main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden God morgon II

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by emilsson, Sep 25, 2002.

1. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Mm.. Men böcker kan man i alla fall sälja vidare och få in det mesta igen. I går började jag en kurs där litteraturen är ett kompendium för 500 kr (!) Tack och lov fanns det också på 'nätet men man får ha det tryckta kompendiumet på tentan ...

2. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Mmm... fast jag är en av de där konstiga varelserna som hyser stor motvilja mot att sälja mina böcker... jag tänker alltid att de kanske kan komma till användning nån gång. (Och det har hänt flera gånger, faktiskt! :D)

Nu ska jag ner på nåt antikvariat och hämta en bok åt mamma som de ringde om.

3. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
  4. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Hey, what's up, SLL? :confused:

5. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Har haft ett stort fett prov i medicin idag och det gick väl kanske inte så bra som jag hade hoppats.

6. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Ouch... det låter tufft... :(

7. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Efter provet kändes det ungefär som att man med mycket hög hastighet hade sprungit rakt in i en väg med ansiktet först.
    Jag hade ju mer hoppats att det skulle kännas som "ahhhh det där gick ju bra" efter provet.

Men gjort är gjort och jag hoppas fortfarande på det bästa. :)
    I värsta fall så får jag väl en omskrivning framöver.

8. Jedi_Emilie

Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

Registered:
    Aug 19, 2004
    Började läsa den här tråden, gav upp när jag insåg att det fanns 428 sidor och jag hade läst 20.....
    Hoppas det är ok att jag postar här även om jag inte har nå'n aning om vad folk skrivit tidigare.

Härligt ruggigt höstväder idag.
    Blir så glad av att gå förbi Åhlens sw-skyltning. :D

9. SithLord-Mixo

SithLord-Mixo Jedi Knight star 5

Registered:
    Apr 21, 2002
    Yeah true, the state of the Cambodian government at the moment does worry me

10. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Urk. Jag har åkt på en släng av influensa. Jag har fruktansvärt ont i hela kroppen.

Tur då att jag har en moster som köper mat till mig och dessutom bjuder på det.

11. Sith_Lord_Linkoping

Registered:
    Jan 19, 2001
    Låter inget vidare, du får krya på dig så ska du se att det nog blir bra snart.

*ger emilsson en Krya PÃ¥ Dig! kram* [:D]

12. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Emelie, om någon nånsin orkar läsa hela den här tråden måste den personen 1)ha ruggigt gott om tid 2)vara fruktansvärt uttråkad... :p

DL pratade nyss om choklad på irc. Nu måste jag iväg och köpa lite choklad. =P~

13. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Urk, den här veckan blir det inte mycket sömnär det inte nationen så är det labb på skolan eller åka till Halmstad och kolla fotboll. Men matchen var bra :D

14. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag är blöt, precis när jag var ute och gick så kom världens hagelskur, dessutom har snälla jag lovat att jobba på nationen hela kvällen.

15. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag saknar mitt hår...

16. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Har Vargman klippt sig? :eek:

:p till OA, jag ska inte jobba ikväll... eller på fredag... eller på lördag... bara slappa... mihihi... :D

17. Jedi_Emilie

Registered:
    Aug 19, 2004
    Jag saknar JediPrincess_Annelie.... :(

Fast imorrn kommer hon hem från Lund. Yay! :D
    Och då ska jag visa sw-skyltningen på Åhlens. Yay! :D

Good point Enji, fast jag måste säga att det var mycket intressant att läsa om vad folk hade för sig 2002.....

Vill veta mer om chokladen.

18. JediSara

JediSara Jedi Grand Master star 5

Registered:
    Aug 1, 2004
    Kämpa mot våldet! Skjut tillbaka. ;)

19. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Tja, okej... choklad kommer från kakaobönan, som växer i tropiska trakter här på jorden. Redan de gamla Inkaindianerna kände till bönan och drack gärna varm choklad.

Choklad är en stor exportvara i bl.a. Schweiz och Belgien, några kända märken är Lindt och Godiva. Kakaohalten i choklad mäts i procent, och ju högre procent, ju mörkare choklad. Riktigt fin choklad får inte ha några tillsatsämnen som mjölk eller andra fetter än kakaofett. Valrhona är allmänt känd som den bästa chokladen att använda om man vill göra praliner eller annat gott.

Om man gillar att smeta med choklad så kommer här receptet på chokladkroppsfärg:

100 g mörk choklad
    50 g osaltat smör
    2 msk vatten

Mixa samman ingredienserna. Smält ingredienserna i mikron eller på spisen. Låt svalna lite innan du, ja... [face_mischief]

20. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Vargman har fått en sån där knäpp ...
    HÃ¥r klipper man lite grann.. inte av sig! [face_worried]

21. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    och det säger du nu???
    Nåja.. jag har ju kvar håret. det har bara flyttat från huvudet till papperskorgen... :)

22. Jedi_Emilie

Registered:
    Aug 19, 2004
    Tack Enji, mycket informativt och pedagogiskt.
    Alltid kul att höra om choklad.
    I allmänhet liksom. Alltid en positiv upplevelse. Chokladkedjan Peter Beier, som finns mest i Danmark, men också i Halmstad och Helsingborg om jag inte minns fel har god choklad. De håller också små föredrag om choklad, fast man måste boka typ ett halvår i förväg. Vet inte varför någon skulle bry sig om detta eller varför jag skriver det. Men så är det ibland.

Jag har klippt av mig håret lite då och då vid plötsliga infall. Första gången hade jag alltid haft jättelångt hår och klippte det rätt kort och sen kollade jag på Evita och grät över att jag hade klippt mig och att hon var fin i håret vilket är konstigt eftersom hon inte har jättelångt hår direkt. Svammel svammel.

23. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Jag känner just nu för att klippa mig kort igen, som jag hade för ett antal år sedan, men jag vill gå som Leia på Ep3 och då måste jag ha långt hår...

Men kort hår är så PRAKTISKT! Lättare att tvätta, lättare att borsta ut, är inte i vägen jämt och ständigt...

På tal om hår måste jag ut på stan imorgon och köpa en peruk.

24. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tycker att det är ganska praktiskt med långt hår, det är det mellanlånga håret som är jobbigt, det kan man aldrig styra eller göra något roligt med.

25. SithLord-Mixo

SithLord-Mixo Jedi Knight star 5

Registered:
    Apr 21, 2002
    Ma ma ma ma
    Ma Baker
    She taught them for fun?