main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jawan

Jawan Jedi Youngling star 3

Registered:
    Feb 24, 2003
    Det var smart! Det får jag absolut göra! Det e billigt också, så då kan jag ju "öva" på lakan så länge :)

2. The_Dark_Overlord

The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

Registered:
    Apr 16, 2002
    har en hel garderob full med lakan som har fått bliva både det ena och det andra genom mina kreativa skapar-eror :p

3. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    Min första jedi-dräkt gjordes av ett gammalt underlakan, och min blå Padmeklänning är faktiskt också gjord av ett lakan som jag tyckte hade en så bra färg att jag inte ville leta efter något liknande tyg.

4. Aprentize

Aprentize Jedi Master star 4

Registered:
    Jan 15, 2002
    ovanstående post av dark overlord var skriven av mig, jag märkte inte att han var inloggad på min dator.

EDIT: Har nu fixat lite bilder på min lajvkostym! Det är inte speciellt många, och inte speciellt beskrivande, men jag ska försöka fixa fler när jag kommer åt en digitalkamera.

Med manteln

Utan manteln - profil

Utan mantel med hättan uppfälld - profil

5. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Har äntligen börjat med min picknick-klänning på allvar. Hittils har jag bara klippt ut det innersta lagret på korsetten och nålat ihop den dock.

6. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Hittade ett underbart tyg till picknick-klänningen idag, hade bara råd att köpa till schalen men förhoppningsvis kommer jag att kunna köpa nog för hela klänningen snart. :D

7. _Madeleine_

_Madeleine_ Jedi Youngling star 3

Registered:
    Jul 17, 2002
    Ska bli superkul att se det färdiga resultatet Obi Anne! Ska du brodera blommorna själv på sjalen? Eller hade du köpt lösa blomor att sy fast?

Själv har jag sytt exakt en blomma på korsetten sedan sista gången jag skrev här. Hmm... Det går sakta men säkert ;)

Cool mantel Aprentize! :D

8. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Hej, trevligt att höra från dig igen. :D (hmm, jag trodde du var på väg mot Australien eller något) Till schalen så kommer jag att använda färdiga blommor, men jag tror nog att jag kommer att ersätta dem så småningom. Jag har hittat vinröda rosor, så de är ju inte exakta.

Jag har lagt upp en sida med resultaten hittils, jag har ju ingen digitalkamera men bilderna är just ny hyffsat nya. klicketiklick

9. _Madeleine_

Registered:
    Jul 17, 2002
    Haha, jo, jag kom ju just hem från Australien. Natalie Portman backade ur i sista minuten och då ringde de mig istället. Jag tänkte först tacka nej, men sen så kände jag mig extra snäll den dagen och så "Jaja, jag kommer väl ned en sväng då" :D

Ser jättebra ut hitills! :) De där vita blommorna ser extra lyxiga ut. :) Var köpte du dem?

10. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    De stora vita köpte jag i en tygaffär, de små har jag beställt från Stoff och Stil.

11. _Madeleine_

Registered:
    Jul 17, 2002
    Får nog ta och beställa den där Stoff och Stil katalogen. Den verkar ganska bra... Visst hade de en hemsida? Kommer inte riktigt ihåg adressen och hittar inte länken (tror du skrev den i tråden för ett tag sedan).

12. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Det är Stoffochstil.se Och ja, jag tycker den är många gånger bättre än Furulunds, jag skulle nog ändå vänta ett tag höstkatalogen har inte kommit än.

13. _Madeleine_

Registered:
    Jul 17, 2002
    Har beställt den nu. Verkar riktigt najs. Kollade runt lite på sajten också :)

Tack för adressen :D

14. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Har hört att höstens nummer har kommit, ska hem på onsdag och lämna iväg min beställning, blir nog mest små blommor.

Idag så har jag också beställt de två hårnäten till frisyren.

15. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Äntligen är alla flammor på framsidan av korsetten klara, nu är det dags att börja med blommorna!!!!

16. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Drar upp den här tråden för att säga att det är inte alltid kul att följa amerikanska mönster!

17. _Madeleine_

Registered:
    Jul 17, 2002
    Kan förstå att det är svårt. Jag som till och med har stora problem med de svenska ;)

Själv har jag inte gjort ett dugg till på min nya corsett. Har nämligen ett sy-projekt i skolan att göra, fast det har jag ju i och för sig inte börjat med heller. Ja, suck... man kan undra hur man bär sig åt att få dagarna att gå egentligen ;)

18. Psomo2

Psomo2 Jedi Youngling

Registered:
    Mar 20, 2004
    Någon som vet en Guide på hur man gör Kejsarens dräkt??

Hade tänkt ha en på mässan i Malmö... Någon som vet var man kan hitta ett tyg som passar i Göteborg. Alltså affären ska ligga i Göteborgsområdet.

19. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag skulle nog utgå från en jedikåpa som mönster till kejsaren, kanske göra huvan lite större. Tyg är lite svårare. Det ska gärna vara lite våfflat, eller iallafall ha en synlig struktur, och ganska så tungt också.

20. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Hehe hittade den här sidan. Lite kul att titta på för den som gillar kläder. Uglydress.com

Håller inte med om allt, men å andra sidan undrar man över folks smak ibland.

21. _Madeleine_

Registered:
    Jul 17, 2002
    Enligt mig så är alla plagg som kan jämföras med gräddtårta ganska fel, eller mycket fel. ;)

Hehe, kul länk! :D

22. Dark-Olsson

Dark-Olsson Jedi Youngling star 1

Registered:
    Mar 23, 2004
    Fick en uppenbarelse igår: Jag ska göra en Tusken Raider outfit! Så jag behöver såklart all hjälp jag kan få.. typ om tyger, mått.. Dock så ska Tusken stick vapenet göras först. (på torsdags ska jag börja)

23. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Puffar upp den här genom att säga att idag har jag i stort sett sytt färdigt tunikan till min ROTS-klänning. Nu behöver jag bara sy på en krage och fixa två lösa ärmar till den.

24. DARTHLARS

DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag ska skära ut foder till en jacka jag syr. Jag har problem med att fodertyget är så slinkigt att det är svårt att lägga det så att trådriktningen är likadan överrallt.
    Någon har några tips?

Bitarna är utklippta! Jag nålade fast tyget i min matta, räta sidor mot kanterna, slätade till och nålade fast mönstret i det, ritade märken (på avigsidan) med blyerts och klippte ut efter att jag tagit bort nålarna. Då jag har begränsat med utrymme fick jag göra det två gånger t.om.
    Tog lite tid ...

25. Jedi-W

Jedi-W Jedi Padawan star 4

Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag skall träffa en kompis sambo den här veckan för att sätta igång mina Endor Rebel kläder. Hon är proffs så det känns väldigt tryggt. :)

Dessutom lär hon göra riktigt bra mönster ifall man skulle vilja göra flera.

Vi kommer nog att göra dom i ganska enkelt/billigt tyg eftersom man ändå måste camoflagefärga dom själv. Hjälmen däremot blir i något grövre tyg, hon beskrev att hon hade något sandfärgat jeansartat tyg som hon trodde skulle fungera.

Kul! :)

Thread Status:
Not open for further replies.