main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

SW boktips?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by C-Sarah-3PO, Oct 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Ja, som rubriken lyder: kan någon av er tänka sig att tipsa om en riktigt bra fiktiv SW bok ni läst och varför den var bra? :) Helst utan spoilers, såklart ;)
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Tja... det finns ju en del att välja på! :)

    Har du läst några SW-böcker innan? Annars brukar ofta Thrawn Trilogy (som börjar med Heir to the Empire) rekommenderas som en bra början, eftersom den är en av de första som kom ut och introducerar flera karaktärer och sånt som sen dyker upp i många andra böcker. Själv tycker jag väl inte de är några av de bästa, men de är ok.

    Mina favoritböcker är X-wing-böckerna (finns nio stycken), dock fokuserar de mest på X-vingar och piloterna och inte så mycket på huvudkaraktärerna från filmerna.

    Den senaste SW-bok jag läste som jag verkligen gillade var Wild Space, av Karen Miller. Utspelar sig under Clone Wars, och man behöver nog inte ha läst några andra SW-böcker för att uppskatta den. :)

    Gillar man Sith tyckte jag mycket om böckerna om Darth Bane, det har kommit ut två hittills (Path of Destruction samt Rule of Two), och en tredje är på väg.

    Andra kan säkert ge fler tips som är lite bättre...
     
  3. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Tack så mycket för alla tips! :) Nej, jag har faktiskt aldrig läst någon av böckerna tidigare.
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Precis som Enji skulle jag också börja med Thrawn Trilogy, iallafall om man har tänkt att läsa böckerna som utspelar sig efter filmerna. X-wing-serien är, tycker jag personligen, det bästa som har skrivits om den där galaxen.

    Har man läst Thrawn Trilogy är det inte heller så svårt att hoppa rakt in i New Jedi Order-serien, som börjar med Vector Prime, men då ska man vara beredd på att den är mörkare och inte alls som filmerna. Vill man kunna läsa de böcker som ges ut eller har getts ut är det nödvändigt med NJO eftersom den bygger upp bakgrunden till i stort sett allt som har hänt i serierna Dark Nest, Legacy of the Force och Fate of the Jedi. Vill man inte läsa långa serier så är det nog lättast att läsa böckerna som handlar om Clone Wars, de står för sig själva. I så fall skulle jag rekommendera Yoda: Dark Rendevouz och Labyrinth of Evil, som leder direkt in ROTS. Wild Space som Enj nämnde är också en otroligt bra bok, särskilt om man gillar Obi-Wan.

    Några böcker jag gillar är:
    Approaching Storm, leder in i AOTC
    Cestus Deception
    MedStar Duology, två böcker
    Tatooine Ghost, boken för alla som gillar Han och Leia.
     
  5. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Själv har jag inte läst några "post ROTJ" böcker (mest pga att man borde läsa dem i ordning) men det finns flera bra böcker från andra tids perioder.

    Darth Bane böckerna (som tidigare nämnts) är riktigt bra. Sällan man får följa en antihjältes resa inom Star Wars. Att dfen sedan utspelar sig ca 1000 år innan filmerna gör upplevelsen än mer annorlunda.

    MedStar serien som också nämnts tidigare är riktigt bra. Jag rekomenderar dock att man även läser Darth Maul och Coruscant Nights serien då dessa tre är sammanlänkade.
    Darth Maul var det ett tag sedan jag läste, men har för mig att den var bra. Coruscant Nights är inte den bästa serien jag läst. Men att den avslutade lösa trådar från Dart Maul och MedStar gjorde den läsvärd.

    Från Clone Wars eran så kan jag rekomendera Shatterpoint. En roman om Mace Windu på uppdrag att hjälpa Depa Billaba på Haruun Kal, Maces hemplanet. En ganska mörk historia om svårigheterna med krig och valen som de medför.
     
  6. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag håller med tidigare postare om Thrawn-trilogin och X-wingserien.
    Darth Bane: Path of Destruction (första i Darth Bane-serien) tyckte jag var riktigt bra, och jag ser fram emot den tredje.

    Jag gillade inte alls det lilla jag har läst av New Jedi Order. Den serien känns ganska mycket annorlunda från resten av Star Wars.


     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag köpte och tvingade mig igenom de fem huvudböckerna i NJO: Vector Prime, Balance Point, Star by Star, Destiny's Way och The Unifying Force. Ingen höjdare, men grundhandlingen var ändå spännande, så jag kände mig tvungen att avsluta det jag hade påbörjat.
    Vissa EU-fans anser att det inte fungerar att läsa bara dessa fem böcker, men tro mig, det är inte alls svårt att hänga med i handlingen.
    Gällande kvaliteten på de respektive böckerna tyckte jag att VP var OK, BP var fruktansvärt tråkig(och onödig, med undantag av en vision som en karaktär har), SBS ganska seg, DW betydligt bättre(här lärde jag mig att hoppa över alla detaljerade beskrivningar av rymdstriderna) och TUF seg(men nödvändig, med tanke på att det är sista delen).

    Något jag dock kan rekommendera varmt är The Han Solo Trilogy, bestående av The Paradise Snare, The Hutt Gambit och Rebel Dawn.
    Det kanske känns lite segt ett tag i första boken, men det betalar sig att läsa vidare, för det är bannemej ett välskrivet epos om vår käre favoritsmugglares tidiga vuxenår.

    ...tycker jag, i alla fall ;)





    Han Solo - han är vuxen
    /LM
     
  8. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Oj, det var många förslag! Tack! Så fort jag blir klar med boken jag läser nu ska jag sätta igång och bocka av det som verkar lovande :D Men om jag känner mig rätt lär jag nog läsa alla x)
     
  9. Neko

    Neko Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 30, 2001
    Neko håller pö om pö på att fixa iordning en bra sida med alla sw-böcker. Har tyvärr inte kommit så långt, men grunden är lagd iaf. :)
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Förutom de böcker som har nämnts så rekommenderar jag Death Star och Revenge of the Sith. Den förstnämnda utspelas på dödsstjärnan (mellan ROTS och ANH) och man får följa olika karaktärers liv på rymdstationen, alltifrån enkla arbetare till han som sköter själva kanonen.

    Matthew Stovers bok till ROTS är riktigt bra. Jag tyckte den gjorde flera sekvenser i filmen bättre eftersom man får reda på mer om varför t.ex. Yoda åker och hjälper wookierna.
     
  11. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    ^ Men det är väl ganska uppenbart: Han ska vara ur vägen så att Palpatines plan inte omkullkastas när de åker för att arrestera honom [face_beatup]

    Skämt åsido, jag tycker att konceptet med The Dark Lord Trilogy, som består av Labyrinth of Evil, Revenge of the Sith och Dark Lord: The Rise of Darth Vader är intressant.
    Dock är nummer ett och tre skrivna av James Luceno, som jag tycker är alldeles för detaljkåt för att vara en bra författare. Jag har läst två av hans verk(Cloak of Deception och The Unifying Force) och båda var, i min mening, för utdragna för sitt eget bästa.
    Berättelserna han hittar på är dock intressanta, så jag skulle kunna tänka mig att läsa nedtrimmade versioner av dessa böcker.





    Skämt - de åsidosätts
    /LM
     
  12. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Tack för alla svar! Imorn är det tänkt att jag ska ge mig av tillsammans med min pojkvän och kika i SF-bokhandeln i stan på Västerlånggatan, funderar på att köpa The Thrawn Trilogy när jag är där :)

    Någon som handlat där eller i de andra affärerna och vill share:a vad de tyckte om sortiment, personal etc med mig?
     
  13. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    SF-bokhandeln är en alldeles utmärkt affär om man vill ha tag på SW böcker och annan fantasy/scifi. Jag brukade handla där regelbundet när jag bodde i Uppsala och hittade nästan alltid det jag ville ha tag på.
     
  14. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag brukar också handla där. Jag lyckas ofta hålla mig ifrån att köpa SW på nätet, men när man kommer in på SF-bokhandeln och ser alla hyllor där så brukar det av någon anledning bli ett inköp.
     
  15. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Nu är jag lycklig innehavare av the Thrawn Trilogy :D Åkte till SF-bokhandeln igår och blev pretty excited när jag såg att de hade en hel egen liten avdelning för alla SW-böckerna! Det var väldigt lockande att köpa mer än bara de tre böckerna jag kom dit för men jag lyckades hålla mig.
     
  16. oB-Anshee

    oB-Anshee Jedi Master star 1

    Registered:
    Aug 19, 2003
    Jag skulle gärna läsa om Thrawn-trilogin, det är nog 10 år sen jag läste den.
     
  17. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag har Heir to the Empire, på svenska, i comic-form. Inget som jag känner för att läsa i sin originalskepnad, men jag skulle gärna läsa resten av Thrawn-trilogin som comics.





    Komik - Det är roligt
    /LM
     
  18. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Håll utkik, jag har för mig att hela serieversion av TTT kommer som en inbunden utgåva lagom till jul.
     
  19. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Oj! Det ska jag kolla upp. Tack för tipset :)





    Serier - De kollas inte ner
    /LM
     
Thread Status:
Not open for further replies.