main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Större saker på gång (Jedi-Con, utställning i Ö-vik, Celebration Japan)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Sep 9, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd där vi kan diskutera SW-saker som är på gång där en del av oss kan tänkas vara intresserade av att besöka eller ta del av, men kanske utan att de behöver alldeles egna trådar.

Den 21-23 mars är det Jedi-Con i Düsseldorf, Tyskland. Jag och Berg var på Jedi-Con 2004 och det var otroligt kul. Det var inte knökfullt med folk, inte så inriktat på att bara sälja saker och väldigt bra gäster och föredrag. Jag och Berg har redan bokat biljetter så vi ska dit. För de som tänker på ledigheter och sånt kan nämnas att det är påskhelgen det gäller. Det är också utsett till 2008 års all-europeiska FF-möte. En varning mot hemsidan, den är krånglig att hitta på om man inte kan tyska.

Sen såg jag Vargmans post om att det verkar som det kan komma en större SW-utställning i Ö-vik nästa år. Länkar till tidningen där det står om planerna. Jag antar att det är samma utställning som är i London just nu. Den är otroligt häftig, nog det bästa vi kan se i Europa, jag rekommenderar den för den som har det minsta intresse av SW. Jag tror i och för sig att eftersom jag redan har sett den så är jag nog inte beredd att åka upp bara för utställningens skull, om den blir av, men skulle kanske vara intresserad om man blir inbjuden att komma utklädd.

2. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Det är typ de enda som får mig att kunna tänka mig att dra på mig min trooperdräkt igen.
    Så jag hoppas väldigt mycket att de kommer bli något.
    Så man får chans att gå dit med Darth Maul och Vader bl.a..

3. CaptainWolff

CaptainWolff Jedi Youngling star 1

Registered:
    Aug 28, 2005
    Det vore roligt att åka, men påskhelgen ligger i anslutning till tenta/omtentaperioden, så jag tror jag avvaktar med att bestämma mig. Jag har redan tillräckligt med omtentor tack vare resan till CIV.

4. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    Nu är det ju inte bestämt var utställningen kommer vara men...

Ö-vik tycker jag är helt fel ställe för den här typen av utställning om jag ska vara ärlig. Visst, det kanske slutar med att jag åker upp och tar mig en titt men hur många kommer inte avstå från ett besök bara för att utställningen är just i den staden? Tror nog att det är en hel del. Bättre att lägga den i Sthlm, GBG eller Malmö om man vill ha många besökare.

5. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Om utställningen kommer, det är väl inte definitivt än, så har de nog lyckats övertala de ansvariga att det finns ett tillräckligt stort intresse i närheten av Ö-vik för att folk ska åka dit. Norra Sverige är stort, med folk som är vana att resa långt, och jag tycker det är kul att allt inte händer bara i Sthlm eller Gbg.

Nu verkar förresten Jedi-Con ha fått upp en engelsk översättning av sin hemsida.

6. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Visst är det kul att allt av intresse inte enbart förläggs till storstäderna. Men jag ställer mig dock fortfarande frågande till om Ö-vik verkligen är rätt ställe för en utställning av den här storleken. Vi får väl se hur det blir. Det vore iaf trevligt om utställningen kommer till sverige oavsett var den hamnar.

7. Debran

Debran Jedi Youngling star 1

Registered:
    May 17, 2005
    Ja antingen kommer den till Ö-Vik eller inte alls...
    Utställningens schema är ganska tight som det är redan nu.
    Jag vet att om den kommer dit så kommer jag göra mitt
    bästa för att anordna bussresor och boende för oss nordbor.
    Visst är det kanske inte något jättespecielt i SW väg. Men när
    händer det sådana här saker i Sverige...

Kan tänka mig att det kommer locka väldigt mycke folk.
    De hade ju planer på filmfestivaler i samband också...
    Så vem vet... de kan säkert uppskatta att Fansen ställer upp
    och visar sig för gästerna...

Jag kommer vara där oavsett vad. Frågan är när...
    Förhoppningsvis samtidigt med andra från FFS.

8. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Nu är det officiellt. :)

Info om utställningen finns här.

Tid: 28/6-30/9 2008
    Plats: Örnsköldsviks Museum & Konsthall
    Öppettider: Måndag - Söndag 10:00-19:00

Biljetter och Priser

Familj (2 vux + 2 barn/ungd.) 395:-
    Vuxen 150:-
    Studerande 130:-
    Barn/Ungdom (6-16 år) 100:-

För barn 0-5 år gäller fritt inträde.
    Studerande skall kunna styrkas med studentlegitimation.

Biljetter kan köpas på Webbiljett.se eller hos turistbyråerna i Örnsköldsvik tel 0660-881 00 och Kramfors tel 0612-801 20

Presentkort kommer att börja säljas från och med v 47.

Bilder från utställningen

Danial Wetterskogs Blogg om utställningen

===

150:- är inte speciellt dyrt för en biljett. Det är snarare resan som blir dyr. DL tog via starwars.nu upp möjligheterna och intresset med en gruppresa från Sthlm vilket jag tycker låter som en intressant idé. Är vi ett större gäng som samåker från t.ex. Sthlm med omnejd så lär det väl bli billigare än om varje person tar sig dit för egen hand?

9. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Representanter från muséet i Ö-vik var på scifi-mässan i Sthlm förra helgen, och jag fick lite info från dem som jag (tror att jag) har postat i någon annan tråd.

10. De tar emot högst 1500 besökare per dag. Därför passar det att köpa sin biljett i förväg

11. Mässan blir större än i London, för de har mer plats här

12. George Lucas godkände Ö-vik därför att han tyckte att det liknade Endor på bilderna han fick se.. [face_laugh]

13. George Lucas själv ska inviga. Första dagen blir gala-premiär med dyra biljetter.

14. Resa med flyg tar ca en timme Sthlm->Ö-vik och kostar runt 850 kr ToR, och kan ske samma dag.

Resa med SJ tar ca sex timmar, Sthlm->Ö-vik och kan kosta vad som helst. Man kan åka X2000 från Sthlm till Sundsvall eller Härnösand, men därifrån får man ta buss i två timmar. Eftersom resan tar så lång tid så får man övernatta också, en eller två nätter. Tidtabellen är ännu inte klar, dock, så det här är mest uppskattningar.

15. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Får se hur det blir med samåkning osv. Det vore ju trevligt att få ta del av utställningen och om nu Lucas verkligen dyker upp så vore det ju den rätta dagen att vara där. Även om det givetvis fungerar med någon annan dag också, så viktigt är det inte för mig att se Lucas IRL.

Dock är det fortfarande väldigt skumt att dom förlägger en sådan här omfattande och omtyckt utställning till Ö-Vik. Jag skulle inte direkt bli förvånad om man ett tag efter utställningens slut får läsa om att det inte kom så många besökare som man hoppats på.

16. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Preaching to the choir ...

Det blir i Ö-vik och ingen annanstans därför att det var muséet i Ö-vik som hade kontaktat Lucasfilm, och inte tvärtom.

17. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag kommer nog definitivt att åka, har inte varit i Ö-vik sen jag hoppade backhoppning så det kan bli kul.

18. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Visst blir man sugen. Det är ju dessutom i Sverige så man känner ju någon form av moraliskt ansvar att ta sin dräkt och dra norrut. Har inte bestämt mig ännu...

19. Vader_Darth

Vader_Darth Jedi Youngling star 3

Registered:
    Mar 14, 2002
    För mig finns det inga alternativ, när man har så nära till Ö-vik så jag ska verkligen ta tillfället i akt och besöka denna utställning.
    Det är jo bara ta bussen neråt så är man i Ö-vik. ;)

Vet dock int när jag tänkte besöka den.
    Vid vilken tidpunkt hade ni övriga tänkt besöka?

Men hade jo varit trevligt att komma på premiärdagen ifall nu ryktena om att George Lucas kommer att dyka upp är sanna.
    Iofs har man redan sett honom IRL men hade jo int skadat att se han igen ifall man säger så.

20. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tycker absolut att vi ska försöka ordna någon slags gemensam resa dit. Gäller ju bara att det kan vara krånligt för folk som tar semestrar och sånt.

21. Neko

Neko Jedi Padawan star 4

Registered:
    Nov 30, 2001
    Neko SKA dit o titta!
    Om fler från Gbg kan åka när vi kan åka så tar vi vår lilla VW-buss o brummar upp.
    Fyra platser blir det över om vi får med oss brorsan. :)

22. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag åker antagligen till Ö-vik i alla fall.

23. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Låter som en bra idé. Jag har en väldigt flexibel chef som gör att om jag inte redan har semester när en eventuell gemensam resa blir av så ska det nog inte vara några problem att ordna in en vikarie för mig och så kan jag ta ut några dagars ledighet.

24. Debran

Debran Jedi Youngling star 1

Registered:
    May 17, 2005
    Wohoo...

Självklart skall vi dit. Så många som möjligt samtidigt.
    Kan man inte ordna med ett FFS möte samtidigt?
    Träffas, kanske äta en bit, gå på paradisbadet och utställningen?
    Göra det till en hel dag mitt i sommaren. Så kul det skulle kunna vara.
    Som sagt så kommer jag göra mitt bästa för att anordna en resa (eller fler) från Luleå ner.
    Så flyers och reklam är redan under design...

Ser så fram emot sommaren nu...

Ses då.

25. Celebrion

Celebrion Jedi Youngling star 3

Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag kommer nog åka...
    Just nu lutar det nog mer åt flyg för min del (1000:- är inte så svårt att skrapa ihop) då jag antagligen inte lär kunna komma undan studier för mer än nån dag utan extrauppgifter att skriva i efterhand... :/

Om vi blir tillräckligt många ifrån trakten kanske vi kan få en liten gruppbiljett eller liknande också? Tror inte tåg blir speciellt mycket billigare än flyg om jag ska vara ärlig...

26. Ixectrona

Ixectrona Jedi Youngling

Registered:
    Oct 9, 2007
    Här har vi en som bor i Ö-vik så jag behöver inte åka långt. ;)
    Jag har förmodligen också fått sommarjobb på utställningen (inte skriftligt, men Daniel Wetterskog har i allafall sagt att jag är lovad en plats där, så man får hoppas att han håller vid sitt ord), och så är jag också mitt uppe i att göra Padmés "Black leather corset gown" tills dess också, varesig jag får jobb där eller ej.

Det ska verkligen bli UNDERBART. :D

27. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Ooh, det låter roligt! Och den klänningen är läcker... lycka till! :)

28. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Det är en underbar klänning! Jag har lite planer för att göra något antingen till Jedi-Con eller Ö-vik. Det blir antingen dyrt och komplicerat, och då blir den förhoppnings färdig till Ö-vik, hittar jag inte rätt material till det blir det något annat som kanske blir färdigt till Jedi-Con.

29. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag SKA dit! Så är det bara!

30. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Siktar nu på att få klart en ny dräkt till mässan.
    En som inte kräver 1 kubikmeter plats för att transporteras och en som inte ramlar i småbitar när kardborren släpper o så...

Nu är jag på jakt efter en orange overall som grund till den sen är de ju en del saker till som skall fixas men jag tror nog att de skall gå ändå. Förhoppnignsvis i tid till utställningen.

Thread Status:
Not open for further replies.