main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

harry potter

Discussion in 'Archive: Sweden' started by beatriz, Jul 3, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Enji

Enji Jedi Grand Master star 6

Registered:
    May 14, 2002
    För de med humor...

Klick

2. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    ^^^ [face_laugh] Det roligaste är att det mesta faktiskt är sant.

Bara ett dygn kvar nu.

3. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Mindre än så, vår lokala bokhandel har midnattsöppet... :D

Fast jag väntar nog ändå tills imorgon. Måste läsa ut boken jag håller på med först.

4. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tror jag ska ta en sväng runt bokhandlarna (jag vägrar säga "boklådor"[face_not_talking]) imorgon. Scifibokhandeln hade den visst lite billigare under den här helgen också såg jag. :)

5. Jedi_Emilie

Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

Registered:
    Aug 19, 2004
    Tänker också absolut köpa boken imorrn. Har inte tänkt så mycket på det innan, men nu börjar det kännas riktigt spännande!

6. beatriz

beatriz Jedi Youngling star 5

Registered:
    May 27, 2005
    ojoj jag kan inte köpa boken imorrn :(

7. Jedigrandmaster

Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

Registered:
    Dec 3, 2004
    Fin liten serie det där, Enji... [face_laugh]

8. beatriz

Registered:
    May 27, 2005
    är det nån som har boken nu då?

9. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    Japp, läste just dom 18 första sidorna, innan min lillebror ryckte åt sig den igen.
    Den börjar bra i alla fall...

/Charlii

10. Erbos

Erbos Jedi Grand Master star 3

Registered:
    May 13, 2002
    Jag har den. Har läst ca 180 sidor. Den börjar bra. :)

11. Queengodess

Queengodess Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Jul 18, 2000
    Snape, dö inte, dö inte, dö inte... [face_praying]

12. beatriz

Registered:
    May 27, 2005
    snälla säg inget!!

13. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Skall den här tråden hållas spoilerfri? Annars så kommer jag att sluta läsa den i alla fall.

14. Charlii

Charlii Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 16, 2005
    Ska vi säga spoilerfri i en vecka?
    Då borde väl dom flesta ha hunnit läsa ut den...

Har bara läst runt 90 sidor ännu, hittills verkar det riktigt bra. Fast å andra sidan har början och slutet nästan alltid varit dom bästa delarna.

/Charlii

15. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    För min del går det bra. Kanske lite tråkigt för de som läser dem på svenska?

16. DARTHLARS

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag skapar en spoilertråd istället, så kan de som vill diskutera boken redan nu.

Själv har jag bara läst ca 40 sidor...

17. Jedigrandmaster

Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har läst bortåt 200 nu. Än så länge är den väldigt bra. Jag försöker dra ut på det och läsa långsamt för att den ska räcka längre. Det lär ju bli en rejäl väntan sedan innan den sjunde och sista boken kommer. Den kommer att vara supertjock. =P~

18. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Har hon sagt det?
    Läst ca. 300 sidor nu. Själv försöker jag läsa så mycket som möjligt i den mån jag har tid.

19. beatriz

Registered:
    May 27, 2005
    Ja okej..man kanse får berätta något med inte så viktiga saker=)
    Är boken lättläst på engelska?

20. Erbos

Registered:
    May 13, 2002
    Harry Potter böckerna är ju barnböcker. Eftersom de är skrivna för tonåringar så är engelska lätt att förstå. Men jag tycker att de tenderar att bli lite mer svårlästa och invecklade ju äldre karaktärerna blir. Den första boken är otroligt enkel och "straight-forward". Men jag tycker definitivt att du skall ge den engelska utgåvan en chans. Såvida du inte har jättesvårt för engelska så kommer det förmodligen inte vara några problem. Dessutom är det bra träning och du kan använda boken som en sådan där engelska bok man alltid är tvungen att läsa i högstadiet och gymnasiet. ;)

21. Lexi

Lexi Jedi Master star 4

Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag tror inte heller att det borde vara några problem för dig att läsa HP på engelska. Jag var nog runt 15 eller 16 år när jag läste den första boken. Självklart var det en del ord jag inte förstod, men oftast kan man lista ut vad de betyder ändå, utan att behöva slå upp orden i ett lexikon hela tiden.

22. Enji

Registered:
    May 14, 2002
    Kiri, hur gör du för att tvinga dig själv att läsa långsamt? Jag klarar inte av det... så fort jag fick boken (klockan 11 i lördags) så satte jag mig ner och läste och sen slutade jag inte förrän jag var klar. Kan inte lägga ner bra böcker. [face_blush]

Fast det är ju lite jobbigt, dels vill man bara läsa och veta hur det går, dels vill man inte att den ska ta slut. Nåja, senare idag ska jag träffa Kee och sönderanalysera boken. (Hon lånade den av mig igår.)

EDIT: Jag stavar som en kratta.

23. Jedigrandmaster

Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag läser ett par kapitel, sedan tänkar jag "nu får jag inte läsa mer" och börjar läsa ROTS-boken i stället. Eller ser på TV. Eller tar en cykeltur. Eller hoppar runt i huset. Idag har jag knappt hunnit läsa alls, eftersom jag var tvungen att 1) Städa huset och trädgården 2) umgås med mina syskon som kom för att fira min födelsedag.

Jag brukar i allmänhet skjuta upp saker jag gillar. Jag är en "pleasure delayer" (citat från Vanilla Sky).

24. DARTHLARS

Registered:
    Mar 12, 2002
    Det är bra det, Kiri. :) Man får ta sig lite pauser ibland för andra saker. Om man inte har många andra saker att göra så får man skaffa sig saker att göra ... Och man behöver inte ha läst ut boken för att börja analysera den. En annan sak jag gjort när jag gjort andra saker är att föreställa mig hur omgivningen man är i skulle te sig om det var en magisk by och inte i en tråkig mugglarstad. :)

25. Jedi_Emilie

Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

Registered:
    Aug 19, 2004
    Inhandlade boken i lördags, men har precis börjat läsa eftersom jag och JediPrincess_Annelie haft fullt upp i Lund. Första sidan är ju trevlig iallafall.
    När jag väl satt igång på riktigt kommer jag nog att ha svårt att lägga ner den.

//Emilie-som-ser-positivt-på-första-sidan

Thread Status:
Not open for further replies.