main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Hur ser din Star Wars-filmkväll ut?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Oct 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Minns ni hur den ultimata Star Wars-filmkvällen såg ut för 11 år sen? För de allra flesta bestod den av tre filmer: ANH, TESB och ROTJ. För envetet inbitna fans kunde även varianter med de två Ewok-filmerna och kanske en sällsynt kopia av The Holiday Special förekomma, men för gemene fan var det trilogin, de på den tiden enda existerande "riktiga" Star Wars-filmerna, som gällde.
    Om man ringde upp sina kompisar och ställde frågan ?Ska vi ta oss en helkväll med Star Wars?? var det helt enkelt självklart att det var en kväll med trilogin man syftade på.

    Nu för tiden är läget något annorlunda. Jag har nu vid två tillfällen ägnat en hel dag åt att plöja igenom Star Wars-sagan från början till slut, men jag börjar känna att livet för en Star Wars-fan inte är så enkelt som det en gång var. Det tar för mycket på krafterna att behandla dubbeltrilogin på samma sätt som vi brukade behandla originaltrilogin på.

    Istället vill jag förespråka skräddarsydda Star Wars-kvällar! Välj och vraka bland dina favoritfilmer, kasta om ordningen, experimentera!

    Min Star Wars-kväll ser i skrivande stund ut så här:

    - ROTS
    - TESB

    Bara för att se vad som händer!
    En annan variant:

    THE ENDOR TRILOGY
    Episode I: Caravan of Courage
    Episode II: The Battle for Endor
    Episode III: Return of the Jedi

    Nu är det er tur!





    Star Wars ? det har många ansikten
    /LM
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    I fredags hade jag SW-kväll med min systerson (9 år) och han ville absolut se AOTC, och sen ville jag se ESB. Det var faktiskt ganska intressant att jämföra "mitten"-filmerna med varandra, jag skulle gärna göra det med någon som inte bara refererar till hur varje scen är i lego-spelet. Jag tror man skulle kunna hitta en del spännande paralleller och företeelser om man ser 1+4, 2+5 och 3+6.

    Sen ska jag se ROTS så måste jag se ROTJ efteråt, jag behöver "se" att sagan ändå får ett lyckligt slut.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag brukar sällan hinna med mer än en film per kväll. Så jag gillar att sprida ut SW tittandet över t.ex. en vecka. Senast såg jag PT först och sen OT. Men för några år sen testade jag följande ordning:

    ANH
    ESB
    TPM
    AOTC
    ROTS
    ROTJ

    Det lustiga var att jag fick nya idéer och insikter om karaktärer. PT kändes t.ex. som en tillbakablick från Vaders perspektiv medan han försöker klura ut varför Luke inte gick över till den mörka sidan :).
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Obi Anne: Jag har faktiskt aldrig sett TESB direkt efter AOTC, men skulle också vilja prova det. Jag minns att jag redan 2002 gjorde reflektionen att händelseförloppet i AOTC i stora drag var en spegelbild av TESB:s dito. Fantastiskt häftigt gjort, tycker jag!
    ROTS+ROTJ är ju förresten också en väldigt bra komprimering av sagan. Det är trots allt i de episoderna det verkligen händer saker.

    emilsson: Den klassiska watch-the-whole-saga-and-keep-the-impact-of-"I am your father"-ordningen ;) Den har jag heller aldrig testat, men det vore kul!
    Jag tror för övrigt också mycket på att se en film per kväll i ca en vecka. Framför allt om man ska inviga ett barn eller annan bekant. Det blir nog lite mer äventyr av hela projektet!





    Speglar - de är äventyrliga
    /LM
     
  5. TCF-1138

    TCF-1138 Anthology/Fan Films/NSA Mod & Ewok Enthusiast star 6 Staff Member Manager

    Registered:
    Sep 20, 2002
    Ptjaa, lite hemmagjord pizza och sex-sju avsnitt Clone Wars är aldrig helt fel heller, hehe.

    I dare anyone att testa denna:

    1. Caravan of Courage: An Ewok Adventure
    2. The Star Wars Holiday Special
    3. Ewoks: The Battle for Endor
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har inte sett Caravan of Courage. Holiday Special, suck att jag stod ut att se den två gånger, vill aldrig mer utsätta mig för det. Battle of Endor såg jag och emilsson, med min systerson om jag inte har helt fel. Vi satt mest och skrattade hela tiden, kändes mer som Willow än SW om man säger så.
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag vågar nog påstå att det mesta i Star Wars-filmväg som producerades på 70- och 80-talet, utöver biofilmerna, håller låg standard. Det mest underhållande är nog den tecknade Ewoks-serien.
    Dock kan jag säga att Battle for Endor är mer uthärdlig än Caravan of Courage. COC är småbarns-TV så det skriker om det, vilket kan tyckas vara märkligt med tanke på att den stundtals säkerligen är väldigt läskig för de minsta.

    Åter till ämnet :)
    Clone Wars är jag helt med på! Det är ju fantastiskt. Jag har inte sett mer än några minuter av den 3D-animerade "The Clone Wars", men jag ser verkligen fram emot att få fördjupa mig i både filmen och serien, för mikroserien gillar jag skarpt och jag har förstått att detta ska vara väldigt mycket i stil med Sagan(fast med annorlunda fokus).

    Hoppsan, nu gled jag ifrån ämnet igen...
    I alla fall! När hela "The Clone Wars" är färdigt skulle man kanske ta ledigt en månad och plöja igenom:

    - Attack of the Clones
    - Clone Wars: Volume 1
    - Inledningen av Clone Wars: Volume 2
    - The Clone Wars (filmen)
    - The Clone Wars (serien)
    - Merparten av Clone Wars: Volume 2
    - Revenge of the Sith

    Snacka om klonfest!





    Kloner - De festar
    /LM
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    2006 när vi hade filmmaraton så slängde vi in mikroserien mellan AOTC och ROTS, jag tror vi var ganska eniga om att första säsongen av mikrosäsongen bara drog ut på tiden, men att den andra säsongen hängde bättre ihop med filmerna.
     
  9. The_living_force

    The_living_force Jedi Grand Master star 1

    Registered:
    Oct 8, 2002
    Jag och mina kompisar brukade oxå plöja igenom alla OT-filmerna, ibland som ett "Bar Wars" maraton, sedan när TPM kom provade vi att slänga in den oxå men det blev rejält segt med fyra filmer så efter den händelsen har det inte blivit fler än tre. Har hört om folk som har Sagan Om Ringen maraton, det låter obegripligt för mig, tar ju en hel dag!

    Glöm inte att kolla Star Wars på tv i nyårshelgen, fyran visar 1, 2 & 3, vilket bättre sätt att inleda ett nytt decennium?
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tror till och med att de skulle visa OT också.

    Jag och emilsson körde TPM+OT några gånger, det var när AOTC kom som jag tyckte det blev för långt att hinna igenom allt på en gång.
     
  11. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag och några kompisar hade ett LotR-maraton när den tredje filmen precis hade kommit ut på DVD. Det var i och för sig bio-versionerna och vi tog en liten paus mellan andra och tredje filmen för att äta mat. Det var en upplevelse att se alla efter varandra, men jag skulle aldrig klara av det idag. Jag tycker det är jobbigt bara att se en av filmerna...
     
  12. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg TLOTR-trilogin, Extended Editions, på en dag! Det kändes faktiskt inte så farligt, tyckte jag. De tre filmerna är ju gjorda som en enda film i betydligt högre grad än Star Wars-filmerna, så det rullar liksom bara på.
    Men det är väl inget man gör varje år, kanske! :)





    Förlängningar - de rullar
    /LM
     
Thread Status:
Not open for further replies.