main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Tjejjer och sci-fi

Discussion in 'Archive: Sweden' started by _Blue_Harvest_, May 2, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. _Blue_Harvest_

_Blue_Harvest_ Jedi Youngling star 1

Registered:
    Apr 13, 2003
    När jag chattar i internationella sci-fi/SW forum så upplever jag ofta at jag är en i en majoritet av pratglada tjejer i forumet.

Så har det inte riktigt varit här. Hänger jag i fel trådar eller? Var är ni tjejjer? :)

2. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Det finns flera tjejer här. Fast vissa av oss har lite neutrala namn. ;)

3. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Jodå, vi finns här! :)

Enligt min otroligt ovetenskapliga undersökning hittar man de flesta tjejerna på JC i FanFic (klar majoritet tjejer), Welcome New Users (majoritet där med...) samt de olika community-trådarna inom FanForce (gillar vi mer att snacka strunt än killarna?).

Inom FFS är vi ju en hel bunt tjejer, uppe i "Stockholmsområdet" dominerar vi tom. För att inte tala om Uppsala där vi är 100% tjejer... ;)

4. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    För mig verkar det som om tjejerna dominerar diskussionerna på forumet överhuvudtaget.
    Kanske att de är i minoritet i 3SA, men där märks det inte så mycket vad folk har för kön.

5. _Blue_Harvest_

Registered:
    Apr 13, 2003
    emilsson: Det är sant. Även jag har ju ett neutralt namn. Om jag inte hade Leia som avatar kanske man skulle tro att jag är kille. ;)

Enji: Låter bra med många tjejjer i Stockholm/Uppsala området! Själv bor jag i Västerås men besöker ofta både Uppsala och Stockholm. :)

Känner alldeles för få svenska tjejjer som gillar SW/sci-fi... :( Så fort det går en bra film på bio så får jag gå med mina killkompisar. Inte för att det är så dumt, men det vore kul att lära känna lite fler tjejjer som man kan snacka skit med. ;)

Pluggar ni, eller?

6. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror de flesta av oss tjejer är universitets/gymnasie-studenter.

7. _Blue_Harvest_

Registered:
    Apr 13, 2003
    Gissade nästan det. Det var då som jag själv chattade som mest. Har inte riktigt lika mycket tid/energi att göra det längre (fast jag försöker hänga med). ;)

Förutom Star Wars... vad gillar ni för sorts serier/filmer?

8. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag gillar drama typ Nyckeln till Friheten och Döda poeters sällskap. Sen älskar jag Sagan om ringen-trilogin.

Jag är ingen riktig TV-serie fantast. Pratar vi scifi tycker jag nog bäst om Babylon 5 när det gäller tv.

9. Neko

Neko Jedi Padawan star 4

Registered:
    Nov 30, 2001
    <-- GBG:are, "Speed goes Göteborg", Imperieanhängare,
    Soontir-fan, bokmal, galning, Sith, "katten",
    netaddict, fan-writer, tecknare, konduktör m.m.
    <-- gillar RogueFan, manga/anime, Nemi, fantasy,
    Madame, bussar, Little Twin Stars, glass, game cube,
    GBA, filmer m.m.

<-- är 100% tös o SW-fan!

:D

10. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Det enda stället där jag tycker det är lite tjejer är nog inom samlarforumen lite här och var. Själv är jag nästan mest van vid att umgås med tjejer här på JC, de dominerar ju kostymforumet och Royal Handmaiden Society om man säger så. FF är ganska så blandat tycker jag, och just nu är det ju tre tjejer som är GSAs, och det är ju lite kul.

Västerås är ju inte så långt bort, det skulle väl inte vara omöjligt att träffa på varandra. (jag är en av 100% tjejer i Uppsala)

Sen måste jag tyvärr göra dig besviken, men jag gillar inte annan sci-fi eller fantasy.

11. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Ja, om du besöker Uppsala är det bara att säga till, vi träffar gärna nya människor! :)

Det är ganska lustigt egentligen, att gilla SW brukar ju ses som en typisk "killgrej", men nästan alla jag har kontakt med här på JC är tjejer...

12. _Blue_Harvest_

Registered:
    Apr 13, 2003
    Givetvis så är fantasy/sci-fi något som mitt hjärta klappar lite extra för. Jag älskar även allt från datoranimerat (á la Ice Age & Shrek) och internationell film (främst japanskt, kinesiskt & indiskt) till gamla svart/vita filmer och amerikanska fjantiga 80-tals komedier?
    När vi ändå är på ämnet med 80-tal? ÄLSKAR ?V?. Det är som Dynastin i rymden. Überbitchen Diana i Miami Vice axelvaddar och högklackat är bara för bra. [face_laugh]

I sci-fi genren så är det väldigt lite som jag inte gillar. Ser omåttligt fram emot att få se Liftarens guide till galaxen på film och de senaste DVDerna jag köpt är Red Dwarf, Firefly, den sista Matrix filmen och? eh? ?Down with love? (man måste ju koppla av med en riktig ?tjejfilm? ibland). [face_blush]

Måste tyvärr säga att jag aldrig blev riktigt fast i Babylon 5? gillade serien men föredrog nog Star Trek NG och Voyager, som gick samtidigt.

Äger en X-box, som dessvärre står och dammar för det mesta. Min GBA är dock nästan utnött vid det här laget? skulle inte ha något emot att skaffa mig en Game Cube också. Nintendo är ju mästare på plattformsspel, som är bland mina favoriter.

Ang. att SW är en typisk ?killgrej? så håller nog mina IRL tjejkompisar med om det? men som jag sa tidigare så tycker jag att tjejerna är i majoritet i många SW-forum. Om inte i majoritet så gör vi i alla fall mest väsen av oss. ;)

Jag tror att tjejer och killar (i allmänhet) gillar SW av helt olika anledningar. Många av mina killkompisar älskar spänningen i flygjakterna och allt pang-pang.
    Själv tycker jag ofta att de bitarna är så trista att jag snabbspolar igenom dem. Relationerna mellan figurerna i filmerna, den vansinniga dialogen och nästan b-filmsaktiga kostymerna/maskerna/rekvisitan är det som jag gillar mest.

(Puh! LÃ¥ng post.)

13. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    "V" är ju kult! I alla fall om man ser till de första säsongerna. När jag var liten fick jag mardrömmar efter avsnittet med hon som föder en ödla.

Just det, jag glömde nämna att jag älskar B-filmsscifi från 50-60 tal, typ Godzilla och Rymdinvasion i Lappland. Den sistnämna är så dålig att det är riktigt riktigt roligt. De är fruktansvärt charmiga i all sin fånighet.

Jag föredrar Babylon 5 framför Star Trek eftersom den förstnämnda hade bättre karaktärer och en bra story. Kombinationen scifi med känsla för historia och mytologi var mycket bra. Jag har lite svårt för den rationalitetsfilosofi som Star Trek bygger på.

Angående tjejer och Star Wars, det var som Wolverine (FFS medlemmen alltså) sa en gång: "det må vara lite fler killar men tjejerna är klart sjukast". Jag tar det som en komplimang :D.

Nog tycker jag om actionsekvenserna! Så här i efterhand är det spänningen vid slaget vid Yavin som gjorde mig till Star Wars fan. Men den funkar på så många nivåer. Dels är det en bra actionscen, dels får den fram desperationen hos rebellerna. Den känns.

Sen är jag ju en stor älskare av myter och sagor så när jag såg Star Wars kunde jag bara inte motstå en sådan skön nytolkning av hjältesagan.

14. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    Down with love = Ewan [face_love]

15. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    V är underbar. Me like. :cool:

Annars ser jag inte på så mycket sci-fi. Är mer ett fantasy-fan... och myter! Ooooh gamla myter är underbart. :)

Vad? Skulle tjejerna vara sjukast? Det kan jag väl aldrig tro.. :p

Och jag känner mig ibland lite ensam bland tjejerna eftersom jag verkligen älskar rymdstriderna i SW... slutstriden i RotJ... mmm... och det är inte alls bara för att Wedge är med... [face_love] :p

EDIT: Oh, jag håller med Cob till 100%... :D

16. _Blue_Harvest_

Registered:
    Apr 13, 2003
    Jag gillade rivaliteten mellan Diana och Lydia i ?V?. Det och den klara parallellen mellan hur ödlorna i serien tog över och verklighetens nazister tyckte jag var en sån härlig blandning. Ogenerat fånig och seriös på samma gång.

Eftersom jag också älskar mytologi, filosofi, starka karaktärer och storys så borde jag också älska Babylon 5? men det gjorde jag aldrig riktigt. Tror att det faktum att jag aldrig kunde följa serien från start till slut på ett ordentligt sätt har mycket med det att göra. Enklare att hänga med i en serie där det inte är hela världen om man missar ett avsnitt i mitten på. [face_plain]

Det tekniska babblet i Star Trek har jag aldrig varit ett fan av. Humorn däremot och relationerna mellan människorna är det som får mig fast. Red Dwarf slår dock ST på båda de punkterna med hästlängder! [face_laugh]

Ang. actionsekvenserna så tyckte jag att duellen mellan Darth Maul och Obi i Phantom Menace var det som ?räddade? filmen, så det är inte enbart tråkigt. Däremot så var det inte action som fick mig fast för SW. Det var varje gång som Han Solo hade en sarkasmdrypande replik i kalibern ?Absolutely, Your Worship.? eller ?Yes, Your Highnessness?? som jag höjde ett ögonbryn. När Leia tog geväret från en handlingsförlamad Luke och mejjade sin egen väg ut ur fängelset eller när två stycken robotar bråkar med varandra? då blev jag fast.

PS. Först tyckte inte jag att Ewan var rätt val som den unge Obi. Det var först när jag fick reda på att han var Denis ?Wedge? Lawsons brorson och att han var ett lika stort fan av de gamla SW filmerna som vi, som jag mjuknade.

17. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag kom in i Babylon 5 i säsong tre tror jag. Som tur var hittade jag episodguider och kunde ta reda på vad som hänt. Men visst, jag förstår att det är svårt när en serie hänger ihop på det sättet som Babylon 5 gör.

Jag gillar inte duellen i episod. Den är snygg, men jag stör mig på att de siktar på klingorna och inte på varandra. Dessutom känns den inte på samma sätt som duellerna i OT. episod Is räddning för min del var musiken. Jag älskar John Williams verk. Musiken till de gamla filmerna bidrog också en hel del till att jag föll för dem. Solnedgångsscenen i ANH är en klassiker och jag gillar hur den används igen i slutet av ROTJ.

Thread Status:
Not open for further replies.