main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Ner med vingklaffarna och prata Clone Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Aug 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Policyn för hela JC/FF är att det ska finnas en spoilertråd och resten ska vara spoilerfritt. Det här är tråden där det är fritt fram att prata så mycket CW man bara vill.

    Har dock inte intelligent att inleda diskussionen med, eftersom jag känner mig väldigt vingklaffsfri och inte har någon vidare aning om vad som händer.
     
  2. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Jag har hållit mig relativt spoilerfri jag också, mest har jag varit intresserad av hur den nya filmen och tv-serien påverkar den redan etablerade kontinuiteten kring kriget. Svaret är deprimerande nog "ganska mycket" och "oklart". Anakin blir riddare minst två år tidigare än vad som förut sagts och hans ärr ska vi inte ens snacka om. Förhoppningsvis finns det ännu möjlighet att rädda hela röran genom att flytta runt historier lite grann på tidslinjen, men det ser lite mörkt ut...
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tycker att nya Clone Wars-serien har ett helt puckat upplägg, om jag får säga det så. Därför säger jag att Lucas har "jumped the shark" nu ...

    Anakin tar en Padawan: Asoka Tano. Det tycker jag är på tok för tidigt för honom ... Och varför har inte denna Padawan nämnts någonstans tidigare i någon bok, serietidning eller i ROTS? Dumheter och revisionism! Jag kan bara anta att Asoka blir dödad i slutet av serien innan tiden för ROTS börjar.

    Enligt trailern så skulle Anakin och Obi-Wan hjälpa Jabba The Hutt att få tag på hans kidnappade son ... Eh, varför skulle Jedi hjälpa en hutt som är 1) känd gangster, 2) ute i the Outer Rim, 3) prioritera detta mitt under brinnande krig? :rolleyes:
    Dessutom 4) så har jag läst i en EU-bok (Rebel Dawn) att Jabba hatar ungar.

    Dessa saker har fått mig att först må illa, och därefter sucka och skaka på huvudet. Därför har jag inte utsatt mig för fler spoilers som kan befläcka min kärlek till Star Wars.
     
  4. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Nu har jag som sagt inte tagit del av hela historien ännu, så jag vet inget exakt, men vi får komma ihåg att Hutterna (åtminstone enligt EU) är en ganska stark spelare i den intergalaktiska politiken och kontrollerar närmare en femtedel av den kända galaxen. Så medan det kan låta fånigt när man lägger fram det som du gör så behöver det inte vara det, vi får helt enkelt se. Han Solo-trilogin är redan bränd vad gäller Jabbas karakterisering och har varit så sen TPM, eftersom Jabba enligt böckerna inte slagit sig ner på Tatooine ännu vid den tiden, så det är inget att slita sitt hår över. Rotta kanske rent av kan ge Jabba en anledning att hata barn senare i livet.

    Ahsoka är jag inte heller så förtjust i, men av delvis andra anledningar än du. Först och främst stör jag mig faktiskt på hennes klädsel. Ok att alla Jedier inte behöver gå i identiska kappor, men... minikjol och tubtop? Visst, kvinnliga karaktärer i avslöjande kläder är det äldsta knepet i boken, men hon är 14 år, var tänkt att vara 11 från början...
    Men det där har ju egentligen inte med historien att göra. Berättarmässigt håller jag med om att hon borde ha nämnts tidigare. Jag har inga problem med att Anakin får ta hand om henne, det är trots allt krig och Jediernas resurser är knappa, men det känns väldigt konstigt att hon aldrig nämns senare i alla diskussioner om Anakins problem och hans tankar kring döden. (om hon nu dör...)
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, Ahsoka är väl det största problemet som jag ser det. Anakin har ju en tendens att bli väldigt fäst vid personer han umgås mycket med, så att hon sen inte finns omnämnd över huvud taget kan bli svårt att fixa ihop tycker jag. Sen håller jag med Charlii, jag är så trött på att så många av de kvinnliga jedi som får utrymme ska ha så lite kläder på sig. Bariss, Luminara och Shaak Ti visade ju att man kan ha riktigt häftiga utstyrslar utan att visa så mycket hud som möjligt.


    Sen personligen är jag irriterad på att man inte har fått se mer av Padmé i marknadsföringen, men man får väl se det som ett framsted att hon iallafall är med, vilket ju inte kan sägas om mycket annan EU.
     
  6. CaptainWolff

    CaptainWolff Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Aug 28, 2005
    Man kan ju också tycka att Ahsoka borde vara omnämnd i den tecknade clonewarsserien. Eftersom Ventress blir padawan år dooku under denförsta delen av den teknade serien och är med i nya clonewarsfilmen så utspelar sig den första delen av den tecknade innan den nya. Eftersom den andra delen av den tecknade utspelar sig precis i slutet av klonkrigen strax innan EpIII så borde Ahsoka varit med någon gång där.
     
  7. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Nja, Anakin träffar Ahsoka för första gången i den nya filmen, så det är inte konstigt att hon aldrig nämns innan detta. Beroende på hur hon kommer att skrivas ut ur historien i slutet av tv-serien så finns det egentligen ingen anledning för henne att nämnas i den andra delen heller och i de flesta EU-källor går det nog att bortse från detta också, då få historier fokuserar på Anakin som riddare. Sen är det som sagt frågan om hur många historier som kommer att överleva tv-seriens kontinuitets-tramp...
     
  8. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Jag var på preview av clone wars idag. dock bara på svenska

    /David
     
  9. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Tillsammans med de andra "klontrupperna" (som det stod i annonsen) kan jag tro... :p
    Men vad tyckte du då?
     
  10. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    vilken annons?

    Hur den var.. usel inledning på svenska men jag såg den igentligen inte. Jag vill se den på eng. Jag tror doch att inledningen är bättre med eng tal. Men jag kommer att se den på Sergel inte med er. tyvärr
     
  11. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Ah, den var en annons i SvD jag såg tidigare i veckan om förhandsvisningen som var idag på biografen Park i Stockholm. (jag prenumererar egentligen på DN, men ibland får jag SvD av misstag...)
     
  12. ANTON91

    ANTON91 Jedi Youngling

    Registered:
    Aug 10, 2008
    Hej ny kille här
    Jag skulle ha varit på park biografen idag men det blev visst inte så. men jag väntar till nästa vecka till filmen släppt

    jag tror några av er känner igen mig Darth lars och Berg borde känna igen mig från Nordicyounglings(AKA Wannabe501st) och olika evenemang. kul att vara här föresten
     
  13. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Hmm... Den har inte fått särskilt bra recensioner på Aint It Cool News.
    Den skriven av Harry Knowles har tydligen tagits ner efter förfrågan från Lucasfilm...
    Men här kan man läsa den i alla fall.

    Mm.. Gör mig riktigt sugen att se Genndy Tartakovski's gamla Clone Wars igen.
     
  14. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Såg "filmen" igår med en polares barn och polarens barn uppskattade iaf "filmen" medans jag inte gjorde det. Tycker att det märks ganska tydligt att detta är gjort med TV i tankarna. Har för mig att jag läste någonstans att denna "film" egentligen är seriens 2-4 första avsnitt men jag hittar inte artikeln jag läste. Tycker det känns ungefär så också. Ungefär så som jag även upplever dom så kallade långfilmerna av Futurama, det känns helt enkelt mer som flera avsnitt av en TV-Serie som är sammanfogade för att det ska lika en långfilm.

    Men mest ogillar jag hur extremt barnsligt det var. Handlingen var inte mycket att hänga i granen och dialogen var verkligen pinsam på flertalet ställen. Sedan lider "filmen" även av att sakna röster från originalskådespelarna, vilket drar ner just den aspekten ytterligare. Det hjälper inte att man fick hjälp av några av originalskådespelarna, man borde ha haft alla till sitt förfogande.

    Även synd att man inte har tagit hänsyn till EU (Expanded Universe) när man gjorde detta, det finns flera motsägelser som man tydligen lite enkelt har valt att bortse från. Men GL och EU är ju egentligen en enda stor motsägelse.

    Animeringen i sig var sådär, på en del ställen var det rätt häftigt men överlag så upplevde jag snarare känslan av valfri FMV från ett ofärdigt TV-Spel. Kanske att det blir bättre i litet format på TV för på en stor duk var det ingen höjdare.

    Tycker recensenten i den, för mig lokala tidningen satte ord på mina tankar i slutet av sin recension.

    Många lär säkert se "filmen" och följer säkert TV-Serien när den sparkas igång på TV runt om i världen framöver, dom som introducerades till Star Wars IOM PT kanske har lättare att ta till sig detta, medans vi som växte upp med OT kanske inte har det. Det behöver nödvändigtvis inte vara så för alla, den personliga smaken spelar ju givetvis in, men det känns som en inte alltför tokig gissning iaf.

    Måste även dela med mig av detta som rör Live Action serien och ett uttalande som får mig att fundera på varför GL egentligen gör denna animerade serie.

    Hoppas att han inte enbart ser denna serien som ett stort test för Live Action serien utan att han har genuina tankar med den animerade serien.

    === === ===

    Lite recensioner i svensk media

    Den för mig lokala tidningen Corren: 3 av 5 - "Star Wars för en ny generation"

    Aftonbladet: 3 av 5

    Expressen: 3 av 5

    Svenska Dagb
     
  15. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Båda gratistidningarna Metro och City har sågat den med fotknölarna.
     
  16. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Mycket sanning i dom där recensionerna. Förväntade man sig en "riktig" ny Star Wars-film och kanske rent av hoppades på att den skulle vara bättre än PT så bedrog man sig svårt och jag förstår dom som idag är besvikna. Själv var jag inställd på att se ett pilotavsnitt för en tv-serie riktad huvudsakligen mot barn, så jag är ganska nöjd med resultatet. Att dom struntar i EU är förkastligt (även om filmen i sig går att passa in relativt smärtfritt) men dom får pluspoäng för att ha med Yularen!
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Filmen var vad jag förväntade mig, som sagt det har ju växt fram ur en animerad tv-serie för barn.
     
  18. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag är på det stora hela nöjd med filmen. Jag blev underhållen, jag skrattade på vissa ställen och jag blev sugen på att se serien. Precis vad jag hade hoppats på!

    Visst är det tydligt att målgruppen är barn, men det ska ändå bli intressant att se vart det här kommer att leda.
     
  19. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Idén tror jag är att filmen inte är så dålig om man tar i beaktande vilken målgrupp den riktar sig till. Star Wars-filmerna (alltså de sex vanliga filmerna) har väl egentligen ungefär 10-12åringar som målgrupp, även om de (främst OT) även har något att ge folk av andra åldrar. Om man utgår från att Clone Wars riktar sig till en målgrupp som är ännu yngre än OTs och PTs avsedda målgrupp tycker jag inte att man kan säga att den var så dålig, det är säkert en helt okej barnfilm. Sedan kanske filmen inte gav mig så jättemycket, även om den var lite smårolig på sina ställen.

    Dess roll i SW-kontinuiteten kan jag inte säga något om, eftersom jag inte har den minsta koll på Clone Wars-erans EU.

    Jag har läst att en hel del recensenter klagar på att animeringen är dålig, vilket jag inte håller med om. Att karaktärerna är kantigt animerade är ju ett stilistiskt val. Jag tycker att denna typ av animering är betydligt bättre än om de försökt animera karaktärerna så lika sina orignal som möjligt, eftersom man knappast kan komma upp i exakt likhet med skådespelarna från filmerna, och det bara skulle se löjligt ut om de varit nästan, men inte riktigt, lika originalen. Animering av exempelvis rymdskepp låg ju tidvis på samma nivå som specialeffekterna i PT, så det tycker jag absolut inte att man kan klaga på.

    Jag letade upp ett par recensioner om någon är intresserad:

    Metro: Urtrist "Star Wars"-avart, betyg 0 av 5(Scrolla ner en bit för att se recensionen)

    Nerikes Allehanda: Hör inte hemma i biosalongen, betyg 1 av 5.
     
  20. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    George Lucas har sagt i en intervju från 1976 att filmen vänder sig till tonåringar till unga vuxna. Sen att han ändrar sig efter tio år, och tror att han alltid har sagt något annat är en annan sak.

    Jag har läst historier på andra forum om barn som gått från salongen därför att de blivit uttråkade av de långa actionscenerna.
     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det inträffade på föreställningen som jag och min polares barn var på. Dock vet jag inte anledningen till varför dom lämnade salongen men det skedde vid två tillfällen. Två yngre killar (10 år kanske) lämnade efter ca. 50 minuter och strax efter var det en familj med två vuxna och två barn (en kille och en tjej, kanske 7-10 år) som tackade för sig. Personligen lämnar jag aldrig en film oavsett hur dålig den må vara, har jag betalat pengar för att se den sitter jag snällt kvar och lider. ;)

    Med några dagar förflutet sedan jag såg The Clone Wars så kan jag konstatera att jag ser på filmen exakt så som jag såg på den vid premiären, dock har jag blivit lite mer nyfiken på vad själva serien har att erbjuda. Tror att detta kanske kan bli bättre i det lilla formatet.
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Själv tycker jag det är otroligt ohyfsat att lämna salongen, man stör ju faktiskt övriga som kanske tycker filmen är bättre.
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har vunnit två biljetter till Clone Wars. SvD har en frågetävling som jag fyllde i, och som skäl till att få biljetter berättade jag att jag skulle gå med min systerson och att det skulle bli första gången vi fick möjlighet att uppleva SW på bio samtidigt. Visst det innebär att jag ska se den på svenska, men jag slipper iallafall betala. :D
     
  24. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
  25. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nu har jag sett den på svenska också. Var inte så förfärligt som jag hade väntat mig iallafall. Rotta kallades för gullegruff och det var kul att höra Obi-Wan kalla Assaj för "min kära".
     
Thread Status:
Not open for further replies.