main
side
curve

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Fast den bästa versionen av yub-nub finns ju på TF.Ns humorsida. den här mp3n

2. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Yub-nub (eller Ewok Celebration Finale) finns faktiskt på CD. Den ligger på Star Wars anthology som fö innehåller Lapti Nek.

Erbos, exakt samma som 1997 kan det inte vara med avseende på två saker. 1. Ljudet. Dessa skivor är tydligen remastrade (ett litet yippie för det) vilket inte 1997 års versioner var. 2. Kan verkligen Sony ge ut exakt samma version som ett annat skivbolag, RCA, gjort?

EDIT: DL, jag håller med dig om att priset är högt. Jag antar att de säljer dem så dyrt iom att det är en collector's edition (1997 gick samlarversionen på SE för 400 kr styck).

3. Erbos

Erbos Jedi Grand Master star 3

Registered:
    May 13, 2002
    Om ni tänker på hur dyre skivor är i Sverige så är inte priset så högt. Priset är ungefär 160 kronor per soundtrack om man konverterat de 60$ de kostar på shop.starwars.com.

Emilsson: Japp jag läste att de skulle bli remastrade så det är ju alltid något positivt. Det är möjligt att de inte kan släppa exakt samma version som 97 p.g.a. att RCA förmodligen har en viss del av rättigheterna till den versionen, men så länge de gör en liten ändring a la remastra skivorna så kan det säkert vara samma spår.

Jag har inte jämfört men det kan inte vara mycket musik som saknas på 97 skivorna och de har ju förmodligen inte tagit bort musik och det kan ju knappast lägga till någon musik. Möjligtvis några mer alternativa spår som vi fick på 97 utgåvan.

4. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Det som saknas på SE 97 är Ewok Celebration Finale och Lapti Nek (både konsertversion och filmversion är ej med). Jag gissar att de inte dyker upp igen då de enbart hörs i OOT (med undantag av några få korta bitar av Lapti Nek)

EDIT: Jag har hittat en sida som publicerat spårinformation:

Star Wars

Empire Strikes Back

Return of the Jedi

Stämmer detta är innehållet identiskt med SE 97, enda skillnaden är att vissa långa stycken tycks ha delats upp.

5. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Här har ni en länk till hur Star Wars boxen kommer att se ut lite mer utförligt. :)

http://www.dvdtalk.com/forum/showthread.php?s=0d22ed7e448f436b10614772046ee31a&postid=5264404#post5264404

6. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag vill ha den!
    Man jag har inte råd :(

7. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Jag borde få den runt nästa vecka. Så jag kan meddela dig när jag får den så kan du kila över och kolla på dem om du inte orkar hålla dig till den 26:e. :)

8. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Hörde att ljudet skulle vara lite sådär i dialogen i vissa scener i ANH. Det är verkligen olyckligt men så är det, ingenting är perfekt.

Något annat som kan vara värt att notera är att den gula texten kommer att finnas på svenska precis som i PT.

9. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag läste att "den gula texten" blir automatiskt i det språk som man valt textningen i. Jag skulle tro att den blir på engelska om man väljer att inte ha någon textning.
    Vi får se om jag har rätt. ;)

10. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Ja det kommer den att bli. Det dumma är tydligen att för er som vill ha en engelsk text på den gula texten för att sedan ha svenska subtitles resten av filmen måste gå ut i menyn och byta tillbaka till svensk text.

11. Bubba Fet

Bubba Fet Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 30, 2000
    För er som har missat det så har www.dvdforum.nu stort Starwars-special nu pga DVD-släppet. Bland annat en bra recension samt lite intervjuer...

12. Asche_Zu_Asche

Asche_Zu_Asche Jedi Youngling

Registered:
    Jul 28, 2004
    http://www.theforce.net/holonet/index.shtml#24788

A New Hope:
    - 24'51" : twin sun effect has been renewed.
    - 48'50" : Han Solo avoids Greedo's shot before shooting at him.

- 50'30" : Jabba effect renewed completely, in accordance with Episode 1.

- 71'30" and after : Death Star jail corridor is much deeper.

- 77' : the garbage monster has been improved.

- 82'10" : "Power" and "Tractor Beam" stencils have been replaced with Star Wars "foreign" signs.

Empire Strikes Back:
    - 50'56" to 52'05" : Emperor's hologram has been reshot with Ian Mc Dairmid. A new dialog has been recorded and Palpatine informs Vader about Luke's real identity!

- 63'42", 87'18" & 98'39" : Boba Fett's dialog has been re-recorded by Temuera Morrison.

- 92'05" & 92"15 : Han Solo's black jacket has been erased, due to cut mistakes in the original movie.

- 101'40" : Luke's scream, which was added in the '97 Special Edition, has been removed again.

Return Of The Jedi:
    - 24'44" and after : Edge transparency defects around the Rancor have been removed.

- 115'41" : Old Anakin's eyebrows have been erased and eyes are now blue, to fit with Hayden Christensen.

- 120'44" : Naboo has been added to Tatooine, Bespin, Coruscant and Endor victory celebration scenes.

- 120'58" & 121'03" : Senate & Jedi temple are now included in Coruscant panoramic view.

- 122'30" : As everyone knows already, Hayden appears as a ghost beside Yoda and old Obi-Wan at the end of the movie.

13. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    discshop.se har recenserat boxen, om någon vill läsa.

Edit:

WEEEEEEEEEEEEE!!!! ser även att Loudness Hembio här i Linköping redan har fått in boxen och säljer den redan idag för 499:- Känner mig lite lockad men jag vet inte om jag har råd att köpa boxen just idag.
    Kan ju iofs boka ett ex. och hämta ut den i butiken nästa gång jag får pengar. *funderar* :)

14. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Nu har jag bokat mitt ex av boxen hos DVD Norden, får hämta den 1 minut över midnatt den 20:e och entrén skall tydligen vaktas av Stormtroopers! :)

Pris: 429:-
    :D

15. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Hehe du kanske vi syns där då Jedi W

SLL det är klart att du skall köpa. Önskar jag visste om någon affär i GBG som hade börjat sälja den redan.

16. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Klart jag ska ha boxen, men det är mest en fråga om det finns pengar till att köpa den just nu i denna sekund eller om jag måste vänta tills den 24:e

17. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Du får låna från dig själv eller nått. :)

18. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Du låter desperat. :D ;)

Det får nog bli den 24:e för jag är så snål. ;)

19. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Ja jag vill ha den nuu. Himla cdwow som blivit försenade med sin leverans av både SW och THX 1138

20. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Tråkigt när sådant händer, hoppas dom dyker upp i tid till dig. :)
    Vad får du ge för SW-boxen ??

När du sett THX 1138 kan du gärna återkomma med ett utlåtande i filmtråden.

21. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Det kan du lita på. Skall bli spännande eftersom jag i stort sett bara har hört positiva saker om Dir. Cut versionen. Men jag tror inte att den kommer att förändra mitt helhetsintryck av THX 1138.

Jag fick betala 380 kronor för reg. 1. Men nu är jag så sugen att jag helt enkelt får köpa reg 2 också, världen går inte under jag hade fått betala 800 kronor om jag hade köpt reg 1 i Sverige om det fortfarande var tillåtet så. :)

22. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Ser verkligen fram emot det. :)
    Jag tänker också köpa filmen men det lär ta ett tag pga. att jag inte kan köpa precis alla filmer jag vill ha så fort dom kommer ut.
    Och THX 1138 är inte direkt högprioriterad om man säger så.
    Vill gärna ha filmen men jag tror knappast att en Director's Cut kan förändra min syn på filmen.

Skapligt bra pris du får på boxen, det är liiiiiite skillnad på priser om man säger så. :D
    Kommer du "bara" att köpa R1 boxen eller kommer du även köpa R2 boxen ??.

23. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Tidigare t.ex. Indy boxen har jag alltid fått från cdwow på region 1 ungefär en vecka innan release, men eftersom det antingen kommit hårdare regler eller så efter att jag beställt (betalt) den från cdwow så har jag nu insett att de inte kommer att skicka den förrän 21/9 vilket är riktigt surt eftersom det innbär att jag skulle ha den ungefär en vecka efter alla andra. Eftersom DVDnorden säljer ut filmerna så billigt nu i början av releasen så bestämde jag mig för att köpa region 2, men eftersom jag redan betalt region 1:an och eftersom jag har TPM och AotC på Reg 1 så kommer jag att behålla den boxen också. Och så är det med den saken. :p

24. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Nu har jag äntligen fått denna härlighet på DVD. Imorgon så blir det att kolla igenom allting, men först så måste jag sova. :)

25. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Ja, så har man den då...
    Fast nu skall man sova nån timme innan det är jobb-dags.. Imorgon blir det att sova.. Skall nog inte kolla på den förrän det blir maratonet...

Fy F*N vad det var varmt under masken.. Dessutom ser man inget för man har inga glasögon på sig och masken immar igen direkt när man andas... men det var det värt.

Thread Status:
Not open for further replies.