jag älskar överraskningar)!
    Dessutom känns Sidious mer mystisk om vi aldrig får se honom slåss. Och smartare.

22. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag håller med lars_muul. Det känns som att det går emot deras karaktärer. Jag får en känsla av de helst låter andra slåss, göra grovjobbet liksom. När det gäller Yoda så tror jag han slåss om han bara måste. Fast en duell mellan Yoda och Palpy vore ju tuff i alla fall.

23. Jedi-W

Registered:
    Mar 14, 2002
    Håller med emilsson, om man ser alla filmerna i rätt ordning skall man sväva i ovisshet om huruvida Palpy har något att komma med eller inte. Känns det som i alla fall.
    Dessutom visar han ju lite förakt för lightsabern i ROTJ: "Ahhh, your lightsaber, the veapon of a Jedi..." (kanske inte helt ordagrannt).

Fast man kan ju inte låta bli att undra hur Sidious ser ut när han hanterar en sabel.

24. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    HÃ¥ller med Jedi-W..

Det är dock inte säkert att Senor Russinfejs ens använder lightsaber...

25. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tror faktiskt att han slutade använda ljussabel långt innan filmerna. Han har sådan kontroll över Kraften att han tycker sådana primitiva verktyg är onödiga. Man får iaf det intrycket i ROTJ.

Thread Status:
Not open for further replies.