main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Jedimaster Aragon? Eller Padawan Frodo?

2. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    Ingetdera faktiskt, Padawan Aprentize of the fellowship of the starwarsnörds who enjoy bashing lord of the rings faktiskt! klart att ja gillar sagan om ringen NÄSTAN lika mycke som starwars, men de e ALLTID kul att jävlas :D

3. Darth_Teek

Darth_Teek Jedi Youngling

Registered:
    Jul 30, 2002
    Trodde du skulle komma som dragon wizarden från Burger King... :)

4. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    e väl ungefär de ja gör... fast tvärtom... :confused:

5. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    Vad tror ni SF säger om svärd på biografen? ;)

6. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    va ska dom säga? vill dom sluta som lurtz så go ahead... eller gå utan head snarare...

7. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Tja.. Svärd är ju inte olagliga men visst kan de stoppa dig om de vill det... Tror dock att om du inte viftar med det eller verkar allmänt hotfull (dessutomär klädd i kläder som passar in till FOTR-filmerna) så bör de släppa in dig... Till en Pokemon film släpper de kanske inte dig med svärd dock ;)

8. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Är det någon som har en ide till hur man lättast gör en yttermantel till en Imperial Guard?

9. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Köp mycket tyg!

Jag skulle nog börja med att försöka få en baksida som är bredare än framsidan. Se till att ha extra mycket vidd på tyget, när du sedan syr ihop det till bredden du vill ha så gör vecken att det blir ett snyggt fall. Istället för att gör hål för armarna så syr man inte ihop fram och bakstycket, men eftersom bakstycket är bredare än framstycket så borde "armhålen" hamna framför axlarna så att det ser snyggt ut.

Man ska nog köpa mycket billigt tyg och testa sig fram, innan man går på det riktiga tyget.

10. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Ok.. Det skall ju inte vara några rmhål dessutom utan bara "öppet hela vägen" på ena sidan. Men som sagt var billigt tyg först.. :)

11. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Sådärja! En Jedi-jacka klar ... Puh.

12. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    *he he* Bara resten kvar då.. :)

13. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
  14. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Faller inte egentligen svärd in under knivlagen? Fast är man utklädd till krigare så kanske man räknas som yrkesman och de får ju bära kniv.... :)

Jag var på Visingsö medeltidsmarknad i går och såg några riktigt grymma kostymer... Nu är inspirationen på topp... Det blir en från grunden reviderad kostym till nästa års medeltidsäventyr.

15. swedish_yoda

swedish_yoda Jedi Youngling star 1

Registered:
    May 8, 2002
    Tjena! nu börjar skolan igen för mig och skywalkerX..... :( trist!!
    ska snart sy en dräkt!!

16. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Nej, svärd faller inte under vapenlagen...
    Jag ville vara säker poå detta innan jag gav mig av till Hova och tog därför kontakt med polisen och frågade (min flickvän gjorde likadant för att vara säkra på vad som gällde). Knivar och spikklubor är olagligt men svärd och yxor är inte olagligt eftersom "man måste dra gränsen någonstans" som polismannen sade när vi frågade...
    Konstigt dock att man tillåter svärd och yxor som du kan kapa huvudet på folk med men inte knivar.. Men det kanske är för att knivarna är lättare att gömma... Men spikklubbor kan man ju inte gömma så lätt så det är nog inte någon förklaring heller... *Konstigt är det i alla fall*

(Förlåt att det var OffTopic men det hade i alla fall med kostymering att göra... )

17. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Satt och kollade på medeltidsmönster, från medeltidsveckans hemsida, blir lite sugen på den figursydda klänningen med klockärm. Men den får vänta. har en medeltida klänning, måste sy något annat först.

18. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Min flickvän har en klänning efter det mönstret och den är grymt snygg. Klockärm är riktigt snyggt om jag får säga... :)

Edit: Gott att höra, Vargman... nu är bara frågan var en dolk med 30 cm klinga... Kortsvärd...

19. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag tror att dolk går under knivlagen.. Kolla med snuten för att vara säker.. Inte kul att gå på premiär och sluta i domstol...

20. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Oops! Jag körde med dolk igår... :) Åja, det finns ingen polis på visingsö.... Jag ska nog kolla upp det... En dolk är ju trots allt en form av kniv...

21. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Ja puh. Det var första gången på ca tio år som jag sydde någonting, och min symaskin har en tendens att krångla. (much anger I feel)

22. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Nu har jag tagit de första stegen för att skapa en Merry-dräkt. Har hittat en ganska lämplig skjorta och ska söka igenom fars vind efter kappor.

23. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Madeleine, har du sett att Panduro säljer minirosor i gult, rosa och vitt? Tyvärr så har de inga bilder på internet, men det borde ju inte vara så svårt att få tag på katalogen, det kanske vore något för att slippa göra alla rosor för hand.

24. Aprentize

Registered:
    Jan 15, 2002
    jedi kåpa i ringbrynje style - anyone? vida ärmar och stor huva och ner te marken och typ 8:2 stil på hopfogningen? hur mycke skulle den väga och hur lång tid skulle de ta? ja e extremt sugen på att försöka... :p

25. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Jadu... 8:2 tar tid... Hellång... Hmm... Har du gjort ringbrynja förut? Vi snackar en ca 100.000 ringar här... Halvera om du skulle ge dig på 4:1. Tar i alla fall ett halvår om du jobbar i lite engagerad fart på kvällstid... Du kommer drabbas av avancerade utviddningar. Det är ett enormt projekt... Bara så du vet... Men jag ställer mig gärna till förfogande om du har frågor om hur du ska lösa vissa detaljer... :)

Edit: Huva... just det... Räkna med 110.000 ringar istället... Köper du fjäderståls ringar (billigast och enklast) så kommer spektaklet gå loss på 3.500:-. Kolla in www.envikensfjadrar.se. Det är där jag köper mina ringar och så vitt jag vet är de helt klart billigast i sverige.

Thread Status:
Not open for further replies.