main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Efter att du sett Episode 3 posta då dina tankar och funderingar här

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Sith_Lord_Linkoping, May 9, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

Registered:
    Oct 2, 2000
    Så det är Padmé som krossar Anakins hjärta och inte tvärtom? Okeeey.... Vill du tolka filmen på ett sätt som får den att inte stämma så är det helt upp till dig. För mig är det hur tydligt som helst att Anakin krossar hennes hjärta och att hon därigenom förlorar sin livsgnista.

Fisher var f ö helt OK, men hon gjorde inget mer än det uppenbara. Hon kunde inte ha gjort det annorlunda heller.

Leia är inte Padmé
    /LM

2. JediPrincess_Annelie

JediPrincess_Annelie Jedi Youngling star 1

Registered:
    Aug 19, 2004
    Som jag sa i min förra post - mina hemsnickrade teorier har väldigt lite att göra med det kanoniska. George Lucas menar att Padme dör av brustet hjärta. Och det är hans film. Och hans manus konstaterar att hon dog av brustet hjärta.

Min poäng var mer att jag inte tyckte att denna delen av filmen var tydlig och därför fyllde i håligheterna själv på ett sätt som mer stämmer med hur jag tolkade händelserna som ledde upp till "brustet hjärta"-scenerna. På ett rent emotionellt plan har jag som person svårt att se hur någon bara kan ge upp sådär med sin lilla nufödda dotter precis jämte sig. Jag tycker att det gör att Padme verkar oerhört svag, och det är inte så jag vill se henne.

- JP_A (Hypoteser är alltid roliga - även om de rör till det kanoniska lite, eller mycket [face_whistling])
    [face_batting]

3. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Som sagt, det är ju helt upp till dig. Filmen får inte Padmé att verka svag i mina ögon. Snarare tycker jag synd om henne för att allt gick åt helvete utan att hon gjorde något fel. Hennes liv rasade samman framför hennes ögon pga Anakin och hans val. Han förstörde allt som de hade levat för de tre senaste åren. Helt plötsligt slutade han bry sig om hennes känslor och tänkte bara på sin egen besatthet av att ha henne vid sin sida. Han var inte längre Anakin för henne. Anakin var som bortblåst.
    Tydligen älskade hon honom så mycket att detta orsakade ett oerhört starkt trauma. Tillräckligt starkt för att hon inte skulle orka leva längre. Visst, hon trodde att det fortfarande fanns gott i honom, men den Anakin hon älskade var ändå död. Han skulle aldrig bli densamma igen och det var hon fullt medveten om.
    Det är klart, Padmé har ögonblick av svaghet i den här filmen, men det är för att hennes svaghet är just kärleken till Anakin. Alla har svaga punkter, även starka politiker som hon.

Padmé är en människa
    /LM

4. Jedi_Emilie

Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

Registered:
    Aug 19, 2004
    Jag tycker om Annelies teori, så den får bo i mitt huvud. Hade GL tänkt ut det där istället hade jag varit glad.
    Följande (och mina andra två inlägg) syftar dock endast på filmen.

Jag skulle vilja understryka det jag sa i mina förra post och lägga till lite:
    Jag tror att utvecklingen med Padmes karaktär funkar om man från episod 1 och 2 har fått uppfattningen att Padme är en stark kvinna, både i sitt arbetsliv och personliga liv och att hon vet vad hon vill. Anledningen att jag ser henne som svag grundar sig inte bara på sättet hon dör på. Hade det varit det förstår jag hur man kan mena att det var en svag punkt och naturligtvis ska karaktärerna vara mänskliga. Jag förstår också att GL menade att man skulle få den uppfattningen. För mig är Padme svag genom all tre filmerna. Hon kan inte sluta kämpa för hon börjar aldrig riktigt. Hon bara låter sig svepas med av sina känslor och låter allt gå åt helvete. (Om man får lov att överdriva en aning)

//Emilie-som fortfarande-känner-sig-lite-sur-på-Padme-men-e-lika-glad-för-det :p

EDIT: Jag lägger till lite saker:

JP_A skrev: På ett rent emotionellt plan har jag som person svårt att se hur någon bara kan ge upp sådär med sin lilla nufödda dotter precis jämte sig.

Hey!! Glöm inte Luke.[face_shame_on_you];) Han är viktigast. [face_love]

För övrigt har jag diskuterat detta (inte bebisarna utan hela Padme-ger-upp-grejen) på en annnan tråd på JC. Någon där skrev att Luke och Leia är allt och gör allt som inte föräldrarna klarade av. Med den tanken kan jag acceptera händelseförloppet.

//Klart-slut-Emilie

5. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Padmé är en naiv idealist, men det gör henne inte svag. Hon kämpar alltid för det hon tror på och det tycker jag syns i alla filmerna.
    Tycker man inte det så är det naturligtvis tråkigt, för det tar isf bort en del av hennes karaktär.

Jag sa ingenting
    /LM

6. Killkenny-Kenobi

Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 9, 2002
    Nu har jag sett denna underbara episod 8 ggr på bio. III och V är mina favoriter förtillfället. Trean var väldigt bra både specialeffekts- och manusmässigt, tycker Lucas ILM har lyckats mycket bättre nu än med ettan och tvåan. Datorgrafiken var inte lika störande som jag kan uppleva de vara ibland i de tidigare episoderna i trilogin. De smälte in i miljön på ett fantastiskt bra sätt!

Kul att vi får se Palpatine mer i denna episod. Han är ju en väldigt bra karaktär och skådespelaren drar man inte för hackor heller!
    Det är ju helt klart den mörkaste epdioden av dem alla. Här är det verkligen en stort spel mellan Sith och Jedi.
    Den karaktär jag gillar minst i så fall är General Grivious, tycker han är lite för konstig. Ja, svårt att säga exakt, mer än känsla sådär. Kände det igår när jag såg den.

Ja, det är ju en bra episod, det kan man sammanfatta det hela med!

7. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Grievous rocks!

Jodå....
    /LM

8. Magnusidious

Magnusidious Jedi Youngling star 1

Registered:
    Mar 14, 2005
    Vet inte om detta har nämnts förut men here goes...

Har Ni märkt att Sidious sabelskaft under ljussabelduellen mellan honom och Mace Windu ser konstigt ut?

Vid närmare kontroll insåg jag att handtaget i själva verket är ANAKINS!
    Förklaringen till detta är att i det ursprungliga manuset så var det tänkt att Anakin skulle vara vid Palpatines sida redan när Windu & Co anländer. Då duellen började så skulle Palpatine dra till sig Anakins sabel med kraften. Detta ändrades dock när Anakins entré senarelades och en närbild av Sidious hand filmades istället där hans handtag kommer fram ur hans ärm. Tyvärr så har man missat att ändra skaftets utseende under resten av striden. Förhoppningsvis görs detta till DVD:n.

9. Lars_Muul

Registered:
    Oct 2, 2000
    Lustigt, för jag har också kollat in detta och jag har inte sett Palpatine hålla i Anakin's ljussabelhandtag.
    Jag får titta extra noga nästa gång! Jag kanske bara var uppmärksam i början och slutet av striden(då han definitivt håller i sitt eget handtag).

Ljussablar också!
    /LM

10. Haidar-Skywalker

Haidar-Skywalker Jedi Youngling

Registered:
    Sep 11, 2005
    Jag tyckte den var en underbar avslutning på Star Wars sagan..
    Värd ett dussintals Oscars=D=

Thread Status:
Not open for further replies.