main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden Svenskar?

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Bubba Fet, Nov 29, 2000.

1. emilsson

emilsson Force Ghost star 6

Registered:
    Oct 5, 1998
    Vad det gäller historia har jag läst 40p på Högskolan Dalarna här i Falun (där jag gått i två år nu). Jag satsar på att gå till D-nivån, sedan ska jag doktorera (förhoppningsvis i Uppsala). Men det blir i religionshistoria. Jag går på SO-lärarprogrammet för övrigt som är bra då jag inom programmet kan ta en fil.kand. sedan blir det lite mer pluggande som sagt.

QQ, har du någon historisk favoritperiod?

2. Quiet Queen

Quiet Queen Jedi Padawan star 4

Registered:
    Jul 9, 1999
    OK, det regnar inte utan att hällregna, alltså!

Historia, mina vänner... Gillar ni ämnet i största allmänhet, eller något område/epok i synnerhet?

Vad pluggar Obi Anne idag, och vad tänker du läsa på Irland?

Jag är, för att inleda de historiska bekännelserna, klassiker. Dvs, Egypten, Grekland och Rom.
    Men jag har ett allmänt historiskt intresse, och kan förväntas att vara välinformerad om alla epoker.

Den som kan gissa vad jag läste i Uppsala vinner ......R2-D2! :)

3. Obi Anne

Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

Registered:
    Nov 4, 1998
    För tillfället går jag en sommarkurs i italienska, men jag har just läst klart 40 p historia. Min favoritepok är medeltiden(LÄNGE LEVE STEN STURE), men jag gillar det mesta.

På Irland tänkte jag läsa folkmusik, gaeliska och irländsk historia.

4. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag är allätare i historia, men måste jag välja blir det perioden 900-1300-talet i svensk historia. Jag tycker alla förändringar under den tiden är mycket fascinerande.

5. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Aha, ni är nordiker båda två! SCAiter, händelsevis?

Det låter spännande, Obi Anne, hoppas du kommer trivas!
    Gaeliska förefaller onekligen vara ett fascinerande språk.
    När åker du? I höst eller redan i sommar?

Vad tänker emilsson fortsätta sin bana med?

///ser sig noga om/// Nordiker... Nordiker... Jag är omgiven av nordiker! Mutter, mutter... ;)

6. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Skall jag för övrigt tolka detta som att jag får behålla R2? :)

7. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Om du menar pluggande rent generellt så ska jag under kommande läsår studera pedagogik och sedan religionshistoria B. När det gäller den sistnämnda kursen kommer jag fortsätta med att skriva uppsatser om Star Wars :).

Nej, jag är inte med SCA trots mina nordiska drag :D.

8. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Hm, historia, pedagogik, religionshistoria... Skall du bli historialärare, emilsson?

Så du är inte SCAit - skönt, måste jag nästan utbrista... Jag började känna mig lite omringad! :)

9. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jodå, historialärare är vad som gäller. Men jag har inte bestämt mig på vilken nivå än, troligtvis högstadiet eller gymnasiet. Men jag SKA :))) doktorera också.

10. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Så vad säger då de kommande generationernas historia-lärare emilsson om det som i stort sett alla mina vänner och bekanta säger:
    - I grundskolan var historia det tråkigaste ämne som fanns! Historia var något jag blev intresserad av då jag blev äldre.

Jag verkar vara i stort sett den enda levande varelse som alltid älskat historia, långt innan skolsystemet grep tag i mig...

11. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag vågar påstå att du inte är den enda som älskat historia innan skolan. Jag gjorde det, herregud vad jag älskade berättelser om vikingar och riddare (för att inte prata om kung Artur, men om det är historia eller myt kan vi ta någon annanstans). Obi Anne var också älskare av historia tidigt.

Vad det gäller historia som tråkigt ämne får jag nog hålla med. Orsaken är antagligen tron att historia ska vara objektiv som kom efter 1945. Därmed försvann glädjen i ämnet. Inte för att jag på något viss vill ha tillbaka historia a la 30-tals nationalism, men det måste ju göras mer engagerande och få bort lite av årtalshysterin.

12. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag gillade historia tidigt, när jag var 7 så var min favoritbok Svensk historia av Alf Henrikson. Jag började nog med att vara intresserad av romarna, efter en semester i Italien sedan blev det vikingarna och nu har tagit ett skutt fram till medeltiden.

Jag håller med om att historia i skolan inte var så roligt, kanske för att jag tyckte att jag redan kunde det mesta som lärarna berättade om.

13. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Jag tyckte historia var kul även i grundskolan...
    Det krävs mer än så för att dämpa mina känslor för ämnet! :D

Men 'alla andra' verkar ha haft otur, och kostekvent haft trista lärare i ämnet.
    Eller nåt... ?[face_plain]

14. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Iof hade jag några bra historielärare genom åren. Fast det var jag nog ensam om att tycka bland mina klasskamrater.

15. Squapper

Squapper Jedi Youngling

Registered:
    Jun 1, 2001
    hmmm....Finns det något sammband mellan historiaintresse och StarWars-fans? Varför skulle det annars samlas en massa historiker här?

16. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Öhum... Jag måste ju rodnande bekänna att jag lagt Vaders gamla bio på minnet. [face_blush]
    Den han använder nuförtiden är visserligen skojigare, men den gamla avlöjade att han var historiker!

Ja, man börjar ju undra varför ett histoiskt intresse och en kärlek för SW så ofta går hand i hand... I alla fall i Sverige.
    Jag har definitivt inte märkt någon sådan tendens hos amerikanerna. Men de är ju betydligt mindre histoiskt inriktade än vi européer, antar jag.

Vad som förbryllar mig dock, är att ett intresse för SW så sällan verkar samankopplas med ett allmänt SF-intresse.
    För mig förefaller det helt logiskt: jag läser SF-böcker, följer SF-tv serier, ser SF-filmer...
    Men tydligen faller detta sig icke logiskt för alla!

17. JediLynx

JediLynx Jedi Knight star 5

Registered:
    Sep 2, 2000
    Jag kan väl inte vara den enda teknologen här...? Jag har inte läst ett enda poäng historia... [face_blush] Men jag håller med om att historia är spännande! Jag antar att jag är en av de få lyckliga som hade vettiga lärare och lektioner under grundskoletiden.

På sätt och vis har Star Wars och historia många likheter. Händelserna som vi bevittnar i filmerna är en tillbakablick ("a long time ago...") i en annan galax historia. Så det kanske inte är så konstigt att historiker och Star Wars går ihop. Vi teknologer däremot gillar ju bara SW för alla häftiga prylar och snabba rymdskepp... :p

EDIT: Ett litet tillägg ang. SW och s/f. Jag tror att Star Wars oftast faller under kategorin fantasy och inte s/f. Själv älskar jag i stort sett all s/f och fantasy. :)

18. Obi Anne

Registered:
    Nov 4, 1998
    Själv gillar jag varken fantasy eller s/f, hmm, det är lite svårt att förklara för de flesta om man samtidigt säger att man gillar sw.

Lynx, även om jag är historiker så tycker jag att det är väldigt intressant med flygplan och sådant också. Mina NO och mattelärare på högstadiet drev faktiskt en kampanj för att få mig att välja NV till gymnasiet.

19. JediLynx

JediLynx Jedi Knight star 5

Registered:
    Sep 2, 2000
    Haha, skojade bara... Det finns så otroligt mycket som jag tycker om i Star Wars, inte bara de tekniska godbitarna. ;) Antar att det är så för de flesta.

Snygg ikon förrsten!

20. Quiet Queen

Registered:
    Jul 9, 1999
    Jedi Lynx, här får du en slängpuss: *!
    Roligt att det är någon annan som gillar S/F-fantasy...

Obi Anne har jag ju insett är förlorad i denna sak. :)

21. Squapper

Squapper Jedi Youngling

Registered:
    Jun 1, 2001
    Själv är jag natur/teknisk på gymnasiet...Men även om jag utbildar mig till tekniker så är jag inte en. Jag är konstnär. Jag tycker om SW-fimlerna därför att det fins så mycket unik design och arkitektur i dem.

Annan Scifi, som StarTrek, tycker jag inte särskillt mycket om.

22. _SithSpawn_

_SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

Registered:
    Dec 14, 2000
    Jag läste också natur/tekniskt på gymnasiet men fortsatte sen bara med naturvetenskapliga ämnen på universitetet.
    Star Wars gillar man ju för att det är omöjligt att inte gilla det.

23. emilsson

Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag är faktiskt halvt naturvetare. Jag gick NV-programmet på gymnasiet med NA inriktning. Mina lärare förundrades över hur jag lyckades vara lika mycket humanist som naturvetare.

Jag tror att jag först föll för Star Wars på grund av samma skäl som jag gillade historia. Själva idén om en plats så långt borta från min tid är väldigt intressant och lockande. Sedan älskar jag också fantasy (håller just nu på med sista delen i Robin Hobbs trilogi om Fjärrskådarna, mycket bra för övrigt).

Samma relation Star Wars-historia finns bland amerikanarna också. Ta bara de JC medlemmar som fanns här kring hösten 98, såna som Yoda the All powerful, Paul/Chewbacco Senator Bail Organa, ObiWannaCracker, clerk hade alla ett stort intresse för historia men också litteraturvetenskap och mytologi. Så nog finns de där.

24. Squapper

Squapper Jedi Youngling

Registered:
    Jun 1, 2001
    Fantasy tycker man ju också om...Speciellt Tolkien. Tyvärr finns det inte så många tolkien-böcker (det är kanske därför de är så bra? Man tröttnar ju inte.)

Någon annan som läser Robert Jordan? Wheel Of Time?

25. _SithSpawn_

_SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

Registered:
    Dec 14, 2000
    Jag har hört att de böckerna skall vara bra, många jag känner läser dem men själv så tröttnade jag efter 4 kapitel.
    Fast det kanske blir mycket mer intressant längre fram i böckerna?