main
side
curve

Svenska Star Wars serietidningen, nerlagd

Discussion in 'Archive: Sweden' started by -Padawan-, Jul 14, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    exakt, va handlade den ¨är tråden om egentligen?

2. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    Mäns förkärlek till totalt felproportionerade imaginära kvinnor.

3. Sharad

Sharad Jedi Youngling

Registered:
    Jul 18, 2002
    ....?

4. Queengodess

Queengodess Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Jul 18, 2000
    Serietidningar = knäppa killar. Jag tycker kopplingen är solklar. Sen att jag varken är kille eller knäpp (nå, det senare kan diskuteras) har ju inte med saken att göra.

5. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Man vi tycker om dig ändå, Kee!!!

6. Dreadlocked_Wookiee

Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

Registered:
    Oct 7, 2001
    När vi ändå talar om svenska serier måste jag säga att det är trevligt att se Crossgen som svensk serietidning (även om "du menar KORSGENERERING! låter så dumt...)

Det är jag som ligger bakom den översättningen! Och jag konsulterade faktiskt författaren Ron Marz när jag gjorde den, så helt ute och cyklar är jag nog inte ... ;)

"Cross-generation" har i detta fallet ingenting med överbryggandet av generationsklyftorna att göra (även om de förmodligen hade den betydelsen i åtanke när de gav förlaget sitt namn).
    "Skaparen" och "Sidekicken", de två namnlösa väsen som samtalar i inledningen, pratar nämligen om energi ...

"Alltet" (universum) håller på att kallna, falna och dö eftersom "de första" (Skaparens krigsgudar) har ledsnat på att kriga, och det är just konflikter som ger Alltet dess energi.

Eftersom de första inte känner till vilken funktion de själva fyller, och är ovetande om Skaparens existens (om han gav sig till känna skulle det "förändra dem"), så föreslår Sidekicken att Skaparen ska märka ett antal individer med "sigill" - mystiska tecken som ger dessa personer oanade krafter.

Tanken är att de första ska lägga märke till dessa krafter, och sigillbärarna, och därigenom bli tvingade att agera ("att driva bort kylan som deras nuvarande leda har medfört").

Sigillbärarnas krafter är alltså tänkta att "generera" nya konflikter som i sin tur ska generera ny energi "för att röra om i Alltets falnande eldar".
    Alltså ... "Kraft ur konflikt. Energi skapar energi."

"Korsgenerering" var den bästa översättning jag kunde komma på utan att avvika alltför mycket från det engelska ordet (jag ville ju att kopplingen till förlagets namn skulle vara så tydlig som möjligt) ...

Nu är det ju mycket möjligt att du förstod allt det där och bara tyckte att ordet lät dumt i största allmänhet, men jag förmodar att den där konversationen gjorde många läsare smått förvirrade ... läs bara vad Ron Marz själv hade att säga om introtexterna:
    Barbara [Kesel, som skriver serien "Meridian"] actually wrote this "intro" material for our teaser book, called CrossGenesis, and it was incorporated into all the first issues. Frankly, it's a little goofy/ponderous for my tastes, but I guess it works to set out some mystery.

:)

Och vad gäller den svenska Star Wars-tidningens fortsatta överlevnad så har jag inte fått besked i frågan än ... men det borde nog komma när som helst.

7. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Frågan är hur man annars skulle översätta Crossgen... Jag kommer inte på något...

Så vill jag även passa på att tacka för ett gäng utmärkta serietidningar, Janne!!!

8. Quiet Queen

Quiet Queen Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 9, 1999
    Ni behöver inte sörja ett ögonblick för nedlaggda svenska versioner av tidningar, som Maladour säger: Köp dem på engelska!

Är ni inte så bra på engelska nu, blir ni det snart! :D

Det är jättelätt, det finns diverse seriebutiker som direktimporterar i Stockholm och Göteborg, och jag skulle bli förvånad om det inte finns i Malmö.

I Stockholm är definitivt Staffars Serier bäst och kunnigast, de ligger på Bellmansgatan, och nås på 08-6429194.
    I Göteborg har det funits en butik som hette Dolores som skall ha varit bra, jag vet inte om den finns kvar än.

Har ni icke lyckan att bo i någon av dessa städer, kontakta Staffars och 'prenumerera' på tidningarna! Då skickar butiken hem dem till er.

SF-bokhandeln är inte det bästa stället att köpa serier på, eftersom de i stort sett inte tar in lösnummer, och har ett mindre sortiment album än vad en specialicerad seriebutik har.

QG: Skall du och jag ha ett litet samtal om det där med serietidningar=knäppa killar, hmmmmm? [face_devil]

9. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Köper inte serier själv men jag har märkt några butiker som har dem.
    Gamla Fantasy World på Stora Nygatan har en del, dem har bytt namn men det ser ut som innan. Sen finns det också Phantacity vid konserthuset, tror dem har serier. Finns säkert fler i den fina staden i söder :)

10. Swedish_Jedi

Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 15, 2002
    Ja, det där med engelska tifningar är bra men hur gör jag om jag bor i Norrköping då?? ska jag ringa de och be dem skicka tidningarna till mig?? :)

11. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    Om den svnska star wars tidningen skulle gå i graven (vilket det tycks att den ska) så får man väl som sagt köpa importerade tidningar...har aldrig gjort det så vi får se.

12. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    Hur mycket en star wars tidning än skulle kosta så skulle jag köpa den.

13. Minigo Varay

Minigo Varay Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 24, 2000
    Dreadlocked_Wookiee:

Så det är alltså du som är Janne!! Coolt!!

Svinbra serier i Magic Fantasy!! Tack för att ni förgyller min vardag! Synd att tidningen inte kunde komma ut oftare. Jag har redan abstinens efter nästa nummer!

Har precis skickat in papper för att påbörja prenumeration.

14. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Om du hade läst mitt inlägg, Swedish_Jedi, hade du där kunnat läsa hur man gör för att köpa importerade tidningar om man inte bor varesig i Stockholm, Göteborg eller Malmö:

"Har ni icke lyckan att bo i någon av dessa städer, kontakta Staffars och 'prenumerera' på tidningarna! Då skickar butiken hem dem till er."

Vilket torde besvara din fråga.

15. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    tack så mycket qq

16. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Varsågod! :)

Men stora Q:n vill jag nog allt ha! ;)

17. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    tack så mycket QQ (nöjd??)

18. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Mycket nöjd! [face_love]

19. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    "I can´t believe you wrote QQ with small q:s"

"You´re lucky you didn´t fan out the magazines, she would´ve just scratched your eyes out."
    ;)
    Ni som ser vänner vet vad jag menar, tidigt avsnitt.

20. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    LOL! [face_laugh]

21. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    har ni sett det avsnittet när de är i London??

såg ni det senaste?? när Joey drömde om att han var pappa och ross var barnet...

22. Dreadlocked_Wookiee

Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

Registered:
    Oct 7, 2001
    Okej, för dem som inte har hört det ... den svenska SW-tidningen kommer av allt att döma att överleva även nästa år.

Mer info hittar ni i denna starwars.nu-tråd.

23. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Underbart att höra!!! :D

24. Swedish_Jedi

Registered:
    Jul 15, 2002
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA..
    *andas in*
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är glad om ni förståt det.....

25. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    dina kämnslor var lite oklara, men du förklarade dej i slutet...;)

Thread Status:
Not open for further replies.