main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Minnen från Lumpen

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Jul 11, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JediLynx

JediLynx Jedi Knight star 5

Registered:
    Sep 2, 2000
    ksp58 = ont i axeln... ;)

2. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    Det var säkert skillingaryd, Leto! :)

Skjöt ni p-skott med balast eller med de fåniga 9mm insatserna?

3. tsifnori

tsifnori Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jun 2, 2002
    "Ngon som hade det på jul/nyår? Hade det mellan 14-23 december, kunde varit värre."

Vi gick på Högvakten 2 jan. Ganska mkt beredskap om man så säger.. Fast jag var reserv så jag fick sova på Almnäs me dom andra reserverna, permission mellan 8-18 varannan dag (då åkte vi in till sthlm).. Tja.. ja gick vakt 2 nätter. Jag var Gevärsposten. #1 asså.

4. JediLynx

Registered:
    Sep 2, 2000
    Har också varit i Skillingaryd... mycket blött. [face_plain]

5. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Va låg du Lynx, och som vad? Malaj? hehe ;)

Alla som gör lumpen kommer nog till Skillingaryd. Var där en vecka, trist. Var eldledare till grk, jävligt häftigt när vi sköt ljus klockan nio på kvällen. Lös upp några hektarer, minst.

Gjorde högvakten på slottet, var 7.2. Stod bara på natten, ett eller två pass. Det är inte mycket folk ute en onsdag klockan 3 på natten, inte ens i Stockholm.

6. Neko

Neko Jedi Padawan star 4

Registered:
    Nov 30, 2001
    Jag fattar inte mkt av det som skrivs här. Men det låter onekligen intressant. :)
    Jag får fundera lite till innan jag bestämmer mig för minilumpen. :)

/Neko
    (äntligen hemma från de varma bussarna!!!)

7. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag slapp högvakten. Det fick 2a pluton göra i februari... kallt som fasen var det tydligen... åja... vi hade en stor sjukvårdsövning i december, dagarna innan julafton precis. Det var 20 grade kallt och snö och våra befäl tyckte minsann att vi skulle duscha. Jag kan säga att jag inte gillade mitt långa hår då men det gick... Attans vilken upplevelse det är att ducha varmt utomhus i sån kyla...

8. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Tyckte att det var rätt kallt i november oxå. Hade dubbla långkalsonger, tre m90 tröjor + värmetröjan och stod ändå o huttrade.
    Varmast var man när det regnade, regnkläderna var ju vindtäta, stod på natten så vi hade m-90 uniformen.
    Snyggast var det med tumvantarna, stora som grytvantar, tur ingen försökte sno AK-5:an.

9. tsifnori

tsifnori Jedi Youngling star 1

Registered:
    Jun 2, 2002
    "Gjorde högvakten på slottet, var 7.2"

Leto: 7.2.. *tänker* Det är Slottsbacken va? Borde det vara..

Gevärsposten är ju den på Yttre Borggården och där händer det inte mkt mitt i veckan..

10. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Slottsbacken japp, stod på en liten träpall medan alla andra hade ett fint bås. En gång blåste så mycket så jag o 7.1 bytte. Var tvungen att skydda sig från vinden.

11. JediLynx

Registered:
    Sep 2, 2000
    "Va låg du Lynx, och som vad? Malaj?"

PB. ;)
    Var i Flyget, i Östersund (Frösön).

12. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Ah, då blev du furir va? Du hade en wxtra namnbricka med din befattning, t.ex L1, L2, PJ
    VÃ¥ra PB var stabs assistenter = STABSASS :D

13. JediLynx

Registered:
    Sep 2, 2000
    Sergeant. :p

Hade flera brickor. Den snyggaste hade jag under den praktiska delen av PB-utbildningen... svart med vit text: "MFKOMP INSTR Krp Forsberg" :D

14. Lady_Kat

Lady_Kat Jedi Master star 2

Registered:
    Feb 13, 2002
    Jag vill ju också göra lumpen.

:)

15. JediLynx

Registered:
    Sep 2, 2000
    Om du vill, så gör det. Det är nog inget som hindrar dig. :)

16. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    En kille i vår pluton gick och blev pappa under tiden han låg inne så vi fixade fram en namnbrick där det stod "4334 Pappa" på. :)

17. Vargman77

Vargman77 Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 18, 2002
    Fick inte lov att göra det...
    Blev först inkallad som vakt vid P4 men sedan ångrade de sig och skyllde på att de inte hade pengar... men min kompis som totalvägrade han släpade de dit... som vakt vid P4 under min tid.. Så de gav min plats till en som inte ens ville.. Jag ville ju... *snyft* Livet är orätttvist...

18. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    LOL Ja, det är så de tänker vid mönstringen: Rätt man på rätt plats... "Så du kan köra MC och har tävlat i cross i 14 år, jaha... MC-ordonans säger du... nja, jag hade snarare tänkt mig torpedlangare i en U-båt."

19. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    *S* Det verkar som om det är på det viset... Var det därför du blev sjukvårdare? :)

20. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Hehe, så är det. Som med telegraf provet på mönstringen, det var ju helt omöjligt när dem ökade farten. Men vílk var det som blev telegrafister i vår pluton? Alla hade egentligen blivit uttagna som Sambands GB ?[face_plain]

Nog tur att du slapp MC-ordonansen Maladour, killarna i vår pluton var helt slut efter några dar i fält. Dem blev väckta vid ett på natten, fick leta minst en halvtimme när dem väl kommit fram och sen får dem en knapp timmes sömn innan det var dags igen.

21. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Mönstringen var ju minst sagt en speciell upplevelse!
    Jag hade laddat för att komma till flottan (sjövärnskåren 3 år, ungdomsledarutbildning i Blekinge båtförbund, Fartygsteknisk gren i gymnasiet ochgudvetalltvadjaggjort) men det första man får höra är:
    "- Bara så ni vet, ingen av er här kommer till flottan!"
    Skit, tänkte jag, hur kunde jag ha sådant missflyt? fast när jag kom in till mönstringsförrättaren (hette det så?) så hann jag inte mer än kliva in genom dörren förrän han sa:
    "- Du skall till flottan. Vad vill du göra?"

DÃ… blev jag glad! :D

22. J_a_w_a

J_a_w_a Jedi Youngling star 2

Registered:
    Mar 14, 2002
    Hmmm...jag har inte gått lumpen...än

Vad gör man? Vad får man göra för övningar m.m?

Får man massa olika kläder? Berätta gärna! :)

23. Vargman77

Registered:
    Mar 18, 2002
    Jedi W. Var låg du i flottan? När???

24. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Något åt det hållet var det när jag mönstrade och därför blev jag sjukvårdare! ;) Sak samma, jag är jättenöjd med den utbildningen jag fick och det var en ruggigt kul pluton jag var placerad i... Vi hade skitkul ihop!

25. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Vad man gör för något i lumpen?
    Ska vi se här... skjuta, springa, BRAK, resa tält, gräva värn, sitta eldpost, stå vaktpost, köra terrängbil, fixa kamonäten, städa luckan samt städområdet. Plus en otrolig massa andra saker.

Någon mer som hade förarbevis? Körde 11-12 och kunde ha fått på 13 och lastbil, men det fick några andra i plutonen. Tråkigaste var när vi körde från Revinghed, ( i Skåne ) till Skövde. Låg i 80 på E4:an som är som ett rakt streck i 4 timmar, så låter motorn så mycket att man måste ha öronproppar om man kör en längre sträcka.

Thread Status:
Not open for further replies.