main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Musik

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Maladour-Fei, Dec 18, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

Registered:
    Aug 26, 1999
    Killkenny:
    Klart att kraven blivit högre.
    När till och med punken är genomproddad och autotunad så beror det ju på vad folk vill höra och inte på vad bandet tycker.

Kraven på sångarna och deras kompetens är de samma som alltid, men kraven på resultatet på plattan, alltså det som låter i radion, har ökat.

Vad folk än tror så lönar det sig inte i längden att marknadsföra en artist om inte kan sjunga.

Vare sig man måste ta 300 omtagningar på en refräng eller använda autotune så blir det extra jobb. Autotune kräver också arbete. Det är inte bara att trycka på en knapp.

2. Maladour-Fei

Maladour-Fei Jedi Knight star 5

Registered:
    Oct 17, 2000
    Nu är det ju frågan vad du klassar som punk när du säger att punken är autotunad. Blink 182 är säkert autotunade för live så skapar de nya tonarter varannan takt. Men lyssna på A New Found Glory, Buck-O-Nine, NoFX, Me First, No Use For A Name, The Hippoes, Lagwagon etc etc så är det långt ifrån kliniskt rent. Visst har punk komersialiserats precis som alla andra musikgenrer har. Plocka det som tilltalar i en genre, mixa det med element av det som säljer till de stora massorna och vips så har du en ny "radikal" musikstil som alla ska lyssna på. Jag gillar NuMetal och det är precis vad NuMetal är; ett hopplock som i många fall producerats till komersialism, se Linkin Park, Limp Bizkit och POD för att bara nämna de största.

Okay, jag har tappat den röda tråden men jag fick sagt något ändå...

Är det förrästen en dålig sak att skivor är autotunade? Visst kan det vara trist att en del artister som kommer fram inte egentligen kan sjunga (victoria silverstedt är väl ett briljant exempel) utan bara är ett rent marknadsföringsjippo... men att det stämmer på plattan är ju skönt.

3. Killkenny-Kenobi

Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 9, 2002
    Kul att ett band som POD kan bli så stora, inte så vanligt i den kristna kretsen som de är.....

TOTO´s trough the looking glass är ju inte en så rolig skiva, de ska inte ge sig på covers, speciellt inte framförda av Lukather på sång, de med Bobby var ju rätt ok...

4. Minigo Varay

Minigo Varay Jedi Youngling star 3

Registered:
    May 24, 2000
    Angående Autotune-problemet som du tog upp Zaphod...

Ja det är tråkigt att kraven blivit så höga. Samtidigt blir man på så vis ÄNNU mer imponerad av band som Queen, Toto, Enya, Aerosmith, m.fl. som sjunger så förbaskat bra utan Autotuner.

För att inte tala om vissa körer som sjunger så rent att man nästan trillar av stolen (visst det är inte många körer som kan det men....jag hörde Stabat Mater av Palestrina på skiva en gång och det var så bra att...jag finner inte ord). Eller lyssna på Michael Jacksons "Thriller" i när kören sjunger "tonight" i en av de sista refrängerna. Huga vad bra det är!

För övrigt vill jag tillägga att Max Martin rulez! (även om inte pojkbanden med deras fjantiga image gör det...)

5. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    men det är ju inte Max Martins fel... :)

Nej visst är det nästan underligt att P.O.D. har lyckats bli så stora! Annars brukar det ju kvitta hur bra ett kristet band är, de blir inte stora bara för att de är kristna. Kolla bara på Tourniquet som ett exempel. De är helt lysande men inte en enda hårdrockare har hört talas om dem. Alla jag visat dem för har blivit helt lyriska...

6. Ms_Kenobi

Ms_Kenobi Jedi Youngling star 3

Registered:
    Feb 22, 2002
    Apropå ingenting:
    Tydligen så ska Ewokerna sjunga "det luktar flingor här" någon gång under Ep 6 (scenen är troligtvis bortklippt). Är det någon som vet om det finns en sida eller nåt där man kan höra detta?

7. Leto

Leto Jedi Padawan star 4

Registered:
    Feb 19, 2002
    Den finns ju på orginalversionen av ROTJ, så gå ut och hyr den om du inte hittar den någonstans.

8. MOSEP

MOSEP Jedi Youngling star 2

Registered:
    May 22, 2002
    Annars kan man gå in på intresseklubben.nu och lyssna.

Kommersiell punk finns det gott om.
    Frågan är bara om det då handlar om punk
    längre, eller om det är cash-in som gäller.
    Punk kommer ju som all konst från hjärtat och behöver inte handla om just musik.

9. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    Nej visst. Jag antar att det är precis som att vara skatare och hip-hopare. Det handlar väl om en hel livsstil.

Själv har jag väldigt svårt för att köpa ett helt koncept sådär...

För mig handlar musik om musik och inget annat, hur jag lever mitt liv och vilken livsstil jag har har i mitt fall inget med musiksmak att göra.

10. wishnud

wishnud Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Oct 21, 2001
    Ohja, den 16/11 ska nightwish spela på klubben i stockholm *längtar massor*

11. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Men du är soft ändå Minigo! ;) :D

12. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    Tourniquet ja. Grym trummis, var ju tal om att han skulle spela i Dream Theater ett tag faktiskt.

Jag håller med det här med livsstilar. Jag lyssnar på så otroligt mycket olika genrer så det skulle bli svårt att ha alla stilar då....
    Dessutom så tycker jag det är lite småtöntigt med...no offense, men jag tycker det...

13. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror att koppla musik ihop musik och livsstil fyller sin funktion. För vissa är det ju en hjälp att visa vem man är (och vad man INTE är). Men själv har jag heller inte köpt ett helt koncept. För mig skulle det vara fel att välja en stil. Det där med kategorisering är något jag hänger upp mig på :).

14. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Kirkpatrik till Dream Theater? Ja där ser man. Det hade jag inte hört... Däremot kan jag varmt rekomendera alla som gillar en omskakande upplevelse att lyssna på "Viento Burascasso" av Tourniquet. Helst genom hörlurar för att få höra en underbar mixning... Jag blev yr första gången jag lyssnade på det trumintrot!!!

15. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    "Dessutom så tycker jag det är lite småtöntigt med...no offense, men jag tycker det..."

Ja, jag håller med dig fullständigt, Killkenny-Kenobi.

En kompis till mig trodde t ex att jag politiskt stod väldigt långt till höger bara för att jag lyssnar på smörig amerikansk tillrättalagd musik, när det snarare är tvärtom.

Jag tycker nästan det är lite tragiskt att all musik nuförtiden handlar så mycket om image.

16. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    ...Ja och nej. Skickliga musiker utan image är iofs bättre att lyssna på än talanglösa stackare med attityd nog att fylla hela skottland men svensk som man är så finns det ett gyllene mellanting där man har musiker som vet hur man hanterar sitt instrument mer än hur man poserar med det men som har viljan att framföra sitt budskap genom både musikaliskt och visuellt... Jag har skivor hemma från alla kategorier musiker och jag tappar intresset om det enbart är skickligt men inte berör mig lika säkert som jag tappar intresset om det vill beröra men den enda beröringen man får är av sina egna händer när man håller för öronen....

17. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    Eh...ja...

Jag tycker man bör skilja på image och attityd i sitt spel.

Det viktigaste uppgiften som en musiker har är ju att beröra. Utan det faller ju musiken platt till marken. Det finns ju som sagt de musiker som bara är tekniskt skickliga men inte har något att säga med sin musik. Jag tycker, men det är min personliga åsikt, att Yngwie Malmsteen och Dream Theater hör lite till dessa. De är tekniskt väldigt duktiga och spelar solon i rasande fart men det är väldigt tråkiga att lyssna till.

Men musiker kan se fåniga och fula ut men spela svinbra ändå. Det tråkiga med dagens musikindustri är att allting handlar så mycket om utseende och kläder. Titta bara på Britney, Christina Aguilera (hon sjunger visserligen förbaskat bra men ändå..)och Puff Daddy eller P Diddy eller Piff Pluffy eller vad han nu heter.

Såg en video alldeles nyligen med en gammal låt med Chicago. De såg skrattretande fåniga ut men musiken var svinbra. De saknade vad man kan kalla för en cool image. De bara stod rätt upp och ner och spelade. Men musiken berör, och är totalt njutbar på alla sätt.

18. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    Fast det sköna är att det fortfarande finns motreaktioner till Britney, Aguilera etc..

Media blossar ju upp allt så fruktansvärt med, men vill vissa artsiter köra sin dubbelmoral så visst för mig, jag bryr mig inte, tycker bara det är lite patetiskt.

The Ark tycker jag har en bra Image, de är coola, speciellt de super tajta vita kläderna de hade till en början.....hehe....

19. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    Fast The Ark har ju verkligen en image. De är ju inte det bandet som bara ställer sig upp och spelar i vanliga kläder direkt...

20. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    De har dock en väldigt bra image, stark politisk image, många av deras texter är ju en rak smocka i anskiktet. rakt på sak ska det vara!

21. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Vad jag menar är att en del artister bryr sig mer om att vara tuffa och radikala än sin musik. Där tappar det poängen tycker jag. Musik handlar trots allt om musik i första hand. Jag gillar Papa Roach skarpt men jag såg en live med dem och när varannat ord är en svordom bara för att visa hur radikalt emot allt de är så tröttnar jag. Låtarna är jättebra men man blir trött på attityden mellan låtarna... Förstår ni vad jag menar...

22. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    Ja och jag håller med dig fullständigt Maladour-Fei.

23. Killkenny-Kenobi

Registered:
    May 9, 2002
    Jo, det är ju en helt annan sak. Man behöver ju inte vara förbannad på allt, det hjälper ju inte direkt....

*musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik!*

24. Maladour-Fei

Registered:
    Oct 17, 2000
    Därimot kan ju en image vara en kul grej. Har man glimten i ögat så är det ju bara kul. Kolla in Alice Cooper till exempel...

25. Minigo Varay

Registered:
    May 24, 2000
    Ja, eller Will Smith.

Thread Status:
Not open for further replies.