main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden God morgon II

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by emilsson, Sep 25, 2002.

1. Neko

Neko Jedi Padawan star 4

Registered:
    Nov 30, 2001
    Nollning, inspark whatever. Jag hade bara otroligt tråkigt . . .
    Ville att skolan skulle komma igång ordentligt så den fortare
    tog slut. :)

2. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    VI hade ingen nolling på mitt gymnasium, vilket jag inte direkt sörjer. Det är lite tråkigt dock att inte ha någon på universitetet, det verkar trots allt som att de har rätt kul på de där programmen som har nollning... även om alla inte verkar uppskatta det. När jag stod i garderoben på nationen i förra veckan var det en tjej som stod och beklagade sig länge för mig att det var omöjligt att se bra ut i nolleutstyrsel... ;)

3. Sith_Lord_Linkoping

Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

Registered:
    Jan 19, 2001
    Fick idag reda på att jag blivit utvald till ett stort och omfattande projekt vars syfte är en djup studie inom psykiatrin, i den studien ingår bland annat en fullt betald resa till antingen England, Tyskland, Rumänien eller Italien. Det ska bli riktigt trevligt och intressant.

4. Vader_Darth

Vader_Darth Jedi Youngling star 3

Registered:
    Mar 14, 2002
    När jag tänker på "inspark" så är det i universitets termer den sittningen då de som varit n0lla förhoppningsviss blir ettor.

Iofs så är ju n0llningen inom universitet ett antal veckor, den n0llningen som jag hade för 1 år sedan och som jag iår är phösare för varar i 3 veckor.
    Det brukar vara att n0llningen är mellan 1-3 veckor beronde på program och dylikt.

Nu så har de ju iofs ändrat namnet från n0llning till mottagning istället då man ska få bort den där stämplen som finns.

Enji: Vad ska man säga att vara n0lla innebär att man har en viss utstyrsel.
    När jag var n0lla så hade jag en röd fluga som jag bar med stolthet.
    Måste erkänna att det är suveränt roligt med n0llning och man lär känna mycket folk under n0llnings veckorna.
    Det är ju tragiskt att ni inte har n0llning på era kurser/program.

Iaf så slutar våran n0llning nu på fredag då vi har inspark och förhoppningsviss blir då alla n0lla ettor men vi får väl se vad som händer.

EDIT: Glömde skriva att jag inte hade nån inspark eller liknade heller på min gymnasietid.
    Det är ju något som kommit senare för från början är det ju universiteten som har n0llning/mottagning/inspark you name it.
    Nä man får väl sätta på sin overall och skrika lite på n0lla innan allt är över.

5. Cobblestone

Cobblestone Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 30, 2002
    goddagens!

idag har jag haft träslöjd, så självklart har jag plåster på fingrarna. jag har gjort en sked :D

6. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    Min egen teknolog-n0llning tog två veckor och var helt fantastisk!
    Aktiviteter blandat med prop-kurser hela dagarna, fest varje kväll...
    Fast så finns det ju en tradition att upphålla också. Noll-Kå började förbereda hela kalaset redan innan jul och det märktes minsann.

/Charlii

7. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har inte varit med om någon slags n0llning. Första året i högstadiet kommer jag ihåg det var en kille som blev "doppad" i toaletten, men de flesta andra klarade sig från sånt. Jag kommer inte ihåg någon slags mottagning i gymnasiet.
    På universitetet så var det inspark under bara en dag, med fest på kvällen. Under dagen skulle man sprungit omkring på stan i lag och tävlat i diverse uppgifter utklädda till olika saker.
    Jag blev tillsagd att klä ut mig till slaktare, och jag är vegetarian, så jag var inte så sugen på att vara med. Inte någon annan i laget heller.

8. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Vi var den första årskursen på min gymnasieskola som inte hade nollning. Det berodde på att skolledningen inte gillade vad de hade gjort på nollningen tidigare år, så det året jag började hade det bestämts att det skulle vara en lugnare nollning.

Det lyssnade inte nollningsfixarna på och planerade i stället frågeformulär med förfrågningar om BH-storlek och en lek i stadsparken som ungefär gick ut på att ta av sig så mycket kläder som möjligt. Skolledningen kom på detta och stoppade alltihop.

Och efter det infördes lugnare "Klassdagar" istället, så att man fick lära känna sin klass ordentligt under en picknick eller liknande.

Sedan hade jag nollning på universitetet också, men den gick jag aldrig på. Det verkade så läskigt...[face_worried]

9. JediSara

JediSara Jedi Grand Master star 5

Registered:
    Aug 1, 2004
    Whatever, det är samma sak. Jag vet att skolan inte tycker om sånna där saker. I dag var det någon som kom och pratade med oss och sa att vi absolut inte måste gå om vi inte ville.. Klartman vill. Tror jag. Men jag vet inte om jag ska gå.. Jag har nämligen blivit förkyld... :( Det är inte så smart att gå hem när det regnar.

10. VIII

VIII Jedi Knight star 2

Registered:
    Aug 16, 2005
    Hm.. I dag har jag gjort lika lite som vanligt, alltså gått i skolan och sen slappat resten av dagen. Plus att jag ätit lite också. I skolan så har jag som vanligt lyssnat på mina halv pratiga klasstjejer(alla utom jag med andra ord), inte lyssnat på mina lärare, räknat matte och ätit hamburgare. En ganska givande skoldag med andra ord.

I morgon är det marknad i en närliggande stad, chansen är stor att det blir karusellåkande, alkohol intag, massa bortslösade pengar & inget hångel..
    Ganska trevligt med andra ord...

11. Berg

Berg Jedi Youngling star 3

Registered:
    Nov 16, 2002
    Vad det gäller n0llning så är det bara studenter högskolor och universitet som klarar av sånt. elever på gymnasiet har inte förstått skillnaden mellan n0llning och ren mobbning. och för att vara lite tydlig. n0llning är till för n0llan och för att n0llan ska få det roligt, har n0llan roligt kommer också phööz få det. På KTH går alla som är Gudfaddrar/överphöz (eller liknande)på en utbildning i mobbing sjukvård och alkoholvanor. n0llningen på KTH är sanktionerad av Rektor flodis. nollning ska är och frivillig och det ska alltid finnas ett alkoholfritt alternativ under alla n0llans aktiviteter.

Jag har varit n0llan för att sedan varit både fadder och phöz. Under nolleP så fick jag kontakter som jag har nytta av även idag, men kanske störst nytta av de andra n0llan hade man under studietiden. På KTH måste man vara mycket studieskicklig för att klara av kurserna helt själv. Därmed är det inte sagt att det är ett måste för att klara av studierna men det jag säger är att jag har haft en klar nytta av att jag var med.

12. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    Vi hade inte heller någon nollning på gymnasiet, tack och lov, måste jag nog säga. Jag har för mig att det blev förbjudet, för det var i stort sett ren mobbing, av vad jag har hört.

Nollningen på universitetet är däremot jätterolig. Tyvärr så är den slut på söndag, men jag tror att det är lika bra. Jag är ganska sliten och har inte ens haft tid att vara social med de i min korridor. Mellan föreläsningarna och nollningen så har jag inte varit hemma i mer än en timme åt gången. Däremot har jag fortfarande sittningen att se fram emot :).

Vad gäller utstyrseln så har vi nog tur. Det enda vi har är en bricka som ska hängas runt halsen. Min institution är dessutom den enda som inte har overaller, så vi får ha helt vanliga kläder på oss.

13. Kohrath

Kohrath Jedi Youngling star 2

Registered:
    Jan 1, 2004
    Det är en av fördelarna med att gå på en liten och ganska ny gymnasieskola = inga nollningar.

Tycker gymnasie-nollningar verkar mest ganska dumt. Universitetsnollningar som ni beskriver dom och när man ser massa chalmerister spring runt i stan och har konstiga saker för sig så ser det dock mest kul ut ;)

14. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har precis sett på TV från 17.05-20-30. ER, Simpsons, Simpsons, Simpsons, Simpsons och Simpsons. Precis vad en fredagskväll bör ägnas åt...:p

Jag undrar om vi har för många TV-kanaler...

15. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Fredrik Strages bok har fått uppmärksamhet i flera medier. Bl.a. i Kulturnyheterna i SVT. Där nämnde de t.om FanForce Sweden. :)

16. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Det går också att ladda ner en intervju med Strage på kulturnyhternas hemsida.

Igår hade jag kul, det var reccegask på V-Dala med temat Robin Hood och jag sprang omkring som Marian hela kvällen.

17. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    Ja, den där gasken var riktigt rolig, särskillt bibliotekariens utmärkta tolkning av prins John.
    Fast bäst var naturligtvis Reccespexet. :p Eller, jag vet ju inte riktigt hur det såg ut från publiken, men vi hade kul iaf... Eftersom jag missade manusskrivningsmötet så blev det lite svårt att få in en SW-referens, men ett 327 lyckades jag klämma in på ett hörn.

/Charlii

18. Vader_Darth

Registered:
    Mar 14, 2002
    JediSara: Va fÄÄÄn är det du har i din signature ???
    Sälj Skåne till Danmark! :D[face_whistling]
    Vad ska jag säga ?
    Iofs har jag ju flyttat till Västerbotten nu men man är väl ändå skåning ;) ?

Hmm där blev man lite ledsen :_|

19. JediSara

Registered:
    Aug 1, 2004
    Kunde inte låta bli. :p Ska vi sälja Norrland till Finland istället? :p

20. Vader_Darth

Registered:
    Mar 14, 2002
    Sälj du allt du vill !!!

Jag har ju ändå Köpenhamn som min huvudstad så ;)

Hmm då var våran n0lleperiod slut och alla n0lla är nu ettor.

Som Berg säger är n0lleperioden främst till för att ha skoj och att lära känna varandra.

21. Phredreeke87

Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 23, 2002
    Ha, ändrade just min sig för att matcha JediSaras 8-} Undrar om det här kommer leda till inbördeskrig på FFS...

22. JediSara

Registered:
    Aug 1, 2004
    Jag flyttar till Ã…land... :p

23. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    Idag har jag ägnat större delen av dagen till att plugga. Fast självklart lyckades jag somna mitt i argumenattionsanalysen och höll på att missa min tvättid :oops:.

24. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    Jag är dödstrött efter att ha diskat på nationens reccegask i fredags (haaaat till den som kom på idén att servera chokladmousse i vinglas!!!) till 03, och sen upp tidigt igår morse för att jobba på lördagsfika och sen hem och fixa kräftskiva... men det var roligt.

Nu är jag hos pappa och ska vila upp mig och bli omhändertagen med god mat och lugn och ro här på landet. Aaaah...

25. Phredreeke87

Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 23, 2002
    hehehe, jag impade just cilla med mina psp-kunskaper... nördigt värre [face_blush]