main
side
curve

Star Wars-maraton i Uppsala 4/1

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Enji, Dec 19, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Glömde en sak..

När du kommer fram ring till enji eller OA eftersom personaldörren inte kan hållas öppen hela tiden (om jag fattade enji rätt).

2. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Nej, det är samma sida som huvudingången, på Sysslomansgatan, men man ska gå in genom en mindre dörr. Det finns en minutenautomat på huset, och precis vid den går det in en uppfart. Den uppfarten slutar in en vägg med en trappa till en liten vanlig dörr, och det är den dörren ni ska gå in igenom. Dörren är låst så vi måste komma och öppna åt er inifrån.

3. Rogue_Fan

Rogue_Fan Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 2, 2002
    Ha det så skoj alla ni som ska på maratonet imorgon. Jag är lite avundsjuk att jag inte kan vara med men jag hade nog somnat om jag skulle försöka ge mig på att se på film en hel dag (ja, även om det är Star Wars)... [face_blush]

4. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Min feber kom tillbaka så jag stannade hemma idag. :(

5. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    16 timmar...

But we emerged victorious!

Den tappra skaran som klarade sig igenom alla sex filmer, plus CW, bestod av mig själv, Kee, Johanna, Malin, ZWolff och Celebrion.
    Mer info kommer så fort vi har hunnit sova lite...

/Charlii

6. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Ja, det var riktigt roligt att se allt i en följd och jag tycker sagan håller ihop som helhet.

Och nu, svaret på den stora fråga som gäckade oss under de sista timmarna: Hur många punkter förekommer det i slutet på den gula förtexten i varje film egentligen? :D

TPM: Fyra punkter
    AOTC: Fyra punkter
    ROTS: Fyra punkter
    ANH: Fyra punkter
    ESB: Fyra punkter
    ROTJ: Tre punkter

DÃ¥ var den saken utredd ;).

7. DARTHLARS

Registered:
    Mar 12, 2002
    Det sägs att förtexten var omgjord till DVD-utgåvan, som ni såg... så det räknas ändå inte! :p

Hmm.. Enji var inte där? Jag ringde henne för att berätta att jag inte skulle komma.

8. Celebrion

Celebrion Jedi Youngling star 3

Registered:
    Sep 27, 2005
    Jo det tycker jag det gör... Om de inte räknas hur kan då Malin ha räknat dem? :p

Minns jag rätt tyckte jag mig se ett anteckningsblock med nedtecknade samtalsänmen i Kees handstil... Man undrar om dessa kommer publiceras?

Jag är i alla fall i full färd med att leta mönster för att sy en mjukis-ewok, nån som känner till något sådant?

9. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Nu ingick ju faktiskt inga andra än dvd-versionen i undersökningen så skillnader gentemot tidigare utgåvor saknar relevans ;) ;).

Enji var tvungen att gå hem efter epIII eftersom hon kände sig mer och mer förkyld. Jag pratade med henne igår och då hördes det att hon var sjuk.

10. Queengodess

Queengodess Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Jul 18, 2000
    Enji lät rentav döende. Hoppas hon kryar på sig snart...

De anteckningar som har nämnts är allmänna noteringar av vad som hände och diskuterades under maratonet. Inget särskilt förvånande men de redogörs för här nedan. Av Malin och Celebrion hörs inte så mycket eftersom de satt för långt bort för att jag skulle kunna höra vad de egentligen sa...

Ep I - vi börjar någon gång strax efter tio. Kee, Nina och Johanna har införskaffat proviant som de glupskt äter upp. Johanna är sjuk och vi övriga skrattar rått åt henne när hon försöker inhalera ångorna från ett glas med varmt vatten.
    Alla somnar under podracet. Jediriddarnas moral dissas.
    Det skrattas - då och då hejdlöst - åt Jar-Jar. Möjligen beror det på att ingen har sovit särskilt mycket natten innan, men man vet aldrig.
    Johanna 'åååååh'-ar varje gång Eirtaé visar sig eller Amidala har kläder på sig.
    Maul dyker upp! Jubel! Dubbelbladad ljussabel! Duel of fates! Sith! Yay!
    Micke - en nationsmedlem - dyker upp och skrattar åt Ki-Adi Mundi. "Hur ser han ut egentligen?"

Ingen matpaus ännu, trots att klockan är halv ett. Vi kör vidare med ep II .
    Samtliga lägger på Johannas uppmaning märke till Padmés guldklackade skor i picnickscenen.
    Hur lyckas egentligen Kaminoborna evolvera på Kamino. Planeten är ju täckt av vatten, men de är uppenbarligen inte amfibiska.
    Kee suckar över bröstvårtorna.
    Anakin och Padmé letar efter Shmi på Tatooine och Nina och Charli diskuterar huruvida Kee har böld-, lung- eller blodpest. "Är det då man blöder och bara dör?" - "Man bara dör, poff." (Johanna förklarar sjukdomsförloppet för Nina.)
    Banking Clan-killen, Fantomen (på operan) och Voldemort är samma person - ingen av dem har näsa.

Matpaus! Johannes, Charli, Malin och Niklas köper pizza på Palermo, Kee, Nina och Johanna springer till Lutis och inhandlar riktigt mat, dvs döda djur och grönsaker.

Micke och Gabriel ansluter sig till oss för att se Clone Wars men den förstnämnde försvinner snart igen för att plugga - Star Wars är verkar alldeles för våldsamt för hans smak.
    Mace Windu är en tönt.
    Anakins buskar orsakar stön.
    Hysteriska hånskratt åt Palpatines fula fejs.

Gabriel försvinner. Kee läser Introduction från ROTS-boken men stakar sig tyvärr på vartannat ord så den rätta stämmningen vägrar att infinna sig.

Ep III . De flesta är ganska trötta - och vi har mer än hälften kvar! Ugh.
    Andäktig tystnad under öppningssekvensen, som då och då avbryts (tystnaden, inte öppningssekvensen. Duh.) av chipssmaskande och stilla diss av buzzdroids.
    Dookus ska inte hoppa! Kollektivt stön.
    Ninas nya teori, lika omotiverad som vanligt - Palpy är 7000 år.
    Nina försöker försvara sin (brist på) logik. Nina misslyckas.
    När Palpatine pratar asgarvar Uppsalafalangen av FFS - gammalt SW-ordspråk.
    Jacen är psykopat enligt Kee. (Jamen, det ÄR han ju!)
    Johanna vaknar upp ur sin dvala (hon sover sig igenom minst en timme av varje film) tillräckligt länge för att säga "det där ser ut som mockastövlar". Vi vet inte heller vad hon menade med det.

Nina skyller på att hon sjuk och ger upp. Vi övriga, trötta men beslutsamma nu när det bara är OT kvar, bänkar oss framför ep IV .
    De är tillbaka! Vader, Obi-Wan, Luke och Leia...!
    Lukes saber är...grön ????
    Ljussablar är det stora samtalsämnet filmen igenom. Johanna sover och Kee ignorerar den alltför tekniska diskussionen.

Bara två filmer kvar...och det är de två bästa! Ep V är så bra - och Kee är så trött - att jag alldeles glömmer bort att anteckna. Vi pratade bort massor av filmen, i alla fall de bra bitarna som när Vader och Luke slåss på Bespin. Johannes, Niklas, Malin och Charli diskuterar vad space slug egentligen består av. Kee och Johanna är ännu en gång uttråkade.

Den sista filmen! Ep VI ... Äntligen ska vi få se hur det går!
    Borde inte Obi-Wan vara naken som spöke? Qui-Gon lämnar kvar kroppen, och dyker bara upp som en röst. Yoda tar med sig kläderna, och har dem följdaktligen på sig - men borde inte Obi-Wan vara naken eftersom hans kläder stannar kvar? Hur s

11. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Tilläggas kan att Johannes under episod V hör fel och tror att Han säger "you look strong enough to pull the ears off a gungan" när det ska vara gundark.

Under ROTJ diskuterade jag, Charli och Johannes hur man bortförklarar ljussablar som rör sig på ett felaktigt sätt genom luften samt var begreppet hyperspace kommer ifrån och vad det egentligen innebär (i jämförelse med warp speed).

Just ja, vi noterade även att Yoda lägger sig så att hans vänstra öra viker sig dubbelt när han dör.

Samt återkom idén om Darth Ewok.

12. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Ni verkar ha haft roligt. Synd att jag inte kunde vara med.

13. DARTHLARS

Registered:
    Mar 12, 2002
    Hade ingen av er sovit innan eller? :p

14. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror jag hade sovit mest: fem timmar totalt natten innan.

15. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Kee har faktiskt fel, jag sov inte under ANH, ANH och ESB var de enda filmerna jag höll mig vaken helt igenom.

Kan sägas att jag natten innan hade sådan huvudvärk och svullna slemhinnor att jag inte kunde sova, och större delen av dagen låg jag i en av sofforna och knarkade smärtstillande och näsdroppar.

16. Pontus_Windu

Pontus_Windu Jedi Youngling star 1

Registered:
    Mar 21, 2005
    Det står ju att hon gick hem efter RotS;)

17. Celebrion

Registered:
    Sep 27, 2005
    Gissa vad jag ska med nallemönstret till... ;)

18. DARTHLARS

Registered:
    Mar 12, 2002
    Celebrion: Om man har kollat vad du skrivit i en annan tråd så vet man redan. ;)

Pontus Windu: Jag skrev självfallet min fråga före svaret. :p

19. Celebrion

Registered:
    Sep 27, 2005
    Trodde det var en rätt öppen retorisk fråga... Planen är att han ska med på C4...

Thread Status:
Not open for further replies.